05 Sep '07 -Van ADNR naar ADN: Minder bureaucratie bij vervoer gevaarlijke stoffen
STRAATSBURG 5/9 - In plaats van verschillende oude regels, zullen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen nieuwe, geharmoniseerde regels gaan gelden voor alle modaliteiten. Dat is de uitkomst van een stemming van het Europees Parlement.
De nieuwe, simpeler regels zullen goed uitpakken voor de binnenvaart.
Doordat overal dezelfde regels zullen gelden, wordt het vervoer van
gevaarlijke stoffen niet alleen veiliger, maar voor multimodale
vervoerders ook een stuk goedkoper en minder bureaucratisch. Dat is
goed nieuws voor de binnenvaart, aldus Corien Wortmann-Kool,
Europarlementariër voor het CDA/EVP-ED.
Met de nieuwe Europese regels worden allerlei oude regels samengevoegd
en geharmoniseerd. Het zal niet alleen gelden voor de weg en het spoor,
maar ook voor de binnenvaart. De nu geldende ADN-R wetgeving zal
volledig worden opgenomen in de nieuwe regels. Bovendien zal dit dan
niet tot de Rijn beperkt zijn, maar ook gelden voor andere gebieden
waar vervoer van gevaarlijke stoffen plaatsvindt.
Steeds meer gevaarlijke goederen worden door Europa vervoerd, zowel
afzonderlijk via weg, spoor of water als in combinatie. Om ervoor te
zorgen dat al dit vervoer van gevaarlijke stoffen op een veilige manier
gebeurt, is het belangrijk dat overal dezelfde duidelijke regels gelden
en er geen gaten vallen.
Kanttekening bij compromis
VVD-Europarlementariër Jeanine Hennis-Plasschaert is het met de samenvoeging van regels helemaal eens: 'In het kader van 'betere' regelgeving is dit een juiste stap. Niemand twijfelt aan nut en noodzaak van maatregelen die ervoor moeten zorgen dat dergelijke transporten in de best mogelijke veiligheidsomstandigheden plaatsvinden. En als die maatregelen ook nog eens helder verwoord en gebundeld worden, dan is iedereen daarbij gebaat.'
Toch plaatst Hennis-Plasschaert een kanttekening bij het compromis waarover vandaag een akkoord wordt bereikt. 'Een meerderheid van het parlement zal vóór een bepaling stemmen waardoor lidstaten de mogelijkheid krijgen om een transportmodaliteit willekeurig en verplichtend voor te schrijven. Hier zijn de liberalen het pertinent niet mee eens. Elke transportmodaliteit draagt op eigen wijze zorg voor veilig en efficiënt transport. De keuze voor een specifieke transportmodaliteit kan prima aan de marktpartijen worden overgelaten.'
De VVD-politica schaart zich daarmee achter het standpunt van de Dutch Tank and Silo Association (DTSA).
Verladersorganisatie EVO vindt ook dat de positieve ontwikkeling in de nieuwe richtlijn 'meteen teniet gedaan door een bepaling die lidstaten toestaat om niet alleen de route voor het vervoer van gevaarlijke stoffen vast te stellen, maar ook de wijze van vervoer voor te schrijven. EVO vindt dit een zeer ongewenste ontwikkeling, die tot stand is gekomen ondanks bezwaren van diverse internationale brancheorganisaties zoals ESC, Cefic en IRU.' De brancheorganisaties studeren op tegenacties.