Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

24 Apr '07 -BVB: Binnenvaart kan klimaatverandering aan

ROTTERDAM 24/4 persbericht Bureau Voorlichting Binnenvaart - Het vervoer over de vaarwegen zal de gevolgen van de opwarming van de aarde merken, maar alle zeehavens en binnenvaartbestemmingen blijven in 2050 nog goed bereikbaar. Dat is de conclusie van Bureau Voorlichting Binnenvaart (zie gehele notitie 'De gevolgen van klimaatverandering voor de binnenvaart') nadat onderzocht is wat de gevolgen zouden zijn voor de vaardiepten op de grote rivieren wanneer de huidige klimaatscenario’s in 2050 werkelijkheid zouden worden.

Zie ook: 

Met beperkte ingrepen in de rivier en de bouw van lichtgewicht schepen kunnen ook bij nog lagere waterstanden negatieve gevolgen worden beperkt. Dit is belangrijk omdat bijna 50% van het achterlandvervoer vanuit de zeehavens Rotterdam en Amsterdam met binnenvaart plaatsvindt (ca. 200 miljoen ton lading) en er daarvoor fysiek geen haalbare alternatieven beschikbaar zijn. Bovendien heeft Rotterdam besloten om de afvoer per binnenschip de komende jaren met 5% te laten toenemen.


Waterstanden
De opwarming van de aarde zal ertoe leiden dat in de toekomst vaker en langduriger hoge waterstanden in de winter en lage waterstanden in de zomer optreden. Aan de hand van de laatste scenario’s van het KNMI en de Vrije Universiteit van Amsterdam is berekend welke gevolgen er zouden zijn voor de binnenvaart. In het meest ongunstige geval zou een lage waterstand zoals deze in de zomer van 2003 gedurende enkele weken voorkwam (waarbij bij Lobith 1500 m3 water per seconde passeert), in 2050 elk jaar kunnen voorkomen en tenminste één tot twee maanden kunnen aanhouden. Dergelijke situaties doen zich nu eens in de 16 tot 20 jaar voor.

Oplossingen
De ervaring uit 2003 heeft geleerd dat ook onder deze extreme omstandigheden alle zeehavens en binnenvaartbestemmingen goed bereikbaar blijven, zij het dat de binnenschepen slechts gedeeltelijk kunnen worden beladen. Ook wanneer waterstanden nog lager zouden zakken, is de scheepvaart niet uitgevaren. Aanpassingen aan de infrastructuur en het gebruik van lichtgewicht schepen bieden dan aanvullende oplossingen. Een zomer met nog extremer lage waterstanden komt nu eenmaal per 40 jaar voor. Aan de hand van de waterstandentabellen over de afgelopen vijftig jaar is overigens nog geen trendmatige ontwikkeling waarneembaar.


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:


Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel