Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

09 Okt '07 -Schuttevaer en EVO winnen rechtszaak Winschoterdiep

GRONINGEN 9/10 - Het verkeersbesluit van de Provincie Groningen voor het beperken van de toegestane vaardiepte op het Winschoterdiep is vernietigd door rechter. De rechter is van mening dat de provincie meer tegemoet moet komen aan de bezwaren en belangen van EVO en Schuttevaer, zonder dat dit gevolgen heeft voor de veiligheid. Voor de provincie bestaat de mogelijkheid om hoger beroep aan te vragen.

Zie ook:

De provincie Groningen had in februari 2006 een tijdelijke vaarbeperking ingevoerd voor een deel van het Winschoterdiep. In verband met achterstallig baggerwerk werd de maximale diepgang voor schepen verminderd van 2,90 naar 2,60 meter. Voor de van de binnenvaart afhankelijke bedrijven in Winschoten betekent dit een grote schadepost, omdat de schepen veel minder kunnen laden en bedrijven dus meer schepen moeten inzetten. Reden voor zowel EVO als Schuttevaer om naar de rechter te stappen.

Onnodig beperkend
De rechter heeft geoordeeld dat het verkeersbesluit onnodig beperkend is voor de bedrijven die afhankelijk zijn van de bevoorrading door diepliggende schepen. Nu het verkeersbesluit is vernietigd, kunnen de bedrijven de financiële schade die zij hebben opgelopen, vergoed krijgen door de provincie. EVO gaat gedupeerde bedrijven bijstaan bij het indienen van schadeclaims.

De vaarbeperking was volgens de rechter onnodig beperkend, omdat slechts gering gebruik wordt gemaakt van dat gedeelte van het Winschoterdiep door veelal dezelfde schippers. De schepen die bedrijven inzetten voor de bevoorrading van de aanwezige bedrijven hebben, om het aantal vaarbewegingen zoveel mogelijk te beperken, belang bij een zo groot mogelijke diepgang. Dat was ook bij de provincie bekend. Bovendien is gebleken, dat in het midden van de vaarweg een diepgang van maximaal 2,80 meter mogelijk is. De rechter vindt het daarom onnodig om een diepgang van maximaal 2,60 meter aan te houden.

Bemiddeling mislukt
In augustus deed de Groninger rechtbank nog een poging partijen tot een vergelijk te brengen. Toen die mislukte, stelden de betrokken partijen in een [[download:0708briefwinschoterdiep.pdf:text:verslag van de bemiddeling:download de brief in pdf]] dat de rechter alsnog een uitspraak moest doen.

Om er onderling uit te komen had de Provincie Groningen een bloktijdenregeling voorgesteld. Per reis minimaal drie uur wachttijd was voor Schuttevaer/EVO echter onoverkomelijk. Beter leek hen een ontmoetingsregeling waarbij schippers onderling afspraken maken. Maar de Provincie wilde als vaarwegbeheerder de regie niet uit handen geven en hield vast aan vaardieptebeperking.

Achterstallig onderhoud
EVO en Schuttevaer waren in beroep gegaan tegen de beslissing van de Provincie om de vaardiepte op het Winschoterdiep wegens achterstallig onderhoud met 30 cm te verlagen. 'Het Winschoterdiep moet snel worden gebaggerd, een formele diepgangsbeperking is nooit een oplossing', betoogde Schuttevaer-directeur Kees de Vries eind mei. 'Het heeft geen zin om een hoofdvaarroute op te waarderen als een schip niet op de eindbestemming kan komen.'

'Een diepgangsvermindering raakt aan de bestaansvoorwaarde van de binnenvaartsector. Zonder voldoende diepgang van vaarwegen verslechtert de concurrentiepositie van de binnenvaart en is het niet mogelijk een gezonde binnenvaartsector in stand te houden', zei De Vries voor de Rechtbank in Groningen. 'De winstmarge van het binnenvaartbedrijf wordt bepaald door de diepgang. Vaak wordt het in deze sector verdiend op de laatste centimeters.'

Alternatieven
Overal elders in Nederland zien vaarwegbeheerders op uitdrukkelijk verzoek van Koninklijke Schuttevaer af van (formele) diepgangsbeperkingen. 'In nauw overleg met Schuttevaer zijn meestal alternatieven gezocht in de vorm van tijdelijk eenrichtingsverkeer of snelheidsbeperkingen. Dat heeft overal elders (Brabantse kanalen, Twenthekanalen) goed gewerkt.'

Onveilige situaties zoals vermeld in het verweerschrift van Gedeputeerde Staten hebben zich volgens De Vries nimmer voorgedaan. 'De beheerders van deze vaarwegen zullen bevestigen dat de formele diepgang in de praktijk jarenlang niet aanwezig is geweest, doch dat het vakmanschap van de scheepvaart ertoe heeft geleid dat op een aanvaardbare en voldoende veilige wijze kon worden gevaren. In de praktijk betekende dit dat schippers onderling afspraken maakten om ontmoetingen bij engtes en verondiepingen te vermijden.'

Schippers blijven klagen
Schuttevaer ging dan ook niet mee in het verweer van Gedeputeerde Staten dat voortzetting van het bestaande beleid een verkeersonveilige situatie oplevert. De Vries: 'Zo dit al het geval zou zijn, dan is daar al vanaf 1990 sprake van. Schippers weten heel goed de ondieptes te omzeilen, maar zullen uiteraard wel blijven klagen. De situatie in 2006 wijkt niet plotseling af van de situatie van vijf jaar eerder en kan dan ook nu geen reden zijn om een diepgangsvermindering te rechtvaardigen.'

Koninklijke Schuttevaer verwijt de provincie dat men na 2002 geen verzoek aan het Rijk heeft gericht om met een extra bijdrage diepgangsvermindering te voorkomen. Die mogelijkheid was er op grond van een overeenkomst waar ook het Winschoterdiep en de Rensel onderdeel van uitmaken. De Vries haalde staatssecretaris Huizinga aan die tijdens het Schuttevaercongres in Drachten provincies en gemeenten opriep als vaarwegbeheerders hun verantwoordelijkheid te nemen. Huizinga zei daar: “Ook zij moeten doordrongen zijn van de noodzaak van goed onderhoud, zodat het hele stelsel van vaarwegen de aandacht krijgt die het toekomt”.

Lading achterlaten
Volgens De Vries wordt het Winschoterdiep jaarlijks bevaren door ca. 2000 schepen. 'Voor het overgrote deel van deze schepen betekent de maatregel dat zij lading moet achterlaten, minder inkomsten verwerven en dat de ontvanger van de goederen een hogere vrachtprijs per ton moet betalen. Dit compenseert het verlies aan inkomsten voor de schipper niet en levert extra kosten op voor de verlader.'

Volgens moderne normen is een vaardiepte van 2,90 m. voor het Winschoterdiep nog achterhaald. Op de vaarroutes tussen verschillende zeehavens en Friesland zijn diverse vaarwegverruimingsprojecten in uitvoering die uiteindelijk de diepgang zullen vergroten naar 3 tot 3,5 m. De provincie moet zich volgens Koninklijke Schuttevaer 'als een goed huisvader' kwijten van haar zorgplicht als vaarwegbeheerder.


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:

    k vind het gwn raar dat er nooit eerder begonen is aan het baggerer en het verbreden wand het kanaal is oorsprokelijk bedoelt voor spise en kempenaars zo als het er nu bij licht en k vind dat er per direkt moet worde begonen met verbreden en uitbaggeren van het winschoten diep

    reinout (Email) - 25 Mei '07 - 12:30


    Reinout, maffe container boer!
    jullie ook altijd met je diepgang.
    Kan er ook maar 1 zijn he.

    containertje (Email) - 27 Mei '07 - 17:07


    Het is algemeen bekend dat een achterstand in baggerwerken leidt tot te weinig water/blubber onder het vlak, en de door veroorzaakt een hoger brandstofverbruik. Kunnen de schippers nu de gasolie die de schippers onnodig verbruikt hebben in de laatste (tientallen) jaren nu ook bij de provincie declareren?

    Moet je eens voorstellen hoeveel buikpijn al die groene partijen in de Groningse Gedeputeerde Staten nu hebben als ze realiseren hoeveel CO2 reductie ze in al die voorbije jaren hadden kunnen realiseren.
    ;-)

    C.Janzn. (Email) - 09 Oktober '07 - 13:23



Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel