Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

17 Apr '07 -Controleactie brengt vaartijdovertredingen aan het licht

DEN HAAG 17/4 - Het Korps landelijke politiediensten (KLPD) heeft in de nacht van maandag op dinsdag een grootscheepse controle uitgevoerd op vrachtschepen. In totaal werden 29 schepen op de binnenvaarwegen gecontroleerd. Negen schepen waren in overtreding. Een schip werd stilgelegd omdat het personeel moest rusten, aldus een woordvoerder van de KLPD.

Zie ook:

De meest voorkomende fouten waren het niet of onjuist invullen van het vaartijdenboek of het varen in de nacht zonder een tachograaf. Ook hadden enkele schepen te weinig bemanning aan boord.

Onder schippers zijn de reacties verdeeld. Schippers Hans Oomens (ms Aspali) en Peter Kruijt (ms Gratias) leggen in het VAART!Forum uit waarom aan overtreding van de vaartijdenwet soms niet valt te ontkomen. De waterpolitie wordt verweten dat ze er een mediashow van maken. Meerdere schippers noemen de wet een gedrocht. Anderen vinden zo'n handhavingsactie nuttig voor de gezonde concurrentieverhoudingen.

Ook op Duitse vaarroutes
Het KLPD controleerde op de routes tussen Rotterdam en Duitsland, tussen Rotterdam en Antwerpen, tussen Amsterdam en Duitsland en op het IJsselmeer. Tegelijkertijd met de controleactie in Nederland, werd ook op de Duitse vaarroutes gecontroleerd. Ook in landen als Frankrijk en Oostenrijk zal een dezer dagen een controleactie worden uitgevoerd.
In het najaar van 2006 is ook een dergelijke actie gehouden. Toen werden veertig schepen gecontroleerd en bleek 42 procent in overtreding te zijn. Bij de controle van dinsdag bleek bijna een derde in overtreding. 'Het was een rustige nacht.'


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:

    Blijft natuurlijk wel een fijt dat er genoeg schepen stil liggen, dus niet gecontroleerd worden, maar zich wel (globaal) aan de regels houden.

    Cornelis (Email) - 17 April '07 - 16:51


    Dit moeten ze vaker doen. En geen waarschuwing vooraf geven. Dit komt de prijs en concurentie positie van de schippers onderling ook beter uit.

    Software onbekend (Email) - 17 April '07 - 20:35


    Hier word wel erg veel ophef over gemaakt zeg… Ik hoorde het al op de radio op tv en nu staat het ook al overal op internet. En wat een belachelijk stukje op de site van het NOSJournaal. Word de scheepvaart wel weer even positief weg gezet zeg! En wat wel raar is dat niemand ooit leert hoe je een vaartijdenboek goed moet invullen. Ik heb nu net alle cursussen achter de rug en nog geen 1 keer is mij verteld hoe ik dat moet doen. Alle schippers doen het ook op hun eigen manier. ach ja een probleem wat altijd wel zal blijven…

    Bjorn (Email) - 17 April '07 - 22:51


    Was het Geert of Ed

    Dank je wel voor de positieve berichtgeving, Je wordt nooit door een eerlijke wagen overreden…
    Hoeveel agenten werken ook weer te lang, zijn zij wel objectief vanwege hun vermoeidheid.
    Tip als je de binnenvaart een dienst wil bewijzen controleer dan op de techniek want varen met afgekeurd spul dat is pas concurentieervalsing

    W. van Dam (Email) - 18 April '07 - 07:26


    Gewoon doorgaan met die acties…hoeveel schepen varen wel niet met een man te weinig? dat gezeik dat ze geen personeel kunnen krijgen…er zijn er genoeg maar die moeten ook normaal behandeld worden!! En dat is vaak het probleem samen met hun hypotheek op het schip! doei

    karel (Email) - 18 April '07 - 07:57


    Zou die beste Politie niet eens meer hun werk moeten gaan doen i.p.v. uren besparen omdat anders het budget overschreden wordt. Dit is iets wat de korpsleiding en politiek zich eens moeten aanrekenen en niet met achterlijke cijfertjes komen van 29 schepen met 9 overtredingen waarbij een serieuze en veilige beroepsgroep in een dubieus daglicht wordt gesteld. Punten halen is het enigste wat telt voor de leiding ennnn het mag niet teveel kosten want mn budget. Dat is geen handhaven maar plichtsverzuim!!

    Rob (Email) - 18 April '07 - 19:24


    Ik denk wel te weten waarom ze juist NU die controles doen en dat uitgebreid in het nieuws zetten… de binnenvaart is natuurlijk al met dat geval in keulen-zundorf niet echt populair gemaakt en als je dit er dan gelijk achteraan brengt denkt iedereen die niks met varen of een schip te maken heeft dat wij dus echt zomaar aanklooien.

    J. Versluis (Email) - 18 April '07 - 19:46


    Schippers moeten eens door hebben dat als ze de wet overtredden ze eerst de wet moeten kennen
    heb heel mijn leven onderbemand gevaren en als je gewoon nadenkt en de boel goed invult en de minimale bemanning aan boord is ze je nooit!kunnen pakken
    schippers leer de wet en troef ze af.het is mogelijk

    tom (Email) - 18 April '07 - 20:03


    @Bjorn Hoe je een vaartijdenboek moet invullen heb je geen cursus voor nodig. Gewoon de tijd nemen en de uitlegpagina’s voorin het vaartijdenboek lezen. Daarin wordt uitgelegt wat er van ons verwacht wordt.

    Groetjes Sofware onbekend

    Software onbekend (Email) - 19 April '07 - 18:48



Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel