|
Dr. Gunther Jaegers met een oude Vulcaan-scheepsbel bij Chemgas in Rotterdam. 'We wilden zeker weten dat we een vergunning zouden krijgen voor de bouw van grotere ladingtanks.' (foto MGR)
Het vervoer door Chemgas van het
LPG-gas tussen Esso Pernis en Esso Antwerpen, verloopt - na een korte
aanloopperiode - tot volle tevredenheid van Esso. 'Elke klant en elke
situatie vragen weer een unieke oplossing voor het vervoerprobleem. In
het algemeen geldt dat Chemgas altijd bezig is de veiligheid te
bevorderen en dat we stappen zullen zetten voor meer veiligheid van het
vervoer. Zo hebben we samen met de Scheldewerf de botswand ontwikkeld
voor gastankers, de zogeheten Scheldehuid. Een techniek die op de vier
laatst gebouwde schepen is toegepast. Ook de nieuwe binnenvaarttanker
die zojuist in bestelling is gegaan, zal weer met de Scheldehuid worden
gebouwd.'
Ruimte tekort
'We hebben eigenlijk wat lang gewacht met deze bestelling,
omdat we zeker wilden weten dat we een vergunning zouden krijgen voor de
bouw van grotere ladingtanks. Dat is mogelijk dankzij een wijziging in
het ADNR, waarin staat dat de tanks duizend kuub groot mogen zijn,
afhankelijk van de aanvaarbestendigheid. Daarmee verbeteren we de
veiligheid van de binnenvaart en tegelijk kan er economisch voordeel
worden geboekt. Uiteindelijk kan het schip dankzij de grotere tanks tien
procent meer lading meenemen. Voorheen zou het schip in dat geval zijn
uitgerust met zeven tanks, dat zijn er nu zes.'
Coaster
Een zeeschip kent een andere constructie, met meer staal dan een
binnenschip en daardoor is de Scheldehuid niet geschikt voor de coaster.
Toch zal ook dat schip profiteren van de grotere tanks die mogelijk zijn
in combinatie met een grotere aanvaarbestendigheid van een zeeschip ten
opzichte van een binnenschip.
De chemicaliënvloot van Jaegers zal niet direct worden uitgerust met de
Scheldehuid. Maar Jaegers zit niet stil bij de ontwikkeling van een
betere aanvaarbestendigheid van de chemicaliëntankers. De bestaande type
C-tanker Eiltank 24 wordt als eerste binnenschip uitgerust met een
sps-huid. Sps staat voor 'Sandwich Plate System'. Een door het bureau
Intelligent Engineering ontwikkeld systeem van twee stalen platen
waartussen een polyurethaan laag wordt geperst. Een mix die de
aanvaarbestendigheid aanzienlijk vergroot.
De Eiltank 24 is geen nieuw
schip, maar krijgt een nieuw middenschip met deze techniek. 'De
sps-techniek wordt al toegepast bij reparaties en bij de bouw van
bruggen, zoals onlangs die in Krefeld. Ja, wij lopen voorop, we willen
optimale schepen hebben op het gebied van veiligheid, maar ook bij
voorkeur lichtgewicht schepen die meer kunnen laden in perioden van laag
water. Die sps-scheepshuid is niet lichter dan normaal, maar dankzij de
stevigheid ervan kan worden volstaan met minder spanten en dat maakt het
schip wel weer lichter. Maar dit materiaal moet zich in de praktijk nog
gaan bewijzen.'
Groei
De kruiplijncoasters van Chemgas hebben sinds 1985 (ms Zephyr) een
evolutie doorgemaakt. 'Wij zijn de enige rederij waarvan zowel de
schepen als de bemanningen aan alle eisen van IMO en ADNR voldoen. Het
zee/rivier-vervoer vormt een stabiele markt. De schepen doen het echter
ook goed als alleen op zee wordt gevaren. Eind volgend jaar is de nieuwe
coaster klaar.'
Twee bestaande coasters (de Mistral en de Monsoon) van elk zo'n 3200
kuub groot, werden in 2004 aan de vloot van Chemgas toegevoegd..
Vlootcapaciteit
'Een ander probleem waar de tankvaart nu mee kampt, is de ontwikkeling
van de olieprijzen. Er wordt anders ingekocht dan voorheen,
voorzichtiger. Als er wordt gekocht, zijn het kleinere hoeveelheden.
Bovendien wordt er bespaard op brandstofverbruik in Duitsland, zeker
vijf procent minder verbruik in één jaar. Tevens stijgen voor de
binnenvaart de brandstofkosten.' De Chemgas-directeur voorziet problemen
in de hele sector. 'Door de capaciteitsgroei gaat het een keer fout. Dan
kan de nieuwbouw niet meer worden gefinancierd, de oude schepen zijn
niet meer gewenst bij klanten, faillissementen volgen en de veiligheid
komt in het geding.'
Na enig aarzelen, zegt hij geheimzinnig: 'Ik denk dat er wel een
oplossing is maar daar kan ik nog niets over zeggen.'
Het is niet het enige probleem waarmee de tankvaart kampt. 'Er is een
tekort aan opdrachten voor de groeiende capaciteit maar met al die
nieuwe schepen is er ook duidelijk een tekort aan mensen. Chemgas heeft
nieuw personeel veel te bieden, een interne opleiding en aantrekkelijke
condities.'
Voor de toekomst van rederij Chemgas is dr. Gunther Jaegers
optimistisch. 'Er is al een tweede nieuwe binnenvaarttanker in de
planning opgenomen, evenals een tweede nieuwe kruiplijncoaster.'
In 1976 werd de Internationale Riviertankvaart maatschappij door Van
Ommeren ingebracht met een vloot van vijf gastankers. Eén van die
schepen was de Belgia, later omgedoopt in de Boeran, die onlangs door
Chemgas werd ingezet in een nieuw transport in Duitsland.
Omstreeks 1978 werd tevens in de Sloehaven van Vlissingen een LPG-opslag
gestart door Chemgas. Dat is inmiddels al vele jaren de grootste
onafhankelijke LPG-opslag van Noord West Europa; bij de verkoop van de
gasscheepvaartactiviteiten in 2003 is de terminal onder Vopak gebleven.
Begin tachtiger jaren werd Derca NV overgenomen; een Belgische
gasrederij met een viertal gasschepen. In 1985 kwam voor Chemgas de
eerste kruiplijncoaster in de vaart, de gastanker Zephyr. Kort nadat Van
Ommeren opging in Vopak werd Chemgas volledig eigendom van Vopak en die
verkocht het bedrijf in 2003 aan de Duitse binnenvaartrederij Jaegers.
De vloot van het huidige Chemgas bestaat uit elf motorschepen, negen
duwbakken en vier duwboten op de Rijn en drie motorschepen en twee
duwbakken op de Rhône (Compagnie Fluviale de Transport de Gaz S.A.). Er
zijn momenteel vijf kruiplijncoasters en twee zeeschepen. In het
interview met Chemgas-directeur dr. Gunther Jaegers kondigt die twee
nieuwe binnenvaartgastankers aan en twee nieuwe kruiplijncoasters.
|