Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

03 Apr '07 -Huizinga steunt binnenvaart in 'Rijndekkend calamiteitenplan'

ROTTERDAM 3/4 - Staatssecretaris Tineke Huizinga (V&W) voelt wel voor een 'Rapid Reaction Team' voor de bestrijding van calamiteiten op de Rijn. In antwoord op het gezamenlijke voorstel van de Nederlandse binnenvaartorganisaties, zei ze maandag dat de Nederlandse vertegenwoordiging het zal inbrengen bij de Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR).

Zie ook:

Huizinga sprak de binnenvaart voor het eerst in haar nieuwe functie toe tijdens de jaarvergadering van de christelijke schippersbond CBOB. Ze was lovend over de kwaliteiten en capaciteiten van de Nederlandse binnenvaart. 'Zorg dat u nummer één blijft, op mijn steun kunt u rekenen.'

Het ongeluk met het containerschip bij Keulen toont volgens haar het grote belang van de binnenvaart in de samenleving: 'Het heeft pijnlijk duidelijk gemaakt wat er gebeurt als de binnenvaart even niet functioneert', aldus Huizinga, die zich vervolgens afvroeg: 'Wat kunnen we hiervan leren?' Daarover wil ze in de CCR het gesprek aangaan met de andere Rijnoeverstaten.

Rijndekkend calamiteitenplan
Een 'Rijndekkend calamiteitenplan' moet volgens de binnenvaartorganisaties Centraal Bureau Rijn- en Binnenvaart (CBRB), Kantoor Binnenvaart en Koninklijke Schuttevaer 'onnodig grote vertraging bij de oplossing van een bottleneck' tegengaan. Hun gezamenlijke 'brandbrief' werd door de staatsecretaris prompt met instemming beantwoord.

De stremming van de Rijn bij Keulen, door 32 verloren containers van de Excelsior, maakt evaluatie van het calamiteitenbeleid noodzakelijk, staat in de aanvankelijk als CBRB-standpunt naar buiten gebrachte brief. 'Deze reeds dagen durende stremming veroorzaakt voor de binnenvaartondernemingen een miljoenenschade en brengt grote hinder toe aan de logistieke stromen, waardoor de totale schade potentieel nog veel groter is.'

Zeer tijdkritisch
Meer dan 50% van alle in- en uitvoer van Nederland vindt plaats over de waterwegen, waarbij de Rijn functioneert als hoofdas. Sommige vervoerstromen worden voor meer dan 80% afgewikkeld via de vaarwegen, bijvoorbeeld de bevoorrading van staalfabrieken en elektriciteitscentrales. Een deel daarvan is zeer tijdkritisch. De grote havens in West-Europa, met name Rotterdam, Amsterdam en Antwerpen wikkelen hun ladingstromen naar en van de grote bevolkings- en industriegebieden af per binnenschip. Het economische belang van de Rijn voor de economie en bevolking in Noordwest- Europa als hoofdvervoeras van het goederenvervoer is derhalve niet te relativeren, menen de organisaties.

Hoewel er waardering is voor de inzet van de betrokken partijen in Duitsland, acht de binnenvaart het noodzakelijk om naar aanleiding van deze gebeurtenis te komen tot een grondige evaluatie van het calamiteitenbeleid op de Rijn. 'Wij moeten namelijk constateren, ook uit vroegere voorvallen, dat er voor de Rijn geen algemene afspraken en procedures bestaan hoe met dergelijke calamiteiten moet worden omgegaan. De wijze van handelen kan verschillen per geval, per land, per deelstaat en ook is de beschikbaarheid van hard- en software per gebied zeer onderscheiden. In het algemeen kan worden gesteld dat hoe verder af van de zeehavens, hoe minder materiaal er (direct) beschikbaar is om stremmingen op te ruimen.'

Verkeersader Rijn
De binnenvaartorganisatie wijst er, ter vergelijking, op dat voor de grote autowegen meestal wel alle noodzakelijke materiaal, menskracht en werkprocedures aanwezig zijn om stremmingen zo spoedig mogelijk op te lossen. 'Dat is vaak niet het geval voor de verkeersader Rijn. Dit leidt soms tot onnodig grote vertraging bij de oplossing van een bottleneck.'

'De binnenvaartbranche acht continuering van deze situatie ongewenst en zou willen zien dat de betrokken overheden tezamen met het bedrijfsleven met prioriteit gaan werken aan een Rijndekkend calamiteitenplan en procedures, hoe moet worden omgegaan met dergelijke calamiteiten en hoe de vaarweg weer zo spoedig mogelijk kan worden vrijgemaakt.'

De volgende punten moeten daarbij volgens de organisaties aan de orde komen:

  • Zijn er protocollen, waarin vastgelegd is op welke wijze en binnen welke tijd de rivier de Rijn vrij gemaakt dient te worden na ongevallen en / of calamiteiten?
  • Zijn dergelijke protocollen op enigerlei wijze bindend en voor wie?
  • Is vastgelegd wie waarvoor verantwoordelijk is?
  • Het vastleggen van de interne en externe informatievoorziening.
  • Zijn er voldoende (bergings)middelen ter beschikking langs de rivier de Rijn, die een snel vrijmaken van de vaarweg en een vlotte afwikkeling van berging mogelijk maken?
  • Is vastgelegd hoe het scheepvaartverkeer geregeld wordt voor, tijdens en na een stremming op de Rijn?
  • Wat zijn de mogelijkheden van schadeafwikkeling?
'Binnenkort zal de stremming weer worden opgeheven', schrijven de organisaties. 'Maar de ervaring van de binnenvaart is dat er bij het weer op gang komen van de vaart vaak geen goede planning is om dit weer geleidelijk gestructureerd op gang te brengen. Dit brengt op zich ook weer risico’s met zich mee, die kunnen worden voorkomen met een goede begeleiding van het vervoer. Hierover dienen ook afspraken te worden vastgelegd.'

Flinke schadepost

Koninklijke Schuttevaer, de nautische-technische belangenorganisatie van de binnenvaart, verwacht een flinke schadepost voor Nederlandse vervoerders. Op de Rijn varen schepen van 500 tot 6000 ton. De vervoerskosten bedragen maximaal 1,50 euro per ton per dag. In het slechtste geval schiet een schipper er 9000 euro per dag bij in, rekenen de media voor. 'Tegen overmacht zijn maar heel weinig schippers verzekerd', zegt het CBRB. 'Een polis stelt vaak een wachttermijn van 1 à 2 weken. Dergelijke verliezen zijn voor rekening van de schipper.'

Navraag van Kantoor Binnenvaart bij een jurist in Duisburg over eventuele aansprakelijkheid leverde op dat alleen de schepen die tijdens het ongeval directe schade hebben opgelopen een claim kunnen indienen, maar voor degenen die door de versperring noodgedwongen niet verder kunnen varen, is dat praktisch onmogelijk.

Volgens Rienk Jan Slotema van de verladersorganisatie EVO levert de stremming ook een enorme kostenpost op voor de verladers. Zijn organisatie pleit voor een onderzoek naar het incident om herhaling te voorkomen. 'De Rijn is de belangrijkste binnenvaartverbinding voor Nederland met de rest van Europa. Het is moeilijk om een schatting te maken van de financiële schade voor het bedrijfsleven, maar dit kost veel geld. Op zo'n korte termijn is het voor bedrijven bijna onmogelijk om een alternatief te regelen om goederen per trein of vrachtauto te laten vervoeren. Omvaren is ook geen optie.'


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:


Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel