10 Apr '07 -Wegvervoer snoept marktaandeel af van binnenvaart
VOORBURG 10/4 - De binnenvaart in Nederland verliest, het wegvervoer wint marktaandeel. Dat blijkt uit cijfers van 2005, die het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) vandaag publiceert. In 2005 ging 75% van het totale binnenlandse goederenvervoer over de weg. Dat is 2%-punt meer dan in 2002. Het aandeel van de binnenvaart nam in deze periode met 2%-punt af tot 23%.
Het CBS vergelijkt de modaliteiten aan de hand van hun ladingtonkilometerprestaties. Het wegvervoer ging van 30 miljard tonkm in 2002 naar 34 miljard tonkm in 2005. Het binnenlands goederenvervoer per schip bleef steken op 10,5 miljard tonkm. Het goederenvervoer per spoor steeg tot net boven de 1 miljard tonkm.
Schippers zijn wettelijk verplicht om alle reizen (zowel beladen als onbeladen) te melden aan het CBS, maar als een schipper zich aangemeld heeft via BICS of als hij over een zogenaamd IVS-telpunt vaart is hij hiervan vrijgesteld. Het grootste gedeelte van de Nederlandse waterwegen is afgedekt met deze punten. Het CBS krijgt alle informatie van het IVS doorgestuurd. Er komen ook steeds meer van die IVS-telpunten en het IVS is inmiddels de belangrijkste bron voor het CBS geworden. Voor buitenlandse reizen zelfs volledig. Wat overblijft komt binnen via maandstaten (m.n. nationaal zand en grind-vervoer). Iedere keer als een schipper ergens officieel aangeeft wat hij aan boord heeft (incl herkomst en bestemming), krijgt het CBS de gegevens doorgestuurd.
Het is niet verwonderlijk dat het wegvervoer beter presteert. Wij hebben lange laad en lostijden wettelijk geregeld en krijgen geen kans om te vervoeren, maar worden als goedkope opslag gebruikt.