18 Sep '07 -Huizinga trekt 175 miljoen uit voor betere verkeersbegeleiding en afstandbediening
DEN HAAG 18/9 - Staatssecretaris Huizinga wil, zoals afgesproken in het coalitieaccoord, de binnenvaart stimuleren door extra te investeren in verkeersmanagement te water (minder oponthoud bij sluizen, afstandbediening, betere doorstroming, RIS). Hiervoor wordt de komende jaren 175 miljoen extra uitgetrokken.
Het voorkomen van onveiligheid door de toename van het verkeer, snellere
en grotere schepen, schepen met gevaarlijke stoffen en bouwwerken op de oever.
De volgende activiteiten worden in dit verband uitgevoerd:
realiseren van Rivier Informatie Systeem («intelligente
vaarweg»; RIS) ter verbetering van de verkeersbegeleiding op knooppunten,
ter verkorting van reactietijden bij calamiteiten en vermindering van wachttijden
bij sluizen;
bijdrage leveren aan het project incidentmanagement op binnenwateren
van het ministerie van BZK;
opstellen toekomstvisie voor verkeersbegeleiding scheepvaart;
scannen van mogelijkheden tot stroomlijning van verkeersreglementering
binnen de Scheepvaartverkeerswet;
zorgdragen voor internationale kaders verkeersvoorschriften (CCR
en UNECE);
implementeren van de nieuwe Europese richtlijn voor technische
eisen aan schepen door de uitwerking van de nieuwe Binnenvaartwet.
Het Centraal Overleg Vaarwegen (Schuttevaer, EVO en VBKO) is hierover
positief, maar is van mening dat ook het (versneld) wegnemen van harde
knelpunten noodzakelijk is om binnenvaart te stimuleren.
Onderhoud versneld
Het achterstallig onderhoud bij vaarwegen moet niet in 2020, maar al in
2016 zijn weggewerkt. Hiermee komt de Staatssecretaris tegemoet aan de
wens van de Kamer en Schuttevaer/COV die hier vorig jaar nog op hadden
aangedrongen. Overigens moet het extra geld hiervoor nog wel worden
gevonden, zegt Schuttevaer-directeur Kees de Vries in een reactie op de begroting 2008 van Verkeer en Waterstaat.
Netwerk Vaarwegen: Reistijden over het water
betrouwbaar en voorspelbaar maken
Motivatie
Om een goede en betrouwbare bereikbaarheid over water van de economische
kerngebieden, mainports en binnenhavens in Nederland te realiseren en om de
economische schade door onbetrouwbaarheid te beperken. Dit overeenkomstig
de doelstelling uit de Nota Mobiliteit,Kamerstuk 2004–2005, 29 644, nr. 6.
Producten
Vaarweginfrastructuur
Dit
betreft beheer, onderhoud, benutting, aanleg en verkeersmanagement
van vaarweginfrastructuur (zie Plan van Aanpak Onderhoud (2003),
bijlage bij
Kamerstuk 2003–2004, 29 200 XII en MIT/SNIP
projectenboek,www.mitprojectenboek.nl). Het Rijk beheert en onderhoudt
nagenoeg het gehele hoofdvaarwegennet.
In lijn met de Plannen van Aanpak en de later gemaakte afspraken met de
Kamer
en de sector wordt de komende jaren een begin gemaakt met het verder
uitvoering
geven aan het aanpakken van het achterstallig onderhoud waterwegen. De
financiering
van het Beheer- en onderhoudsprogramma en het Aanlegprogramma vindt
plaats
via artikel 15 van het Infrastructuurfonds.
Daarnaast vinden er enkele werkzaamheden plaats op het gebied van strategie
en beleidsontwikkeling die wel op dit artikel 34 worden verantwoord, zoals:
organiseren kwaliteitsborging van de MIT-Verkenningen en Planstudies
die voor de vaarwegen worden uitgevoerd, onder andere op het gebied van kosten-baten
analyses conform Overzicht Effecten Infrastructuur (OEI) en milieutoetsen
in het kader van luchtkwaliteit en Europese richtlijnen;
monitoren van de belangrijkste ontwikkelingen in de groei van
het vervoer van goederen over water.
Meetbare gegevens Netwerk Vaarwegen: Reistijden over het
water betrouwbaar en voorspelbaar maken
Om de effectiviteit van het vaarwegenbeleid te meten is tot nu toe de
indicator «wachttijden bij sluizen» gehanteerd. Deze indicator
was echter niet gebaseerd op «harde» gegevens maar op simulaties
op basis van tellingen van schepen die sluizen passeren. Evenmin gaf deze
indicator inzicht in de kwaliteit van het vaarwegennet. Daarom wordt thans
gewerkt aan de ontwikkeling van de indicator «betrouwbaarheid reistijd
vaarwegen» ter vervanging van de indicator «wachttijden bij sluizen».
De indicator «betrouwbaarheid reistijd vaarwegen» moet gevuld
worden met gegevens over bijvoorbeeld het onderhoudsregime, verkeersmanagement,
informatievoorziening naar de gebruiker, beschikbaarheid van ligplaatsen,
passagetijd sluizen en bruggen, etc. Veel van deze gegevens zijn nog niet
of slechts ten dele beschikbaar.
De eerste stap in de ontwikkeling van de indicator «betrouwbaarheid
reistijd vaarwegen» is de uitwerking van de indicator «passeertijd
sluizen». De feitelijke gegevens over de passeertijden zijn beschikbaar
sinds 2006. Deze gegevens zullen deel uit maken van de indicator «betrouwbaarheid
reistijd vaarwegen».
De
indicator «betrouwbaarheid reistijd vaarwegen» krijgt zijn
definitieve invulling met behulp van de gegevens die beschikbaar komen
met
het Rivier Informatie Systeem (RIS), het nieuwe elektronische
informatiesysteem voor de binnenvaart dat vanaf 2008 operationeel
wordt. Pas dan
zijn naar verwachting betrouwbare gegevens voorhanden die, ook door de
elektronische
beschikbaarheid, relatief eenvoudig zijn te bewerken.
Schuttevaer betreurt het uitstel van de aanleg van de derde kolk van de
Beatrixsluizen en de aanleg van de vierde sluis bij Klein Ternaaien.
Tevredenheid is er over de oplevering van het middendeel van de
Zuid-Willemsvaart en de start in 2008 van de verruiming van het
Wilhelminakanaal in Tilburg en de renovatie van de sluizen 4,5 en 6 van
de Zuid-Willemsvaart. Het COV dringt erop aan nu snel met het wegwerken
van het achterstallig onderhoud aan het Wilhelminakanaal te beginnen.
Verder uitstel wordt onverantwoord geacht.
Verruiming Zaan
De begroting geeft aan dat het Rijk gaat bijdragen aan de verruiming
van de Zaan en de nieuwbouw van de Wilhelminasluis te Zaanstad (hoeveel
is nog niet bekend). In 2008 start Verkeer en Waterstaat met het
inplannen van de werkzaamheden voor de verruiming van de Zaan. In 2008
wordt ook het speciedepot Hollandsch Diep opgeleverd.
Schuttevaer mist in de begroting de versnelde start met de omlegging
van de Zuid-Willemsvaart om Den Bosch en de aanleg van een
overnachtingshaven bij Lobith. Volgende maand hebben Schuttevaer, COV
en Staatssecretaris Huizinga een gesprek over het vaarwegenbeleid en de
begroting 2008.
Logistieke efficiëntie goederenvervoer
verbeteren
Motivatie
Om de ontwikkeling en concurrentiepositie van het Nederlandse bedrijfsleven
te bevorderen.
Producten
Vergroting strategische oriëntatie
Bevorderen van de economische groei en versterken van de concurrentiepositie
van Nederland. Hiertoe wordt samengewerkt met andere overheden en bedrijfsleven.
Dit door het vasthouden en versterken van de positie van goederenvervoer en
luchtvaart, onder andere door:
versterken van de aandacht voor goederenvervoer in de regio (kwaliteitsnet,
inbreng netwerkanalyses, de projecten uit het urgentieprogramma randstad);
ontwikkelen van een gemeenschappelijk beleidskader voor de mainports
op basis van gericht onderzoek;
ontwikkelen van een visie op het economisch belang van buisleidingentransport;
implementeren van het actieprogramma uit de beleidsbrief Logistiek
en supply chains.
Logistieke efficiëntie zee- en kustvaart
Versterken van het maritieme cluster en bevorderen van innovatie in de
maritieme sector. De volgende activiteiten worden in dit verband uitgevoerd:
aanpassen van bestaande wetgeving voor de zeevaart als gevolg van
wijzigingen in marktomstandigheden en internationale regels, tevens ter reductie
van administratieve lasten;
uitvoering geven aan de visie Zeevaart, waaronder monitoring level
playing field;
(mede)vormgeven van het Motor Ways of the Sea concept en subsidiëren
Voorlichtingsbureau Short Sea Shipping (€ 159 000);
stimuleren van het maritieme cluster via subsidiëren van Stichting
Nederland Maritiem Land (€ 575 000) en Maritiem Research Instituut
Nederland (MARIN) (€ 681 000) als GTI en het uitvoeren van
de subsidieregeling innovatie zeescheepvaart door NML (€ 345 000);
het uitvoering geven aan de in de Nota Mobiliteit opgenomen innovatie-impuls
voor de zeescheepvaart.
Logistieke efficiëntie binnenvaart
Beschikbaar houden van ruimte voor natte bedrijfsterreinen en bereikbaar
houden van deze terreinen via het vaarwegennet. De volgende activiteiten worden
in dit verband uitgevoerd:
vereenvoudigen van de internationale regelgeving waar dat nodig
en mogelijk is en het nationaal implementeren daarvan met zo
gering mogelijk administratieve en bureaucratische lasten;
stimuleren van de innovatie met het oog op het vergroten van de
concurrentiekracht van het transport over water (Innovatiefonds Binnenvaart);
inzetten op het zoveel mogelijk beschikbaar houden van natte bedrijventerreinen
en het bereikbaar houden van deze terreinen en binnenhavens via het vaarwegennet;
evalueren en eventueel herijken van het eind 2006 afgesloten convenant
tussen VenW en de binnenvaartbranche.
Scheepvaart: Een milieuvriendelijk goederenvervoersysteem
over het water bevorderen
Motivering
Om Nederland aan alle nationale en internationale verplichtingen op het
gebied van milieukwaliteit te laten voldoen en om op de lange termijn (2030)
een transitie te realiseren naar een duurzaam mobiliteitssysteem.
Producten
Duurzame zeevaart
Realiseren schoner en zuiniger zeevaart door internationale normstelling,
financiële prikkels, innovatie en communicatie, door:
aanpassen bestaande wetgeving ten aanzien van zeevaart als gevolg
van nieuwe internationale verdragen en regels; tevens ter reductie van administratieve
lasten;
boeken van voortgang inzake zeevaart en klimaat inzake het post-2012
proces (VN-klimaatprotocol; vervolg op Kyoto-protocol);
boeken van voortgang in het CFK-dossier en andere ozonlaag aantastende
stoffen;
onderzoek naar de bijdrage van zeevaart aan de leefomgeving.
Duurzame zeehavens
Verbeteren leefomgeving in en rondom havens, door:
verbeteren luchtkwaliteit zeehavens;
monitoren implementatie internationale regelgeving, zoals de Vogel-
en Habitatrichtlijn;
verbeteren uitvoering Havenontvangst Installatie-richtlijn (HOI)
in Nederlandse havens en afstemmen harmonisatie met EU en overige lidstaten;
implementeren visie duurzame zeehavens.
Duurzame binnenvaart
Realiseren schoner en zuiniger binnenvaart door internationale normstelling,
financiële stimulering, innovatie en communicatie. Dit gebeurt concreet
door:
voorbereiden verdere normstelling voor motoren en brandstoffen
op internationaal niveau;
stimuleren innovatie en uitvoeren experimenten om aan te tonen
dat milieumaatregelen uitvoerbaar zijn;
uitvoeren van programma om brandstofgebruik in de binnenvaart met
5% te verminderen in de periode tot 2011;
uitvoeren onderzoek naar een milieukeurmerk voor de binnenvaart
bijdrage leveren en invulling geven aan het Scheepsafvalstoffenverdrag.