Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

11 Okt '04 -Duwboot R. Siegfried in triomf naar Dordt

EINDBESTEMMING DORDRECHT 11/10 - 'De reacties onderweg waren fantastisch. Overal zag je mensen zwaaien en overal stonden mensen met camera's. Op schepen, op bruggen, zelfs 's avonds zag je nog geflits', zegt Jos van Dongen, bestuurslid van Vereniging De Binnenvaart en één van de vier vrijwilligers die sinds vorige dinsdag in touw zijn geweest om het nieuwe vlaggenschip van de vereniging, de Franse duwboot R. Siegfried, naar de thuishaven Dordrecht te brengen.

Tekst en foto's: Lilian van Hiele
VAART!Galerie: Thuisvaart 'R. Siegfried'


Daar werd de boot (32x11.30x1.46) in 1963 ook gebouwd in opdracht van de CFNR. In 1989 werd de R. Siegfried uit de vaart genomen en omgebouwd tot museum/restaurantschip.
Die functie had ze tot eind vorig jaar. Begin juni stond het schip te koop, half juli bracht De Binnenvaart een bod uit en sinds september is de vereniging de trotse eigenaar van de Siegfried. Daarmee is de grootste wens, een eigen drijvend onderkomen annex binnenvaartmuseum/ restaurant, in vervulling gegaan. Vorige week vrijdagmorgen vertrok de duwboot langszij de Mondeo van de familie Oudakker uit Nierstein (kmr 481).

Klik voor vergroting. VAART!Foto © Lilian van Hiele


Een hele expeditie
'We zijn daar dinsdags met zijn vieren naar toe gegaan, Jan Bosman, Willem Verschure, Harry Smits en ik, met een aanhanger vol spullen. Dompelpompen, een aggregaat, kabels, meertouwen, een lastrafo, haakse slijptollen, navigatieverlichting, allerlei zwaar gereedschap, vlaggestokken en -lijnen, maar ook een gasstel, kachel, chemisch toilet, water, onze slaapspullen en levensmiddelen. Kortom een hele expeditie', vertelt Van Dongen.

'Dinsdag hebben we eerst al het werk geïnventariseerd en woensdag zijn we aan de slag gegaan met het afbreken van de walverbindingen, dus water, riolering en elektriciteit. En het is eigenlijk wel een wonder dat het gelukt is die knuppels van 380 kabels om te zetten naar de kleine 220 volt aggregaat, zodat we in ieder geval licht en warmte hadden.'

Ankerkettingen doorgeslepen
Klik voor vergroting 'Het schip lag in Nierstein op zes ankerkettingen, die hebben we vanuit een roeibootje met tollen doorgeslepen en vervangen door meertouwen en donderdag kwam er een mobiele kraan voor de 25 meter lange loopbrug van 11,5 ton. Die is gelijk in twee stukken gebrand. Het stuk van elf meter hebben we doorverkocht aan het kerkschip St. Jozef in Antwerpen en het andere deel bewaren we nog even, dat hebben we in de toekomst wellicht zelf nog in Dordt nodig', vertelt Van Dongen.

'We hebben de boot voorzichtig op meertouwen tegen de glooiing gelegd, en zoals afgesproken kwam 's nachts de Mondeo van Johan Oudakker, die grind had geladen op de Boven-Rijn. Die is achter ons voor anker gegaan en vrijdagmorgen vroeg zijn we gaan koppelen en gaan varen.'

Klik voor vergroting'De Siegfried heeft zelf nog twee koppellieren, we hadden zelf meertouwen meegebracht en zo hebben hebben we de boot op de voorste helft van de Mondeo vastgemaakt, dan heb je de meeste vaarruimte en kan de achterkant nog alle kanten op en je ziet het, dat gaat feilloos! Maar Johan is ook een goeie schipper', zegt Van Dongen richting de hoog geheven stuurhut, waar op dat moment voorzitter Jos Hubens aan het roer zit. 'Hij kan het niet laten!'

'Alles vom Feinste'
Klik voor vergroting Buiten zal er nog het nodige aan de duwboot moeten gebeuren, maar binnen, en zeker in het voormalige restaurant, ziet het er fantastisch uit. 'Dat is echt op z'n Duits, Alles vom Feinste', zegt Van Dongen. 'Maar als je ook weet dat de voormalige eigenaar, Werner Engel, destijds 1,4 miljoen D-mark geïnvesteerd heeft! De machinekamerschachten zijn er uit gehaald, er zijn doorgaande dekken gemaakt, en moet je eens kijken naar al dat prachtige hout, de afwerking van de ramen en dat mooie terras op het achterdek!', wijst hij enthousiast. Bianca Hubens (23), die het restaurant zoals het er nu naar uitziet in de toekomst gaat runnen, staat te glunderen. 'Het hele plan zit in m'n hoofd, ik zie het allemaal zo voor me!'

Het ruikt naar machinekamer
Van Dongen geeft een rondleiding door de rest van de boot. Hij loopt de trap af naar de enorme woning, waar in de Franse tijd dan ook tien bemanningsleden leefden en werkten, en daaronder de museumruimte, waar het nog echt naar machinekamer ruikt!  Ook hier is weer veel hout, met rondom zijn vitrines. 'Kijk hieronder door kun je de schroeflijn nog zien', zegt Van Dongen. 'En dan weet je dat de boot ook echt nooit meer in de vaart zal komen. Alles is er verder uit, dat was destijds ook voorwaarde om de boot uit de sloop te houden. Nee, we weten niet wat voor motoren er destijds in hebben gestaan, alleen dat er in 1972 gehermotoriseerd is van twee keer 950 pk naar twee keer 1600 pk, maar al dat soort zaken hopen we nog van de CFNR te horen. Daar hebben we al contact mee', zegt hij.

Klik voor een vergroting!'Daar zit de stuurkamer, de stuurmachines en de cilinders van de roeren zitten er nog in en daar is de echte machinekamer. Daar zat het waterdichte schot, en kunt ook horen dat het geluid hier wat dempt. Dit wordt dus ook museumruimte, daarom hebben we alle bouwtekeningen die we van de Siegfried hebben hier maar vast neergelegd, en waar vroeger de watertanks zaten is een doorgang gemaakt, dus daarvoor is ook nog ruimte, en kijk, daar kijk je zo tegen de originele beton ballast aan.'

Geen spoortje roest
Van Dongen wijst met zijn zaklamp naar beneden. 'Kijk, de kattesporen zijn wel wat vies, maar je ziet geen spoortje roest. Alles is destijds perfect geconserveerd. De zijkant is dubbelwandig, dat zijn wingtanks, die zien er ook prima uit en kijk, je kunt hier zo op het vlak kijken, dat is kurkdroog. Dat hebben we uiteraard de hele reis goed in de gaten gehouden. We moesten van de WSA ook verplicht 'Kontrolgange' houden en we hadden ook niet voor niks voor alle zekerheid dompelpompen en slangen meegenomen want je weet het natuurlijk nooit.'

'Het schip is bij de verkoop niet uit het water geweest. De helling bij de werf in Bingen was te smal, eerst naar Trier zou het allemaal erg duur hebben gemaakt, en we wisten dat het vlak twaalf jaar gelden was gedubbeld en het drie jaar geleden nog van binnen uit met ultra sonar gemeten was. En inmiddels is wel duidelijk dat het allemaal wel goed zit! Het was alleen even paniek toen we vrijdagmorgen in Nierstein wegvoeren. We lagen net gestrekt toen er een enorm oliespoor achter ons ontstond en vervolgens kwamen er ook halve boomstammen en andere rommel los, die kennelijk vast hadden gezeten in de tunnelgewelven die lopen achter wat nar beneden af. Het heeft echt een paar uur geduurd voor we al die rommel kwijt waren.'

Met camera en vlag op de Baanhoekbrug
Klik voor een vergroting De Siegfried nadert inmiddels de Baanhoekbrug en ook daar hebben zich de nodige enthousiastelingen met camera's en mét vlag van Vereniging De Binnenvaart verzameld. De Mondeo vaart zo'n vijftien km per uur en nu Dordt in de buurt komt worden de mannen toch wat onrustig. 'Heb je dit gezien?', wenkt Jan Bosman naar een voorraadhok aan dek. ' Dat bord stond driehonderd meter van het schip om het museum aan te kondigen. Dat konden we toch niet laten staan hè? Dus die paal hebben we op straffe van problemen vlakbij de grond doorgeslepen!' Van Dongen lacht. 'Het was een hele serieuze, strak geplande klus, maar het was ook heel leuk met elkaar, we hebben ook vreselijk gelachen.' Het gesprek wordt voor de zoveelste keer onderbroken door zijn telefoon: 'Met Jos, we zijn net voorbij de Papendrechtse brug, Oké. Zie ik je zo!'
Als Dordt echt in zicht is zet Oudakker de drietoon aan en alle boten die het transport inmiddels begeleiden, de duwboot Elisabeth die de klus straks overneemt, de Broedertrouw XV en XVI uit eerbetoon, de RWS 16 en de Havendienst 2 reageren. Het blaasconcert zorgt voor kippenvel.

Gouden mensen
Klik voor een vergroting!Jos Hubens staat met zijn gezin voorop de Siegfried. 'Fantastisch dat dit allemaal zo kan! Dit zijn allemaal gouden mensen en als je goeie mensen hebt kun je alles, maar dat wisten we al bij De Binnenvaart!' Hij legt nog een keer uit wat de bedoeling is. De Siegfried afmeren bij de voormalige scheepswerf De Biesbosch en vervolgens na een grondige werfbeurt, medio 2005 in gebruik nemen als binnenvaartmuseum/ restaurant al dan niet gecombineerd met een tentoonstellingsruimte in de hal van de voormalige werf. Wat de Siegfried gekost heeft wil Hubens niet zeggen. 'Alle details gaan we 23 oktober op de ledenbijeenkomst eerst met de leden bespreken'.  

Klik voor een vergroting! Door de straffe oostenwind is het laag water en kan het transport voor het ererondje onder de Dordtse bruggen door. Daarna meert de Mondeo af bij het bunkerstation van Fiwado waar de eerste leden al klaar staan om aan boord  van de Siegfried te stappen. 'Aan de buitenkant moet wel het nodige gebeuren. Dat zal nog een hele klus worden', zegt één van hen. 'Het beste is gewoon één of andere werf regelen waar ze hem van boven naar beneden kaalstralen. Dat moet hier in de buurt toch wel ergens tegen een zacht prijsje kunnen. En daarna weer netjes in de verf', zegt een ander.
'Nou, ga daar dan maar vast wat mensen voor zoeken', reageert Willem Verschure. 'Een leuke ploeg oud-schippers die de handen uit de mouwen willen steken!'

Even iets teveel schippers
Klik voor een vergrotingJos van Dongen bunkert nog even een paar liter voor de centrale verwarming en het aggregaat en dan ontstaat even verwarring als de Mondeo wordt losgekoppeld en de Elisabeth van Chris Brink de klus overneemt. De één roept vooruit, de ander achteruit en een derde vindt dat er eerst portofoons moeten komen:  'Anders gaat het niet goed'. Achter zijn de touwen al los, en voor wordt nog gediscussieerd. 'We hebben nu even iets teveel schippers', grinnikt en glundert Hubens. Dan neemt Jos van Dongen de leiding, geeft de havendienst 2 even een 'kontje' en zetten Chris Brink en zijn vrouw de draden vast.

Dan rest het van boord zetten van de auto en aanhanger van Jos van Dongen en het afscheid van Johan Oudakker en zijn gezin. 'Het was leuk. Zeker door al dat enthousiasme. Ik heb er graag een betere reis voor laten lopen, maar ik ben ook blij dat het allemaal goed is gegaan en de boot veilig in Dordt is', zegt Oudakker.

'Eindelijk je zin...'
Brink zet er vaart achter en binnen een paar minuten vaart het transport het Wantij in. 'Ze hebben haast, ze moeten morgen in Roermond zijn, maar ze wilden deze klus absoluut zelf doen', zegt Hubens. Ook bij De Biesbosch staat alweer een heel legertje leden met camera's te wachten. Het afmeren kost weer even wat moeite ondanks of wellicht door de vele helpende handen. Het mag de pret niet drukken. De Siegfried is thuis. 'Hé, Jos…', roept één van de leden naar Hubens. 'Heb je nou eindelijk je zin…'

Meer over de R. Siegfried:


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:

    Hulde aan de mannen achter de Vereniging De Binnenvaart.
    Een duwboot terug naar haar geboorteplek, wie had het mooier gedacht?
    In 2013 komt zij in aanmerking voor opname in het Nationaal Register Varende Monumenten.
    Effe wachten dus.

    M de Boer (Email) (URL) - 13 Oktober '04 - 08:28



Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel