Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

13 Apr '07 -Ideeën gezocht voor kleine vaarwegen

DELFT 13/4, bron: SenterNovem - Innovatieve ideeën, die kunnen zorgen voor een opleving van de binnenvaart op de kleine vaarwegen, worden beloond door het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Voor de periode 2007-2010 is een bedrag van EUR 900.000 beschikbaar.

De contouren van het project werden door SenterNovem gepresenteerd tijdens de Binnenvaartinnovatiedag in Delft. Het ministerie maakt hiervoor gebruik van een relatief nieuw financieringsinstrument, het Small Business Innovation Research (SBIR) programma. Hierbij wordt gewerkt met opdrachten in plaats van subsidies.

De sterke ontwikkeling van de binnenvaart - steeds grotere schepen, meer drukte op de grote rivieren - gaat aan de 'haarvaten van het binnenvaartnetwerk' voorbij. Daar blijven volgens V&W innovatieve investeringen uit, veroudert de vloot en treden er vrijwel geen nieuwe ondernemers toe. Een goede benutting van de kleine vaarwegen kan een positieve bijdrage leveren aan duurzaamheid en het verminderen van de druk op de bestaande wegeninfrastructuur. Daarom stimuleert het ministerie een optimaal gebruik van de binnenwateren.

Kansen en uitdagingen
De bedoelde opleving is gericht op de volgende uitdagingen:

  • Vlootopbouw: door de huidige samenstelling van de vloot wordt er tegen lage vrachtprijzen gevaren. Zijn er concepten te ontwikkelen waarbij moderne schepen op een bedrijfseconomisch verantwoorde wijze worden ingezet en er toch een leuke boterham kan worden verdiend?
  • Ladingstromen: sommige ladingstromen gaan traditioneel over de weg, andere over de kleine vaarwegen. Kan er een nieuwe dienstverlening worden gerealiseerd, die inspeelt op de wensen en eisen van verladers en die tradities doorbreekt?
  • Overslag: zijn er op- en overslagconcepten denkbaar waarmee de binnenvaart ook voor locaties die niet direct aan het water liggen een interessante optie wordt?
  • Technische levensduur schepen: schepen gaan lang mee en kunnen vaak ook na decennia trouwe dienst nog prima ingezet worden. Zijn ze omstandigheden zo veranderd dat bestoonde innovaties die 'toen niet konden' nu wel kunnen? Kan een nieuw initiatief barrières doorbreken en met succes een opleving van de binnenvaart op de kleine vaarwegen bewerkstelligen?
  • Elan: zijn er innovatieve oplossingen mogelijk die er voor zorgen dat de vaart op kleine vaarwegen een aantrekkelijke optie wordt voor nieuwe toetreders?
  • Ruimtelijke ordening: veel overslagactiviteiten aan de kleinere vaarwegen zijn afhankelijk van kleinere, beperkte overslagfaciliteiten. Kunnen nieuwe ideeën de afhankelijkheid van deze beperkte faciliteiten doorbreken?
  • Financiering: voor de investering in een binnenvaartconcept is financiering nodig. Kunnen banken worden overtuigd van de kansen van het idee en blijft er na het aangaan van de verplichtingen een bedrijfseconomisch interessant plaatje over?

Het ministerie van Verkeer en Waterstaat daagt u uit!
Bent u ondernemer en heeft u een voorstel of idee dat zou kunnen leiden tot een opleving van de binnenvaart op de kleine vaarwegen? Het ministerie van Verkeer en Waterstaat daagt u uit. Dien vanaf mei 2007 uw plan in voor een haalbaarheidsonderzoek naar innovatieve oplossingen.

Het traject van SBIR bestaat uit drie fasen. De haalbaarheidsstudie, onderzoek en ontwikkeling, en de marktfase. In principe wordt uw project in de eerste twee fasen tot 100% vergoed. Alleen voor de laatste fase moet u zelf op zoek naar financiering.

Bedrijven verplichten zich om een vooraf afgesproken resultaat te leveren, meestal in de vorm van een werkend prototype. Het MKB krijgt hiermee de kans om, zonder eigen bijdrage, innovaties in gang te zetten. Samenwerking met anderen is niet verplicht.

SBIR kenmerkt zich door relatief lage administratieve lasten. De projecten moeten de positie van de binnenvaart verbeteren op gebied van economie, duurzaamheid en veiligheid.

Criteria voor de beoordeling van voorgestelde haalbaarheidsonderzoeken
Voorstellen worden door een onafhankelijke commissie beoordeeld. Zij hanteert de volgende criteria:

  • De mate waarin de oplossing inspeelt op behoeften in de bevoorradingsketen; bij het stimuleren van een marktpositie is het logisch te redeneren vanuit de behoefte: zonder vraag naar transport is er immers geen transport;
  • technologische kwaliteit en mate van innovatie;
  • economisch perspectief; het is belangrijk dat er goede kansen lijken te zijn voor uiteindelijke commerciële inzet;
  • toegevoegde waarde voor de samenleving en bijdrage aan het overheidsbeleid in termen van duurzaamheid.
Neem voor meer informatie of het maken van een afspraak voor een adviesgesprek, contact op met het secretariaat van het cluster Scheepvaart van SenterNovem. Telefoon 030-239 34 99 of e-mail sbir.bkv@senternovem.nl, internet: www.senternovem.nl/sbir


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:


Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel