02 Apr '07 -Waterpolitie legt in dichte mist schepen stil op ijsselmeer
LELYSTAD 2/4 - De Waterpolitie van het Korps landelijke politiediensten (KLPD) uit Lelystad heeft vrijdag 30 maart in dichte mist op het IJsselmeer twee binnenvaartschepen stil gelegd.
De schipper van één der schepen voer op radar zonder dat hij de
vereiste papieren had en de andere schipper zette de vaart voort
terwijl het schip niet was uitgerust met radar.
Zeevaartervaring
Om 11.15 uur zag de Waterpolitie op het IJsselmeer bij een zicht van
110 tot 160 meter een motorbeunschip varen. De omstandigheden waren
zodanig dat de vaart, zonder gebruik van de radar, niet zonder gevaar
kon worden voortgezet. De agenten zagen dat het motorbeunschip niet was
uitgerust met een radar. Aan boord trof de Waterpolitie een 58-jarige
schipper aan die navigeerde met behulp van GPS en een vaarkaart. De
schipper verklaarde tegenover de Waterpolitie dat hij 40 jaar
zeevaartervaring had en het verantwoord vond de vaart met aangepaste
snelheid voort te zetten.
Omdat het tweede bemanningslid niet in het
bezit was van een dienstboekje als matroos kreeg de schipper ook voor
het onderbemand varen een bekeuring. Het schip werd stilgelegd en mocht
pas weer vertrekken bij goed zicht en met een bemanning die aan de
voorschriften voldoet.
Geen goedkeuring
Om 11.45 uur controleerde de Waterpolitie een schip dat met kunstmest
onderweg was van Stein naar het Duitse Leeseringen. De 46-jarige
schipper in de stuurhut navigeerde op een elektronische kaart en
gebruikte de radar om te kijken of er ook schepen in de buurt waren. De
man was echter niet in het bezit van een radarpatent en in het
certificaat van onderzoek stond vermeld dat het schip niet was
goedgekeurd voor het varen met behulp van radar door één persoon.
De
schipper kreeg voor beide zaken een proces-verbaal en moest gaan
stilliggen tot het zicht weer was verbeterd.
Of het slim is om zo aan de vaart te beginnen is discutabel..
Op kompas stopwatch en een goede kaart voeren immers generaties achtereen over het ijsselmeer…
menige schipper ( opa, vader) wist zo menigmaal over te steken.. De overigen gaan er van daag aan de dag voetstoots vanuit dat de tegenpartij ook op radar vaart en dan wordt het link..
Omdat de huidige X-Box generatie zonder hulpmiddelen reddeloos verloren is en de politie naar het blijkt ook niet meer van de vaart komt moet de vaart gestaakt worden zodra de omstandigheden van dien aard zijn dat de jongetjes van de kerels gescheiden worden….
Ik zou er voor pleiten dit soort oude gebruiken en methoden gewoon bij te houden voor het geval dat de elektronica ons plotseling in de steek laat..
En meneer van de politie…mischien valt er dan nog eens iets te leren van een ouwe aap !
Omdat het IJsselmeer niet in de bijlage 9 van het B.P.R. staat vermeld is het tijdens slecht zicht niet verboden om zonder radar hier te varen, mits je de vaart op een veilige manier kunt voortzetten.Dus:Met een uitkijk voorop (wel verplicht als je zonder radar vaart) aangepaste snelheid, marifoon uitluisteren en jezelf regelmatig melden, eventueel aanvullend een aandachtsein geven (1 lange stoot) voldoe je aan de regels van het B.P.R. en kun je een KLPD man terug naar de schoolbanken verwijzen.
Martin van der Heide (Email) - 02 April '07 - 21:24
Reageer op dit bericht:
(Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)