Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

29 Jan '07 -Van Uden wil in Haaften mega-hub binnenvaartcontainers

ROTTERDAM 29/1 - Van Uden wil actief de files rond Rotterdam verminderen door een mega-hub voor de binnenvaart in Haaften aan te leggen. Met dit overslagpunt hoopt de binnenvaartcontaineroperator rond de 350.000 containers van de weg af te halen in 2010 en door te groeien tot 1.000.000 containers in 2020. De vergunningen zijn nog niet rond. Volgens Van Uden-directeur Henk Bakker sluiten de plannen naadloos aan bij de ambitie van het Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam (GHR).

Zie ook: 

Het GHR speelt met de gedachte om met grote binnenvaartschepen containers direct van de zeehaventerminals landinwaarts te brengen en daar via een hub te verspreiden. Het GHR wil dat in de Alblasserwaard doen. Van Uden is van mening dat het overslagpunt beter verder langs de Rijn geplaatst kan worden en vindt Haaften daar de ideale plek voor. Haaften ligt op de kruising van de belangrijkste noord-zuid en oost–west wegverbindingen van Nederland. Voor de A2 (noord-zuid) liggen plannen klaar er een 8-baans snelweg van te maken. Verder ligt Haaften aan de A15 naar Duitsland. 'Ook voor binnenvaart is de plek ideaal voor de doorvoer per schip verder Duitsland in', zegt directeur Bakker. 'Of andersom, zodat vanuit Haaften de containers naar Rotterdam vervoerd kunnen worden. Hierdoor zullen de wegen rond Rotterdam direct vermeden kunnen worden.'

Kerkenwaard: 11 ha. gereserveerd
Het plan is niet nieuw. Al in december 1998 was Van Uden van plan bij het nieuwe distributiecentrum voor dochter Food Express in de Kerkewaard in Haaften de kade tegenover de invaart van de overnachtingshaven in te richten voor containeroverslag. Het bedrijf heeft de grond gekocht en met Niemands Beton overeenstemming over aankoop van de rest van de Kerkewaard.

Vluchthaven Haaften. Foto (c) Google Earth

Foto © Google Earth

In Haaften, in de vluchthaven voor de binnenvaart 'de Kerkenwaard', heeft Van Uden 11 hectare grond gereserveerd met een kade van 150 meter. De geplande terminal met twee containerkranen kan per dag 800 containers laden of lossen. Voor verdere groei is in totaal 700 meter kadelengte beschikbaar. 'Er is stack ruimte genoeg', zegt directeur Bakker. Van Uden probeert al jaren deze containerterminal van de grond te krijgen, maar heeft de vergunningen nog niet rond.

Directeur Henk Bakker heeft al meermalen zijn teleurstelling over de gang van zaken rond de vergunningverlening kenbaar gemaakt. Hij legt uit: 'Deze mega-hub kan direct na ingebruikname al 15 miljoen vrachtwagenkilometers van de weg naar het water halen. Dat zal de files rond Rotterdam verminderen, wat de luchtkwaliteit ook weer verbeterd. Daar heeft iedereen baat bij. Helaas is er een metershoog papierwerk nodig om het plan te kunnen realiseren.’

Grootste operator
Van Uden is al de grootste containerbinnenvaart operator in de regio met een volume van 500.000 vervoerde TEU's in 2006. De recente overname van de binnenvaartactiviteiten van Gevelco voegt daar nog eens 220.000 TEU aan toe. Van Uden is ook betrokken bij de ontwikkeling van een containerterminal in Alphen a/d Rijn. Directeur Diederik Antvelink van Van Uden Container Barging ziet de mega-hub in Haaften als een onderdeel van de ambitie om de grootste binnenvaartoperator te worden van Europa! 'Op deze manier kunnen we vanuit de hub ook snelle verbindingen richting Duitsland starten. Dit zou onze entree in de Duitse markt betekenen. Dat is het ontbrekende stukje in onze groei strategie.'

Henk Bakker hoopt dat er haast gemaakt gaat worden met de vergunningen nu duidelijk is dat de haven van Rotterdam belemmerd wordt in de groei door de infrastructuur rond de stad. Bakker: 'Met deze mega-hub komt er tenminste een beetje schot in de zaak voor het verlichten van de druk op het wegennet rond Rotterdam. Anders moeten de zeeschepen toch echt naar Antwerpen of Amsterdam gaan uitwijken, want de haven van Rotterdam zit aan zijn limiet.’


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:

    Wat blijft er dan over van de overnachtingshaven Haaften ?

    C. Pols (Email) - 29 Januari '07 - 20:18


    Dit kan enkel met kleine stromen containers,
    wie gaat de meer kosten betalen,
    tweekeer overslag
    transportkosten
    De tijd dat de container onder weg is,
    De klant wil vandaag laden en gisteren lossen
    Als je 4 uur door vaart ben in Rotterdam.

    theo (Email) - 30 Januari '07 - 17:25


    weer zo’n wonder die zegt zoveel containers van de weg te halen, als ik het zou moeten begrijpen wat al deze heren vertellen zou er geen container meer over de weg gaan, maar als ik tijdens passage naar de brug van zaltbommel kijk is het toch anders.
    dit is gewoon het probleem verleggen, en geen afdoende oplossing.
    deze persoon heeft het al gezegd hij wil de grootste worden, maak niet uit hoe.

    alfa - 31 Januari '07 - 00:50


    hadden we daar ook al niet de betuwelijn voor? wat geld over de balk was.. FAIL.

    dat gezeur over de files rond rotterdam… wat zijn nou 900 vrachtwagens per dag op de rondweg in rotterdam.. dat argument is echt nutteloos. deze meneer wil zijn bedrijf zo groot mogelijk maken, dit begrijp ik echter volkomen.

    maar niet ten kosten van haaften.

    barry (Email) - 31 Januari '10 - 13:25



Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel