29 Jan '08 -Vermiste schipper Rijnland II gevonden
AMSTERDAM 29/12 - De politie heeft dinsdag het lichaam gevonden van de 59-jarige schipper die 17 december in het Amsterdamse IJ belandde. Dat maakte het Korps landelijke politiediensten (KLPD) bekend.
Dinsdagmiddag omstreeks twee uur trof de politie zijn lichaam aan in
het water bij de Distelweg. Het KLPD ging er vrijwel meteen vanuit dat
het om de vermiste Amsterdammer ging.
De Rijnland II, het
hotelscheepje dat 17 december werd overvaren op het Amsterdamse IJ, is
drie dagen na het ongeval geborgen. Het bleek geen lekkage te hebben,
wat er op wijst dat het bij de aanvaring door een binnenschip onder
water is geduwd en gezonken. De Waterpolitie van het Korps landelijke
politiediensten (KLPD) had na twee dagen de zoektocht op het
Amsterdamse IJ naar de vermiste schipper zonder resultaat beëindigd.
De 59-jarige Amsterdammer wordt sinds de aanvaring vermist. Een tweede, 49-jarige opvarende
kon worden gered.
Beide mannen voeren het lege hotelscheepje Rijnland II (bouwjaar 1922) van rederij Hollandsche Vaartochten Maatschappij, om van de ene naar de andere kant van Amsterdam. Het vaartuig was ingericht voor meerdaagse stedentrips richting Haarlem, Alkmaar of Leiden, en had ruimte voor maximaal twaalf dagpassagiers en zes overnachtingsplaatsen aan boord.
In de buurt van de Silodam kwam het in aanvaring met een binnenvaartschip. De twee opvarenden van het jacht belandden
in het water. Zij werden vanaf een passerende pont achterna gesprongen
door een man. De 49-jarige opvarende kon worden gered en is naar een ziekenhuis
gebracht. Daaruit is hij dinsdag weer ontslagen. Ook de man die de twee
probeerde te helpen, kon uit het water worden gehaald.
Beelden van AT5 van de avond van de aanvaring.
Na het ongeval is door hulpdiensten als de Waterpolitie, de
Havendienst, Binnenwater Beheer Amsterdam en een helikopter van het
KLPD nog geruime tijd op het IJ gezocht. Twee dagen lang is het
Landelijk Dregteam van het Korps landelijke politiediensten ingezet.
Het team is gespecialiseerd in het zoeken naar drenkelingen en beschikt
over speciale apparatuur. Met ondersteuning van duikers van de
Amsterdamse brandweer is op de plaats van het ongeval en de directe
omgeving gezocht. Helaas zonder resultaat.
De Waterpolitie en ander hulpdiensten op het water hebben nadien tijdens hun surveillance in het gebied een extra oogje in het
zeil gehouden omdat het lichaam vanzelf naar
het wateroppervlakte kon komen.
Het scheepvaartverkeer op het
IJ werd gedurende de zoekactie niet gestremd. De Havendienst had de plaats waar de Rijnland II is
gezonken beveiligd.
Zo ongeveer 1 keer per jaar gaat het een keer mis op het ij hier in Amsterdam
En dan nog niet te spreken over de bijna ongelukken vooral in weekende in de Zomer maanden
Ook ik ben al een keer getuigen geweest van dat het net goed afliep een zondag vaarder met sloepje die diagonaal van de Sixhaven naar het Oosterdok over stak en een ledig Tanschip van 1000 ton over het hoofd zag Schipper zwaar geschrokken van de tanker keerkoppeling zwaar verkracht maar het leip goed af .
En vooral in Donker is het oversteken in Amsterdam levens gevaarlijk vele lichten van auto’s en verkeerslichten en als je het goed treft zit daar ergens een boordlicht en soms wel meer dan 100 meter verderop een toplicht of wanneer het nog langer is 3 toplichten in driehoek
Zolang wij als varende om den brode natie getergd worden door een vaartijden wet en dit soort vaartuigen dag en nacht mogen varen zal dit een wederkerend probleem blijven
Nu is het een keer erg verkeerd afgelopen.
Maar het is geoon weer wachten op de volgende klap
grt G.Schuttevaer
Schuttevaer (Email) (URL) - 19 December '07 - 21:55
Dat u ontdaan bent door het gebeurde snap ik, ben ik ook wel.
Maar om te stellen dat jachten niet in het donker zouden mogen varen omdat wij ons brood moeten verdienen en het (te) vaak fout gaat vind ik niet correct.
De vrachtwagen staat ook hoofdzakelijk in de file vanwege de vele personenauto’s.
Het is soms niet leuk, ook bij mij klopt vaak zomer’s in friesland het hart in de keel, maar we zullen het toch samen moeten doen.
met vr. gr.
Op zondagochtend 21 oktober vertrokken wij om 6.15uur vanaf de Houtribsluizen richting Amsterdam.
Midden tussen de havendammen troffen wij een voor anker liggend onverlicht zeiljacht aan.
Van de bemanning niets te zien!
Na het toepassen van het nodige optisch (schijnwerpers) en acoustisch (hoorn) geweld, kwam er een bemanningslid te voorschijn.
Het geheel was maar een klein stipje op de radar.
Mijn eerste indruk: een groepje watervogels.
Gelukkig toch wat beter gekeken en niet het Journaal gehaald.
Jan Smit ms XENIA
Ik vaar zelf als schipper regelmaatig op het IJ/noordzeekanaal, en zie vaak een jachtje vlak voor me oversteken of voor een collega langs schieten.vaak gaat het net goed, helaas nu niet.
Ik denk dat Sommige jachtschipper’s de de snelheid van de hudige binnenvaart onderschat.
Mark van Rijzen - 23 December '07 - 15:26
yarinya,
je vraagt je af of ik niet slimmer ben, maar als jij je teksten zo belabberd schrijft, en alleen maar kan schelden, vraag ik mij af waarom je hier reageert.
Je hoeft het niet met mij eens te zijn maar ik hoef mij door jou niet uit te laten schelden.
Waarom gewetenloos?
Let op je woorden, dit hoef ik niet te accepteren!
Ik dreig niet, maar dit is een keer en de laatste anders voel ik mij genoodzaakt even met Dhr van der Meulen te mailen.