19 Feb '08 -Inspectie VenW stelt motorvermogen bij Maasvlakte gestrand schip ter discussie
ROTTERDAM 19/2 - De Inspectie Verkeer en Waterstaat stelt naar aanleiding van haar voorlopige onderzoek naar de gronding op zaterdag 2 februari van de 'ms Zhen Hua 10' nabij de Maasvlakte ter discussie of het schip voldoende motorvermogen had om bij zwaar weer windgevoelige kranen te vervoeren. Verder onderzoek hiernaar is volgens de inspectie noodzakelijk.
Achteraf bleek ook dat het schip te dicht tegen de kust voor anker
lag. De kapitein koos hiervoor om bij slecht weer aanvaringen met
andere schepen te voorkomen. Dit gaf hem echter weinig ruimte om nog
adequaat te reageren nadat het anker bij zware wind en maximale
golfhoogte in beweging kwam.
De bevindingen zijn overgebracht aan
de Raad voor de Scheepvaart, de Chinese autoriteiten en de Chinese
rederij. Aanbevolen wordt om de volgende keer onder deze bijzondere
omstandigheden de schipper op te dragen al varende verder van de kust
te blijven of het schip te laten escorteren door een sleepboot.
Het rapport is beschikbaar op de website van de inspectie www.ivw.nl (150 kB in PDF)
Vlotgetrokken
ROTTERDAM 5/2/08 - Het Chinese zware-ladingschip Zhen Hua 10 is
tijdens het nachtelijk hoogtij vlot getrokken. Slepers van Smit kregen
met hulp van het Duitse sleepbedrijf Harms het schip na bijna vier
dagen weer vrij.
Maandagavond werd alles op alles gezet. De wind zou gaan aantrekken in de loop
van de nacht. Sleepbedrijf Smit wilde het vrachtschip daarom los hebben
bij hoog water.
Van haar ankers
Het schip (IMO 7917410, 243.8 X 39.4 m.), varend onder de vlag van St.
Vincent and Grenadines, is in de nacht van vrijdag op zaterdag
vastgelopen op de Maasvlakte. Door de storm sloeg het rond twaalf uur
van haar ankers, op de ankerplaats negen kilometer uit de kust, en
dreef in twee uur tijd richting strand.
Het vlottrekken van het gestrande schip is
maandagmiddag bij het wisselen van tij, van vloed
naar eb, nog niet gelukt. De sleepboten doen ondanks dat het eb wordt
nog een poging het schip vlot te trekken, aldus een woordvoerster van sleepbedrijf Smit. Het schip is inmiddels wel gedraaid met de boeg naar de zee. Het was de derde poging om het schip vlot te trekken.
Smit probeerde zondagmiddag en 's nachts met drie sleepboten het schip van het
strand te trekken. Beide pogingen moesten worden gestaakt omdat sleepkabels braken. 'Wij waren sterker dan de constructie van het schip', zei bergingsleider Bert Kamsteeg van Smit zondagmiddag op Radio 1. Er is een vierde
sleepboot uit Duitsland onderweg. Die heeft net zo veel vermogen als de
andere drie sleepboten bij elkaar.
Op YouTube geplaatste Journaal-beelden en strandopnamen van 'Enkhome', 3 februari 2008.
De Zhen Hua 10 is vanaf het uiterste zuidelijke punt van de
Maasvlakte goed te zien. Veel kijkers hebben de actie zondag gevolgd. Zaterdag kwamen al zo'n
honderd 'ramptoeristen' kijken.
De gezagvoerder van de Zhen Hua 10 heeft aangegeven dat de situatie stabiel is en dat de 33 bemanningsleden aan boord blijven. Aanvankelijk bestond de
vrees dat het schip zou kapseizen. De storm bereikte vrijdagnacht een windkracht 10
met uitschieters naar een kracht 11. Met de hoge lading is het schip sterk windgevoelig.
Twee schepen van de KNRM, een
reddingshelikopter van de Koninklijke Marine en sleepboten waren ter
plaatse gegaan om hulp te bieden. Volgens de reddingsmaatschappij was
het een zware klus om de 'Chinees' te bereiken met golven van zeven tot
acht meter hoog.
Het schip ligt nog deels in het water, maar muurvast op de bodem. Voor
sleepboten is het te ondiep om het schip te kunnen vlottrekken. Zaterdagochtend rond 6 uur
is een bergingsdeskundige naar het vaartuig gevlogen om een bergingsplan te
maken. De KNRM verwacht dat het Chinese schip nog het hele weekeinde zal
blijven liggen, net voor de kust bij de Maasvlakte.
Het vaartuig van kranenbouwer ZPMC uit Shanghai vervoert kranen voor containers.
De kranen zijn volgens de opschriften bestemd voor terminals van APM (Euromax, Maasvlakte) en MSC Gate terminal in Bremerhaven.
Het is te hopen voor de mannen van Kooren en Smit dat ze de klus klaren. Anders gaat het net zo als 35 jaar geleden. Toen moesten we een gestrand schip op bijna dezelfde plek los zuigen met een zandzuiger met een aantal sleepboten en zandbakken. Ik herinder me nog dat de sleepboot Boreas toen ook nog vast kwam te zitten. Ik zat zelf op de E.A.18 van Muller en kon dit zodoende nog filmen, ik geloof dat dit anderhalve maand durde vol continu. Jongens veel sucses van ons.
Het is niet gelukt het Chinese schip Zhen Hua 10, dat op de Maasvlakte is vastgelopen, vlot te trekken. Een sleeplijn van een van de drie ingezette sleepboten van bergingsbedrijf Smit is gebroken. Vanwege het tij wordt vermoedelijk vandaag geen nieuwe poging ondernomen het gestrande schip los te trekken.
Ik heb ook het vermoeden dat dit een geultje graven gaat worden. Dan kan het nog zo een paar weekjes gaan duren.
In ieder geval had de commerciele ‘ollander al weer zijn slag geslagen; met gelijk een friettent te plaatsen..
Voor de afhaal-Chinees moet je een stukje zwemmen…
Je kon natuurlijk al van te voren weten dat Smit dat schip niet in één keer zal los trekken. Dan wordt er niets verdiend! Toen het schip was losgeslagen van zijn ankers en deze krabbend waren, zag Smit geen kans vast te maken vanwege de zeegang. Het zal heus wel mogelijk geweest zijn om een lijn over te brengen en aansluitens daarop een sleeptros. Maar laten we eerlijk zijn, zo wordt er toch niet (genoeg) verdiendt. Een sleepboot uit Duitsland laten komen? Waarom? Er zijn er genoeg in Rotterdam, misschien niet één met dezelfde hoeveelheid kracht, maar wel een aantal die die kracht tesamen kunnen leveren. Zie het maar zo, het bergingscontract is binnen, nu alleen de buit nog (vergroten). Ook al wordt het een geul graven (baggeren) dan nog zal Smit hiervan de vruchten plukken. Waarom snel bergen als het ook langer kan duren voor meer geld. Gelukkig kunnen de containerkranen nog even op de Chinees blijven, want logistiek gezien is het toch nog (steeds) een rommeltje in containerland Maasvlakte/Europoort, geen genoeg mensen en efficiënte planning om deze kranen in te zetten voor bediening van de scheepvaart.
Ze zitten goed in de verf, dus kunnen ze het zoute water nog wel even trotseren. En voor de rijdende patatkraam, pas maar op, straks presenteert Smit ook u een rekening.
Pietje Pessimist (Email) - 04 Februari '08 - 17:48
Er ligt hier in Den Helder een Zeesleper de Waker die heeft bij geschikt tij en wind genoeg kracht om m los te trekken,Maar idd een paar dagen trekken levert meer op voor de Heren van Smit…
cj ellen - 04 Februari '08 - 18:58
wat is jaloers zijn erg ,wees nou eerlijk die jongens redden het wel . dus schoenmaker blijf bij je leest .
bas v nes - 04 Februari '08 - 20:06
Interessant om te lezen dat er verschillende zaken ter discussie worden gesteld. Achteraf komt men er vaak achter dat schepen niet altijd juist hebben gehandeld, waardoor er problemen ontstaan zijn. Mooi om te lezen dat er in ieder geval zoveel hulp geboden wordt.