Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

30 Okt '04 -'Rotterdamse haven blokkeerde Ceres jarenlang'

AMSTERDAM 30/10 update - Het Rotterdamse havenbedrijf en enkele rederijen hebben illegale afspraken gemaakt, waardoor klanten voor de Ceres-terminal jarenlang uitbleven. Dat meldde de Amsterdamse stadszender AT5 9 oktober aan de hand van 'diverse bronnen', die overigens niet nader worden genoemd. Volgens het Parool wordt Ceres uit de markt geconcurreerd met extra lage haventarieven voor containerschepen in Rotterdam.

Ceres terminal Amsterdam (c) Ronald Koelink

De eerste, en voorlopig enige klant op de Ceres Terminal in Amsterdam. Foto © Ronald Koelink

Containerschepen betalen in Rotterdam drie keer minder havengeld dan bijvoorbeeld even zware olietankers. Dat bleek onlangs ook uit een publicatie in NRC Handelsblad (+R). Al vanaf medio jaren negentig is het Havenbedrijf met de grote oliemaatschappijen - Shell, Exxon, BP, Chevron - verwikkeld in een gevecht over de havengelden. De oliemaatschappijen signaleerden dat ze voor olietankers veel hogere havengelden betaalden dan overslagbedrijven voor containerschepen. Als een olietanker 200.000 euro havengeld moest betalen, diende een vergelijkbaar containerschip slechts 68.000 euro te voldoen.

De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) zou volgens AT5 onderzoek doen naar de mogelijke concurrentievervalsing, maar dat werd 12 oktober door een NMa-woordvoerster in het Haarlems Dagblad ontkend. De NMA onderzoekt op verzoek van het ministerie van Verkeer en Waterstaat de verzelfstandiging van de Rotterdamse haven. Mogelijk wordt ook gekeken naar de relatie tussen de haven van Amsterdam en die van Rotterdam, aldus de voorlichtster.

Insteekhaven
In mei 2001 was de feestelijke oplevering van de Amsterdamse Ceres Terminal. Een hypermoderne containerterminal waar zeeschepen zeer snel geladen en gelost kunnen worden omdat de terminal is voorzien van een insteekhaven waardoor de enorme kranen aan twee kanten van een schip kunnen werken.
Al drieëneenhalf jaar lang is er nauwelijks activiteit op de terminal waar te nemen. Een van de belangrijkste hoogtepunten was de ontvangst van het  cruiseschip "Queen Elisabeth II". En nu dan eindelijk het eerste containerschip, de APL Iolite uit Signapore.
Dit schip vaart een lijndienst tussen Signapore, China, Oman, Zeebrugge, Hamburg en Rotterdam. En voor 1 keer Amsterdam.
De Amsterdamse haven is aangedaan om 2000 containers met textiel en electronica te lossen die vervolgens per binnenvaartschip naar Rotterdam gaan; de haven van bestemming. De uitwijk naar Amsterdam heeft alles te maken met het Rotterdamse capaciteitsprobleem in de containerafhandeling. Ondanks die problemen voelen de reders er overigens nog niet veel voor om Amsterdam als alternatief te kiezen. Op de volgende reizen van de APL Iolite komt Amsterdam als aanloophaven al niet meer voor. De eerste klant is binnen, maar vooralsnog lijkt het een incidentele klant.

Zie ook:


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:

    Als minister Zalm de 1,4 miljard subsidie voor de Maasvlakte II (nog) niet had toegezegd zouden ze (reders) vanzelf zijn gekomen. Dit is pure kapitaalvernieting van belastinggeld. Schande!

    M. Fouraschen (Email) - 13 Oktober '04 - 09:15


    Reactie op reactie van Dhr Fouraschen

    Grote onzin. Als dhr Zalm de 1,4 miljard subsidie niet had toegezegd dan zouden de grotere rederijen op dit moment rond de tafel zitten met Hamburg, Bremerhaven en Antwerpen. Daar “zijn” ze al aan het uitbreiden en zullen ze dus ook eerder klaar zijn. We zijn dus eigenlijk al aan de late kant. Ik kan u vertellen dat deze zomer de Rotterdamse haven bijna aan zijn limiet zat qua capiciteit, en dit terwijl er sprake is van een nog steeds slechte economie. Hoe moet dat straks als de economie vol aantrekt ?? Juist dan wijken de rederijen uit naar Antwerpen, Hamburg & Bremerhaven en “NIET” naar Amsterdam. Het is een schande dat er niet eerder is geinvesteerd!! Deze Investering wordt dubbel en dwars terug verdiend door de overheid. Als je kijkt hoeveel toegevoegde waarde de Rotterdamse haven heeft. Zowel direct als indirect dat is immens. Ik doel hierbij op : Werkgelegenheid, extra werk voor binnenvaart, spoor, wegvervoer, distributeurs etc. etc.

    A. de Boer (Email) - 01 November '04 - 16:34


    Follow your dreams, you can reach your goals.

    lizbeth (Email) (URL) - 16 Maart '06 - 17:57



Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel