Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

18 Jan '08 -KB/VBR: BP stelt onredelijke leeftijdseisen aan de tankvaart

ROTTERDAM/ANTWERPEN 18/1 - Het BP-besluit per 1 januari 2008 met betrekking tot het weigeren van enkelwandige tankers, gekoppeld aan onredelijke leeftijdseisen voor alle categorieën, levert forse problemen op. Kantoor Binnenvaart (KB) en Vereniging Belgische Reders der Binnen- en Rijnvaart (VBR) zijn van mening dat BP hiermee volstrekt onnodig de al eerder door de sector zelf afgesproken uitfasering doorkruist.

Zie ook:

Certificering moet bepalend zijn, stellen zij in een gezamenlijk persbericht. 'Dat garandeert beter de veiligheid en verantwoord vervoer dan een arbitraire leeftijdeis: binnenvaart is geen zeevaart.'

Voor het blok gezet
Door het besluit van BP om per 1 januari 2008 enkelwandige en dubbelwandige tankschepen (boven 600 ton) ouder dan 35 jaar uit te sluiten, is de sector behoorlijk voor het blok gezet, vinden KB en VBR. Al in 2006 hadden de Europese brancheorganisaties ESO en EBU met de CCR afgesproken om de enkelwandige tankvaart geleidelijk uit te faseren tot 2018. 'BP doorkruist dit door deze maatregel eenzijdig door te voeren.'

'Dat BP in deze een eigen beleid heeft is duidelijk, maar de uiterst ingrijpende negatieve sociaal-economische gevolgen voor een groot aantal ondernemers met enkelwandige schepen, zijn onaanvaardbaar', zegt tankvaartsecretaris Arthur Langstraat van Kantoor Binnenvaart. KB heeft vanaf het begin samen met de VBR getracht BP met argumenten op andere gedachten te brengen. Uit recente berichtgeving lijkt BP nu toch genuanceerder te willen kijken naar tankschepen met een dubbele wand in de ladingzone.

Stappen
Allereerst is geprobeerd via diplomatiek overleg BP te overtuigen van de onredelijkheid van haar handelwijze. Eerst met de Amsterdamse vestiging, vervolgens met het hoofdkantoor in Londen. Op het eerste nietszeggende antwoord uit Londen is opnieuw een beargumenteerd pleidooi gestuurd om zich te conformeren aan de afspraken met de CCR. Op die brief heeft Kantoor Binnenvaart na een half jaar nog steeds geen officiële reactie ontvangen.

Ten tweede is in november een onderzoek gestart door Van Dijk advocaten naar mogelijke juridische stappen. 'Een juridische procedure zal echter lastig en tijdrovend worden, vooral waar het de eis van uitsluitend dubbelwandigheid betreft. Wel is de leeftijdsgrens van 35 jaar arbitrair en aanvechtbaar', zegt Langstraat. Deze laatste eis maakt het zinloos om bij een ouder schip de ladingzone dubbelwandig te maken door aanpassing van het middenschip, zolang de bouwdatum van het schip op de meetbrief niet mee verandert. Langstraat: 'Wij blijven daarom van mening dat de certificeringdatum van een schip bepalend moet zijn.'

Kantoor Binnenvaart en de VBR zetten bij voorkeur de diplomatieke en juridische weg voort en starten daarvoor op korte termijn vier onderzoeken:

  1. Juridisch onderzoek naar hardheid leeftijdeis
  2. Juridisch onderzoek naar uitsluiting “transporten voor derden” als gevolg van druk door BP.
    Klanten zijn immers nooit zeker of BP niet ergens in de keten is of wordt betrokken en daardoor ‘onzichtbaar’ alsnog zijn beleid doorvoert. Ladingen worden namelijk dikwijls doorverkocht terwijl het schip onderweg is. Hierdoor stevent het gros van de enkelwandige schepen alsnog af op uiterst zware financiële gevolgen, cq. faillissement.
  3. Onderzoek naar gunstige fiscale herinvesteringopties van enkelwanders (MKB – Nederland);
  4. Mogelijkheid (Europees) fonds voor herinvestering en/of sanering, gekoppeld aan sloop, om een koude sanering te voorkomen.
De tankvaartsector is voor Kantoor Binnenvaart en VBR tweeledig, enkelwandig en dubbelwandig. Belangen van beide partijen lopen niet altijd parallel, wel duidelijk is dat nu alle tankschepen - enkel- èn dubbelwandig - na 35 jaar, en vanaf 2010 na 30 jaar, uit de markt raken.
De met branchepartijen overeengekomen uitfaseringstermijn, gekoppeld aan ADNR-bepalingen over gevaarlijke en watergevaarlijke stoffen, blijft voor Kantoor Binnenvaart en VBR maatgevend. 'Wij blijven daarom inzetten op een positief resultaat voor de enkelwandige tankschepen, zonder anderen tekort te willen doen', zegt tankvaartsecretaris Langstraat.


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:

    BP moet eerst is zorgen dat het op eigenterein in orde is ,want bij hun eigen schort er heel wat bp ga eerst is bij je eigen de boelin orde maken want de binnenvaart is in orde .want bij bp gebeurd nog te veel op eig terijn door veel achterstalig onderhoud

    f.m - 19 Januari '08 - 11:39


    in de eerste plaats gaat het hun om de nieuwere schepen goedkoper te laten varen…dat is duidelijk…in de tweede plaats,al diegene met enkelwandige tankers die heel hard stonden te roepen vorige week…,denken nu..dat hebben we voor elkaar,nu dat jullie dat voor elkaar gekregen hebben zouden jullie dan nu eens voor hogere vrachtprijzen kunnen zorgen want dan kunnen jullie ook vernieuwen binnenkort…dat in plaats,categorie 1..duitse banken bedonderen,categorie 2…dumpingscontracten laten aansmeren,één van de redenen waarom ze er allemaal oud en grijs uitzien op die oudere schepen…het gevolg van goed ondernemerschap,ps:dit gaat niet om iedereen…maar als je een buitenstaander het zou vragen en direct zou moeten antwoorden..an heeft hij dit als totaalbeeld,deze markt is totaal verziekt.

    ron (Email) - 22 Januari '08 - 16:21



Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel