DELFT 13/4, bron: SenterNovem - Innovatieve ideeën, die kunnen zorgen voor een opleving van de binnenvaart op de kleine vaarwegen, worden beloond door het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Voor de periode 2007-2010 is een bedrag van EUR 900.000 beschikbaar.
De contouren van het project werden door SenterNovem gepresenteerd
tijdens de Binnenvaartinnovatiedag in Delft. Het ministerie maakt
hiervoor gebruik van een relatief nieuw financieringsinstrument, het
Small Business Innovation Research (SBIR) programma. Hierbij wordt
gewerkt met opdrachten in plaats van subsidies.
De sterke
ontwikkeling van de binnenvaart - steeds grotere schepen, meer drukte
op de grote rivieren - gaat aan de 'haarvaten van het
binnenvaartnetwerk' voorbij. Daar blijven volgens V&W innovatieve
investeringen uit, veroudert de vloot en treden er vrijwel geen nieuwe
ondernemers toe. Een goede benutting van de kleine vaarwegen kan een
positieve bijdrage leveren aan duurzaamheid en het verminderen van de
druk op de bestaande wegeninfrastructuur. Daarom stimuleert het
ministerie een optimaal gebruik van de binnenwateren.
Kansen en uitdagingen
De bedoelde opleving is gericht op de volgende uitdagingen:
Vlootopbouw:
door de huidige samenstelling van de vloot wordt er tegen lage
vrachtprijzen gevaren. Zijn er concepten te ontwikkelen waarbij moderne
schepen op een bedrijfseconomisch verantwoorde wijze worden ingezet en
er toch een leuke boterham kan worden verdiend?
Ladingstromen:
sommige ladingstromen gaan traditioneel over de weg, andere over de
kleine vaarwegen. Kan er een nieuwe dienstverlening worden
gerealiseerd, die inspeelt op de wensen en eisen van verladers en die
tradities doorbreekt?
Overslag: zijn er op- en
overslagconcepten denkbaar waarmee de binnenvaart ook voor locaties die
niet direct aan het water liggen een interessante optie wordt?
Technische levensduur schepen:
schepen gaan lang mee en kunnen vaak ook na decennia trouwe dienst nog
prima ingezet worden. Zijn ze omstandigheden zo veranderd dat bestoonde
innovaties die 'toen niet konden' nu wel kunnen? Kan een nieuw
initiatief barrières doorbreken en met succes een opleving van de
binnenvaart op de kleine vaarwegen bewerkstelligen?
Elan:
zijn er innovatieve oplossingen mogelijk die er voor zorgen dat de
vaart op kleine vaarwegen een aantrekkelijke optie wordt voor nieuwe
toetreders?
Ruimtelijke ordening: veel
overslagactiviteiten aan de kleinere vaarwegen zijn afhankelijk van
kleinere, beperkte overslagfaciliteiten. Kunnen nieuwe ideeën de
afhankelijkheid van deze beperkte faciliteiten doorbreken?
Financiering:
voor de investering in een binnenvaartconcept is financiering nodig.
Kunnen banken worden overtuigd van de kansen van het idee en blijft er
na het aangaan van de verplichtingen een bedrijfseconomisch interessant
plaatje over?
Het ministerie van Verkeer en Waterstaat daagt u uit!
Bent
u ondernemer en heeft u een voorstel of idee dat zou kunnen leiden tot
een opleving van de binnenvaart op de kleine vaarwegen? Het ministerie
van Verkeer en Waterstaat daagt u uit. Dien vanaf mei 2007 uw plan in
voor een haalbaarheidsonderzoek naar innovatieve oplossingen.
Het
traject van SBIR bestaat uit drie fasen. De haalbaarheidsstudie,
onderzoek en ontwikkeling, en de marktfase. In principe wordt uw
project in de eerste twee fasen tot 100% vergoed. Alleen voor de
laatste fase moet u zelf op zoek naar financiering.
Bedrijven
verplichten zich om een vooraf afgesproken resultaat te leveren,
meestal in de vorm van een werkend prototype. Het MKB krijgt hiermee de
kans om, zonder eigen bijdrage, innovaties in gang te zetten.
Samenwerking met anderen is niet verplicht.
SBIR kenmerkt zich
door relatief lage administratieve lasten. De projecten moeten de
positie van de binnenvaart verbeteren op gebied van economie,
duurzaamheid en veiligheid.
Criteria voor de beoordeling van voorgestelde haalbaarheidsonderzoeken
Voorstellen worden door een onafhankelijke commissie beoordeeld. Zij hanteert de volgende criteria:
De
mate waarin de oplossing inspeelt op behoeften in de
bevoorradingsketen; bij het stimuleren van een marktpositie is het
logisch te redeneren vanuit de behoefte: zonder vraag naar transport is
er immers geen transport;
technologische kwaliteit en mate van innovatie;
economisch perspectief; het is belangrijk dat er goede kansen lijken te zijn voor uiteindelijke commerciële inzet;
toegevoegde waarde voor de samenleving en bijdrage aan het overheidsbeleid in termen van duurzaamheid.
Neem
voor meer informatie of het maken van een afspraak voor een
adviesgesprek, contact op met het secretariaat van het cluster
Scheepvaart van SenterNovem. Telefoon 030-239 34 99 of e-mail sbir.bkv@senternovem.nl, internet: www.senternovem.nl/sbir