09 Okt '07 -Schuttevaer en EVO winnen rechtszaak Winschoterdiep
GRONINGEN 9/10 - Het verkeersbesluit van de Provincie Groningen voor het beperken van de toegestane vaardiepte op het Winschoterdiep is vernietigd door rechter. De rechter is van mening dat de provincie meer tegemoet moet komen aan
de bezwaren en belangen van EVO en Schuttevaer, zonder dat dit gevolgen
heeft voor de veiligheid. Voor de provincie bestaat de mogelijkheid om
hoger beroep aan te vragen.
De provincie Groningen had in februari 2006 een tijdelijke
vaarbeperking ingevoerd voor een deel van het Winschoterdiep. In
verband met achterstallig baggerwerk werd de maximale diepgang voor
schepen verminderd van 2,90 naar 2,60 meter. Voor de van de binnenvaart
afhankelijke bedrijven in Winschoten betekent dit een grote schadepost,
omdat de schepen veel minder kunnen laden en bedrijven dus meer schepen
moeten inzetten. Reden voor zowel EVO als Schuttevaer om naar de
rechter te stappen.
Onnodig beperkend
De rechter heeft geoordeeld dat het verkeersbesluit onnodig beperkend
is voor de bedrijven die afhankelijk zijn van de bevoorrading door
diepliggende schepen. Nu het verkeersbesluit is vernietigd, kunnen de
bedrijven de financiële schade die zij hebben opgelopen, vergoed
krijgen door de provincie. EVO gaat gedupeerde bedrijven bijstaan bij
het indienen van schadeclaims.
De vaarbeperking was volgens de rechter onnodig beperkend, omdat
slechts gering gebruik wordt gemaakt van dat gedeelte van het
Winschoterdiep door veelal dezelfde schippers. De schepen die bedrijven
inzetten voor de bevoorrading van de aanwezige bedrijven hebben, om het
aantal vaarbewegingen zoveel mogelijk te beperken, belang bij een zo
groot mogelijke diepgang. Dat was ook bij de provincie bekend.
Bovendien is gebleken, dat in het midden van de vaarweg een diepgang
van maximaal 2,80 meter mogelijk is. De rechter vindt het daarom
onnodig om een diepgang van maximaal 2,60 meter aan te houden.
Bemiddeling mislukt
In augustus deed de Groninger rechtbank nog een poging partijen tot een vergelijk te brengen.
Toen die mislukte, stelden de
betrokken partijen in een
[[download:0708briefwinschoterdiep.pdf:text:verslag van de
bemiddeling:download de brief in pdf]] dat de rechter alsnog een uitspraak moest doen.
Om er onderling uit te komen had de Provincie Groningen een bloktijdenregeling voorgesteld. Per reis minimaal drie uur wachttijd was voor Schuttevaer/EVO echter onoverkomelijk. Beter leek hen een ontmoetingsregeling waarbij schippers onderling afspraken maken. Maar de Provincie wilde als vaarwegbeheerder de regie niet uit handen geven en hield vast aan vaardieptebeperking.
Achterstallig onderhoud
EVO en Schuttevaer waren in beroep gegaan tegen de beslissing van de
Provincie om de vaardiepte op het Winschoterdiep wegens achterstallig
onderhoud met 30 cm te verlagen. 'Het Winschoterdiep moet snel worden gebaggerd, een
formele diepgangsbeperking is nooit een oplossing', betoogde
Schuttevaer-directeur Kees de Vries eind mei. 'Het
heeft geen zin om een hoofdvaarroute op te waarderen als
een schip niet op de eindbestemming kan komen.'
'Een diepgangsvermindering raakt aan de
bestaansvoorwaarde van de binnenvaartsector. Zonder voldoende diepgang van
vaarwegen verslechtert de concurrentiepositie van de binnenvaart en is het niet
mogelijk een gezonde binnenvaartsector in stand te houden', zei De Vries voor de Rechtbank in Groningen. 'De winstmarge van
het binnenvaartbedrijf wordt bepaald door de diepgang. Vaak wordt het in deze
sector verdiend op de laatste centimeters.'
Alternatieven
Overal elders in Nederland zien vaarwegbeheerders op uitdrukkelijk verzoek van Koninklijke Schuttevaer af van (formele) diepgangsbeperkingen. 'In nauw overleg met Schuttevaer zijn meestal alternatieven gezocht in de vorm van tijdelijk eenrichtingsverkeer of snelheidsbeperkingen. Dat heeft overal elders (Brabantse kanalen, Twenthekanalen) goed gewerkt.'
Onveilige situaties zoals vermeld in het verweerschrift van Gedeputeerde Staten hebben zich volgens De Vries nimmer voorgedaan. 'De beheerders van deze vaarwegen zullen bevestigen dat de formele diepgang in de praktijk jarenlang niet aanwezig is geweest, doch dat het vakmanschap van de scheepvaart ertoe heeft geleid dat op een aanvaardbare en voldoende veilige wijze kon worden gevaren. In de praktijk betekende dit dat schippers onderling afspraken maakten om ontmoetingen bij engtes en verondiepingen te vermijden.'
Schippers blijven klagen
Schuttevaer ging dan ook niet mee in het verweer van Gedeputeerde Staten dat voortzetting van het bestaande beleid een verkeersonveilige situatie oplevert. De Vries: 'Zo dit al het geval zou zijn, dan is daar al vanaf 1990
sprake van. Schippers weten heel goed de ondieptes te omzeilen, maar zullen
uiteraard wel blijven klagen. De situatie in 2006 wijkt niet plotseling af van
de situatie van vijf jaar eerder en kan dan ook nu geen reden zijn om een
diepgangsvermindering te rechtvaardigen.'
Koninklijke Schuttevaer verwijt de provincie dat men na 2002 geen verzoek aan het Rijk heeft gericht om met een extra bijdrage diepgangsvermindering te voorkomen. Die mogelijkheid was er op grond van een overeenkomst waar ook het Winschoterdiep en de Rensel onderdeel van uitmaken. De Vries haalde staatssecretaris Huizinga aan die tijdens het Schuttevaercongres in Drachten provincies en gemeenten opriep als vaarwegbeheerders hun verantwoordelijkheid te nemen. Huizinga zei daar: “Ook zij moeten doordrongen zijn van de noodzaak van goed
onderhoud, zodat het hele stelsel van vaarwegen de aandacht krijgt die het
toekomt”.
Lading achterlaten
Volgens De Vries wordt het Winschoterdiep jaarlijks bevaren door
ca. 2000 schepen. 'Voor het overgrote deel van deze schepen betekent de
maatregel dat zij lading moet achterlaten, minder inkomsten verwerven en dat de
ontvanger van de goederen een hogere vrachtprijs per ton moet betalen. Dit
compenseert het verlies aan inkomsten voor de schipper niet en levert extra
kosten op voor de verlader.'
Volgens moderne normen is een vaardiepte van 2,90 m. voor
het Winschoterdiep nog achterhaald. Op de vaarroutes tussen verschillende
zeehavens en Friesland zijn diverse vaarwegverruimingsprojecten in uitvoering
die uiteindelijk de diepgang zullen vergroten naar 3 tot 3,5 m. De provincie moet zich volgens Koninklijke Schuttevaer 'als een goed huisvader' kwijten van haar zorgplicht als vaarwegbeheerder.
k vind het gwn raar dat er nooit eerder begonen is aan het baggerer en het verbreden wand het kanaal is oorsprokelijk bedoelt voor spise en kempenaars zo als het er nu bij licht en k vind dat er per direkt moet worde begonen met verbreden en uitbaggeren van het winschoten diep
Het is algemeen bekend dat een achterstand in baggerwerken leidt tot te weinig water/blubber onder het vlak, en de door veroorzaakt een hoger brandstofverbruik. Kunnen de schippers nu de gasolie die de schippers onnodig verbruikt hebben in de laatste (tientallen) jaren nu ook bij de provincie declareren?
Moet je eens voorstellen hoeveel buikpijn al die groene partijen in de Groningse Gedeputeerde Staten nu hebben als ze realiseren hoeveel CO2 reductie ze in al die voorbije jaren hadden kunnen realiseren.
;-)