28/5 - De tankvaart is de crisis nabij. 'Moeten we vanwege de dramatische marktsituatie nog niet van een 'schweren Marktstörung' spreken?', vroeg voorzitter Dr Gunther Jaegers zich onlangs af in de jaarvergadering van tankvaartreders in het Bundesverband der deutschen Binnenschifffahrt (BDB).
Volgens de Duitse binnenvaartwebsite Bonapart hingen er donkere
wolken boven de vergadering. 'Schwere Marktstörung, Mengenrückgang,
extremer Ratenverfall, Personalsorgen waren die bestimmenden Themen.'
In zijn jaarrede voor de 34e jaarvergadering had Dr Jaegers weinig
vrolijks te melden om de vergadering op te beuren. De winters zijn
zacht tegenwoordig, auto's rijden steeds zuiniger en de vraag naar
huisbrandolie neemt eveneens af. Tankers vervoerden volgens het
Statistische Bundesamt het eerste kwartaal van 2007 minder lading over
de Duitse vaarwegen. Aan vloeibare minerale brandstoffen
werd tot en met maart 8,4 miljoen ton over Duitse wateren vervoerd,
7,1% minder dan in het eerste kwartaal vorig jaar.
In de toekomst minder
De trend is
duidelijk, volgens Jaegers: 'Ook al nam het vervoer afgelopen jaar nog
iets toe, voor de toekomst zullen we met minder genoegen moeten nemen.'
De vrachten kelderen, niet echt verrassend met jaarlijks 50 nieuwe en
grotere dubbelwandige tankers die zich aanbieden op de markt, terwijl
er nauwelijks oude tonnage uit de markt verdwijnt.
In de
discussie werd het dramatische van de situatie snel duidelijk. Jaegers'
vraag of er al van een ernstige marktverstoring kan worden gesproken,
lijkt een suggestie om in Europees verband uit te kijken naar
mogelijkheden voor sanering van de markt. Voor een nauwkeuriger
marktbeeld wordt onder de tankvaartreders in het BDB een enquete
gehouden.
Was het niet dhr. Gunther Jaegers die enige tijd geleden volledig voorstander was van een “geleidelijke overgang” naar dubbelwandigheid, en een wettelijke overgangstermijn tot 2018. Zolang er mensen dit standpunt aanhouden zal het in de tankvaart alleen maar slechter gaan. Reken maar mee: 10 jaar x 50 schepen = 500 schepen. 500 schepen x Gem. 3500 ton = 1.750.000 ton laadvermogen. Als er geen schepen afgevoerd of gesloopt worden, zal er in het laatste jaar van de “overgangsregeling” meer dan 1,5 miljoen ton scheepsruimte bij zijn. Iedereen kan toch op zijn vingers natellen dat daar geen lading voor is. Als het dhr. jaegers en vele anderen hun doel is om een soort sloopregeling op poten te zetten, om zijn merendeels oude enkelwandige tankers voor een goede prijs af te voeren, laat hem dat dan eens een keer zeggen. Scheelt de sector een hoop BS verhalen zoals hier boven. Ik gun iedereen zijn of haar eigen mening, maar van verhalen als hierboven zakt mijn broek af.
Zo kan ik ook rekenen met een gemiddelde van 3500 ton per stuk terwijl een enkele enkelwandige tanker dit maar haalt.
De meeste tankers die dan gesaneerd zullen worden als er zo’n regeling komt zitten allemaal tussen de 1200 en de 2200 ton ongeveer dus als je gemiddeld met 1800 ton rekent kom je beter uit denk ik zomaar.
Op de Ebis-info-vergadering in april werd aan de aanwezigen verteld dat er ongeveer 40% van de Ebis-gekeurde tankschepen dubbelwandig was.
Na aftrok van gasschepen en andere bleef er 36% over… Wij proberen nu al 2 maanden vie E-mail enz. bij de trendsetters (BP en Shell zij waren ook de woordvoerders op de ebisvergadering) om een opdeling van europa I en II ( 85 m).
Als ESO en EBU gezamelijk iets politeike stappen willen zetten, hebben zij deze cijfers nodig om via politieke weg druk uit te oefenen.
Het moet toch voor iedereen duidelijk zijn dat men toch niet kan blijven doorgaan met het vervangen van enkelwandige tanktonnage door megatankschepen.
Als de trendsetters onder de Ebis-leden deze cijfers niet willen vrijgeven dan hebben zij een verborgen agenda, privacy kom nouw…
De vrijemarktwerking houdt op waar de vrijheid van anderen wordt beperkt en dat station zijn we in de tankvaart al lang voorbij.