03 Jan '08 -Containerschip behoorlijk scheef op reis
DORDRECHT 3/1 - De Waterpolitie van het Korps landelijke politiediensten (KLPD) uit Dordrecht bekeurde 18 december 2007 op de Oude Maas de schipper van een containerschip omdat het schip een sterke slagzij over stuurboord had. Volgens de schipper was er niets aan de hand maar de Waterpolitie was van mening dat de schipper niet volgens het ‘goede zeemanschap’ had gehandeld.
Via de Verkeerspost Botlek en een surveillancevaartuig van
Rijkswaterstaat werd de Waterpolitie geattendeerd op het slagzijmakende
vaartuig. Het schip voer vanaf de Hartel in de richting Dordrecht en
vervoerde containers drie hoog en twee breed.
Ter hoogte van
Oud-Beijerland ging de Waterpolitie ter controle aan boord. De
21-jarige schipper uit Groningen kon geen stabiliteitsplan tonen maar
verklaarde dat hij voor vertrek de stabiliteit had gecontroleerd. Een
bewijs hiervoor had hij niet. Na berekening door de Waterpolitie bleek
dat het schip zes graden slagzij maakte.
Na overleg met de Inspectie
Verkeer en Waterstaat werd de schipper proces-verbaal aangezegd omdat
hij niet alle voorzorgsmaatregelen had genomen om te voorkomen dat de
veiligheid of het vlotte verloop van de scheepvaart in gevaar werd
gebracht. Verder kreeg de schipper bekeuringen voor een verlopen
brandblusserkeuring en een bijboot die niet gebruiksklaar was. Het
bootje was volgestopt met allerlei zaken die een goed gebruik
onmogelijk maakten.
De trap die vanaf de roef naar naar de stuurhut leidde stond zo steil
dat de beveiliging van de armleuningen los hingen. Bij aanraking van de
armleuningen klapten deze vanzelf naar voren of naar achteren. Over
deze situatie aan boord is de Arbeidsinspectie in kennis gesteld.
Het andere bemanningslid aan boord, een vrouw, hield zich constrant
buiten op omdat de woning zwaar naar gasolie rook. De oorzaak lag in
het scheef liggen waardoor gasolie van bakboord naar stuurboordbunker
stroomde en via een nog onbekende lekkage in de woning was
terechtgekomen. Door het gladde roefdek en de voor haar te steile trap
kon ze ook niet naar de stuurhut .
Dit is waarschijnlijk nog goed afgelopen, maar wordt het eens geen tijd om te verbieden dat de containers in aantal hoger worden gestapeld dan men in de breedte kan laden ? Ik herinner me de ongelukken met ex neokemp in Willebroek en bij de Rozenburgsluis.Allemaal met schepen van net 7 meter breed.
Volgens de schipper was er toch niets aan de hand? Dat je vrouw of matroos/stuurvrouw in januari buiten moet staan vanwege gasolie in de woning is toch normaal? (je moet je gasolie ergens bewaren!)
Tja de gasolie prijzen zullen wel stijgen dus afladen die handel zal die wel gedacht hebben.
Het is toch ongeloofelijk dat dit zo mag rond varen. Een ieder die hoger met conainers gaat dan dat ie breed is met containers die moeten toch een stabiliteitsplan kunnen voorleggen. Plus dat tegenwoordig toch iedereen een pc heeft met een laad programma, maarja als je al leest (er zijn geen foto,s als bewijs dus moet je het met deze tekst maar aannemen) hoe de trap bevestig is kan je al te raden gaan of deze schipper wel vaker zo hoog containers vaart.
Ik hoop voor de vrouw dat het maar gauw weer zomer mag worden.
wij varen nu al een paar jaar containers. ons schip is 63 meter op 6,60 en we mogen oficieel op 3 lagen varen.
dit kunnen wij alleen omdat wij goed zijn uitgerust voor de containervaart.
ik zelf ben van mening dat de veiligheid voorop staat hoewel de rotterdamse waterpolitie soms over alles wat hij ziet een boete uitschrijft en, als ze nog niks hebben gevonden zoeken ze gewoon tot ze wat hebben!
ik vraag me af wat er in willebroek of in rozenburg is gebeurd.
gaat het om de balast tanks die niet goed functioneerden of over de schipper die zijn werk niet goed heeft gedaan?
elk schip wat containers vaart moet daar voor goed uitgerust zijn en anders zou je ander werk moeten zoeken, laat ze daar maar eens naar kijken!
of ligt het alleen aan de bevrachters?
over een aantal jaar is de markt met containerschepen verzadigd en zijn de kleinste schepen overbodig.