Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

27 Jan '08 -VBR ziet dubbelwandig niet als 'gelopen race'

ANTWERPEN 27/1 - De VBR-afdeling Tankvaart beschouwt de versnelde overgang van enkel- naar dubbelwandig, zoals BP het wil, niet als een gelopen race. Bevriende organisaties mogen dat vinden, maar volgens voorzitter Amand Bauwens van de Vereniging van Belgische Reders der Binnen- en Rijnvaart zal zijn organisatie alle logistiek steun geven wanneer het spontaan tot lock-out acties zou komen in de tankvaart.

'De vraag is niet òf er lock-out acties zullen komen, maar wannéér', zei Bauwens vrijdag in de VBR-jaarvergadering. Ten teken van protest en om te laten zien dat men bereid is gezamenlijk druk uit te oefenen op BP, riep hij schippers op de vlag van VBR in de mast te hangen. 'Zodat de majors kunnen zien dat de bedrijfstak zich wil houden aan de afspraken die bij de CCR worden gemaakt. De hoofdbekommernis zal zijn dat binnenschepen niet op basis van ouderdom mogen beoordeeld worden, maar op basis van kwaliteit.' De VBR hoopt in gesprek met de bevrachtersorganisatie Unie der Continentale Vaart tot een gemeenschappelijke houding te komen.

Effectieve maatregelen
Bauwens riep de Belgische overheid op niet langer te praten over de hoge gemiddelde ouderdom van de Belgische binnenvaartvloot, maar met effectieve maatregelen te komen en er iets aan te doen. 'De mogelijkheden in Wallonië kunnen daarvoor model staan. Daar worden investeringen door binnenvaartondernemers aangemoedigd met dertig procent investeringssteun.'

De VBR-voorzitter gaf in zijn jaarrede een uitvoerige opsomming van de ontwikkelingen in het conflict met BP. 'De BP-specialisten kopiëren alles uit de zeevaart, terwijl er van binnenvaart in Erica I noch in Erica II enige sprake was. [...] We hebben het hier over tankschepen met zeer strenge keuringsattesten en in het bezit van alle benodigde certificaten. De CCR voorziet in een uitfasering tot 2018, daarover bestaat een internationale consensus. Deze datum zal echter niet gehaald worden wanneer ander majors het voorbeeld van BP volgen.' Het effect in de markt is volgens Bauwens nu al zichtbaar: 'Door de waardevermindering van de huidige enkelwandige tankschepen kan investeren in dubbelwandig alleen nog als men geen enkelwandig tankschip moet verkopen. Er worden bij voorkeur dubbelwandige megaschepen gebouwd, terwijl de tankschepen ouder dan 35 jaar van het type Europa 1 zijn of kleiner dan 86 meter.' De BP-maatregel sluit de tankvloten van twee Rijnoeverstaten praktisch geheel uit, meent Bauwens. 'In Duitsland en België is de tankvloot voor meer dan tachtig procent samengesteld uit schepen ouder dan 35 jaar.'

VBR is volgens de voorzitter niet van plan bij de pakken neer te zitten. Dat BP de maatregelen nu verruimt, bracht Bauwens tot de voorzichtige conclusie dat 'blijkbaar toch enig begrip is losgeweekt bij de oliemaatschappij BP'. 'Dat het voor een maatschappij als BP niet eenvoudig si om op een eerder aangekondigde beslissing terug te komen is begrijpelijk. Dat de tussenkomst van onze beroepsorganisaties, met name VBR en Kantoor Binnenvaart, in de belangenverdediging van hun particuliere ondernemers hiertoe heeft geleid, is een duidelijke vaststelling. Dat we in deze alert moeten blijven en onverminderd de druk op de ketel houden, is een noodzaak.'

Droge lading
Voor de in 2007 succesvolle droge ladingsector sprak VBR-voorzitter Bauwens zijn zorg uit over het toenemend gebrek aan kleinere schepen. 'De gemiddelde scheepstonnage ligt nu al ruim boven de 1500 ton. Maar vergeten we niet te gemakkelijk dat er ook nog tal van vaarwegen slechts beperkte afmetingen en diepgang toelaten? En dat niet elke cliënt beschikt over opslagcapaciteit om die grote tonnages te ontvangen?'

Bauwens prees zich in zijn jaarrede gelukkig met de overwegend 'goede pers' van de VBR, maar hij haalde uit naar de pers in Zeeuws-Vlaanderen: 'Al dan niet geïnspireerd door politieke motieven om het imago van Antwerpen als wereldhaven schade toe te brengen, krijgen we daar regelmatig voorbeelden van Zeeuwse journalistiek hoe het niet moet. In plaats van een beroep te doen op nautisch deskundigen, wordt bij een bijna-aanvaring met een zeeschip pseudo-deskundigheid ingeroepen van enkele regio-burgemeesters. Die scheppen een sfeer alsof de levens van alle inwoners in Zeeuws-Vlaanderen in gevaar waren...'

Aequitas
In 2008 zal blijken of Aequitas, de nieuwe werkgeversorganisatie in de Belgische binnenvaart, de brutoloonkosten meer in evenwicht kan brengen met bijvoorbeeld de situatie in Nederland. VBR-voorzitter Amand Bauwens heeft er een zwaar hoofd in. De VBR nam in 2007 zelf het initiatief tot Aequitas, samen met de Unie der Continentale Vaart en de Bond van Eigenschippers, uit ongenoegen over de problematiek rond tewerkstelling en loonkosten. 'Voorheen hielden meerdere binnenvaartorganisaties zich bezig met het thema tewerkstelling en loonkosten', legde Bauwens uit. 'Maar die slaagden er meestal enkel in een beetje onder elkaar te mekkeren.'

Aequitas kan als één werkgeversclub spreken namens alle werkgevers in de binnenvaart en probeert nu voet aan de grond te krijgen in het Paritaire Comité voor de Binnenvaart, waar de beslissingen worden genomen. Bauwens: 'Beslissingen binnen het Partitair Comité hebben er vooral in de laatste twee decennia voor gezorgd dat de brutoloonkost steeds hoger werd. CAO's werden mede goedgekeurd door personen die alleen nog door historische lijm aan hun stoel vastgeplakt zaten en die nu nog steeds van hun mandaat een familiaal onderonsje proberen te maken.'

Nog steeds denkt een groot deel van de werkgevers onder de particuliere binnenvaartondernemers dat ze het moeilijk zullen hebben in de onderhandelingen. 'Maar indien praten niet helpt, houden zij zich klaar om indien nodig, zoals eerder in 2002, de eisen van Aequitas kracht bij te zetten', voorspelde de VBR-voorzitter.

Jubileumviering
VBR maakt zich op voor de viering van het 75-jarig bestaan in 2009. 'Dit feest mag in geen geval de start zijn van een afscheid', zei Bauwens die zelf als voorzitter al weg had willen zijn maar door de algemene vergadering nog een jaar langer op de voorzittersstoel is gehouden. 'Bestuurders met binnenkort een 7 voor hun leeftijd, voelen zich niet meer zo geloofwaardig en denken er stilletjes aan de fakkel door te geven.' Maar daar hebben andere binnenvaartorganisaties evenzeer mee te kampen, relativeerde de VBR-voorzitter.

'Vanaf de liberalisatie, nu bijna tien jaar geleden, zijn alle particuliere binnenvaartondernemers nog meer dan voordien, druk bezig met de exploitatie en organisatie van hun bedrijf.' Bauwens zei fier te zijn op de prestaties van Belgische binnenvaarders, ondanks alle administratieve rompslomp en hoge personeelskosten. Hij heeft er begrip voor dat deel uitmaken van het dagelijks bestuur van een binnenvaartorganisatie steeds moeilijker te combineren is met de onderneming. Voor een fulltime bestuur of zelfs een fulltime voorzitter is geen financieel draagvlak. 'Er zijn in België nu eenmaal gewoon te weinig particuliere binnenvaartondernemers. Ze zijn bovendien historisch verdeeld over enkele organisaties, en er is geen structuur om via een bescheiden lidgeld van alle binnenvaartondernemers een dergelijke belangenbehartiging te financieren.' Wat dat betreft keek hij met enige jaloezie naar de erkende werknemersvakbonden, die zo'n structuur hebben afgedwongen via de paritaire comité's en via de politiek.

Optimistisch toonde Bauwens zich over de oprichting van de FBB (Federatie van de Belgische Binnenvaart / Fédération de la Battellerie Belge). 'Na een bescheiden start kunnen we nu al stellen dat alle bij de binnenvaart betrokken organisaties op de ledenlijst staan, met uitzondering van het Actiecomité.'


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:


Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel