|
Lilian van Hiele, voor velen een 'onbekende bekende'. 'Maak maar duidelijk waarom een schippersvrouw die niet in de gemeente woont toch voorrang moet krijgen voor al die mensen die al zo lang wachten.'
Oorzaken en gevolgen
'Ik ga nooit ongevraagd naar mensen toe. Na een telefoontje ga ik
erheen, luister naar hun verhaal. Ik ben toch een soort onbekende
bekende voor ze. Dat praat makkelijker. Soms uren achtereen. Over
ziekte, over kinderen. Het gesprek eindigt altijd met: Wat kun je zelf
doen? Wat kan ik voor jullie doen?'
Soms hoeft Lilian zelf niets te doen. 'Dan ben ik alleen een klankbord.
Het komt voor dat iemand er psychisch niet meer tegenop kan.' Ze praat
niet zomaar mee. 'Ik zeg rustig dat hij geen 19 uur hoeft te varen als
hij maar voor 14 uur wordt gehuurd.'
Brug naar de wal
Elke gemeente heeft z'n eigen regels. Vooral bij woningtoewijzing is het
soms puzzelen. Ondanks allerlei regelingen krijgt een schipper niet
genoeg punten om voor een woning in aanmerking te komen. 'Dan ga ik voor
hem inspreken bij de bezwaarcommissie. Of ik ga uitleggen dat de
schippersvrouw niet bij haar kinderen kan inwonen, want dan verliezen
die hun recht op huursubsidie. Elke gemeente is anders. Het is
maatwerk.'
Veel mensen schamen zich om hulp te vragen. 'Ik maak altijd duidelijk
dat ze niet om die situatie hebben gevraagd. Schippers zijn ondernemers
en die vinden het vaak verschrikkelijk om een tijdelijke
bijstandsuitkering aan te vragen. Als het kan bel ik nog tijdens het
gesprek het Regionaal Bureau Zelfstandigen of de plaatselijke sociale
dienst voor een afspraak. Die komen dan langs voor een intake gesprek.
Helaas vaak met een enorme partij formulieren. Dat is de zure appel,
maar blijkbaar is dat de enige manier om misbruik te voorkomen.'
Budget
Lilian van Hiele (51) kende al veel mensen in de binnenvaart door haar
werk als onderwijzeres op een schippersschool en van het Nationaal Kamp,
toen ze in 1988 begon als journaliste bij het Weekblad Schuttevaer. Twee
jaar geleden stopte ze daarmee. Als 'binnenvaartjournaliste' toonde ze
al grote betrokkenheid bij het leven van particuliere schippers. Met
haar ervaring, netwerk en interesse bleek ze de 'perfect fit' voor het
werk bij het Steunpunt van de AMVV, hoewel ze volhoudt dat 'iedereen het
kan'. 'Als je genoeg lef en bluf hebt. Ik stap overal op af, ben
onafhankelijk, en kan dus desnoods onparlementair werken.'
De ervaringen van het Steunpunt worden bewaard. In 2005 waren er 58
hulpaanvragen en die zijn verwerkt in een database, anoniem en niet
traceerbaar. Het stoort Lilian zichtbaar als mensen willen uitvogelen
wie door haar werden geholpen. 'Het gaat niet om die en die. Als je me
ergens boos mee wilt maken, dan moet je dat soort conclusies gaan
trekken uit wat ik vertel.'
Bemiddeling
Bemiddeling ook voor werk voor schippers die kansloos lijken door
omstandigheden. Het kan ook heel motiverend zijn als mensen met de rug
tegen de muur staan. 'Ik heb een opdrachtgever om die laatste kans
gevraagd en die heeft ja gezegd.'
Er zijn er natuurlijk ook die haar voor hun wagentje willen spannen,
want die (gratis) bemiddeling is wel handig. Regel even een huisje.
Regel onze schuld even. 'Ik help alleen als ze het zelf niet kunnen of
stuur mensen door naar andere organisatie en instanties.'
Overvallen
Sommige problemen zijn op te lossen met 'een dagje rondbellen'. 'Er zijn
ook mensen met wie ik maandenlang optrek.' Mensen die om hulp vragen,
zijn vaak van man/vrouw bedrijven zonder personeel. Mèt personeel lukt
het vaak nog wel om door te varen.'
Slachtofferhulp wordt ook geboden. 'Maar ook niet ongevraagd. De
hulpdiensten weten dat ze het KSCC of ons kunnen bellen, als ze na een
ongeval vertrekken en denken: "Die mensen kun je niet aan hun lot
overlaten".'
Ligt ze zelf wakker van de problemen van al die mensen? 'Soms. Ik voel
me betrokken, ik ben een mens en ik vind het fijn om mensen te helpen.'
Praten blijkt vaak het begin van een oplossing. Niet dat er nooit
gepraat wordt in de stuurhut. De nietsontziende marifooncultuur kan
dubbel pijnlijk zijn voor een schipper met wie het niet goed gaat.
Lilian wordt soms met de bikkelharde waarheid geconfronteerd. 'Laatst
zei een schipper tegen me: "Op de Rijn is mijn vrouw al dood en mijn
schip al verkocht. Ik wou dat het laatste waar was." Ik vind dat
veelzeggend.'
Sociale helpdesk KSCC
|