Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

21 Okt '04 -'Swan fan Donia' wint Strontrace, Waterwolf winnaar Beurtveer

WORKUM 21/10 [update 22:30u] - De Swan fan Donia met schipper André Wiersma heeft de Strontrace gewonnen in de klasse Lichte Stront, met een snelste tijd van 42:28. Op slechts acht minuten volgde de Rust na Arbeid met schipper Rudolf Le Poole.

Strontrace-logoMet 59:04 werd de Maria met schipper Ton Krom als enige deelnemer in de klasse Zware Stront automatisch nummer 1. Van de drie Stronttocht-schepen werd De Weduwe met schipper Remko Nauta eerste; zij maakten de oversteek van Warmond naar Workum in een tijd van 19:35. Bij het Beurtveer met een veld van 17 deelnemers werd de Waterwolf met schipper Jelte Toxopeus eerste; zij bezeilden vier facultatieve havens in een tijd van 29:35. Op vier minuten volgde de Alida met schipper Remco Visser. De Lutgerdina haalde door slecht weer de finish niet op tijd. Donderdagavond na de prijsuitreiking werd er volop gefeest in Workum. De wedstrijdleiding kijkt terug op 'een fijne race met een plezierige nasmaak'.

Maandagmiddag loste Tweede Kamerlid Eddy van Hijum in een overvolle haven van Workum om één uur het startschot voor de 31e Strontrace, Beurtveer en Visserijdagen. Kort voor de start verrichtte hij op de scheepswerf De Hoop aan de haven de doop van de geheel gerestaureerde blazeraak ‘De stad Workum’. Dit visserschip met registratie WK 1 is op initiatief van Workumers geheel gerestaureerd en zal de komende jaren in Workum regelmatig te bewonderen zijn. De tewaterlating ging overigens niet zonder slag of stoot. Na 20 jaar had ‘De stad Workum' zichtbaar koudwatervrees. In eerste instantie lukte het niet met één dommekracht het schip van de helling te drukken. Pas toen inderhaast een tweede exemplaar was gehaald ging het schip probleemloos tewater om direct deel te nemen aan het visserij evenement.

Zie ook:
Organisator Arjen Mintjes wijt de teruggang aan de populariteit van ‘snelle’ wedstrijden als de IFKS. Om bij die wedstrijd hoog te eindigen is een grote mast en een groot zeil nodig, zodat er hard gevaren kan worden. Bij de strontrace moet de mast snel naar beneden kunnen. ,,Bij de ouderwetse skûtsjes kon de mast met één vinger naar beneden worden gehaald. Dat lukt niet bij de schepen die verbouwd zijn voor de IFKS.’’ Bovendien is er veel geld gemoeid met de verbouwde schepen, die vaak ook worden verhuurd. In de strontrace gaat het er ruig aan toe. ,,Veel schippers willen dat risico niet nemen.’’
Het grote nieuws in de nacht van dinsdag op woensdag was het ontsteken van het “vuur van Workum “ door Reid. Sinds 1860 brandde er op de vuurtoren van Workum geen vuur meer. Tot 1933 was er nog wel een olielamp maar daarna doofde het licht tot vannacht. De eerste schepen konden de haven dankzij dit extra vuur prima vinden en met een stevige zuid oosten wind en helder weer was het een prachtige binnenkomst. Naar verluid zal het “vuur van Workum“ ook vannacht een baken in zee zijn voor de laatste schepen die op Workum afkoersen.

Het was niet verwacht aan het begin van de week maar  het werd toch nog stormachtig tijdens de Strontrace en het Beurtveer. Woensdagavond begon het al te waaien en dat heeft zich die hele nacht en de hele volgende dag voortgezet.
De meeste schepen waren al binnen maar er waren er toch nog vier onderweg. In die felle wind. De Maria en de Sljôcht en Rjôcht alsmede de Tukker waren in het donker binnen. De Lutgerdina heeft uiteindelijk besloten om bij Medemblik voor anker te gaan om zo de grootste windkrachten af te wachten. Door deze actie heeft de Lutgerdina helaas de finish niet meer gehaald voor donderdagmiddag 12 uur. Zij komen in de einduitslag op de laatste plaats. Maar ze zijn gelukkig wel veilig binnen en bovendien op tijd voor het feest.

De laatste dag staat traditioneel in het teken van de afronding en dus van de journaalcommissies die alle journaals door gaan spitten om te kijken of alles volgens de regels verlopen is. Dan komt het protestcomité bij elkaar en uiteindelijk alle schippers weer op de fameuze schippersvergaderingen.

Dit jaar geen moeilijke momenten. Er waren vier protesten die geen van vier een straftijd opleverden. Voor de uiteindelijke uitslagen verwijzen we graag naar de website www.zeilvracht.nl.


Strontrace in dikke mist
Ondanks de geringe wind waren de meeste strontschepen in de nacht van maandag op dinsdag toch het IJsselmeer over. Met een veranderlijke wind uit zuidelijke en westelijke richtingen slaagden de deelnemers erin zeilend en bomend Amsterdam te bereiken.
Om 8 uur dinsdagochtend was de strijd voorin de Strontrace ongemeen spannend. De Rust na Arbeid lag toen al op kop en passeerde als eerste de Aalsmeerderbrug om 7.52 uur. Op 20 minuten volgden de Ulbe Zwaga en de Swan fan Donia. Alle drie de schepen jaagden daarna naar Warmond. De Rust na Arbeid had het grootzeil bij, terwijl de Swan fan Donia jaagde met gestreken mast. Vanaf Amsterdam joegen de drie skutsjes met minimaal verschil naar de Kaag. Eenmaal daar was de mist zo dik geworden dat navigeren op de Kaag de Swan fan Donia en de Ulbe Zwaga moeilijk afging. Kees Hermsen met de Ulbe Zwaga is op de Leede in dikke mist vastgelopen en heeft daarmee 45 kostbare minuten verspeeld. Daardoor bestaat de kopgroep uit twee schepen. Echter, de Ulbe Zwaga is nog niet kansloos voor de eindzege.
Om 11.41 uur liep de Rust na Arbeid als eerste Warmond binnen, de Swan fan Donia arriveerde om 12.24 uur en de Ulbe Zwaga om 12.29 uur.

In de loop van de middag is de mist opgetrokken en met een aantrekkende zuidoosten wind zijn de omstandigheden ideaal voor een vlotte thuisreis. Rond 18.00 uur waren de koplopers bij de Cruqius. De Rust na Arbeid moet als enige via de Houtrib terug.
De Maria ligt ook goed in de race. Zij meerde als vierde om 15.01 in Warmond af en is inmiddels ook op de terugweg. Naar verwachting missen zij de sluis in Spaarndam, en daarmee helaas ook de aansluiting. De Sljôcht en Rjôcht is Leimuiden gepasseerd, zij zal vannacht in Warmond aankomen. Gisternacht kwam zij r
ond 01.30 uur in aanvaring met een binnenschip ter hoogte van de Oostvaardersplassen. Het skûtsje heeft lichte averij opgelopen en is doorgezeild. Het vrachtschip heeft geen schade gemeld, voorzover de wedstrijdorganisatie weet.

Alle stronttochters hebben in het kommetje hun plek gevonden bij de strontracers. Van de strontracers zijn de Maria en Sljôcht en Rjôcht woensdagavond laat nog onderweg. De Maria zit inmiddels op het noordelijk IJsselmeer, de Sljôcht en Rjôcht is op weg naar het Navisduct. Zij worden in de hele vroege ochtend verwacht.

Op handkracht
Met wisselvalig weer waar zon en buien elkaar afwisselden kregen duizenden toeschouwers maandag de gelegenheid de strontschepen op handkracht het Soal uit te ‘jagen’. Met weinig wind moesten de schepen zonder motor open water bereiken, wat zonder veel problemen lukte. Er werd gestart in twee klassen: Zware Stront (1. Maria), Lichte Stront (1. Sljôcht en Rjôcht, 2. Swan fan Donia, 3. Rust na arbeid, 4. Ulbe Zwaga). Dinsdag vertrekt de Stronttocht vanuit Warmond met 1. De Trouwe Hulp, 2. Weduwe, 3. De Verandering i.p.v. De Halve Maen. De vijf schepen strijden om de Zilveren Brijlepel.

Jagen op It Soal. Foto (c) Lilian van Hiele

Publiek trekt de deelnemers aan de Visserijdagen It Soal uit.
Foto © Lilian van Hiele.


Na de strontschepen volgden de vele vissersschepen. Terwijl het aantal deelnemers aan de Strontrace afneemt, overtreft het aantal inschrijvingen (29) voor de Visserijdagen (tot woensdag met oude technieken voor vissen op 'zee') zelfs het aantal vergunningen (24).

In de vroege woensdagochtend bericht de wedstrijdorganisatie: 'De Visserijvloot is nog in leven, we hebben de eerste berichten ontvangen: Vangst is niet geweldig. Het is wel gezellig, er is met twaalf schepen feest gevierd in Hindeloopen dus het vissersleven is “hard”. Er is een beetje van alles gevangen: snoekbaars, baars en paling. Het weer is goed en de stekjes zeilend bereikbaar.'  Een ander deel van de vloot zat toen nog bij de Hollandse kust.

Aan het eind van de ochtend zeilden alle vissersschepen de haven binnen.
Een eerste blik leert dat er vooral blei en witvis wordt aangevoerd maar enkelen slagen erin paling en grote snoekbaars op de markt te brengen. De BU 61 van Karel Helder zeilde binnen met een 40 kilo zware zwerfkei in haar netten. Waarschijnlijk de grootste bijvangst tot op heden.
Om 13.00 uur zal Doede Bleeker op de herfstmarkt te Workum de eerste aangevoerde vis afslaan.

Stronttocht
De Stronttochters - De Weduwe, De Verandering en Trouw Hulp - hebben alle drie voor Haarlem gekozen. Dat betekent dat alle strontschepen over Haarlem naar Workum terugvaren. De Stronttocht startte dinsdag om half twaalf, met de aankomende wedstrijdschepen leverde dat een fraai spektakel op. Woensdag om 06.40 uur meldde het eerste schip van de Stronttocht zich terug bij de ingang van 't Soal: De Weduwe. Later op de ochtend is ook de “Verandering” binnengelopen. Tegen elven was de “Trouwe Hulp” nog onderweg op het IJsselmeer.

Beurtveer
De veel grotere beurtschepen voeren maandagmiddag op de motor 't Soal uit. Hun wedstrijd begon pas op open water. Om 14.57 waren alle schepen de startlijn gepasseerd. Naar verwachting worden de recordtijden van het vorig jaar niet geëvenaard. De flauwe wind uit westelijke tot zuidelijke richting deed vele schippers vrezen voor een lange nacht. In de loop van de middag trok de wind echter aan, waardoor een verder verloop van de race vooralsnog ongewis is

Bij de start van de Beurtveer hadden de lichtere schepenvoordeel van de weersomstandigheden. Dinsdagochtend vroeg lagen de Waterman en de Alida van Smilde al in Durgerdam voor anker. Passagiers op deze schepen zijn het eerst op de plaats van bestemming. Zij lijken ook de beste papieren voor het eindklassement te hebben. De Waterwolf en de Avontuur hebben meer moeite om zich in de strijd te mengen. Zij hebben beide inmiddels veel facultatieve havens aangedaan. Ook de Johanna Engelina lijkt een plek voor in het klassement op te eisen.

Het in- en uitzeilen is voor veel deelnemers met zo weinig wind geen sinecure. De Moeke Zorn heeft voor het uitvaren van Urk ruim anderhalf uur nodig gehad. De tjalk Alida meldde de wedstrijdorganisatie een gebroken gaffel. Na twee uur oponthoud voor een noodreparatie heeft zij de race vervolgd. Over de andere deelnemers viel voor de organisatie nog weinig te zeggen. De Tukker, de Moeke Zorn, de tjalk Alida en de Dankbaarheid voeren dinsdagochtend vroeg nog op het IJsselmeer. De andere deelnemers bevonden zich op het Markermeer. Het zicht was goed en de wind draaide aan het begin van de morgen naar de zuid.

Dikke mist
Later op de dinsdagochtend kwam dikke mist opzetten, waardoor een
aantal beurtschepen bij Durgerdam voor anker is gegaan: Twee gezusters, Hoge Wier, Waterwolf, Avontuur, Johanna Engelina, Alida, Waterman en de L’arch de Noë. De overige schepen zeilen nog, soms in potdikke mist, over het Markermeer, meldde de wedstrijdorganisatie rond het middaguur vanuit een - ook figuurlijk - zonnig Workum.

Dinsdag tegen de avond lijken de koplopers in de Beurtveer in te zetten op een toenemende wind. Alleen de Waterman is ankerop en op de terugweg. Er is dan nog weinig te voorspellen over het verloop van de race. Ook de Beurtschepen wacht met zuidoosten wind een vlotte terugreis. De meeste schepen komen over Lemmer terug, dus het zal daar vandaag wel druk worden.

De eerste beurtschepen passeren woensdagochtend voor tienen de finishlijn: de Alida van Smilde om 09.16 uur, de Avontuur om 09.48 uur en de Waterman om 09.51 uur.
Ook binnengekomen zijn de L ‘Arche de Noë (10.14, de Hoge Wier ( 10.18) en de Twee Gezusters (10.42).
De tjalk  “Alida” zeilt met een noodtuig richting Workum na een gaffelbreuk en de “Bruinvisch” deed 4 uren over het aanzeilen van de haven van Volendam tengevolge van een onvrijwillige stranding voor de havenmond.

Woensdagavond laat moeten van de Beurtvaarders de Tukker en de Lutgerdina nog binnenkomen. De Tukker is op weg van Lemmer naar Workum. De Lutgerdina moet vanuit Urk Medemblik nog aandoen. Ze worden aan het begin van de nacht verwacht.

Wie uiteindelijk de Beurtveer wint wordt niet bepaald door de aankomsttijd maar door de totaal verzeilde tijd, havens aangedaan, motorminuten etc. 

Racefoto's zijn te zien op www.zeilvracht.nl

Drukte van belang 
Het hele weekend was het een drukte van belang in de haven van Workum. Aangemoedigd door het mooie herfstweer hebben velen genoten van de historische aanblik van de vele vissers- en vrachtschepen. De combinatie van folkloristische zang, haringrokerijen, historische ambachten en de vele schepen die koortsachtig bezig zijn met het voorbereiden van de wedstrijd, maakten ook dit jaar de voorbereiding van het evenement weer tot een unieke gebeurtenis.

Scric der see. Foto (c) Lilian van Hiele

De Scric der see, een combinatie van theater en aanstekelijke liederen over schepen en zee, trok veel publiek tijdens de bruine kramenmarkt en de start van Visserijdagen en Strontrace.Foto © Lilian van Hiele.

Op zaterdagavond trok het internationaal shanty festival in de gereformeerde en doopsgezinde kerken van Workum honderden mensen. ”Serre L’ ecoute” uit Canada stal de show. Jim en Johnny waren voor de 25ste keer op rij aanwezig en Ankie van der Meer en Nanne Kalma zongen weer de sterren van de hemel.

Cultuurhistorisch erfgoed
In Workum staat bij alle activiteiten het begrip cultuurhistorisch erfgoed hoog in het vaandel. Niet als een soort toneelstuk, maar als een diep geworteld gevoel bij alle betrokkenen, vrijwilligers, deelnemers aan de wedstrijden, zangers en muzikanten.

De Strontrace heeft een soort van magische klank. Helden en Bikkels die ergens in het naseizoen per skûtsje of ander klassiek zeilend vrachtschip zakken mest naar Warmond in Zuid-Holland brengen vanuit Workum in Friesland. En vervolgens, ook weer zo snel mogelijk, terug naar Workum varen. En dat met een bemanning van tussen de vier en de zeven mensen, afhankelijk van de grootte van het schip.  En oh ja, dit alles uiteraard zonder de motor te gebruiken. Het volbrengen alleen al zegt iets over de bemanning, en winnaars worden bijgeschreven in de analen.

Het Beurtveer doet terug denken aan vroeger, waarin vervoer per zeilschip de snelste was voor vracht en passagiers. De route gaat van Workum naar Amsterdam via een aantal havens aan het IJsselmeer. Ook 's nachts wordt er door gevaren.

De vissers  houden zich vooral bezig met  het daadwerkelijk experimenteren met de zeilende visserij. Men moet hierbij ook denken aan diverse zeiltechnieken voor bijvoorbeeld het onder zeil schieten van de netten onder verschillende weersomstandigheden.


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:


Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel