26 Sep '07 -Schuttevaer pleit voor Botlekbrug zonder middenpijler
ROTTERDAM 26/9 - De nieuwe Botlekbrug moet zonder middenpijler worden aangelegd. Dat stelt Koninklijke Schuttevaer namens de hele binnenvaartsector in een pleidooi aan staatssecretaris Tineke Huizinga (VenW). De nieuwbouwplannen gaan vooralsnog uit van een brug mèt middenpijler over de Oude Maas bij Spijkenisse.
Mts Stolt Variante passeert de Botlekbrug. YouTube-video mj8602
Schuttevaer heeft de plannen op zich met instemming begroet en vraagt Huizinga de snelle realisering te bevorderen. De nieuwe brug ten zuiden van de huidige Botlekbrug op een hoogte van 14,50 m. boven NAP verlost de scheepvaart van het grootste obstakel op de route Rotterdam-Lobith over water. De huidige versleten brug vormt in toenemende mate een veiligheidsrisico.
Maar vanwege de middenpijler, naar het model van de Spijkenisserbrug, roept de brug bij de nautisch-technische belangenvereniging van binnenvaarders tegelijk twijfels op. 'De bestaande Spijkenisserbrug voldoet niet aan de eisen die op grond
van de huidige inzichten vanuit zee- en binnenvaart aan een dergelijke
brug op een vaarweg met een overwegend maritiem karakter worden
gesteld. De aanwezigheid van een middenpijler is in strijd met alle
inzichten die er op dit terrein zijn.'
In strijd met bouwvoorschriften
De in 2005 geactualiseerde 'richtlijnen vaarwegen' van Huizinga's ministerie
bepalen dat - met het oog op de verkeersveiligheid - in vaarwegen voor de
beroepsvaart voor bruggen over het normale profiel geen middenpijler
dient te worden toegepast. Ook de bouwvoorschriften voor bruggen over de internationale rivier de Rijn verbieden middenpijlers.
'Nederland zou nooit akkoord gaan met de bouw van een
middenpijler in een brug elders op de route Rotterdam-Basel. Wij kunnen
ons moeilijk voorstellen dat Verkeer en Waterstaat eenzijdig en in
afwijking van de eigen regels hiermee zou instemmen voor wat betreft de
nieuwe Botlekbrug', schrijft Schuttevaer aan de staatssecretaris.