24 Aug '07 -'Buit is binnen voor ligplaatsen Rijn'
ROTTERDAM 24/8 - Vaarwegbeheerder WSD Südwest heeft de lijst gepubliceerd van 14 te verbeteren ligplaatsen langs de Rijn. De Duitse regering stelde vorige maand 10 miljoen euro beschikbaar voor ligplaatssituatie vanaf Weil (Kmr 170) tot Brohl (Kmr 620). Het zwaartepunt ligt in het beheersgebied van de WSA Bingen (Kmr 493,50 tot Kmr 642,20).
De ligplaatsen waar Duitsland 10 miljoen euro in investeert. Bron: WSD Südwest. (klik hier voor vergroting)
Langs de Duitse Boven- en Midden-Rijn zijn goed vanaf de wal bereikbare ligplaatsen met een minimale lengte van 135 meter gepland in:
Weil am Rhein (km 170,0-170,44)
Breisach Pionierhafen (km 228,50-228,64 met autosteiger)
Umpumpplatz Iffezheim (km 334,94-335,21)
Sondernheim (km 381-381,5 met autosteiger)
Mainz (km 499,5-500,1)
Wiesbaden-Schierstein (km 505,2-505,6 met autosteiger en kegelplaatsen)
Vluchthaven Bingen (km 527,1-527,4 met kegelplaatsen)
Vluchthaven Loreley (km 554,6-555,3 met kegelplaatsen)
Bad Salzig (km 565,5-567 met kegelplaatsen)
Niederlahnstein (km 585-585,55 met autosteiger en kegelplaatsen)
Reede Koblenz-Ehrenbreitstein (km 592,15-593,65)
Koblenz-Wallersheim (km 594,96-595,08)
Kärlich (km 605,5-605,6 met autosteiger)
Hafen Brohl (km 620,85-621,3 met autosteiger en kegelplaatsen)
Directeur Kees de Vries van Koninklijke Schuttevaer reageert enthousiast: 'Nu de Duitse beheerder een lijst heeft overlegd van de voorgenomen
investeringen in ligplaatsen langs de Rijn lijkt een oplossing voor de
ligplaatsproblemen langs de Rijn binnen handbereik. Binnen enkele jaren
kunnen daarmee de ligplaatsproblemen tot het verleden behoren. De
Internationale Afdeling dankt het Nederlandse ministerie van V&W
voor haar hulp die doorslaggevend is geweest voor dit resultaat.'
Diplomatieke weg
De Internationale Afdeling van Koninklijke Schuttevaer wendde zich
begin dit jaar tot de minister van Verkeer en Waterstaat en de Centrale
Rijnvaartcommissie om steun te vragen voor het afkalven van de
ligplaatsen langs de Rijn. Het ministerie heeft vervolgens langs diplomatieke weg met vertegenwoordigers van het
Duitse Verkeersministerie gesproken en tussen Schuttevaer en de
beheerder bemiddeld. Ook in Rijnvaartverband is de zaak aan de orde
gesteld. Uiteindelijk leidden deze interventies tot de reeds bekende 10
miljoen euro voor ligplaatsen langs de Rijn.
In 2006 werd de binnenvaart geconfronteerd met een plotselinge
afname van de ligplaatsen langs de Rijn. De Internationale Afdeling is
vervolgens in overleg gegaan met de betrokken gemeenten en
vaarwegbeheerders. In een aantal gevallen leverde dit nieuwe afspraken
op rond het behoud van ligplaatsen, zoals bij Keulen. Maar bij Mainz en
Bingen leidden de gesprekken tot niets.
Met de publicatie van de lijst is een doorbraak bewerkstelligd.
Begin september spreekt de Internationale Afdeling met het Duitse ministerie over de uitwerking van de maatregelen.
Engpaßanalyse
Begin 2005 hebben het Bundesverband der Deutschen Binnenschiffahrt e.V. (BDB) en de Internationale Afdeling van de Koninklijke Schuttevaer (KS) een Engpaßanalyse gedaan naar ligplaatsen in de Midden- en Boven-Rijn. Het resultaat is destijds voorgelegd aan de WSA in Bingen. 'Gezamenlijk hebben wij duidelijk kunnen maken dat dit een onhoudbare situatie is waar iets aan moet gebeuren', aldus Koninklijke Schuttevaer.
De tien miljoen euro geldt als compensatie voor het verdwijnen van ligplaatslocaties, die in
het verleden zijn benut voor andere, niet scheepvaart-gerelateerde,
economische doeleinden. Met de vaarwegbeheerders is al overeengekomen dat eenvoudig en snel te
realiseren ligplaatsen in de Midden- en Boven-Rijn eerst aangepakt
zullen worden.
De nautische-technische belangenorganisatie meldt verder dat de besprekingen voor de aanleg van de eerste Duitse overnachtingshaven in Rees positief zijn verlopen.
Allereerst en dikke pluim voor iedereen die hier aan heeft meegewerkt, ben wel benieuwd hoe lang het duurt voor dat alles klaar is. Het verbaast mij wel waarom hier geen reacties op kommen of kunnen schippers alleen maar commentaar leveren?
Het commentaar was namelijk niet van de lucht, toen alles aan het verdwijnen was.