Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

21 Jan '08 -Afvaart te snel bij veerpont op Maas

BAARLO 22/1 - De Waterpolitie van het Korps landelijke politiediensten (KLPD) uit Maasbracht heeft vorige week bij snelheidsmetingen ter hoogte van de veerpont Baarlo geconstateerd dat drie van de twintig passerende schepen ver boven de toegestane negen kilometer per uur voeren.

Alle drie de schepen voeren stroomafwaarts. Door de politieacties voor een hoger salaris hebben de agenten er voor gekozen de schippers dit keer te waarschuwen.

Eind vorig jaar maakte de Waterpolitie in Limburg bekend dat ze vanaf januari 2008 snelheidscontroles gaat uitvoeren bij de verschillende veerponten op de Maas. Uit controles was toen al gebleken dat veel schepen de ponten passeren met een snelheid die boven de toegestane negen kilometer per uur ligt. Van de drie overtreders van vorige week scoorde een leeg binnenvaartschip met 19.6 kilometer per uur als hoogste. De stroomopwaarts varende schepen voeren bijna allemaal met een snelheid die in de buurt lag van de negen kilometer per uur. De komende tijd zal de Waterpolitie vaker snelheidscontroles uitvoeren.


Waterpolitie houdt snelheidscontroles op de Maas

MAASBRACHT 10/12/07 - De Waterpolitie van het Korps landelijke politiediensten (KLPD) uit Maasbracht houdt sinds kort snelheidscontroles bij veerponten op de Maas. Tot januari 2008 worden de schippers die te snel varen nog gewaarschuwd, daarna wordt bekeurd.

Uit twee recente controles blijkt dat bijna alle gecontroleerde schepen boven de maximum toegestane snelheid van 9 km/u voeren. Uitschieter was een leeg afvarend schip bij de veerpont Broekhuizen met 16,4 km /u Na 1 januari levert dit een boete van 750 euro op. De snelheidscontroles komen voort uit een initiatief van de Waterpolitie en Rijkswaterstaat als vaarwegbeheerder. De diensten onderzoeken samen hoe ze de veiligheid van veerponten op de Maas kunnen verbeteren. Uit het onderzoek blijkt dat een te hoge snelheid van passerende binnenvaartschepen veel hinderlijke waterbeweging voor de ponten veroorzaakt. Omdat in 2006 bij de pont Broekhuizen drie keer de dwarskabel is stukgevaren, wordt ook de mogelijkheid bekeken om met die veerpont een proef als gierpont te doen waardoor problemen met de dwarskabel kunnen worden voorkomen.


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:

    Gaan ze van die achtelijke ankerbakkie’s neer leggen. Of gierkabel naar Duits model aan een hogekabel spannen. Overigens ik ga op zoek naar een oude ‘Stinger“radar detector , wel handig.

    jos (Email) - 10 December '07 - 14:14


    O.K.
    Als er borden staan met 9 km/u; dan moet je daar aan houden. Afspraak is afspraak.

    Maar,
    1) Sommige schepen hebben gewoon een minimale snelheid door het water nodig om goed te kunnen worden bestuurd. Dan ben je in de afvaart al snel bij 9 km/u. Zeker met dat lekker volle riviertje, zoals we dat nu kennen. Als alle stuwen potdicht zitten is het natuurlijk allemaal wat makkelijker, en beter te begrijpen.

    2) Links en rechts hoor je steeds vaker dat niet-vrijvarende veerponten steeds meer iets van het verleden zou moeten gaan worden. Ik zelf vind zeker de kabel-veerponten op IJssel en Maas niet meer van deze tijd. We hebben de laatste jaren al een aantal incidenten en (bijna-) ongelukken gezien, met dit soort veerponten. Laten we hopen dat RWS goed op de winkel blijft passen en op tijd besluit om over te stappen op vrijvarende veerponten.

    Ik hoop dat binnen enkele jaren we goed nieuws gaan horen, dat de laatste veerpont in Nederland is verbouwd, en vrijvarend is geworden.

    C.Janzn. (Email) - 10 December '07 - 18:40


    Ik vaar ook op een veerpont.
    Het kan best dat de schepen een beetje gang moeten hebben om te sturen. Maar het wil niet zeggen dat je alleen bij kabel-pont langzaam ga varen. Ik vaar ook op een kabel-pont en als je kijkt hoe schepen met volkracht langs varen zonder te stoppen. Schepen houden geen rekening mee met een veerpont. Als je roep of wat langzaam kan. Dan letten ze even niet op of ze zeggen dat je dan maar niet moet varen. Maar wel alle gevolgen van dien die veerponten hebben. Als iedereen even met elkaar rekening houdt dan gaat alles goed.

    Veer (Email) - 10 December '07 - 20:39


    Voor alle duidelijkheid, afspraak is afspraak. Bord met 9 km op de kant; betekent dus afstoppen bij die Pont.

    Voorstroom met alle stuwen getrokken, zoals nu aan de hand is; dan kan er dan weinig snelheid door het water overblijven in de afvaart.

    Mijn punt qua veiligheid & kabelponten speelt vooral op de rivier de IJssel. Daar gebeurt het te vaak dat de pontschipper de kabels al strak zet terwijl beroepsvaart nog niet volledig gepasseerd is. Daar gaat het ook over met kabelveren en veiligheid.

    Op de maas speelt vaak iets anders. 110×11,5 begint daar al bijna een standaard te worden, (en niet veel anders/kleiner dan 110×11,5).

    Wat mij dan opvalt is dat enkele veerponten niet echt ‘zeewaardig’ genoeg zijn om deze nieuwe ‘standaard’ van Maas-vaarders op een soepele manier te kunnen laten passeren.

    Indien locale overheid dan niet materieel aanpast aan de nieuwe stand der dingen. Maar; een bord 9km neer zet en verder niet. Wellicht verklaart dat dan een klein deel het onbegrip van collega’s. Dat ik(en wellicht enkele collega’s) misschien af en toe een lompe bui hebben en niet voldoende afstoppen; dat kan ook ik niet helemaal uitsluiten.

    C.Janzn. (Email) - 10 December '07 - 21:58


    Als ik uitgaat van mijn eigen schip (105*9.50) waarmee ik met de schroef stationair in werking al 10 km/h vooruit gaat met mischien nog wel 3a4 stroom in de kont, dan is het toch onmogelijk om de snelheid van het schip naar 9 km/h terug te brengen? Dan gaan we nog van gunstige omstandigheden uit. Weinig wind en niet teveel stroom. De schippers die te grote golven op de kant gooien moeten hun snelheid+olieverbruik tegen het licht houden. Dan blijkt dat je er misschien iets langer over doet maar je olieverbruik daalt. Zo ook je vaarkosten! En beter voor het milieu. En minder gescheld over de marifoon…..enz.

    hans (Email) - 13 December '07 - 16:15


    hoe kan je nou afvarig met aardig wat stroom 9 km per uur gaan dan moet je bij elke veerpont gewoon een paar kilometer van te voren stoppen en dan nog achteruit gaan trekken ook belachelijk ik vind dit echt een achterlijke regel ik wil best een beetje afstoppen maar 9 km per uur nou dat gaan we dusz niet reden afvarig

    mvg teunis

    t.van der vlist (Email) - 24 Januari '08 - 21:40



Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel