Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

13 Okt '04 -Proef alleenvaren verloopt zonder ongevallen

DEN HAAG 11/10 - Minister Peijs van Verkeer en Waterstaat staat het alleenvaren - met één schipper - op schepen tot 55 meter lengte definitief toe. De tijdelijke regeling tot 1 januari 2005 is voor onbepaalde tijd verlengd en daarmee feitelijk definitief geworden. De verplichte aanmelding bij IVW vervalt. De bestaande voorwaarden qua vaartijd en technische uitrusting blijven van kracht.

In een toelichting bij publicatie (38Kb in pdf) van de gewijzigde 'Regeling vaartijden en bemanningssterkte binnenvaart' in de Staatscourant schrijft Peijs dat er uit de tien jaar sinds de tijdelijke invoering van een vrijstelling geen ongevallen bekend zijn die waren toe te schrijven aan het alleenvaren op deze schepen. In maart voeren er 250 schippers met een vrijstelling, 30 minder dan vijf jaar geleden bij verlenging van de regeling. Peijs vindt dat aantal te overzien en verwacht niet dat er veel bij zullen komen.

Twee man nauwelijks rendabel
De Inspectie Verkeer en Waterstaat kreeg bij de voorgeschreven aanmelding van alleenvarende schippers regelmatig vragen over het aflopen of verlengen van de regeling. Cruciaal hierbij is het (her)investeren in een schip tot 55 meter lengte omdat met twee bemanningsleden varen niet of nauwelijks rendabel is, terwijl deze schepen bovendien te weinig mogelijkheden voor huisvesting van een tweede bemanningslid hebben.

Overigens gaat het niet altijd om permanente alleenvaarders. In sommige gevallen worden, ter voorkoming van gedwongen verlies van inkomsten bij uitval van het tweede bemanningslid, volgens minister Peijs de technische aanpassingen om te voldoen aan de voorschriften gerealiseerd, zodat in een voorkomend geval de schipper alleen kan varen. Dit doet zich vooral voor bij gezinsbedrijven.

Voorwaarden
Kantoor Binnenvaart wijst erop dat de voorwaarden voor het alleenvaren van kracht blijven:

  1. de maximale vaartijd van het schip bedraagt 12 uur per dag en 50 uur per week;
  2. de minimale dagelijkse ononderbroken rusttijd van de schipper bedraagt ten minste 12 uur in elke periode van 24 uur, te rekenen vanaf het einde van iedere rustperiode van ten minste 12 uur;
  3. het schip vaart niet tussen 22.00 en 6.00 uur;
  4. er is een vanaf de stuurhut bedienbaar reserve-toplicht aanwezig;
  5. het schip is uitgerust met een goed werkende tachograaf die ten minste 8 uur vooraf gaande aan de vaart in werking is gesteld en waarvan de gegevens ten minste zes maanden worden bewaard;
  6. vervoer van gevaarlijke stoffen (ADNR) is niet toegestaan;
  7. er wordt niet gevaren op de Westerschelde;
  8. het schip voldoet aan de technische eisen voor de minimumbemanning;
  9. schepen langer dan 33 meter hebben een vanuit de stuurhut bedienbare kopschroef.
Voor schepen korter dan 55 meter is ook nog geregeld dat zij onder voorwaarden kunnen volstaan met een bemanning van één schipper en een deksman of lichtmatroos. Deze voorwaarden zijn:
  • er mag slechts gevaren worden tussen 22.00 en 6.00 uur indien de deksman of lichtmatroos 18 jaar of ouder is;
  • er wordt voldaan aan de bovenstaande punten 5 t/m 9.
Charterzeilvaart
Zeilende passagiersschepen met niet meer dan 12 gasten en varend in de exploitatiewijze A1 kunnen volgens de gewijzigde regeling voortaan ook varen met één schipper en een deksman of lichtmatroos van 18 jaar of ouder.


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:


Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel