Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

25 Okt '04 -Tankvaartvrouw vraagt minister om vrije marktwerking

ROTTERDAM 25/10 - 'Voor ruim 80% van de particuliere tankvaart is er geen vrije marktwerking',  stelde schippersvrouw Jeanine Brands, mts Christiaan, tijdens het CBRB-jubileumcongres maandag in het nieuwe Luxor Theater in Rotterdam. Daarom vroeg zij minister Karla Peijs een adviesorgaan in te stellen dat onafhankelijk en niet beïnvloedbaar door bevrachters en verladers, vrachtprijzen kan adviseren. 'Het zou een goed idee zijn als de minister de exploitatiekosten van een tanker eens onder de loep laat nemen door de Rekenkamer.'

Foto (c) VAART!

Jeanine Brands staat presentator Victor Deconinck te woord. Rechts de andere varende ondernemer in het CBRB-forum Ronald Versloot.
Foto © VAART!

In haar felrode jasje, als enige vrouw en bijna - met schipper Ronald Versloot - als enige varende ondernemer in het CBRB-forum van vijftien in het grijs en zwart gestoken heren, viel ze meteen op. Presentator Victor Deconinck had met wat tussendoorgesprekjes ook snel door dat ze 'haar mannetje' stond. Jeanine Brands ging voor een missie, en gaf een eigen invulling aan de haar toebedeelde vraag. Daarin was bedacht 'dat organisaties als het CBRB toch tenminste prijzen moeten kunnen adviseren'. Brands, bij het CBRB bestuurslid van de OPTO, ging nog een stap verder toen het haar beurt was de minister een vraag te stellen. Ze verwees naar het ongeval met het mts Charlotte, attendeerde op de schiftelijke Kamervragen van CDA-Tweede Kamerlid Eddy van Hijum en vroeg serieus aandacht voor de problematiek van de particuliere tankvaart. Maar Deconinck kapte de vraag af.
VAART! vroeg haar volledige tekst en publiceert die bij dit artikel.

Foto (c) VAART!

Het CBRB-forum: grijze en zwarte pakken... Foto © VAART!

Geen vrije marktwerking
Het moest de minister bekend zijn dat er onder de schippers van tankschepen het nodige speelt, veronderstelde Brands. 'In Europa hebben wij onze mond vol over de vrije marktwerking, maar het zou fijn zijn als NMa en de Europese Commissie voor transport eens willen kijken naar de vrije marktwerking tussen bevrachters en schippers. Voor ruim 80% van de particuliere tankvaart ìs er geen vrije marktwerking. Ook als 70 tot 80% van het ladingaanbod op jaarbasis door een beperkt aantal bevrachters in raamcontracten wordt vastgelegd, kan er ons inziens van vrije marktwerking voor dit deel van de markt geen sprake meer zijn.'

Brands drong aan op een onafhankelijk adviesorgaan dat vrachtprijzen kan adviseren, zonder dat bevrachters en verladers daar hun invloed op kunnen uitoefenen. Zo'n adviesorgaan zou rekening moeten houden met een bestaansminimum voor de schipper, en met veiligheid en milieu. In haar vraag aan Peijs gaat ze daarmee een stap verder dan het CBRB adviesprijzen laten verstrekken. Bovendien zou het goed zijn, volgens Brands, als de minister aan de Rekenkamer de opdracht gaf de exploitatiekosten in de tankvaart eens te laten doorrekenen. 

Presentator Deconinck dikte de vraag aan Peijs in tot: 'Kan de NMa niet eens een onderzoek doen naar de tankvaart?' De minister kwam er eenvoudig mee weg. Ze zei: 'Het lijkt me dat u dan een brief moet sturen naar de mededingingsautoriteit. De NMa móet daarop altijd een antwoord geven.' Volgende vraag.

Brands' vraag aan Peijs:
Mevrouw de Minister,

Ik ben Jeanine Brands, bestuurslid van de OPTO voor de particuliere tankvaart.

Mevrouw, als afgevaardigde van de particuliere tankvaart wil ik graag voor het volgende uw aandacht vragen. Het is de minister wel bekend dat het nodige speelt onder schippers van tankschepen. Is het niet door het noodlottige ongeval van het Mts Charlotte, dan is dit zeer duidelijk geworden door de kamervragen van het CDA-kamerlid de heer Van Hijum.

In Europa hebben wij onze mond vol over de vrije marktwerking, maar het zou fijn zijn als NMa en de Europese Commissie voor transport eens willen kijken naar de vrije marktwerking tussen bevrachters en schippers. Voor ruim 80% van de particuliere tankvaart is er geen vrije marktwerking. Ook als 70 tot 80% van het ladingaanbod op jaarbasis door een beperkt aantal bevrachters in raamcontracten wordt vastgelegd, kan er ons inziens van vrije marktwerking voor dit deel van de markt geen sprake meer zijn.
In deze zou ik u nogmaals willen wijzen op vraag 5 en 7 van het geacht kamerlid, de heer Van Hijum.

In relatie tot deze - ik zou haast zeggen: voor schippers dodelijke - problematiek, zou ik de minister willen vragen zich sterk te maken voor het in het leven roepen van een adviesorgaan dat onafhankelijk en niet beïnvloedbaar door bevrachters en verladers, vrachtprijzen kan adviseren.
Vrachtprijzen, die op zijn minst als basis hebben een bestaansminimum voor de schipper, en oog hebben voor veiligheid en milieu.
Ons, als schippers, lijkt het een goed idee als de minister bereid zou zijn de exploitatiekosten van een tanker eens onder de loep te laten nemen door de Rekenkamer. Wil de minister zich hiervoor hard maken?


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:

    Your site is amaizing. Can I share some resources with you?

    velma (Email) (URL) - 16 Maart '06 - 18:00



Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel