Editie 9.9 van 11.10.2005
© 1997-2005VAART!Info


ma di wo do vr za
Alle dagen actueel!




Binnenvaartkrant
Schuttevaer
Scheepvaartkrant
VAART!Kiosk
VAART! Rubrieken

de Binnenvaartkrant
in VAART! Kiosk:

Het veiligste gasvervoer - 05/19

Gasolieclausule voor beunschippers - 05/19

Rijnvaartcentrale wil cooperatie worden - 05/13

'Crisis is niet aan de orde' - 05/11

Binnenvaart en Europese grondwet - 05/10

Ingena IJssels (25) is de tweede kapitein op het mts Commander - 05/09

VVD-Kamerleden: 'Achterstanden vaarwegen niet acceptabel' - 05/04



HET COLOFON

Vakblad voor de
Rijn- & binnenvaart

Uitgave Riomar BV

Redactie:
Pr. Hendrikkade 12-16
Postbus 24202
3007 DE Rotterdam,
tel. (010) 414 00 60
fax (010) 414 02 12

Hoofdredactie:
Martin Dekker
(010) 458 86 63
06-532 44 538
Email: emdee@tiscali.nl


Michèl Gonlag
(010) 412 70 39
06-532 44 445
Email: mgonlag@chello.nl

E-mailadressen:
administratie
redactie
service
abonnee
advertentie



Actueel
Archief
Bankzaken
Bedrijven
Boordtel
Café
Column
Forum
Kiosk
Links
Milieu
NautiCams
Nautisch
Peiling
Planner
Reizen
Software
Telematica
Top-10
Veiling
Vraagbaak
Vracht
Watersport
Webring
Werf
Wetgeving
Werk
Zoek





Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt
bij de redactie op
info@vaart.nl

© 1997-2005
VAART!Info

de Binnenvaartkrant, 21 oktober 2005

Plan in de maak voor permanente vervangingsregeling tankvaart

Vertegenwoordigers van EBU en ESO gaan praten met secretaris DG Vervoer

ROTTERDAM 11/10 - Er wordt niet langer gesproken over een sloopregeling maar over een ‘permanente vervangingsregeling’ voor de binnentankvaart. Het zou gaan om een regeling die vijftien tot twintig jaar meegaat en de overgang van enkelwandige naar dubbelwandige tankers moet begeleiden. Daarbij wordt een langere overgangsperiode uitgetrokken voor schepen kleiner dan 1.350 ton (9,50 bij 85 meter) dan voor grotere schepen. Dubbelwandigheid is in de kleinere scheepsmaten nog niet gangbaar. EBU en ESO lijken zich gezamenlijk voor dit plan in te willen zetten bij de Europese Commissie.

    In september vond een hoorzitting over het actieprogramma van de Europese Commissie voor de binnenvaart van 2006 tot 2013 plaats in Brussel. De vervanging van enkelwandige door dubbelwandige tankers was één van de meest concrete agendapunten. Nadat voorzitter Karel Verberght van de afdeling tankvaart van de Europese Schippers Organisatie (ESO) had opgeroepen tot de vorming van een geheel nieuwe - voor de tankvaart op maat gesneden - verordening, schaarde de tankvaartvertegenwoordiger van de Europese Binnenvaart Unie (EBU), Chemgas-directeur Gunther Jaegers, zich achter wat Verberght had gezegd.

    Overgangsduur
    Dat EBU en ESO het hierover eens zijn, is niet nieuw. In 2003 kwamen de twee Europese organisaties van het binnenvaartbedrijfsleven al gezamenlijk met een verklaring dat de duur van de overgang van enkel- naar dubbelwandig zonder wettelijk kader voor de sanering van enkelwandige tankschepen gelijk zou zijn aan de levensduur van het jongste enkelwandige schip. Bij de hoorzitting van vorige maand verzochten Verberght en Jaegers samen om een onderhoud met de secretaris van DG Energie en Vervoer van de Europese Commissie. Bij de ESO wordt gebrainstormd over een mogelijke ‘permanente vervangingsregeling’ voor de tankvaart als gezamenlijk EBU/ESO-voorstel voor de Commissie. Over de inhoud van een dergelijke regeling worden officieel nog geen mededelingen gedaan.

    Het idee erachter is dat op basis van een jaarlijkse bijdrage van het bedrijfsleven een gedifferentieerde premie zal worden uitgekeerd bij nieuwbouw. Een premie die vervolgens geheel moet worden besteed aan de aanschaf van oude tankers, die worden gesloopt. Naar verluidt varen in Europa nog bijna negenhonderd tankers rond die vóór 1975 werden gebouwd. Er wordt dus niet langer gesproken over ‘boetes’, ‘oud-voor-nieuw-regeling’ en ‘sloopacties’. Wel blijft het woord ‘sanering’ van toepassing op de nieuwe regeling, omdat de overschakeling van enkelwandig naar dubbelwandig als een sanering van de vloot mag worden beschouwd. Verwachte datum van ingang van deze saneringregeling: 2009. Duur: vijftien jaar voor schepen kleiner dan 1.350 ton en tien jaar voor grotere tankers.



Terug naar de openingspagina van VAART!