Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

13 Apr '07 -SP vraagt stemming over evaluatie van de liberalisering 1998

DEN HAAG 13/4 - Emile Roemer, nieuwkomer voor de SP in de Tweede Kamer, heeft donderdag in het debat over de nieuwe Binnenvaartwet in een motie gevraagd 'de liberalisering van de binnenvaart te evaluaren, te beschrijven wat de gevolgen hiervan zijn en de Kamer hierover binnen zes maanden te informeren'. Staatssecretaris Huizinga zag de motie niet zitten, ook uit de andere Kamerfracties kwam weinig steun. Over de motie wordt volgende week gestemd.

SP-Tweede Kamerlid Emile Roemer (Foto: JanMarijnissen.nl)

Zie ook:

Roemer greep woensdagmiddag de behandeling van de nieuwe Binnenvaartwet èn zijn maidenspeech aan voor een stevig pleidooi voor de kleinere binnenvaart. 'De kleinere schipper dreigt een uitstervend ras te worden, maar kleinere schippers hebben we juist hard nodig om de beschikbare infrastructuur voor het vervoer over water volledig te benutten', aldus Roemer. Zijn zorgen op dat punt worden gedeeld door staatssecretaris Huizinga. 

Reactie van de staatssecretaris:
'De heer Roemer heeft [...] gevraagd of ik zijn zorgen deel dat het kleine schip mogelijk verdwijnt. Die zorgen deel ik. Ik heb ook gesproken met mensen van de binnenvaart. Dat is een van de redenen waarom de behandeling van de wet even is opgehouden. Ik vond het prettig om met de mensen van de binnenvaart te spreken voordat wij deze wet gingen behandelen. Daarbij is mij gebleken dat de toekomst van de kleine schepen ook bij de organisaties een belangrijk zorgpunt is.
'In het convenant van november hebben wij afgesproken dat de branche gaat onderzoeken hoe dat kleine schip in de vaart kan blijven. Wij zijn bezig te bekijken welke maatregelen daarvoor genomen moeten worden. Er is afgesproken dat wij daarna samen bekijken wat een adequate en haalbare aanpak is. Ik stel voor dat de heer Roemer wacht op de uitkomsten van het convenant. Ik heb geen idee wanneer deze er zijn.
'

Roemer woont in Sambeek aan de Maas, was onderwijzer en wethouder in Boxmeer. Als fractiewoordvoerder voor Verkeer en Waterstaat, en opvolger van Arda Gerkens, had hij zich duidelijk verdiept in de binnenvaart. 'Zonder binnenvaart zou het milieu er nog slechter uitzien, zou het vervoer onveiliger zijn en kwamen spoor en weg nog meer capaciteit tekort', stak hij in zijn maidenspeech van wal. 'Vervoer over water is nog altijd de beste weg.'

Evenredige vrachtverdeling
De SP staat achter de nieuwe wet, volgens Roemer, maar was in 1998 tegen de afschaffing van wat hij noemde 'het eerlijke systeem van evenredige vrachtverdeling'. De nieuwe Binnenvaartwet lijkt hem een mooi moment om het besluit tot afschaffing van de wettelijke toerbeurt te evalueren. 'Zo'n evaluatie is bij mijn weten nooit gedaan. Hebben we ons ooit afgevraagd of de doelstellingen van destijds zijn gehaald en of dat geen andere, negatieve consequenties heeft gehad?'

Roemer is benieuwd of de sanering goed is verlopen, of de veiligheid erop vooruit is gegaan en of de verwachte groei van het vervoer over water is waargemaakt. Ook wil hij weten of er sprake is van een evenwichtige capaciteitsverdeling. 'Met werken in de binnenvaart maak je vaak lange dagen, het is hard werken voor weinig geld. Schippers varen soms onder de kostprijs. Ze moeten wel, het is altijd nog beter dan helemaal geen geld. Er worden investeringen gevraagd die vooral de kleinere schipper moeilijk kan dragen. Die ziet intussen steeds meer nieuwe, grotere schepen op de markt verschijnen. De kleinere schipper dreigt een uitstervend ras te worden, maar die hebben we juist hard nodig om de beschikbare infrastructuur volledig te benutten.'

De nieuwe SP-parlementariër vroeg de nieuwe staatssecretaris of zij zich hierin herkent en wat ze eraan gaat doen. 'Misschien kan zo'n evaluatie alsnog plaatsvinden?'

Reactie van de staatssecretaris:
'Ik heb vanuit de branche noch van de ambtenaren begrepen dat er behoefte is aan evaluatie van de wet. U kunt geen reden bedenken om het niet te doen, maar een evaluatie kost veel geld en veel mankracht. Er moet echt een reden zijn om te besluiten de wet te evalueren. Vooralsnog zie ik die reden niet.'

Roemer was blij dat Huizinga de binnenvaart inmiddels heeft beloofd het achterstallig onderhoud jaren naar voren te zullen halen. 'In welk tempo?', vroeg hij. 'Ik vraag dat omdat haar voorgangers ook altijd zulke voornemens uitspraken om het er vervolgens bij te laten zitten.'

Reactie van de staatssecretaris:
'In de Nota Mobiliteit is geld vrijgemaakt waarmee de achterstand in het onderhoud bij de vaarwegen in 2020 moet zijn weggewerkt. Er loopt een impulsprogramma voor de aanpak van achterstallig onderhoud 2004-2010. Een tweede impulsprogramma voor de periode na 2010 is in voorbereiding.
'Mijn inzet is om het tweede programma voor na 2010 te versnellen. Ik vind 2020 wel heel erg ruim. Die mogelijke versnelling wordt nu uitgewerkt. Ik mik op 2016 als einddatum. Om die versnelling te bereiken willen wij gebruikmaken van de praktische kennis in de sector. De heer Roemer sprak over bewindslieden die altijd met mooie voorstellen komen die niet in de begroting voorkomen. Ik streef ernaar om het programma voor de periode na 2010 samen met de begroting voor 2009 aan te bieden.'


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:

    ik ben volledig akord met Mijheer ROERMER .
    er ist geen klein shepen , maar allen kleine kanalen
    ROLAND P
    O/V FEDERTIE BELGISCHE BINNENVAART

    ROLAND Pierre - 14 April '07 - 16:43



Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel