05 Mrt '08 -Nederlandse bedrijven door Duitse stakingen gedupeerd
ROTTERDAM 5/3 - De Warnstreiks die door de dienstenvakbond Ver.di in Duitsland worden georganiseerd, treffen ook Nederlandse ondernemers. De binnenvaart, één van de grootste vervoerders naar het achterland, wordt financieel zwaar getroffen, zegt Erik van Toor, woordvoerder van Kantoor Binnenvaart. Voor de opdrachtgevers is de schade nog vele malen hoger, aldus een reactie van verladersorganisatie EVO.
Sluismeesters in Nordrhein Westfalen bedienen woensdag hun sluizen
niet. Ook voor donderdag zijn stakingen aangekondigd, met name in de
zuidelijke en oostelijke deelstaten van Duitsland. Gestaakt wordt op de Donau - Duitse gedeelte, Neckar, Havel-Oder Wasserstrasse en het
beheersgebied van de WSA Aschaffenburg op de Main.
Onlangs nog werd de binnenvaart geconfronteerd met stakingen in Noord Frankrijk.
In dat land zijn woensdag 22:00 uur tot vrijdag 06:00 uur ook weer stakingen
aangekondigd, met name op het Franse gedeelte van de Moezel. 'Een internationale branche is
kwetsbaar voor dergelijke ontwikkelingen', zegt binnenvaarder Van Toor.
'Iedere dag dat een schip niet vaart kost de binnenvaartondernemer veel
geld. Buiten de financiële consequenties komt ook de spreekwoordelijke
betrouwbaarheid van de binnenvaart in het geding. Klanten die hun
lading niet op tijd kunnen verschepen of ontvangen worden eveneens met
extra kosten geconfronteerd.'
Kantoor Binnenvaart, de branche
organisatie van particuliere binnenvaartondernemers, uit haar zorg over
de gang van zaken. De organisatie schat dat enkele honderden schepen
uit heel Europa worden belemmerd in hun werk. De financiële schade per
schip bedraagt volgens Kantoor Binnenvaart tussen de 500 en 6000 Euro
per dag, afhankelijk van de scheepsgrootte.
Volgens verladersorganisatie EVO bedraagt de schade voor de opdrachtgevers van de binnenvaartschippers een veelvoud van 500 tot 6000 euro per schip. De binnenvaart richting Duitsland is van groot belang voor de grote Europese industrieën, en dan in het bijzonder chemie en staal. Ondernemers kunnen onmogelijk op het laatste moment regelen dat de lading per vrachtauto wordt vervoerd. Om een groot binnenvaartschip over te laden op de weg, zijn tot wel 200 vrachtauto’s nodig.
Ondercapaciteit
'Productieprocessen kunnen vertraging oplopen doordat grondstoffen te laat op de plaats van bestemming aankomen. Voor de Nederlandse handel is een betrouwbare logistieke keten van levensbelang. De betrouwbaarheid van de binnenvaart loopt met deze reeks stakingen een flinke deuk op', zegt EVO-woordvoerder Mark Jansen. Er dreigt volgens hem bovendien een ondercapaciteit aan binnenvaartschepen te ontstaan door het grote aantal stilliggende schepen. EVO doet dan ook een beroep op de stakers om hun werkzaamheden zo spoedig mogelijk te hervatten.
Duitse 'Warnstreiks' treffen binnenvaart
METTLACH/BAMBERG/BRANDENBURG 22/2 - Met 'Warnstreiks'
(waarschuwingsstakingen) op ondermeer sluizen probeert de Duitse
ambtenarenvakbond Verdi.de
hogere lonen af te dwingen. Vrijdag werd de Saar-sluis Mettlach 's
middags na tweeën drie uur stilgelegd. Op de Main tussen Bamberg en
Würzburg lagen zo'n dertig tot veertig schepen stil. De staking op de
19 sluizen in de Main zou vrijdag tot middernacht duren. Bij
Brandenburg in het oosten van Duitsland werd eveneens gestaakt.
Ook op sluizen in de Moezel legden sluiswachters het werk enige tijd
neer. 'Die paar uur halen weinig uit, maar we waarschuwen dat we tot
meer in staat zijn', zegt de Saarlandse Verdi-woordvoerder Alfred
Staudt in de Saarbrücker Zeitung. 'Als er langdurig gestaakt zou worden
op de sluizen, zouden bijvoorbeeld Dillinger Hütte en de kolencentrales
geen kolen en erts meer over water aangevoerd krijgen. Je zou het over
de weg kunnen proberen, maar voor de lading van een schip van 3300 ton
heb je dan wel zo'n 200 vrachtwagens nodig.' Dagelijks schutten 15 tot
20 schepen in de sluis van Mettlach.
stelletje gekken daar staken is wel het domste wat je kan doen.we maken er maar zelf bediening van dan.hoeven we ook niet meer vast temaken in de sluizen.
Alle beheerders van sluizen en bruggen vinden het maar lastig dat er scheepvaart door moet. Maak alle sluizen en bruggen zelfbediening,Voor de jachten en in Frankrijk al jaren gewoon.
Nu er nog bijna geen passagiersschepen varen durft men te staken,maar als het seizoen weer begint staan ze weer te buigen als knipmessen.
Het wordt trouwens eens tijd dat het thema steekpenningen bij het W.S.A aangesneden wordt ….waarom niet eens gelijk alle rottigheid boven water
Gerrit van den Adel (Email) - 25 Februari '08 - 17:13
`De staking op de 19 sluizen in de Main zou vrijdag tot middernacht duren` Leuk denk je lekker op nest te liggen gaan ze snachts weer schutten en kan je de karren weer aan de gang gooien. Begin dan gewoon zaterdagmorgen om 8 uur, mooie tijd dacht ik zo
Arjen - 02 Maart '08 - 00:24
en dan gaan ze vanaf 00.00 uur schutten en kun je varen zonder te bestellen….
wie begrijp dit