Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

07 Okt '07 -Na aanvaring vermiste container op de Waal geborgen

OPHEMERT 7/10 - De container met zoetstoffen, die woensdagavond overboord sloeg na een kop-kop aanvaring van de containerschepen Estate 2 en Dilsberg op de Waal bij Ophemert, is zondagmiddag geborgen. De container lag op de bodem van de rivier ter hoogte van Tiel, nog geen 300 meter van de plek van het ongeval.

Foto (c) VAART!

De opengereten container wordt uit het water gehesen. Foto © VAART!

Zie ook:

Een coasterkapitein meldde zaterdag dat hij op de Waal dacht iets geraakt te hebben. Rijkswaterstaat heeft samen met de politie aan de hand van deze melding de container zaterdagavond gevonden. Die lag in een diep gedeelte in het midden van de vaarweg en was door de sterke stroming met een laag zand bedekt.

De bergingswerkzaamheden duurden zondagmiddag van 13.00 uur tot 15.30 uur. Duikers werden ingezet om kabels aan de container te bevestigen, waarna de bak met kranen omhoog werd getakeld. De duikers werden beschermd met een zogeheten stroomscherm.

Foto (c) VAART!

Stroomscherm. Foto © VAART!

Van de container was volgens een woordvoerder weinig meer over. 'De container is opengereten en de zoetstof die erin zat, is grotendeels in het water opgelost. Er lagen nog wat pallets, maar die kunnen weinig kwaad.'

De scheepvaart heeft geen hinder ondervonden van de bergingswerkzaamheden. Patrouilleboten van Rijkswaterstaat hebben de schepen begeleid. Ter plaatse moesten ze vaart minderen.

Dichte mist
Mogelijk speelde de dichte mist woensdagavond een rol bij de aanvaring. Zekerheidshalve was de brandweer Tiel massaal uitgerukt naar de dijk bij Zennewijnen. Die dus helemaal vol stond met hulpverleningsvoertuigen en enkele tientallen nieuwsgierigen. Het ongeluk trok ook veel media-aandacht. Volgens de Schuttevaer-verslaggever ter plaatse stonden er verschillende televisieploegen op de rivierdijk. Maar veel was er niet te zien in de nachtelijke mist.

Niemand raakte bij de aanvaring gewond, beide schepen hadden materiële schade.

Bij de berging werd het bedrijf van Mattie Fikke uit Druten ingeschakeld, meldt De Gelderlander. Fikke stond rond kwart voor tien woensdagavond op een van de twee schepen: 'Er staan veel containers op deze boot. We zijn bezig een noodreparatie uit te voeren, de schade valt mee. Er zit een gaatje in de romp, maar dat zit ruim boven de waterlijn dus er stroomt absoluut geen water naar binnen. Dit klusje gaan we hier gewoon fiksen.'

Vaargeul vrij
De stremming van de Waal werd donderdagmiddag opgeheven. Rijkswaterstaat bleef met twee sonarschepen, de Schulpegat en de Conrad, doorgaan met zoeken naar de vermiste container. De vaartuigen zochten met side scan sonar (kijkt 75 meter aan zowel stuur- als bakboord) en multibeam (pad van 3,5 keer de waterdieptie), maar troffen de container niet aan. Donderdagmiddag werd de vaargeul geheel vrij verklaard van obstakels zodat Rijkswaterstaat de scheepvaart kon vrijgeven.
Ter plekke werd nog intensief begeleid en gepatrouilleerd. Rijkswaterstaat adviseerde schippers niet te dicht bij de randen van de vaargeul te varen.

Eerder donderdag mochten enkele wachtende schepen al onder begeleiding van Rijkswaterstaat hun weg vervolgen, nadat 30 kilometer rivier over een breedte van 200 meter met sonarschepen was uitgekamd. Een crisisteam in Arnhem besliste in de loop van de middag dat het scheepvaartverkeer weer kon worden hervat.

Politieonderzoek
De bemanningsleden van beide containerschepen zijn door de Waterpolitie, unit Rivieren Oost, gehoord. De schipper van het opvarende schip was een 28-jarige inwoner van Zwijndrecht. De schipper van het afvarende schip was een 50-jarige inwoner van Wiesbaden (D). Er was volgens de Waterpolitie geen sprake van alcoholgebruik en/of overtreding van de arbeidstijdenwet.

