Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

14 Okt '04 -Tankschepen leeg van Rotterdam naar Godorf

ROTTERDAM - Binnenvaarttankers worden door bevrachters leeg van Rotterdam naar Godorf gedirigeerd. Zeehavens hebben bij gebrek aan product moeite schepen met gasolie te laden. Dat melden tankvaartschippers aan VAART! 'Het is echt een zootje. Godorf lijkt de enige plek in Europa waar je nog gasolie kunt laden.' Intussen vaart de binnenvaart voor de hoogste brandstofprijs ooit: met gemiddeld 331,76 euro per kuub betalen schippers volgens VAART!Vrachtindicator over de laatste week 61,3% meer voor gasolie dan aan het begin van dit jaar.

De situatie in de tankvaartmarkt is door de absurd hoge olieprijzen zeer zorgelijk. Weekblad Schuttevaer meldt in de rubriek De Rijn van A tot Z: 'De verhoudingen zijn flink scheef gegroeid. Dat komt doordat de olieprijzen grotendeels door de termijnmarkt worden bepaald en elke realiteit ten opzichte van de fundamentele markt hebben verloren. Zolang deze marktconstellatie niet verandert is een transportmarkt 'met volledige concurrentie' ver weg. Er wordt mondjesmaat ingekocht en het ziet er niet naar uit dat snel verandering komt in die situatie.'

800 harde Nederlandse guldens
In het VAART!Forum wijst schipper Ton Wingelaar zijn collega's nog maar eens op de hoge brandstofprijs: 'Is iedereen zich er van bewust dat tijdens de afgelopen 42 dagen de prijs per kubieke meter gasolie met € 100 verhoogd is?! Dit is een toename van 38% (van € 260,55 op 31.08.2004 naar € 360,70 op 12.10.2004). En dat we met deze € 360,70 per cbm gelijk gekomen zijn op een prijs van de 800 harde Nederlandse guldens waarover we het telkens hebben 'toen de prijs nog écht hoog was'. Wingelaar baseert zich op de actuele gasolieprijs volgens PKI/Reuters.
In zijn situatie, varend voor een vaste bevrachter, dekt de gasolietoeslag geenszins de kostprijsverhoging. 'Wat heeft die brandstoftoeslag nu eigenlijk voor een zin, als daarmee de extra kosten voor brandstof door verhoging van de brandstofprijzen niet gedekt zijn?', vraagt Wingelaar zich openlijk af. 'Of is dit een zoethoudertje voor de binnenvaartondernemer?'


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:


Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel