03 Apr '07 -Inspectie aan de slag met risico-top 5 binnenvaart
ROTTERDAM 3/4 - De Inspectie Verkeer en Waterstaat gaat haar inspectieprogramma voor de binnenvaart afstemmen op de met de sector vastgestelde top 5 van risico's die mogelijk de veiligheid van binnenvaartschepen beïnvloeden. Dat maakte Peter van Dalen, hoofd van de IVW-toezichteenheid Binnenvaart maandag bekend tijdens de CBOB-jaarvergadering in Rotterdam.
De inspectie heeft de top 5 het afgelopen jaar samengesteld op basis
van bijeenkomsten met schippers, brancheverenigingen en
verzekeringsmaatschappijen. Het meest kwetsbare aspect bleek het
onderhoud van schepen te zijn, gevolgd door de communicatie aan boord
en tussen het schip en de wal, de stabiliteit en stuwage, aan- en
schadevaringen en de aanwezige vervoersdocumentatie.
Meldingen incidenten en ongevallen
Naast de risico's verzamelt de inspectie sinds het najaar van
2005 ook de meldingen van incidenten en ongevallen die binnenkomen bij
de Waterpolitie, de verkeersposten van Rijkswaterstaat en de eigen
toezichteenheid Binnenvaart. Vanaf september 2007 publiceert de
inspectie op basis van deze gegevens samen met Rijkswaterstaat ieder
jaar de Veiligheidsbalans, een trendanalyse over de veiligheid in de
binnenvaart.
'Vanuit de nieuwe database kunnen we gerichter
inspectiewerk doen, weten we beter waar de risico's zitten en hoe we
die kunnen aanpakken', stelde Van Dalen in de CBOB-jaarvergadering. Uit
de registratie blijkt dat het aantal ongevallen vorig jaar met 60% is
toegenomen.
Dodelijke slachtoffers
Het aantal dodelijke slachtoffers liep vorig jaar op tot
11. 'Dat is een aantal waar ik zelf wel even van opkeek', aldus Van
Dalen. Over 20 jaar is het aantal doden door ongevallen in de binnenvaart gemiddeld 4 per jaar. Het
percentage geconstateerde overtredingen van de vaartijdenwet nam ten
opzichte van 2005 met 40% toe, de Wet Vervoer Gevaarlijke Stoffen werd
30% meer overtreden en de vervoersdocumentatie was 50% vaker niet in
orde. 'Het is nog te vroeg om te zeggen of er sprake is van een trend.'
Geert Flobbe van de KLPD Waterpolitie relativeerde de stijgingspercentages: 'Hogere ongevalscijfers geven
vooral aan dat er beter wordt geregistreerd.' Peter van Dalen reageerde: 'Elf
doden zijn er altijd teveel, maar vergeleken met het wegvervoer is elf
gelukkig een laag getal.' Ongevallen op werven en met Nederlandse binnenvaart in het buitenland zijn niet meegeteld.
'Laten we ons ervan bewust zijn dat de veiligheid goed is in de
binnenvaart en laten we er samen aan werken om dat getal weer naar
beneden te krijgen', aldus Van Dalen.
Bijna jongste Kamerlid
In de forumdiscussie over veiligheid maakte het nieuwe CDA-Tweede Kamerlid Sander de Rouwe ('opvolger van Eddy van Hijum') voor het eerst zijn opwachting als woordvoerder binnenvaart in de CDA-fractie. Hij is 26 ('op één na jongste Kamerlid'), komt uit Bolsward, is getrouwd en vader van een dochter, en meteen al schor van het bijpraten met schippers. Zijn overgrootvader was zeevaarder
en zijn ook overleden grootvader werkte voor de Stânfries uit Leeuwarden. 'Opa De Rouwe
kon je niet gelukkiger maken dan door hem op een bankje in Sliedrecht aan de waterkant te zetten. Oma leeft nog en is trots met een kleinzoon die in de Kamer de binnenvaartbelangen behartigt', zei het CDA-Kamerlid in zijn introductie.
'Veiligheid komt van u'
De Rouwe noemde veiligheid 'een kwestie van mentaliteit en niet van regels'. Waarom hij dat als politicus zegt? 'Voor mij als CDA'er is eigen verantwoordelijkheid
belangrijk. Op een moment dat de overheid regels moet stellen is het foute
boel.'
Over drie weken bespreekt de Tweede Kamer de nieuwe Binnenvaartwet. De Rouwe noemde dat als voorbeeld van minder regels. 'Van drie wetten gaan we naar één wet. De achterliggende gedachte is en blijft dat het iets is van de sector
zelf. Dat kan ook met goede afspraken, in een convenant en eventueel met
regelgeving. Ik hoop dat veiligheid bij u vandaag komt. U mag van ons
verwachten dat we faciliteren in de voorzieningen als goedgekeurde
zwemvesten, oevers en kaden waar je als binnenvaarder veilig aan wal kunt.'
Het zou idd niet verkeerd zijn als de tweede kamer eens zou zorgen dat de binnenvaartschipper en zijn gezin veilig en fatsoenlijk aan de wal kon gaan. Het schort nogal eens aan een deugdelijke walverbinding! De weinige afmeer plaatsen voor de binnenvaart zijn vaak ondoenlijk om met boodschappen en kleine kinderen de oversteek naar de wal te maken!
Inderdaad zou er in de binnenvaart meer aan goede afmeerplaatsen mogen worden gedaan en ook een oplossing zoeken omdat er steeds meer bedrijven ons voor een gesloten poort zetten.
aanvulling op Wilhelmien:
maar diezelfde bedrijven eisen wel dat je s’morgens vroeg los/laadgereed ligt.
Als ik bijv. in de Moerdijk moet zijn dan begin ik ten vroegste om 06.00 (A1 vaart) met de auto a/b te plaatsen en dan nog naar de andere haven, dus losbegin eerst tegen 07.00.
Dat begint soms op sommige plekken te werken; mag je toch van/op t terrein.
Als zij eisen stellen kan ik t ook.