Het afvarende schip was geladen van 77 containers van 20 voet en 59 containers van 40 voet, allen geladen, waarvan twee met gevaarlijke stoffen. Dit schip heeft veel schade opgelopen aan boeiing, radarmast, dek, bolderkast, aluminium draadbak, vijf hoofdspanten en knieën, dekspanten, middelste railing, traprailing, verschansing bovendek woning, camera, zoek- en boordlicht, steunbalk containerruim, zes septers, verschansing brug en raamkozijn ter hoogte van machinekamer.

Het opvarende schip was geladen met 140 lege containers van 40 voet. De opgelopen schade was een scheur in bakboordskop.

Het onderzoek is nog niet afgerond. De Waterpolitie zal nog een aantal technische onderzoeken verrichten en getuigen horen. Het onderzoeksresultaat zal een in een proces-verbaal worden vastgelegd ten behoeve van het Openbaar Ministerie om ter terechtzitting vast te kunnen stellen wie aansprakelijk kan worden gesteld voor deze aanvaring. De Waterpolitie van het KLPD zal hier op voorhand geen uitspraak over doen.

 


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:

    Wat een toestand met de containers tegenwoordig

    dree - 04 Oktober '07 - 12:38


    Het is weer vrij.

    Edwin (Email) - 04 Oktober '07 - 14:10


    Laat ze gaan gaan gaan, geef de jongens toch ruim baan, de containers ze motten er door

    Henk Wijngaart - 04 Oktober '07 - 15:33


    ze moeten die dozen eens aan boord houden haha
    naja stremming is weer opgeheven hoorde ik,valt dan weer mee.

    arjen (Email) - 04 Oktober '07 - 15:42


    Een reconstructie uitgebreid in een scheepvaartblad,zou misschien leerzaam zijn?
    Met mist altijd ‘goede wal’en nooit sb-sb, ook niet op z’n duits.

    bertus (Email) - 05 Oktober '07 - 10:39


    zou het handig zijn om een lichtgevend boeitje met sensor aan de continer te maken, dan kunnen ze misschien wel terug vinden.

    Jaap - 05 Oktober '07 - 10:58


    dat ze die container met zoetjes niet meer kunnen vinden lijkt me logisch: zal wel opgelost zijn….....

    happie (Email) - 06 Oktober '07 - 13:05


    Gewoon containers voorzien van een chip die op te sporen is is ook gelijk makelijk voor de planners.

    adtje - 06 Oktober '07 - 18:30


    Gelukkig,
    Dat vuiltje is ook weer opgeruimd.
    Ik hoop voor de eigenaar van die kruiplijn-coaster dat de franje, aan de bovenkant van de geborgen container, niet is veroorzaakt door de schroef van deze ‘eerlijke vinder’. Hoe deze beschadiging zich verhoudt met de bewering in de media, dat er een halve meter zand op de comtainer lag, is ook mij nog niet duidelijk.

    Ik ben wel benieuwd naar de volgende Schuttevaer. Ik hoop daar een mooi journalistiek meesterwerkje aan te treffen hoe e.e.a. in de toekomst veel beter kan worden geregeld, kortom dat we als BV (varend-)Nederland weer lessen hebben geleerd voor de toekomst.
    De volgende zaken lijken mij interessant voor verdere uitdieping:
    1. Functioneren crisisstaf. (liep wel lekker in dit geval, toch?)
    2. Info naar bedrijfstak. (liep ook wel lekker in dit geval)
    3. Rijndekkend calamiteiten plan? (1e concept volgt?)
    4. Feitenrelaas hoe e.e.a. heeft plaatsgevonden.
    5. Heeft beter of/en anders stekkeren van containers tot minder containers in het water kunnen lijden?
    6. Hadden andere (wellicht betere) sonar apparatuur/technieken in dit geval nog tot een vlottere vrijmaking van de vaarweg kunnen lijden.

    Voor wat betreft het 6de punt beweer ik niet dat er betere technieken bestaan. Dat laat ik graag aan de deskundigen over. Hun conclusie vind ik wel zeer interessant om terug te lezen.

    Met vriendelijke groet, C.Janszn.

    C.Janzn. (Email) - 08 Oktober '07 - 10:31


    en dan het eerste nieuws “er zijn geen schadelijke stoffen vrijgekomen” aldus rtl4, met de mededeling dat nog niet bekend is wat er in de te water geraakte containers zit.
    wie verzint er nou zoiets.

    pukkie (Email) - 08 Oktober '07 - 18:25



Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel