Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

08 Okt '07 -Zwaargewonden bij aanvaring draagvleugelboot

AMSTERDAM 8/10 - Bij een aanvaring tussen de draagvleugelboot Rosanna van Connexion en het patrouillevaartuig RV 162 Wijckermeer van de Koninklijke Marechaussee zijn maandagmorgen zeven gewonden gevallen, waaronder drie zwaargewonden. Rond 08.15 uur voer de marechausseeboot door nog onbekende oorzaak tegen de achterkant van de Connexxionboot in de Australiëhaven in Amsterdam.

Beeld uit NOS Journaal

Schade aan de Rosanna. Beeld uit NOS Journaal.

Zie ook:

De draagvleugelboot was met 33 passagiers onderweg van Velsen naar Amsterdam. Drie van de gewonden aan boord van de Rosanna zijn er ernstig aan toe, drie andere raakten licht gewond. Op het marechausseevaartuig bevonden zich tijdens de botsing vijf opvarenden. De schipper liep een verwonding aan het hoofd op en een gebroken onderbeen. De hulpdiensten hebben alle opvarenden van boord gehaald. Degenen die niet naar het ziekenhuis hoefden, zijn opgevangen in de kantine van een bedrijf in een van de havens langs het Noordzeekanaal.

De draagvleugboot, die aan de achterzijde ernstige schade heeft en water maakt, is door een boot van de havendienst naar de kant gesleept. De boot van de marechausse heeft flinke schade aan de boeg. Beide schepen liggen afgemeerd aan de Siciliëweg.

Het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD) stelt een onderzoek in naar de toedracht van de aanvaring.

Geen gordels
Aanbevelingen van de Onderzoeksraad voor de Veiligheid ten spijt, had de gisterochtend geramde draagvleugelboot van Connexxion geen gordels voor passagiers aan boord, meldt de Telegraaf. De suggesties van de raad werden niet opgevolgd, nadat deze instantie onder voorzitterschap van mr Pieter van Vollenhoven in 2003 met een reeks aanbevelingen (PDF, 4,4Mb) kwam naar aanleiding van een ongeval waarbij twintig gewonden vielen in de Amsterdamse haven.


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:

    gewoon door blijven gaan hoor, ook die van dordt naar rotterdam, pieter van vollenhove wordt nou eens wakker!
    hoeveel doden moeten er eerst vallen ?

    pukkie (Email) - 08 Oktober '07 - 18:14


    Wie zegt dat het aan de draagvleugel lag? Zie het nergens staan.
    Die mensen melden zich altijd netjes en zoeken goed contact met de binnenvaartschepen en de rest wat er allemaal vaart.

    mo (Email) - 08 Oktober '07 - 23:14


    Sterker nog,

    Ik wou dat ze in Dordt~Rotterdam ook boten met draagvleugel gekocht hadden en niet die catamarans uit Sidney,Australie.
    Die Aussy ontwerpen trekken dan misschien ‘weinig golfslag’. Maar die kl… golfslag heeft mij al een paar keer te pakken gehad. Vooral als je leeg ligt en ze niet zie aankomen. Ik vind dat die dingen echt een verrot slechte soort golfslag trekken.

    Op een draagvleugel heb ik een paar jaar gelden wat inval-diensten kunnen draaien, echter niet op het Noordzeekanaal en niet met het type waar Connexion mee vaart.

    Op de Lek moesten we ook afstoppen voor watervogels, helaas hielden Nederlandse ambtenaren niet zo van ‘foie gras’ van watervogels. Heb dus vaak kunnen oefenen met noodstops. Dat gaat echt goed met die vleugelboten. Een beetje afstoppen kan goed door alleen met het achterschip in het water te trekken. Achtervleugel maximaal naar beneden trimmen, en weg is een flik deel van je snelheid.

    Een volle noodstop gaat het zelfde met de koppelingen in zijn vrij. Dan valt de hele romp in het water, dus veel meer weerstand. Dan eventueel ook een klapje achteruit en je ligt echt in no-time stil. Dat laatste moet je alleen in noodgevallen doen; want als je te vroeg achteruit slaat dan liggen alle passagiers, die niet in hun stoel zitten, op hun stuitje….

    Die aanvaring in Amsterdam van gisteren, ik wil daar niet te luchtig over doen. Ik lees wel hoe e.e.a. precies is verlopen. Zo te zien was de aanvaring grotendeels op de machinekamer gericht. Wanneer ik dat goed gezien heb, dan is dat maar goed ook. Beter een boeg grotendeels op een cilinderblok dan dat een boeg die vol een cabine binnen komt.

    Ik wens de bemanningen & passagiers van beide schepen sterkte en wijsheid toe in deze moeilijke dagen. Ik hoop dat de lichamelijke verwondingen spoedig en compleet helen, en men het geestelijke spoedig kan verwerken.

    Met vriendelijke groet,

    C.Janzn. (Email) - 09 Oktober '07 - 08:59


    Ik ben het helemaal met c.janzn eens, er is altijd goed contact met de draagvleugel boten en er zijn ook zeker goede afspraken mee te maken, je moet er alleen wel even rekening mee houden dat ze wat sneller bij je zijn, wat ik niet begrijp is wat dat ding in de Australië haven deed, zal wel een foutje zijn. Ik ben wel van mening dat het mischien geen slecht idee is om er gordels in te plaatsen. De draagvleugel boten zijn in ieder geval een stuk beter dan de fast ferry’s (hou je vast ferry) in Rotterdam.

    Mvg Hendrik

    Hendrik (Email) - 12 Oktober '07 - 10:37


    Die dingen in Dordt en Rotterdam zijn inderdaad niet echt geslaagd. Van de draagvleugels wiebel je een beetje heen en weer, maar voor de rest helemaal niks. Denk idd ook dat Australie-haven foutje is. Het is in ieder geval te hopen dat het niet weer gebeurd.

    mo (Email) - 13 Oktober '07 - 21:04


    Zo te zien wou de RV162 een van de Westhavens invaren. De Rosanna werd bakboord achterin aangevaren door de boeg van de RV. Dit moet voor de invaart/monding van de havenkanaal gebeurt zijn. Daarna zal de Rosanna opzij genomen zijn en bij een van de havenbedrijven voor de kant gelegd zijn. Vandaar misschien de verwarring. De draagvleugelboten varen normaal natuurlijk alleen heen en weer op het Noordzeekannaal.

    G.Vermeuelen (Email) - 15 Oktober '07 - 09:22



Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel