28 Jan '08 -Duisport groeit sneller in gecombineerd vervoer
DUISBURG 28/1 - Op 55,1 miljoen ton kwam in 2007 de overslag in de havens van de duisport-Gruppe in Duisburg. Per schip, spoor en over de weg werd 5,4 miljoen ton (11 procent) meer overgeslagen dan het jaar daarvoor. Met de particuliere havens erbij komt de totale overslag in de havens van Duisburg boven de 100 miljoen ton uit, maar daarvan zijn de cijfers niet in detail beschikbaar.
Containeroverslag in Duisburg. Foto duisport.
Als hoogtepunten gelden in duisport in het bijzonder de
containeroverslag: 901.000 TEU zijn goed voor een groei met 14 procent.
Sterkste groeier in de containersector is het spoor met 531.000 TEU
(+23 procent). 'Wij groeien in het gecombineerde vervoer duidelijk
sterker dan de markt', zegt Erich Staake, directievoorzitter van
Duisburger Hafen AG. Met een historisch resultaat van 5,8 miljoen ton
(+9 procent) straalde ook de glans af van de overslag van ijzer en
staal. In het massagoed presenteerde de overslag van importkolen met
6,8 miljoen ton (+19 procent) het beste resultaat in de laatste zeven
jaar.
In de havens van de duisport-Gruppe steeg de overslag van
schepen en goederentreinen met 2,9 miljoen ton naar 28,6 miljoen ton
(+11 procent). Daarbij zakte de aan- en afvoer per schip met 3 procent
naar 16,0 miljoen ton, terwijl de overslag uit goederenwagons met
liefst 24 procent toenam tot 12,6 miljoen ton. De groei van de
gecombineerde overslag schip/spoor was daarmee voor de tweede keer
dubbel zo hoog als het gemiddelde voor heel Duitsland. 'Voor het eerst
konden we ook weer tippen aan het hoge overslagniveau van de jaren '90,
dat destijds nog vooral gedragen werd door erts en binnenlandse kolen',
zei Staake.
Het stukgoed vormde 51 procent van de aan- en afvoer
per schip en trein in 2007. Deze sector, die naast gecontaineriseerde
lading ook bestaat uit de ladinggroepen ijzer en staal, nam met 12
procent toe tot 14,7 miljoen ton. De overslag van ijzer en staal
bereikte met 5,8 miljoen ton (+9 procent) een nieuwe mijlpaal.
De
belangrijkste ladingsoort in het vervoer per schip en spoor is de
container: 901.000 TEU (+14 procent) is goed voor 1,6 miljoen
containerbewegingen in de openbare havens van Duisburg. De binnenvaart
had het afgelopen jaar het voordeel van goede waterstanden met betere
aflaadmogelijkheden op de Rijn en groeide tegen de Duitse trend in naar
370.000 TEU (+4 procent). Maar het spoor deed het met een groei van 23
procent naar 531.000 TEU in de containeroverslag duidelijk beter.
Vijfentwintig spooraanbieders hebben via Duisburg verbindingen met
tachtig bestemmingen in Europa, samen meer dan 330 wekelijkse diensten.
Staake: 'Vanaf 2002 is het gecombineerd spoorvervoer via Duisburg
gemiddeld met 35 procent per jaar toegenomen. Dat is tweemaal zoveel
als de markt in Europa.'
Ook de overslag van massagoed als kolen,
minerale olie, chemische producten en bouwmaterialen ontwikkelde zich
in de havens van de duisburg-Gruppe naar tevredenheid. Bij elkaar gaat
het om 13,9 miljoen ton (+ 10 procent). Vooral de overslag van
importkolen steeg sterk, met 19 procent naar 6,8 miljoen ton.