Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

23 Apr '07 -Schipper krijgt proces-verbaal na aanvaring in Vlaardingen

VLAARDINGEN 23/4 - Personeel van de Zeehavenpolitie heeft zaterdagochtend proces-verbaal opgemaakt tegen een schipper na een aanvaring in de Koningin Wilhelminahaven.

Foto Roger van der Kraan

Volharding met gat in de zij. Foto © Roger van der Kraan

Rond tien uur voer het schip 'Icacia' de haven binnen nadat via de radarpost was medegedeeld dat er geen andere scheepbewegingen in de haven waren. De schipper van het andere schip 'Volharding' had niet gemeld dat hij ging verhalen van de oosttak naar de westtak van de haven. Hierdoor ontstond er een aanvaring tussen de twee schepen.

Het anker van de Icacia raakte geheel kromgebogen en in de Volharding ontstond een gat van zo'n 3 m2. Door dat gat maakte het schip water en had een slagzij van 30 graden. Een geringe hoeveelheid van de lading, gasolie, kwam in het water. De RPA schermde dit af.


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:

    Zo gaat het nou altijd in deze haven.
    Meestal loopt het net goed af.
    Hopelijk leren de collega’s die deze haven vaak aandoen hier wat van; een beetje rustiger door de haven en effe melden!

    happie (Email) - 24 April '07 - 06:30


    @ Happie
    Het invarende schip krijgt advies van de verkeerspost maar de schipper blijft zelf verantwoordelijk. Hoe staat het dan met het goede zeemansschap ?? Uitkijk voorop had kunnen waarschuwen dat de haven niet helemaal vrij was. En eerst de haven open varen en niet over de hoek naar binnen scheuren ?? We varen allemaal blind op de verkeerspost en ik denk dat dat niet goed is. Als ik voor elke meter verhalen me moet gaan melden bij de post. !! Nou dan kunnen we wat beleven. Dan is er geen tijd meer voor de normale meldingen aan de post. Dus gewoon ethervervuiling. Maar ik blijf erbij dat een uitkijk bijna een noodzaak is. Ik sta verekte vaak voor op en dat heeft al menig aanvaring doen voorkomen. !!!

    Software pnbekend (Email) - 24 April '07 - 07:53


    Je hebt helemaal gelijk Software, da’s wat ik ook bedoel!
    Bij ieder meter hoef je je ook niet te melden, je blijft immers nagenoeg op de zelfde plaats.
    Maar van de oost naar de west tak (of andersom) passeer je de ingang en is melden niet te veel moeite, dat doe je niet iedere 5 minuten, toch?
    Het was ook niet mijn bedoeling om de schuld bij de een of de ander te leggen ik was er tenslotte niet bij en heb de beide schippers niet gesproken. goed reis. groet.

    happie (Email) - 25 April '07 - 07:09


    Ten eerste is er in de Rotterdamse haven, m.b.t. de volharding 15, geen marifoon
    meldplicht, maar een uitluister plicht (zie B.P.R. art. 10.07.1 ).
    Dat ik waarschijnlijk later mijn marifoon aan heb gezet dan dat de Icaria zich gemeld heeft,
    wil niet zeggen dat ik mijn uitluisterplicht niet vervuld heb.

    Ten tweede zegt de sector Eemhaven als iemand zich meld om een haven in te varen (en er
    geen uitvaart is) dat er geen uitvaart gemeld is.
    Dit wil overigens niet zeggen, dat er daadwerkelijk geen uitvaart is.
    Normaal gesproken kan de post, d.m.v. radarbeelden, toch waarschuwen dat er eventueel
    wel uitvaart is. Waarom dit niet gebeurd is, komt omdat er
    In de Koningin Wilhelmina haven weinig tot vrijwel geen radardekking is, alleen in de
    monding.

    Ten derde spreekt het reglement over ‘goed zeemanschap’. Onder goed zeemanschap wordt
    onder meer verstaan: het onder alle omstandigheden vermijden van situaties waaruit
    schade kan ontstaan voor eigen schip en bemanning, dan wel voor andere schepen. Aangezien de
    Icaria, als deze de Volharding 15 op tijd gezien had en een aangepaste snelheid had om een haven
    te bevaren, de aanvaring had kunnen voorkomen (door de Volharding 15 aan de voorzijde te
    passeren). Kun je zeggen dat aan de zijde van de Icaria, die regel niet is nageleefd. Dat maakt in mijn ogen 2 schuld

    captain cook (Email) - 25 April '07 - 11:16



Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel