20 Aug '05 -RIS-richtlijn wordt wet in EU-lidstaten
BRUSSEL 28/7 - De Europese Raad van Transportministers heeft in de
vergadering van 27 en 28 juni in Luxemburg de richtlijn aangenomen
betreffende geharmoniseerde River Information
Services (RIS) op de binnenwateren in de Gemeenschap (3612/05, 10065/05
ADD 1 + COR 1). Dat blijkt uit het onlangs gepubliceerde persverslag van de ministersconferentie.
RIS moet het vervoer over de binnenwateren ondersteunen door de
veiligheid, doeltreffendheid en milieuvriendelijkheid van deze
vervoerswijze te verbeteren en de koppeling met andere vervoerswijzen
te vergemakkelijken. De richtlijn stelt een kader vast voor technische
vereisten, specificaties en voorwaarden voor geharmoniseerde RIS op de
binnenwateren in de Gemeenschap. De lidstaten met binnenwateren moeten
deze richtlijn 24 maanden na de inwerkingtreding ervan in hun nationaal
recht omzetten.
Peijs: 'Binnenvaart in Europa sneller, efficiënter en veiliger'
LUXEMBURG 7/10 (update) - De Europese transportministers geven groen licht aan
de ontwikkeling van River Information Services (RIS).
'Daar ben ik erg
blij mee', aldus een opgetogen minister Karla Peijs van Verkeer en
Waterstaat in haar persverklaring na afloop van de conferentie in
Luxemburg. 'Niet alleen als de transportminister van het land met de
grootste binnenvloot van Europa, maar vooral als optredend voorzitter
van de Transportraad. Invoering van RIS betekent namelijk dat
binnenvaart in Europa sneller, efficiënter en veiliger wordt.' Na de
Europese transportministers moet nu nog het Europees Parlement zich nog over
de RIS-richtlijn uitspreken.
'We gaan een raamwerk ontwikkelen voor het aanbieden van diensten en
informatie in nautisch en transport-management. Dat gaan we doen
volgens één standaard voor alle EU-landen. Op den duur hoeft een
schipper zich op zijn reis van Rotterdam naar Boedapest nog maar één
keer te melden, bij vertrek. Alle reisgegevens reizen dan automatisch
voor hem uit naar de eindbestemming.' Schippers die werken met BICS en IVS90 hebben nu al een voorproefje van hoe het straks overal in Europa zal gaan.
'Dat is goed nieuws voor de sector, maar ook voor Europa als geheel', meldt minister Peijs vanuit Luxemburg.
'Vooral omdat we nu met 25 landen zijn, zal het goederenvervoer de
komende jaren en decennia aanzienlijk toenemen. De binnenvaart zal die
groei voor een groot deel moeten opvangen. En dat kán ook, want op het
water is nog voldoende capaciteit beschikbaar. De invoering van RIS zal
aan deze ontwikkeling een geweldige stimulans geven.'
Praktisch Peijs benadrukt in haar persverklaring dat het dienstenaanbod in RIS niet
in alle opzichten nieuw hoeft te zijn, maar veelal voortborduurt op
bestaande diensten en informatie.
'We zijn het er als ministers over eens dat we de Europese
RIS-richtlijn zo praktisch mogelijk gaan inrichten. Internationale
organisaties als de CCR hebben al heel veel grondwerk voor River
Information Services verricht. De standaarden die zij hebben ontwikkeld
gebruiken we als basis voor de verdere ontwikkeling.'
Uit het verslag van de ministersconferentie, gepubliceerd op de website
van Inland Navigation Europe, blijkt die geste naar het voorwerk van
internationale organisaties één van de wijzigingen die de ministers
hebben voorgesteld op de ontwerprichtlijn van de Europese Commissie.
Verder is nauwkeuriger bepaald welke vaarwegen onder de RIS-richtlijn
vallen; kleinere vaarwegen en vaarwegen zonder verbinding met een
andere lidstaat zijn ervan uitgesloten. Een derde wijziging betreft de
plaatsbepaling via satelliet, die wordt aanbevolen maar niet verplicht.
Overigens werden de wijzigingsvoorstellen al grotendeels verwoord in een lobby-document dat INE eind september uit deed gaan.
Op 11 en 12 november
2004 organiseert VenW het binnenvaartcongres 'The Power of Inland Navigation' waar de toepassing van informatie- en communicatie technologie
(ICT) in de binnenvaart uitgebreid aan bod komt. De resultaten van het
congres worden onder meer onder de aandacht gebracht van de nieuwe
Europse Commissie die in november in functie treedt.
Uit het voorlopig verslag (in pdf) van de ministersconferentie, gepubliceerd op de website van Inland Navigation Europe:
RIVER INFORMATION SERVICES
Pending the adoption by the European Parliament of its first reading, the Council agreed on a
general approach on the proposal for a Directive on harmonised River Information Services (RIS)
on inland waterways in the Community.
The draft Directive is to provide a framework for the establishment and further development of
harmonised RIS in the Community,with a view notably to enhancing the efficiency of inland
waterway transport and to facilitating the interface with other transport modes.
RIS comprise services such as fairway information,traffic information,traffic management,
calamity abatement support,information for transport management,statistics and customs services
and waterway charges and port dues.
The Commission will have the task of defining technical guidelines and technical specifications for
ensuring the implementation and interoperability of the River Information Services.
The Council introduced three main modifications into the original Commission ’s proposal.Firstly,
more account is taken of work done by international organisations in the field of inland navigation.
Secondly,the scope of the Directive has been made more precise,excluding small waterways and
waterways that have no connection with a waterway of another Member State.Finally,the use of
satellite positioning is recommended but not compulsory.
Uit de Engelstalige 'press statement' van minister Peijs na afloop van de ministersconferentie op 7 oktober in Luxemburg:
The Council has agreed on a general approach for River Information
Services – RIS. I am delighted about this development. Not only as
Transport Minister of the country with the largest inland shipping
fleet within the EU, but above all as the acting president of the
Transport Council. The introduction of RIS will mean, namely, that
inland shipping in Europe will become faster, more efficient, and
safer. We will develop a framework for providing services and
information in the field of traffic and transport management in a
standardised way in all EU countries! Soon, the captain of a boat
sailing from Rotterdam for Budapest will only have to register his
voyage once, on departure. All the details of the voyage will then
automatically travel forwards to the destination point. That is good
news for the sector, but also for Europe as a whole. Especially now we
are 25 countries, goods transport will grow considerably over the
coming years and decades. Inland shipping must accommodate that growth
for a large part. And it can too, because there is still sufficient
capacity available on the water. The introduction of River Information
Services will provide an enormous stimulus for this development.
We
have agreed that we will include as many practical measures as possible
in the framework directive. This is because international
organisations, such as the CCNR, have already carried out a lot of
ground work for River Information Services. The standards they have
already developed will thus serve as a basis for the practical
development of the framework directive.