13 Apr '07 -SP vraagt stemming over evaluatie van de liberalisering 1998
DEN HAAG 13/4 - Emile Roemer, nieuwkomer voor de SP in de Tweede Kamer,
heeft donderdag in het debat over de nieuwe Binnenvaartwet in een motie gevraagd 'de liberalisering van de binnenvaart te evaluaren, te beschrijven wat de gevolgen hiervan zijn en de Kamer hierover binnen zes maanden te informeren'. Staatssecretaris Huizinga zag de motie niet zitten, ook uit de andere Kamerfracties kwam weinig steun. Over de motie wordt volgende week gestemd.
Roemer greep woensdagmiddag de behandeling van de nieuwe Binnenvaartwet èn
zijn maidenspeech aan voor een stevig pleidooi voor de kleinere
binnenvaart. 'De kleinere schipper dreigt een uitstervend ras te
worden, maar kleinere schippers hebben we juist hard nodig om de
beschikbare infrastructuur voor het vervoer over water volledig te
benutten', aldus Roemer. Zijn zorgen op dat punt worden gedeeld door staatssecretaris Huizinga.
Reactie van de staatssecretaris: 'De
heer Roemer heeft [...] gevraagd of ik zijn zorgen deel dat het kleine
schip mogelijk verdwijnt. Die zorgen deel ik. Ik heb ook gesproken met
mensen van de binnenvaart. Dat is een van de redenen waarom de
behandeling van de wet even is opgehouden. Ik vond het prettig om met
de mensen van de binnenvaart te spreken voordat wij deze wet gingen
behandelen. Daarbij is mij gebleken dat de toekomst van de kleine
schepen ook bij de organisaties een belangrijk zorgpunt is.
'In het
convenant van november hebben wij afgesproken dat de branche gaat
onderzoeken hoe dat kleine schip in de vaart kan blijven. Wij zijn
bezig te bekijken welke maatregelen daarvoor genomen moeten worden. Er
is afgesproken dat wij daarna samen bekijken wat een adequate en
haalbare aanpak is. Ik stel voor dat de heer Roemer wacht op de
uitkomsten van het convenant. Ik heb geen idee wanneer deze er zijn.'
Roemer woont in Sambeek aan de Maas, was onderwijzer en wethouder in Boxmeer.
Als fractiewoordvoerder voor Verkeer en Waterstaat, en opvolger van
Arda Gerkens, had hij zich duidelijk verdiept in de binnenvaart.
'Zonder binnenvaart zou het milieu er nog slechter uitzien, zou het
vervoer onveiliger zijn en kwamen spoor en weg nog meer capaciteit
tekort', stak hij in zijn maidenspeech van wal. 'Vervoer over water is
nog altijd de beste weg.'
Evenredige vrachtverdeling
De SP staat achter de nieuwe wet, volgens
Roemer, maar was in 1998 tegen de afschaffing van wat hij noemde
'het eerlijke systeem van evenredige vrachtverdeling'. De nieuwe
Binnenvaartwet lijkt hem een mooi moment om het besluit tot afschaffing
van de wettelijke toerbeurt te evalueren. 'Zo'n evaluatie is
bij mijn weten nooit gedaan. Hebben we ons ooit afgevraagd of de
doelstellingen van destijds zijn gehaald en of dat geen andere,
negatieve consequenties heeft gehad?'
Roemer is benieuwd of de sanering
goed is verlopen, of de veiligheid erop vooruit is gegaan en of de
verwachte groei van het vervoer over water is waargemaakt. Ook wil hij
weten of er sprake is van een evenwichtige capaciteitsverdeling. 'Met
werken in de binnenvaart maak je vaak lange dagen, het is hard werken
voor weinig geld. Schippers varen soms onder de kostprijs. Ze moeten
wel, het is altijd nog beter dan helemaal geen geld. Er worden
investeringen gevraagd die vooral de kleinere schipper moeilijk kan
dragen. Die ziet intussen steeds meer nieuwe, grotere schepen op de
markt verschijnen. De kleinere schipper dreigt een uitstervend ras te
worden, maar die hebben we juist hard nodig om de beschikbare
infrastructuur volledig te benutten.'
De nieuwe SP-parlementariër vroeg
de nieuwe staatssecretaris of zij zich hierin herkent en wat ze eraan
gaat doen. 'Misschien kan zo'n evaluatie alsnog plaatsvinden?'
Reactie van de staatssecretaris: 'Ik
heb vanuit de branche noch van de ambtenaren begrepen dat er behoefte
is aan evaluatie van de wet. U kunt geen reden bedenken om het niet te
doen, maar een evaluatie kost veel geld en veel mankracht. Er moet echt
een reden zijn om te besluiten de wet te evalueren. Vooralsnog zie ik
die reden niet.'
Roemer was blij dat Huizinga de binnenvaart inmiddels heeft beloofd het achterstallig onderhoud jaren naar voren te zullen halen. 'In welk tempo?', vroeg hij. 'Ik vraag dat omdat haar voorgangers ook altijd zulke voornemens uitspraken om het er vervolgens bij te laten zitten.'
Reactie van de staatssecretaris:
'In
de Nota Mobiliteit is geld vrijgemaakt waarmee de achterstand in het
onderhoud bij de vaarwegen in 2020 moet zijn weggewerkt. Er loopt een
impulsprogramma voor de aanpak van achterstallig onderhoud 2004-2010. Een tweede impulsprogramma voor de periode na 2010 is in voorbereiding.
'Mijn inzet is om het tweede programma voor na 2010 te versnellen. Ik
vind 2020 wel heel erg ruim. Die mogelijke versnelling wordt nu
uitgewerkt. Ik mik op 2016 als einddatum. Om die versnelling te
bereiken willen wij gebruikmaken van de praktische kennis in de sector.
De heer Roemer sprak over bewindslieden die altijd met mooie
voorstellen komen die niet in de begroting voorkomen. Ik streef ernaar
om het programma voor de periode na 2010 samen met de begroting voor
2009 aan te bieden.'