Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

09 Okt '04 -'Waterwolf' wint Driesteden Race in 30-ste Klipperrace

ENKHUIZEN update 10/10 - In licht weer zeilde Jelte Toxopeus zijn klipper Waterwolf zaterdag als eerste over de finish van de Drie Steden Race bij Enkhuizen. Zijn keuze voor Urk - Medemblik bleek de winnende, maar misschien was Medemblik - Urk wel de beste. La Bohème werd op de lijn gepakt door Jan Brouwer van de Bree Sant die Medemblik - Urk heeft gevaren. Behalve de wind viel met 41 klippers ook het deelnemersaantal enigszins tegen.
Deelname aan alle 30 Klipperraces leverde de Kaat Mossel de Jan Bakker Bokaal op. De Eensgezindheid van Peter van Weelderen en de Johanna Engelina van Laurens Sinaasappel eindigden zondag zowel als klassewinnaars in de Olympische baan als het algemeen klassement.

Drukte aan de start. Foto (c) Ronald Koelink

Drukte aan de start. Foto © Ronald Koelink

Verslag Drie Steden Race, zaterdag 9 oktober 2004

Traditioneel begint het verslag van Klipperrace met de constatering dat het Krabbersgat er grijs bij ligt maar voor het 30 jarig jubileum werken de weergoden mee. Het IJsselmeer ligt te schitteren onder een hard blauwe lucht en er staat een windje van 3 Bf uit N tot NO. We zien louter glimlachende fotografen terwijl de schipperij wat zorgelijk kijkt. Omdat het Krabbersgat niet bezeild is kan de ankerstart niet doorgaan. Er zijn twee opties: òf onder zeil met motorhulp door een poortje òf een ''gewone'' startlijn en met 41 schepen tegelijk van start. Het comité kiest na enig vooroverleg met de schipperij voor de laatste optie. Er wordt een tweede startlijn (een poortje) op ruim een mijl afstand in de wind gelegd met de bedoeling dat de vloot zich in die tussenruimte zal verspreiden alvorens naar een van de drie steden te koersen.

Zes routes, twee van drie steden
Het unieke van de Driesteden Race is de keuze die de schippers moeten maken uit 6 verschillende routes tussen de steden Enkhuizen, Medemblik, Stavoren en Urk. De merktekens zijn zo gekozen dat er bij elke route ongeveer gelijkwaardige driehoeken ontstaan. De klippers moeten twee van deze drie steden aandoen alvorens te finishen bij de ingang van het Krabbersgat te Enkhuizen. Inzicht in het weer en kennis van het eigen schip moeten de schippers de voordeligste baan doen kiezen waarbij ze natuurlijk proberen om zo veel mogelijk bezeilde rakken te varen.

De schepen gaan eerst voor anker om daarmee het publiek tegemoet te komen waarna de vloot met een kleine vertraging om 10.30 uur van start gaat. De wind komt op dat moment uit NNO (25°) en zal volgens de voorspelling gaan ruimen. De meeste klippers verzamelen zich aan de rechterkant van de lijn met de bedoeling om er over BB langs te varen en op het schot te kunnen vertrekken. Een enkeling zoals de Dageraad besluit voor de lijn stil te gaan liggen wachten. De eenmast Avontuur, Risdam en Zwarte Bonzen manoeuvreren zich in een goede uitgangspositie bij de lijn. De startlijn is wel wat erg kort gelegd zodat het een drukte wordt van jewelste. Vlak voor het schot komen de Broedertrouw en Anna van Oranje in volle vaart met een snor voor de boeg over BB vlak langs het startschip op de lijn af. De Anna van Oranje, Willem Jacob, La Bohème en de Zwarte Bonzen zijn als eerste weg.

Opstopping
Dan ontstaat er een opstopping omdat de Verandering stil valt en alle schepen er omheen moeten. De Onrust en Eben Haezer doen er alles aan om te ontwijken maar Peter Prins van de Onrust raakt zonder dat hij er wat aan kan doen de Verandering en ook de Eben Haezer lijkt niet helemaal vrij te blijven.

Ondertussen komt de volgende groep klippers met volle vaart aandenderen en ziet het er even dreigend uit. De 2-mast Avontuur vaart bijna bij de Aegir naar binnen. Met grote stuurmanskunst van Lucinda Kalisvaart wordt een aanvaring op het nippertje te voorkomen en keert de rust even terug.
In de verte zien we ondertussen Leon van der Loo met La Bohème in de vrije wind afstand nemen van de vloot. Maar bij de startlijn is het feest nog niet voorbij. Arnold Hoogvliet, schipper van de Kaat Mossel die als enige voor de 30-ste keer meedoet, kan niet van start omdat Mon Desir het gat met de startboei dicht houdt. Hij is genoodzaakt om een rondje te maken om het startschip. Hetzelfde overkomt de Anna Trijntje.

Wind krimpt
Na het kruisrakje naar het poortje beginnen de verhoudingen zich af te tekenen. Leon van de Loo met La Bohème ligt voorop gevolgd door de Eensgezindheid, Waterwolf, Egberdina en de 1-mast Avontuur.
Alleen de Vriendentrouw kiest voor een route over Stavoren. De 2-mast Avontuur, Bree Sant, Grootvorst en de Vriendschap gaan eerst naar Medemblik. De rest van de vloot kiest eerste voor Urk in de hoop gebruik te kunnen maken van de naar het Noordoosten ruimende wind. In plaats van te ruimen zal de wind echter krimpen!

La Bohème arriveert als eerste bij Urk op een kleine 3 minuten gevold door de Eensgezindheid en de Waterwolf op 5 en halve minuut. Jelte Toxopeus klapt direct na de ronding naar het Westen en houdt daarmee de keuze voor zowel Stavoren als Medemblik open. Ondertussen is de wind nog maar iets Oostelijker dan Noord (10°). De Broedertrouw arriveert zo'n 16 minuten na La Bohème bij Urk. Arno van Aartrijk heeft zijn keuze voor Medemblik al gemaakt en gaat meteen na de boei op koers liggen. Ongeveer 21 minuten later komt een tweede groep door: de 2-mast Avontuur, en Hans Vlasbloem met de Najade, die Wouter van Dusseldorp met de Egberdina de loef afsteekt en een plaatsje pakt bij de boei.

Urk - Medemblik winnend
We varen richting de kopgroep en zien nu dat Jelte Toxopeus zich blijkbaar bedacht heeft. Terwijl hij Leon van der Loo in steeds lichter weer richting Stavoren laat kruisen worden de eerste bijzeilen gehesen en maakt Jelte vaart richting Medemblik. Ook Peter van Weelderen van de Eensgezindheid houdt Stavoren voor gezien en koerst richting Medemblik.
In de loop van de middag gaat de wind nog wat heen en weer rond het Noorden en eindigt in het Noordoosten. De keuze voor Urk Medemblik blijkt de winnende maar misschien was Medemblik Urk wel de beste. Jelte Toxopeus aan het roer van de Waterwolf bereikt als eerste de finish. La Bohème wordt op de lijn gepakt door Jan Brouwer van de Bree Sant die Medemblik Urk heeft gevaren.

De winnende Waterwolf. Foto (c) Ronald Koelink

De winnende Waterwolf. Foto © Ronald Koelink

Het wat tegenvallende deelnemersaantal (41 tegen over ruim 50 de laatste 5 jaar) wordt algemeen geweten aan de economische malheur. Charterschippers zien zich genoodzaakt om als het even kan nog een verhuurtje te pakken in plaats van een wedstrijd zeilen. Hopelijk klaart de economie spoedig op!

Jan Bakker Bokaal
De Jan Bakker Bokaal is vergeven aan de Kaat Mossel en uitgereikt aan schip, schipper en bemanning. De overwegingen voor het toekennen van de Bokaal zijn o.a. dat dit schip aan alle 30 klipperraces heeft meegedaan, het vroeger erg competatief was en nu sportief in de middenmoot mee blijft doen.
Daarnaast koos schipper Arnold Hoogvliet er bij de start van de Driesteden Race op het allerlaatste moment voor om de startboei aan de verkeerde kant te passeren, in plaats van een gerede kans op aanvaring op de startlijn te riskeren.  Hierdoor moest de Kaas Mossel een extra rondje draaien en opnieuw starten.

Kaat Mossel. Foto (c) Ronald Koelink

Kaat Mossel, altijd in de race, en goed voor de Jan Bakker Bokaal.
Foto © Ronald Koelink


Olympische baan
Op de 2e een laatste dag van de Klipperrace zeilen de schepen voor de kust van Enkhuizen een Olympische baan. Met behulp van boeien wordt een baan uitgelegd zodanig dat de start altijd tegen de wind in is en er vervolgens ook stukken wind mee en met de wind dwars gezeild moeten worden. De weersomstandigheden waren grandioos. Windkracht 5 en een lekker zonnetje.

Dageraad. Foto (c) Ronald Koelink

De voordekkers op de Dageraad van schipper Karel Meinen weer keer op keer zeiknat. Foto © Ronald Koelink

Uitslagen zaterdag
A-klasse om de "De Zilveren Klipper"
1.  Waterwolf             Jelte Toxopeus          Urk Medemblik Enkhuizen
2.  Eensgezindheid     PetervanWelderen     Urk Medemblik Enkhuizen
3.  Bree Sant             Jan Brouwer             Medemblik Urk Enkhuizen

B-klasse om de  "De Zilveren Schaal"
1.  Johanna Engelina  Laurens Sinaasappel  Urk Medemblik Enkhuizen
2.  Grootvorst           Chris Staalsmit          Medemblik Urk Enkhuizen
3.  Willem Jacob        Tjerk Hoekstra          Urk Medemblik  Enkhuizen

Uitslagen zondag - Olympische baan
Klasse A
1. Eensgezindheid. schipper Peter van Weelderen
2. Broedertrouw. schipper Arno van Aartrijk
3. Waterwolf, schipper Jelte Toxopeus

Klasse B
1. Johanna Engelina. schipper Laurens Sinaasappel
2. Zwarte Valk, schipper Arno de Jong
3. Strijd, schipper Klaasjan Ruijter

Totaal klassement
Klasse A
Het Zilveren logboek gaat naar de Eensgezindheid, schipper Peter van Weelderen
De overige klasseringen:
2. Waterwolf, schipper Jelte Toxopeus
3. Broedertrouw. schipper Arno van Aartrijk

Klasse B
De Zilveren Haring gaat naar de Johanna Engelina. schipper Laurens Sinaasappel
De overige klasseringen:
2. Vriendschap, schipper Jurjen Hartog
3. Strijd, schipper Klaasjan Ruijter

Zie ook:


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:


Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel