Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

03 Sep '07 -'Aan beide zijden langs de Alpen'

ROTTERDAM 3/9 - 'Een vaarweg graven dóór de Alpen kan niet, we kunnen er wel aan beide zijden lángs', zei directeur Kees de Vries van Koninklijke Schuttevaer in een uitnodiging aan de Oostenrijkse staatssecretaris Christa Kranzl. Hij stelde voor samen die uitdaging aan te gaan. Mevrouw Kranzl bracht maandag een werkbezoek aan Rotterdam, 'de grootste zeehaven van Oostenrijk'.

Zie ook:

Er liggen al lijntjes met Via-Donau, de Oostenrijkse binnenvaartpromotor en vaarwegbeheerder. Manfred Seitz van Via-Donau en De Vries namens het Bureau Voorlichting Binnenvaart zitten samen in het bestuur van Inland Navigation Europe (INE). 'Gezamenlijk hebben wij zojuist een projectvoorstel rond de uitvoering van Naiades ingediend met de naam Platina', vertelde De Vries. Hij zinspeelde op een gezamenlijke Nederlands-Oostenrijkse binnenvaartstrategie.

Relatie versterkt
De relatie van binnenvaartland Nederland met Oostenrijk is versterkt met de openstelling van het Main-Donaukanaal. 'Kennelijk is er een bijzondere reden waarom zeeschepen uit Azië anderhalve dag langer doorvaren en een haven aan de Noordzee kiezen als toegangspoort tot Europa', zei De Vries. Want waarom niet via havens aan de Middellandse Zee? Die reden is volgens hem de Rijn. 'Alle grote industriegebieden in dit deel van Europa hebben van oudsher een locatie gesitueerd aan vaarwegen. Daar kunnen we dus nog steeds van profiteren.'

Andere delen van Europa worden niet of nauwelijks door vaarwegen ontsloten. Om daar wat aan te doen lanceerde De Vries het plan aan beide zijden langs de Alpen te varen. 'Dit betekent dat aan de Franse zijde, na de aanleg van een nieuw kanaal naar Parijs, een verbinding tussen de Franse Saône en de Moezel moet worden aangelegd zodat Hamburg en Marseille met elkaar over water worden verbonden. Aan de Duits-Oostenrijkse kant zien wij op termijn (2030) nadrukkelijk een verbinding tussen de Elbe en de Donau, waarna in onze ogen in de verre toekomst ook een verbinding tussen Donau en Po (Italië) interessant zou kunnen zijn. Dit is rijkelijk ambitieus, maar studies geven aan dat het technisch mogelijk zou zijn.'

Centrale binnenvaartschakel
Realistisch is volgens De Vries in ieder geval dat Oostenrijk (Wenen), ook in een minder ambitieuze opzet, het toekomstige centrale binnenvaartschakelstation van Europa zal worden. 'Graag zouden wij met u aan de totstandkoming daarvan willen werken', hield hij staatssecretaris Kranzl voor. 'Om op de kortere termijn aan deze samenwerking meer inhoud te geven, zouden wij graag aanvangen met het verbeteren van de bevaarbaarheid van de Donau. Wij zijn bijzonder verheugd dat uw land de komende jaren een aanvang zal maken met de verbetering van de bevaarbaarheid van het Oostenrijkse deel.'

Met een bundeling van krachten moet het volgens De Vries ook mogelijk zijn Duitsland te bewegen tot het doen van investeringen in de Donau en de Elbe. 'Op dezelfde wijze hebben België en Nederland met succes samengewerkt om Frankrijk te bewegen tot het investeren in de nieuwe vaarweg naar Parijs.' Als voorlopig doel ziet hij om het beleggen van een Duits-Oostenrijks-Nederlandse binnenvaartconferentie begin 2008.

Economische onderbouwing
Zonder goede economische onderbouwing is het niet goed mogelijk nieuwe investeringen te plegen, benadrukte De Vries. Eén van de onderzoeksbureaus in Nederland heeft daarom onderzocht wat in relatie tot de bestaande infrastructuur, de meest kansrijke Europese relaties voor de toekomst zouden zijn. 'Het heeft ons niet verbaasd dat Oostenrijk en Hongarije voor ons land daarbij het hoogst scoorden.'


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:


Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel