|
de Binnenvaartkrant, 21 oktober 2005
Plan in de maak voor permanente vervangingsregeling tankvaart
Vertegenwoordigers van EBU en ESO gaan praten met secretaris DG Vervoer
ROTTERDAM 11/10 - Er wordt niet langer gesproken over een sloopregeling maar over een
‘permanente vervangingsregeling’ voor de binnentankvaart. Het zou gaan
om een regeling die vijftien tot twintig jaar meegaat en de overgang van
enkelwandige naar dubbelwandige tankers moet begeleiden. Daarbij wordt
een langere overgangsperiode uitgetrokken voor schepen kleiner dan 1.350
ton (9,50 bij 85 meter) dan voor grotere schepen. Dubbelwandigheid is in de kleinere scheepsmaten nog niet gangbaar. EBU
en ESO lijken zich gezamenlijk voor dit plan in te willen zetten bij de
Europese Commissie.
In september vond een hoorzitting over het actieprogramma van de
Europese Commissie voor de binnenvaart van 2006 tot 2013 plaats in
Brussel. De vervanging van enkelwandige door dubbelwandige tankers was
één van de meest concrete agendapunten. Nadat voorzitter Karel Verberght
van de afdeling tankvaart van de Europese Schippers Organisatie (ESO)
had opgeroepen tot de vorming van een geheel nieuwe - voor de tankvaart
op maat gesneden - verordening, schaarde de tankvaartvertegenwoordiger
van de Europese Binnenvaart Unie (EBU), Chemgas-directeur Gunther
Jaegers, zich achter wat Verberght had gezegd.
Overgangsduur
Dat EBU en ESO het hierover eens zijn, is niet nieuw. In 2003 kwamen de
twee Europese organisaties van het binnenvaartbedrijfsleven al
gezamenlijk met een verklaring dat de duur van de overgang van enkel-
naar dubbelwandig zonder wettelijk kader voor de sanering van
enkelwandige tankschepen gelijk zou zijn aan de levensduur van het
jongste enkelwandige schip. Bij de hoorzitting van vorige maand
verzochten Verberght en Jaegers samen om een onderhoud met de secretaris
van DG Energie en Vervoer van de Europese Commissie. Bij de ESO wordt
gebrainstormd over een mogelijke ‘permanente vervangingsregeling’ voor
de tankvaart als gezamenlijk EBU/ESO-voorstel voor de Commissie. Over de
inhoud van een dergelijke regeling worden officieel nog geen
mededelingen gedaan.
Het idee erachter is dat op basis van een jaarlijkse bijdrage van het
bedrijfsleven een gedifferentieerde premie zal worden uitgekeerd bij
nieuwbouw. Een premie die vervolgens geheel moet worden besteed aan de
aanschaf van oude tankers, die worden gesloopt. Naar verluidt varen in
Europa nog bijna negenhonderd tankers rond die vóór 1975 werden gebouwd.
Er wordt dus niet langer gesproken over ‘boetes’,
‘oud-voor-nieuw-regeling’ en ‘sloopacties’. Wel blijft het woord
‘sanering’ van toepassing op de nieuwe regeling, omdat de overschakeling
van enkelwandig naar dubbelwandig als een sanering van de vloot mag
worden beschouwd. Verwachte datum van ingang van deze saneringregeling:
2009. Duur: vijftien jaar voor schepen kleiner dan 1.350 ton en tien
jaar voor grotere tankers.
|