23 Apr '07 -Schipper krijgt proces-verbaal na aanvaring in Vlaardingen
VLAARDINGEN 23/4 - Personeel van de Zeehavenpolitie heeft
zaterdagochtend proces-verbaal opgemaakt tegen een schipper na een
aanvaring in de Koningin Wilhelminahaven.
Rond tien uur voer het schip 'Icacia' de haven binnen nadat via de radarpost was medegedeeld dat er geen andere scheepbewegingen in de haven waren. De schipper van het andere schip 'Volharding' had niet gemeld dat hij ging verhalen van de oosttak naar de westtak van de haven. Hierdoor ontstond er een aanvaring tussen de twee schepen.
Het anker van de Icacia raakte geheel kromgebogen en in de Volharding ontstond een gat van zo'n 3 m2. Door dat gat maakte het schip water en had een slagzij van 30 graden. Een geringe hoeveelheid van de lading, gasolie, kwam in het water. De RPA schermde dit af.
Zo gaat het nou altijd in deze haven.
Meestal loopt het net goed af.
Hopelijk leren de collega’s die deze haven vaak aandoen hier wat van; een beetje rustiger door de haven en effe melden!
@ Happie
Het invarende schip krijgt advies van de verkeerspost maar de schipper blijft zelf verantwoordelijk. Hoe staat het dan met het goede zeemansschap ?? Uitkijk voorop had kunnen waarschuwen dat de haven niet helemaal vrij was. En eerst de haven open varen en niet over de hoek naar binnen scheuren ?? We varen allemaal blind op de verkeerspost en ik denk dat dat niet goed is. Als ik voor elke meter verhalen me moet gaan melden bij de post. !! Nou dan kunnen we wat beleven. Dan is er geen tijd meer voor de normale meldingen aan de post. Dus gewoon ethervervuiling. Maar ik blijf erbij dat een uitkijk bijna een noodzaak is. Ik sta verekte vaak voor op en dat heeft al menig aanvaring doen voorkomen. !!!
Je hebt helemaal gelijk Software, da’s wat ik ook bedoel!
Bij ieder meter hoef je je ook niet te melden, je blijft immers nagenoeg op de zelfde plaats.
Maar van de oost naar de west tak (of andersom) passeer je de ingang en is melden niet te veel moeite, dat doe je niet iedere 5 minuten, toch?
Het was ook niet mijn bedoeling om de schuld bij de een of de ander te leggen ik was er tenslotte niet bij en heb de beide schippers niet gesproken. goed reis. groet.
Ten eerste is er in de Rotterdamse haven, m.b.t. de volharding 15, geen marifoon
meldplicht, maar een uitluister plicht (zie B.P.R. art. 10.07.1 ).
Dat ik waarschijnlijk later mijn marifoon aan heb gezet dan dat de Icaria zich gemeld heeft,
wil niet zeggen dat ik mijn uitluisterplicht niet vervuld heb.
Ten tweede zegt de sector Eemhaven als iemand zich meld om een haven in te varen (en er
geen uitvaart is) dat er geen uitvaart gemeld is.
Dit wil overigens niet zeggen, dat er daadwerkelijk geen uitvaart is.
Normaal gesproken kan de post, d.m.v. radarbeelden, toch waarschuwen dat er eventueel
wel uitvaart is. Waarom dit niet gebeurd is, komt omdat er
In de Koningin Wilhelmina haven weinig tot vrijwel geen radardekking is, alleen in de
monding.
Ten derde spreekt het reglement over ‘goed zeemanschap’. Onder goed zeemanschap wordt
onder meer verstaan: het onder alle omstandigheden vermijden van situaties waaruit
schade kan ontstaan voor eigen schip en bemanning, dan wel voor andere schepen. Aangezien de
Icaria, als deze de Volharding 15 op tijd gezien had en een aangepaste snelheid had om een haven
te bevaren, de aanvaring had kunnen voorkomen (door de Volharding 15 aan de voorzijde te
passeren). Kun je zeggen dat aan de zijde van de Icaria, die regel niet is nageleefd. Dat maakt in mijn ogen 2 schuld