Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

04 Nov '08 -Akkoord over nieuwe CAO voor de Binnenscheepvaart

ROTTERDAM 4/11 - Partijen bij de CAO voor de Binnenscheepvaart (CBRB, Rijn & IJssel en CBOB/ONS aan werkgeverszijde en Nautilus NL en CNV BedrijvenBond aan werknemerszijde) hebben op hoofdlijnen overeenstemming bereikt over een nieuwe, gemoderniseerde bedrijfstak-CAO voor de binnenvaart.

Afgesproken is dat de nieuwe CAO een looptijd krijgt van 1 april 2009 t/m 31 maart 2012. Als voorwaarde is overeengekomen dat de CAO gedurende de gehele looptijd algemeen verbindend verklaard (avv) zal zijn. Daarom zal de CAO eerst na honorering van het avv-verzoek ingaan.
 
Het akkoord voorziet, naast de voortzetting van de prijscompensatie, in initiële loonsverhogingen van 1% per 1 april 2009 en 0,5% per 1 april 2010 en 1 april 2011. Tevens wordt in de jaren 2010 en 2011 1% van de loonsom beschikbaar gesteld voor de pensioenen.
 
Partijen zijn het, na langdurige onderhandelingen, eens geworden over een nieuw beloningsmodel dat door alle bedrijven in de bedrijfstak kan worden toegepast. Daarmee is een arbeidsvoorwaardenpakket tot stand gebracht dat rekening houdt met de toegenomen behoefte van werkgevers en werknemers aan maatwerk op ondernemingsniveau.
 
De gemaakte afspraken worden vastgelegd in een akkoord dat de werkgevers- en werknemersorganisaties met een positief advies aan hun leden zullen voorleggen.


CBRB: Loononderhandelingen eind augustus

ROTTERDAM/UTRECHT 1/7/08 - 'Nieuwe bedrijfstak-cao komt in zicht' en 'Loononderhandelingen eind augustus', reageert werkgeversorganisatie CBRB positief op alle wanhoop en dreiging van de kant van CNV Rijn en Binnenvaart. De vakbond sloeg alarm nadat vorige week donderdag de onderhandelingen over de nieuwe Cao Binnenscheepvaart onverwacht waren gestrand. Het CBRB neemt nog even de tijd.

Werkgevers hadden toegezegd tot een akkoord te willen komen met de vakbonden. Aan de onderhandelingstafel bleek echter dat CBRB-vertegenwoordiger mr Michiel Koning geen mandaat had gekregen voor de afgesproken loononderhandelingen, luidde de verklaring van het CNV. 

Koning gaf dinsdag een andere uitleg: 'De afgelopen maanden is stevige vooruitgang geboekt. Hoewel over de hoofdlijnen overeenstemming is bereikt, is de nieuwe cao inhoudelijk nog onvoldoende uitgewerkt om afrondende onderhandelingen over de loonontwikkeling mogelijk te maken.' Daarop volgt een overzicht van het drie jaar aanslepende overleg, dat volgens het CBRB vooral door de vakbonden werd vertraagd. 'De afgelopen tijd is door cao-partijen constructief overleg gevoerd', probeert het CBRB geruststellend. 'Hiermee is nog enige tijd gemoeid, niet alleen omdat het zorgvuldig moet gebeuren, maar ook omdat een duidelijke scheiding moet wordengemaakt tussen onderwerpen die op bedrijfstakniveau worden geregeld en zaken die op ondernemingsniveau thuishoren.'

Het CBRB zal in augustus met een concreet tekstvoorstel komen. 'Daarmee kan worden voorkomen dat de redactie opnieuw tot vertraging leidt. De werknemersorganisaties hebben zich achter de beoogde modernisering van de cao geschaard. Zij hebben echter ook materiële verbeteringen van de arbeidsvoorwaarden voorgesteld. Wat het CBRB betreft kunnen partijen daarover eind augustus onderhandelen op basis van een concrete cao-tekst.'

Geen herkenning
In Weekblad Schuttevaer van deze week zegt Robbim Heins van CNV Rijn en Binnenvaart dat hij zich in Konings uitleg niet herkent. De vakbond belooft nu de druk op de besturen van de individuele werkgeversorganisaties te zullen opvoeren om zo alsnog tot een cao-akkoord te komen. Kantoor Binnenvaart, één van de andere werkgeverspartijen, kon volgens KB-manager Erik van Toor 'heel ver meegaan met de looneis van de bond' en had wel het mandaat van de achterban. Hij deelt de teleurstelling van CNV Rijn en Binnenvaart over het afbreken van het overleg.

'Een goede cao is heel belangrijk voor de bedrijfstak binnenvaart. Wij hebben dringend personeel nodig en daarvoor zijn goede arbeidsvoorwaarden noodzakelijk. Concurreren op arbeidsvoorwaarden is geen goede zaak, we hechten dan ook zeer aan algemeen verbindend verklaring van de cao. Daar heb je wel alle partijen voor nodig', reageert Van Toor op het CNV-bericht. 

'Erg onhandig'
Robbim Heins noemt het 'wel heel erg onhandig' als werkgeversonderhandelaars laten blijken dat ze geen mandaat voor de loonsverhoging en de looptijd hebben.
De voorstellen die CNV BedrijvenBond heeft ingediend om tot een verbeterde cao te komen betreffen niet alleen de loonsverhoging. Ook wordt getracht afspraken te maken tot een geharmoniseerde cao. In die nieuwe cao zouden onder andere afspraken worden gemaakt over compensatie voor het verdwijnen van de continu toeslag. Al sinds oktober 2007 is CNV Rijn en Binnenvaart hierover met de werkgevers in gesprek.

Heins: 'Voor werknemers én werkgevers is het dan ook hoog tijd dat er nu eindelijk een cao komt die duidelijkheid en arbeidsrust geeft voor iedereen in deze sector.'
 


Overleg cao binnenvaart 'zachtjes aan op gang'

ROTTERDAM 22/12/07 - Gesprekken over een cao Rijn- en Binnenvaart zijn 'weer zachtjes aan op gang gekomen', schrijven CNV Bedrijvenbond en Nautilus NL in een gezamenlijk bericht aan de leden.

Zie ook:

De laatst overeengekomen cao voor de Binnenscheepvaart eindigde 31 december 2005. Een overeengekomen principe-akkoord strandde in juli dit jaar voor de voorzieningenrechter in Rotterdam, die alle vorderingen in kort geding van CNV en FNV tegen CBRB afwees. Daarna bleef het bij het uitspreken van wederzijdse intenties van werknemers- en werkgeversorganisaties om de onderhandelingen over een nieuwe cao zo snel mogelijk te starten.

Werkgeverspartijen (CBOB, Rijn en IJssel, CBRB) hebben te kennen gegeven tot een modernisering van de cao Rijn- en Binnenvaart te willen komen. De nieuwe cao moet eenvoudig van opzet en eenvoudig toepasbaar dienen te zijn. De grove schets van zo'n cao roept bij de werknemersorganisaties veel vragen op. 'In de maand januari gaan werkgevers- en werknemersorganisaties aan de slag om het voorstel van de werkgevers scherper en helderder te doen formuleren', schrijven CNV en Nautilus NL. In de maand februari zullen de vakorganisaties naar de leden gaan om ze te informeren en te raadplegen. Met de resultaten van de achterbanraadplegingen zullen de bonden vervolgens de onderhandelingen ingaan.

Omdat de eerdere cao niet is verlengd, worden de daarin gemaakte afspraken onderdeel van individuele arbeidsovereenkomsten. Voor personeel dat per 1 januari 2006 in dienst was bij een werkgever die aangesloten is bij één van de betrokken werkgeversorganisaties gelden de afspraken onveranderd, inclusief de automatische prijscompensatie. 'Vanwege de eerdere stellingname van werkgeversorganisaties gaan wij ervan uit, dat voor de periode 1 januari 2007 tot 1 oktober 2007 uw werkgever (mits aangesloten bij één van de werkgeversorganisaties) per 1 april 2007 een gegeverhoging van 2,25%, inclusief de prijscompensatie in de bedrijfstak, heeft doorgevoerd', aldus de bonden in het bericht aan de leden.

Nautilus NL heeft de belangenbehartiging van werknemers in de binnenvaart overgenomen van FNV Bondgenoten.


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:

    Wel grappig dat er in de kranten nog steeds mensen werk aanbieden en betalen volgens het CAO. Terwijl er helemaal geen CAO is…

    Bjorn (Email) (URL) - 26 December '07 - 11:20


    Arbeidsvoorwaarden en Cao zijn 1 grote grap in de binnenvaart. Vooral bij particulieren.

    Jaapie (Email) - 27 December '07 - 08:45


    Er zijn steeds meer schippers die denken dat je er bent, door een paar Filippijnen op het voordek te zetten. Lekker goedkoop snap je…

    Ik ken ook een bedrijf dat zo Filippijnen zou kunnen inhuren, zij zijn daar voor de Zeevaart zelf gevestigd. Maar; in de binnenvaart doen ze dat bewust, juist NIET!

    In tegenstelling tot een ander bureau willen zij hun klanten niet in de positie brengen dat er over een paar maanden een dikke naheffing op de deurmat van hun klanten komt. Een Pool die een beetje Duits óf Engels weet te praten wil ik nog wel als conculega bemanningslid op andere schepen zien, daarvoor zitten we tenslotte in één Europese Unie.

    Voor schippers die bewust het risico nemen en het hele dek vol Filippijnen zetten heb ik minder waardering. Ik hoop dat, als de naheffingen gaan komen, ze niet met betraande ogen, (krokodillen-)tranen met tuiten gaan huilen. En dan ook op alle forums gaan zetten dat zij wederom als ‘kleine’ zelfstandigen door de grote Boze buitenwereld(en overheid) gepakt worden.

    Ze nemen nu bewust het risico voor een paar luizige rotcenten te gaan besparen. Daarmee ontnemen ze NL jeugd ook nog eens de kans om het vak te leren. Zo gaan we in de nabij toekomst ook nog eens alleen maar een groter NL bemanningstekort krijgen..

    Heel sociaal toch van die schippers die hiervoor kiezen, gelukkig zijn mijn werkgevers een andere mening toegedaan.

    C.Janszn. (Email) - 29 December '07 - 14:59


    Aan de hand van bovenstaande reactie kan ik zien dat de meeste geen flauw benul hebben wat personeel precies kost. Reken op het netto loon x2-10%. Doe dat minimaal x2 omdat we allemaal vrije tijd willen hebben dus min. 2 man nodig.
    Ik word er een beetje ziek van dat iedere werknemer de werkgever maar als een boeman en miljonair zien. Ze hebben totaal geen idee van de kosten in de binnenvaart.

    Wouter (Email) - 30 Juni '08 - 12:02


    Ik ben het niet met je eens Wouter.
    Er zijn erbij die voor een dubbeltje echt op de eerste rang willen zitten!

    Ewout (Email) - 30 Juni '08 - 21:02


    Als iedereen die zijn mond vol heeft over filipijnen nu ook eens het lef hebben om bij die bewuste bedrijven gegevens op te vragen of zij wel in orde zij voor de belastingdienst
    als ze dat nu nagetrokken hebben en het klopt wat ze zeggen dan heb je recht om een grote mond te hebben ik weet toevallig hoe het zit nu jullie weer

    chris (Email) - 05 November '08 - 16:59


    Hebben de mensen die zo lopen te zeuren over de Filipijnen wel hier eigenlijk wel vergelijkend materiaal voor?
    Ik heb namelijk met ze gewerkt en kan zeggen dat ze beter functioneren dan een gemiddelde Nederlandse matroos! En je hoeft ze niet eens achter hun vodden aan te zitten ook. Maken hun woning uit hunzelf schoon… Oh nee, ze houden hem schoon zodat ze hem niet schoon hoeven te maken. En ze staan gewoon op tijd aan dek.

    Misschien dat we eerst eens wat moeten gaan doen aan de mentaliteit die onder de Nederlanders heerst, voordat we gaan lopen zeuren op Filipijnen.

    Ricardo Duijser (Email) - 02 December '08 - 22:23


    Morge allemaal

    Het is wat hoor al dat personeel, ik vaar zelf ook in loondienst maar vind het toch wel prettig om buiten het werk aanboord met je collega’s te praten in het nederlands. Het ligt natuurlijk ook aan de schipper cq eigenaar hoe je personeel werkt. Als je ze ook een beetje opleid hebben die het ook naar hun zin, er zijn immers nog genoeg mensen die willen varen ook al komen ze niet uit de vaart. Maar geef ze dan ook de kans om te varen en laat ze niet alleen de dekwerkzaaamheden doen.(je hoeft toch niet bang te zijn voor je eigen baan) Als ik ergens zou werken en er zit geen mogelijkheid in om me verder te ontwikkelen en ik tot mijn pensioen(mocht dat er nog zijn) aan dek mag werken zou ik dat snel gezien hebben. Heb momenteel drie nederlandse mensen aanboord die alle drie ook verder willen, OK daar gaat veel tijd inzitten maar je hebt er ook voordeel bij als ze zich goed door ontwikkelen. Als je het goed aanpakt valt het ook best mee Kapitein stuurt de stuurman aan hij vervolgens de matroos en evt deksman.

    Succes

    Ton (Email) - 03 December '08 - 11:06



Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel