Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

18 Sep '07 -CBRB: 'Politieke moed gevraagd om eindelijk eens knopen door te hakken'

ROTTERDAM 18/9 - Binnenvaartorganisatie CBRB ervaart veel elementen en aspecten in de Rijksbegroting 2008 als 'zinvol en stimulerend', maar tegelijk getuigt de reactie van 'een zeker cynisme'. Door de wijze van besluitvorming in Nederland is er twijfel of al deze politieke plannen wel daadwerkelijk en spoedig tot uitvoering kunnen komen. Bovendien is het binnenvaartbeleid in de begroting van V&W nog onderbelicht.

Zie ook:

Het CBRB drukt zijn algehele onvrede uit in een vijftal kernbegrippen:

  • wetgeving ruimtelijke ordening is verworden tot een bureaucratische en procedurele brij.
  • doorgeschoten decentralisatie.
  • het te vaak ontbreken van een langjarig beleid op het gebied van vervoer en ruimtelijke ordening.
  • zeer trage besluitvormings en uitvoeringsprocedures.
  • het verlies van deskundigheid en daadkracht op de ministeries.

Ruimtelijke ordening
Veel wetgeving op het gebied van ruimtelijke ordening is ontwikkeld in de jaren '70 en '80 met zeer ruime inspraakmogelijkheden en rechterlijke toetsingsmomenten op allerlei niveaus. Dit op zich loffelijke streven heeft volgens het CBRB geresulteerd in 'een zeer gebureaucratiseerd en gejuridiceerd besluitvormingssysteem, dat zeer veel vertraging veroorzaakt en bovengemiddeld veel invloed geeft aan gespecialiseerde hindermachten'.

Door zijn ingewikkeldheid ligt het laatste woord vaak bij een rechter, in plaats van bij de verkozen politici. 'Het wordt tijd dat ‘Den Haag’ de politieke moed opbrengt om deze gordiaanse knoop door te hakken. Een doorbraak op dit terrein levert een zeer grote vermindering van onnodige administratieve lasten op, zonder aan democratisch gehalte te hoeven inleveren', stelt het CBRB in zijn reactie op de Rijksbegroting.

Te veel op te laag niveau
Goede ruimtelijke ordening en duurzame logistieke systemen kunnen volgens de binnenvaartorganisatie alleen worden ontwikkeld in een ruimtelijk gebied van enige omvang. Te veel besluitvormingsprocessen vinden op een te laag niveau plaats om dit ook goed mogelijk te maken, met als gevolg een wirwar van bedrijventerreinen, verkeerd benutte bedrijventerreinen, die ook weer vaak een slechte aansluiting hebben op de infrastructuur en dan ook vaak alleen maar naar de weg en niet naar de vaarwegen.

CBRB: 'Dergelijke besluitvormingsmacht moet weer op een hoger- meer centraal- niveau komen. Te vaak moet worden geconstateerd dat er op gemeentelijk niveau een zeker onvermogen of onwil is om verder te kijken dan de eigen optiek.'

Vier jaar is te kort
Ontwikkeling van een beleid op het gebied van ruimtelijk beleid en logistiek vraagt om een focus van vele jaren. Een wisselend beleid per periode van 4 jaar is daarvoor veel te kort, meent het CBRB.

'Naast het feit dat besluitvormingsprocessen vaak een lange doorlooptijd hebben, wat op zich begrijpelijk is in ons volle land, vinden deze ook nog eens plaats op heel veel niveaus. Dit vraagt om een kritische kijk op het binnenlands bestuur', aldus de CBRB-reactie. 'Het feit dat ministeries al heel vaak een beleid proberen te realiseren per landsdeel, bijvoorbeeld voor de Randstad, geven deze andere realiteit aan. De huidige structuur van het binnenlands bestuur is dan ook verouderd en veroorzaakt heel veel ruis, vertraging, kosten en bureaucratie en verhindert te vaak een effectief beleid.'

De Nederlandse ministeries zitten al langer in een proces van afslanking en procesverandering, constateert het CBRB verder. 'Deskundigheid gaat hiermee verloren, wat de effectiviteit van deze ministeries vermindert. Ook de politieke neiging om te sturen op incidenten maakt dat ministeries meer dan voorheen koersen op risicovermijding voor de politiek verantwoordelijke dan op beleidsvorming. Deze trend moet worden doorbroken.'

Binnenvaart: focus op duurzame groei
'Binnenvaart kan en zal een grote bijdrage leveren aan een duurzame logistiek', stelt het CBRB in reactie op de Rijksbegroting 2008. 'Dit vraagt om een gericht beleid om dit ook mogelijk te maken. De voornemens en randvoorwaarden rond de voorgenomen aanleg van de Tweede Maasvlakte gaan daar al van uit en streven naar een aanzienlijk hoger aandeel van de aan en afvoer per binnenvaart van containers dan momenteel het geval is. Het streefdoel is 45%, terwijl momenteel het aandeel 35% is.'

Hoewel er in de begroting van Verkeer en Waterstaat aanzetten te vinden zijn om dergelijk duurzaam vervoer te stimuleren, ontbreken daarvoor volgens het CBRB nog ambitieuze streefdoelen. 'Wij pleiten ervoor om dergelijke streefdoelen te formuleren en een beleid te formuleren om dit ook te realiseren.'

Integratie van ruimtelijk beleid
Een van de goede uitkomsten van het Coalitieakkoord van 2007 was de beslissing om aan het investeringsprogramma van V&W (Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport - MIRT) het thema ‘ruimte’ toe te voegen, meent het CBRB. 'Deze toevoeging is zeer relevant omdat een vervoerssysteem alleen dan goed functioneert wanneer het ruimtelijk een goede inbedding heeft.'

De beslissing om fondsen vrij te maken voor de (her-)ontwikkeling van binnenhavens juicht het CBRB toe, als een eerste stap om vaarwegen en zee- en binnenhavens veel beter met elkaar te verbinden en te benutten. 'Alleen daardoor kan een betere benutting van de vaarwegen en daarmee van de binnenvaart worden gerealiseerd. Echter missen wij concrete getallen, nu er in een toelichting staat dat er voor de ontwikkeling van infrastructuur en (vaar-)wegen voor de periode 2008-2012 er in het kader van het FES-fonds in totaal € 325,- miljoen ter beschikking is en allocatie nog moet plaatsvinden.

Binnenvaartbeleid nog onderbelicht
In de herfst van 2007 zal Verkeer en Waterstaat een beleidsnota binnenvaart uitbrengen. Het CBRB vermoedt dat dit de reden zal zijn dat diverse zaken die de afgelopen tijd met V&W zijn afgesproken, zoals een door de toenmalige minister van V&W afgesloten convenant met de binnenvaartsector, met daarin een set van wederzijdse afspraken, het oprichten van een Innovatiefonds Binnenvaart van € 10 miljoen, de oprichting van een Expertise en Innovatiecentrum Binnenvaart (EICB), duurzaamheid- en structuur bevorderende maatregelen en vermindering van administratieve lasten, niet in de begroting zijn verwoord.


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:

    weer een hoop bla bla. jullie kunnen zo bij de regering aanschuiven. zie eerst zelf alles maar op order tekrijgen,bijvoorbeeld de knoop c a o naar behoren door tehakken.

    B.van.Nes (Email) - 24 September '07 - 15:02



Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel