Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

18 Sep '07 -Huizinga trekt 175 miljoen uit voor betere verkeersbegeleiding en afstandbediening

DEN HAAG 18/9 - Staatssecretaris Huizinga wil, zoals afgesproken in het coalitieaccoord, de binnenvaart stimuleren door extra te investeren in verkeersmanagement te water (minder oponthoud bij sluizen, afstandbediening, betere doorstroming, RIS). Hiervoor wordt de komende jaren 175 miljoen extra uitgetrokken.

Zie ook:

Begroting Verkeer en Waterstaat

Kernpunt: Verbeteren veiligheid binnenwateren

  • Het voorkomen van onveiligheid door de toename van het verkeer, snellere en grotere schepen, schepen met gevaarlijke stoffen en bouwwerken op de oever. De volgende activiteiten worden in dit verband uitgevoerd:
  • realiseren van Rivier Informatie Systeem («intelligente vaarweg»; RIS) ter verbetering van de verkeersbegeleiding op knooppunten, ter verkorting van reactietijden bij calamiteiten en vermindering van wachttijden bij sluizen;
  • bijdrage leveren aan het project incidentmanagement op binnenwateren van het ministerie van BZK;
  • opstellen toekomstvisie voor verkeersbegeleiding scheepvaart;
  • scannen van mogelijkheden tot stroomlijning van verkeersreglementering binnen de Scheepvaartverkeerswet;
  • zorgdragen voor internationale kaders verkeersvoorschriften (CCR en UNECE);
  • implementeren van de nieuwe Europese richtlijn voor technische eisen aan schepen door de uitwerking van de nieuwe Binnenvaartwet.

Het Centraal Overleg Vaarwegen (Schuttevaer, EVO en VBKO) is hierover positief, maar is van mening dat ook het (versneld) wegnemen van harde knelpunten noodzakelijk is om binnenvaart te stimuleren.

Onderhoud versneld
Het achterstallig onderhoud bij vaarwegen moet niet in 2020, maar al in 2016 zijn weggewerkt. Hiermee komt de Staatssecretaris tegemoet aan de wens van de Kamer en Schuttevaer/COV die hier vorig jaar nog op hadden aangedrongen. Overigens moet het extra geld hiervoor nog wel worden gevonden, zegt Schuttevaer-directeur Kees de Vries in een reactie op de begroting 2008 van Verkeer en Waterstaat.

Netwerk Vaarwegen: Reistijden over het water betrouwbaar en voorspelbaar maken

Motivatie

Om een goede en betrouwbare bereikbaarheid over water van de economische kerngebieden, mainports en binnenhavens in Nederland te realiseren en om de economische schade door onbetrouwbaarheid te beperken. Dit overeenkomstig de doelstelling uit de Nota Mobiliteit,Kamerstuk 2004–2005, 29 644, nr. 6.

Producten

Vaarweginfrastructuur

Dit betreft beheer, onderhoud, benutting, aanleg en verkeersmanagement van vaarweginfrastructuur (zie Plan van Aanpak Onderhoud (2003), bijlage bij Kamerstuk 2003–2004, 29 200 XII en MIT/SNIP projectenboek,www.mitprojectenboek.nl). Het Rijk beheert en onderhoudt nagenoeg het gehele hoofdvaarwegennet. In lijn met de Plannen van Aanpak en de later gemaakte afspraken met de Kamer en de sector wordt de komende jaren een begin gemaakt met het verder uitvoering geven aan het aanpakken van het achterstallig onderhoud waterwegen. De financiering van het Beheer- en onderhoudsprogramma en het Aanlegprogramma vindt plaats via artikel 15 van het Infrastructuurfonds.

Daarnaast vinden er enkele werkzaamheden plaats op het gebied van strategie en beleidsontwikkeling die wel op dit artikel 34 worden verantwoord, zoals:
  • organiseren kwaliteitsborging van de MIT-Verkenningen en Planstudies die voor de vaarwegen worden uitgevoerd, onder andere op het gebied van kosten-baten analyses conform Overzicht Effecten Infrastructuur (OEI) en milieutoetsen in het kader van luchtkwaliteit en Europese richtlijnen;
  • monitoren van de belangrijkste ontwikkelingen in de groei van het vervoer van goederen over water.

Meetbare gegevens Netwerk Vaarwegen: Reistijden over het water betrouwbaar en voorspelbaar maken

Om de effectiviteit van het vaarwegenbeleid te meten is tot nu toe de indicator «wachttijden bij sluizen» gehanteerd. Deze indicator was echter niet gebaseerd op «harde» gegevens maar op simulaties op basis van tellingen van schepen die sluizen passeren. Evenmin gaf deze indicator inzicht in de kwaliteit van het vaarwegennet. Daarom wordt thans gewerkt aan de ontwikkeling van de indicator «betrouwbaarheid reistijd vaarwegen» ter vervanging van de indicator «wachttijden bij sluizen».

De indicator «betrouwbaarheid reistijd vaarwegen» moet gevuld worden met gegevens over bijvoorbeeld het onderhoudsregime, verkeersmanagement, informatievoorziening naar de gebruiker, beschikbaarheid van ligplaatsen, passagetijd sluizen en bruggen, etc. Veel van deze gegevens zijn nog niet of slechts ten dele beschikbaar.

De eerste stap in de ontwikkeling van de indicator «betrouwbaarheid reistijd vaarwegen» is de uitwerking van de indicator «passeertijd sluizen». De feitelijke gegevens over de passeertijden zijn beschikbaar sinds 2006. Deze gegevens zullen deel uit maken van de indicator «betrouwbaarheid reistijd vaarwegen».

De indicator «betrouwbaarheid reistijd vaarwegen» krijgt zijn definitieve invulling met behulp van de gegevens die beschikbaar komen met het Rivier Informatie Systeem (RIS), het nieuwe elektronische informatiesysteem voor de binnenvaart dat vanaf 2008 operationeel wordt. Pas dan zijn naar verwachting betrouwbare gegevens voorhanden die, ook door de elektronische beschikbaarheid, relatief eenvoudig zijn te bewerken.

Schuttevaer betreurt het uitstel van de aanleg van de derde kolk van de Beatrixsluizen en de aanleg van de vierde sluis bij Klein Ternaaien. Tevredenheid is er over de oplevering van het middendeel van de Zuid-Willemsvaart en de start in 2008 van de verruiming van het Wilhelminakanaal in Tilburg en de renovatie van de sluizen 4,5 en 6 van de Zuid-Willemsvaart. Het COV dringt erop aan nu snel met het wegwerken van het achterstallig onderhoud aan het Wilhelminakanaal te beginnen. Verder uitstel wordt onverantwoord geacht.

Verruiming Zaan
De begroting geeft aan dat het Rijk gaat bijdragen aan de verruiming van de Zaan en de nieuwbouw van de Wilhelminasluis te Zaanstad (hoeveel is nog niet bekend). In 2008 start Verkeer en Waterstaat met het inplannen van de werkzaamheden voor de verruiming van de Zaan. In 2008 wordt ook het speciedepot Hollandsch Diep opgeleverd.

Schuttevaer mist in de begroting de versnelde start met de omlegging van de Zuid-Willemsvaart om Den Bosch en de aanleg van een overnachtingshaven bij Lobith. Volgende maand hebben Schuttevaer, COV en Staatssecretaris Huizinga een gesprek over het vaarwegenbeleid en de begroting 2008.

Logistieke efficiëntie goederenvervoer verbeteren

Motivatie

Om de ontwikkeling en concurrentiepositie van het Nederlandse bedrijfsleven te bevorderen.

Producten

Vergroting strategische oriëntatie

Bevorderen van de economische groei en versterken van de concurrentiepositie van Nederland. Hiertoe wordt samengewerkt met andere overheden en bedrijfsleven. Dit door het vasthouden en versterken van de positie van goederenvervoer en luchtvaart, onder andere door:

  • versterken van de aandacht voor goederenvervoer in de regio (kwaliteitsnet, inbreng netwerkanalyses, de projecten uit het urgentieprogramma randstad);
  • ontwikkelen van een gemeenschappelijk beleidskader voor de mainports op basis van gericht onderzoek;
  • ontwikkelen van een visie op het economisch belang van buisleidingentransport;
  • implementeren van het actieprogramma uit de beleidsbrief Logistiek en supply chains.

Logistieke efficiëntie zee- en kustvaart

Versterken van het maritieme cluster en bevorderen van innovatie in de maritieme sector. De volgende activiteiten worden in dit verband uitgevoerd:

  • aanpassen van bestaande wetgeving voor de zeevaart als gevolg van wijzigingen in marktomstandigheden en internationale regels, tevens ter reductie van administratieve lasten;
  • uitvoering geven aan de visie Zeevaart, waaronder monitoring level playing field;
  • (mede)vormgeven van het Motor Ways of the Sea concept en subsidiëren Voorlichtingsbureau Short Sea Shipping (€ 159 000);
  • stimuleren van het maritieme cluster via subsidiëren van Stichting Nederland Maritiem Land (€ 575 000) en Maritiem Research Instituut Nederland (MARIN) (€ 681 000) als GTI en het uitvoeren van de subsidieregeling innovatie zeescheepvaart door NML (€ 345 000);
  • het uitvoering geven aan de in de Nota Mobiliteit opgenomen innovatie-impuls voor de zeescheepvaart.

Logistieke efficiëntie binnenvaart

Beschikbaar houden van ruimte voor natte bedrijfsterreinen en bereikbaar houden van deze terreinen via het vaarwegennet. De volgende activiteiten worden in dit verband uitgevoerd:

  • vereenvoudigen van de internationale regelgeving waar dat nodig en mogelijk is en het nationaal implementeren daarvan met zo gering mogelijk administratieve en bureaucratische lasten;
  • stimuleren van de innovatie met het oog op het vergroten van de concurrentiekracht van het transport over water (Innovatiefonds Binnenvaart);
  • inzetten op het zoveel mogelijk beschikbaar houden van natte bedrijventerreinen en het bereikbaar houden van deze terreinen en binnenhavens via het vaarwegennet;
  • evalueren en eventueel herijken van het eind 2006 afgesloten convenant tussen VenW en de binnenvaartbranche.
Scheepvaart: Een milieuvriendelijk goederenvervoersysteem over het water bevorderen

Motivering

Om Nederland aan alle nationale en internationale verplichtingen op het gebied van milieukwaliteit te laten voldoen en om op de lange termijn (2030) een transitie te realiseren naar een duurzaam mobiliteitssysteem.

Producten

Duurzame zeevaart

Realiseren schoner en zuiniger zeevaart door internationale normstelling, financiële prikkels, innovatie en communicatie, door:

  • aanpassen bestaande wetgeving ten aanzien van zeevaart als gevolg van nieuwe internationale verdragen en regels; tevens ter reductie van administratieve lasten;
  • boeken van voortgang inzake zeevaart en klimaat inzake het post-2012 proces (VN-klimaatprotocol; vervolg op Kyoto-protocol);
  • boeken van voortgang in het CFK-dossier en andere ozonlaag aantastende stoffen;
  • onderzoek naar de bijdrage van zeevaart aan de leefomgeving.

Duurzame zeehavens

Verbeteren leefomgeving in en rondom havens, door:

  • verbeteren luchtkwaliteit zeehavens;
  • monitoren implementatie internationale regelgeving, zoals de Vogel- en Habitatrichtlijn;
  • verbeteren uitvoering Havenontvangst Installatie-richtlijn (HOI) in Nederlandse havens en afstemmen harmonisatie met EU en overige lidstaten;
  • implementeren visie duurzame zeehavens.

Duurzame binnenvaart

Realiseren schoner en zuiniger binnenvaart door internationale normstelling, financiële stimulering, innovatie en communicatie. Dit gebeurt concreet door:

  • voorbereiden verdere normstelling voor motoren en brandstoffen op internationaal niveau;
  • stimuleren innovatie en uitvoeren experimenten om aan te tonen dat milieumaatregelen uitvoerbaar zijn;
  • uitvoeren van programma om brandstofgebruik in de binnenvaart met 5% te verminderen in de periode tot 2011;
  • uitvoeren onderzoek naar een milieukeurmerk voor de binnenvaart
  • bijdrage leveren en invulling geven aan het Scheepsafvalstoffenverdrag.


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:


Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel