Editie 9.1 van 15.2.2005
© 1997-2005VAART!Info


ma di wo do vr za
Alle dagen actueel!




Binnenvaartkrant
Schuttevaer
Scheepvaartkrant
VAART!Kiosk
VAART! Rubrieken



HET COLOFON

Vakblad voor de
Rijn- & binnenvaart

Uitgave Riomar BV

Redactie:
Pr. Hendrikkade 12-16
Postbus 24202
3007 DE Rotterdam,
tel. (010) 414 00 60
fax (010) 414 02 12

Hoofdredactie:
Martin Dekker
(010) 458 86 63
06-532 44 538
Email: emdee@tiscali.nl


Michčl Gonlag
(010) 412 70 39
06-532 44 445
Email: gonlag@gonlag.nl E-mailadressen:
administratie
redactie
service
abonnee
advertentie



Actueel
Archief
Bankzaken
Bedrijven
Boordtel
Café
Column
Forum
Kiosk
Links
Milieu
NautiCams
Nautisch
Peiling
Planner
Reizen
Software
Telematica
Top-10
Veiling
Vraagbaak
Vracht
Watersport
Webring
Werf
Wetgeving
Werk
Zoek



Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt
bij de redactie op
info@vaart.nl

© 1997-2005
VAART!Info

de Binnenvaartkrant, 15 februari 2005

'Achterstand vaarwegen niet acceptabel'

Werkbezoek aan de binnenvaart van VVD-Kamerleden

De Kamerleden Pieter Hofstra en Ineke Dezentjé Hamming-Bluemink waren vrijdag 4 februari op werkbezoek in de binnenvaart. Het leverde wat op voor de bedrijfstak. Deze twee volksvertegenwoordigers zullen zich inzetten voor de positie van de sector. Na een ochtendje varen op de Oude Maas en de Merwede, veelal in de mist, en enkele bezoekjes aan langsvarende schepen weten ze in elk geval waar ze het over hebben als ze over een binnenschip praten.

© foto MGR
Ineke Dezentjé en Pieter Hofstra in de stuurhut van Petroplus 7, een tanker uit 1958. Ook dat is binnenvaart. (foto's MGR)

    BVB-secretaris Kees de Vries vertelde bij de introductie van de binnenvaart aan de Kamerleden op werkbezoek: 'De groei van de binnenvaart was de afgelopen tien jaar beter dan de economische groei in Nederland, vooral dankzij enkele stimulerende maatregelen van de overheid. Het wegvervoer groeide echter veel harder. Nu de stimuleringsmaatregelen zijn afgelopen, zal de groei van de binnenvaart minder worden.'

    Een duidelijk statement, waar Pieter Hofstra wel de ernst van inzag. Hofstra zit al ruim tien jaar in de Tweede Kamer en is gefascineerd door het vervoer. Hij houdt zich vooral bezig in de Kamerfractie van de VVD met personenvervoer, maar als civiel ingenieur is hij zeer geďnteresseerd in vaarwegen en kunstwerken en als vice-voorzitter van de Vaste kamercommissie voor Verkeer en Waterstaat beperkt zijn belangstelling zich zeker niet tot louter personenvervoer. 'De achterstand in het onderhoud van de vaarwegen is niet acceptabel,' aldus Pieter Hofstra. 'We moeten ook ons eigen huis onderhouden.'

    © foto MGR
    Turen in de mist naar schepen. Het was het eerste werkbezoek van Kamerleden, dat werd getroffen door zware mist.

    Sigaar uit eigen doos
    Kees de Vries had uitgelegd waarom de binnenvaart niet stond te juichen terwijl er het afgelopen jaar wel wat extra's bijkwam op de vaarwegenbegroting. 'De voorafgaande jaren had de Kamer met moties afgedwongen dat er meer geld naar de vaarwegen moest. Dat geld kwam er wel maar werd geleend van de eigen begroting. Nadat minister Zalm had gezegd dat het geleende geld moest worden terugbetaald, zijn de latere meevallers daarheen gegaan.'

    Een reden om de discussie aan te gaan met de minister, vindt Hofstra. 'De binnenvaart heeft een sigaar uit eigen doos gekregen. Via de achterdeur is het geld dat extra naar de vaarwegen ging, weer teruggehaald van de begroting voor de vaarwegen. Dat is gerealiseerd zonder dat de Kamer hiervan op de hoogte is gebracht. De Kamer is dus voor de gek gehouden. We hebben met de Commissie Duivesteijn gezien dat Kamerleden vaker door moeten vragen bij de minister. Kijk, volmaakt zal het nooit zijn, maar Duivesteijn heeft wel nuttige voorzieningen voor de lange termijn voorgesteld.'

    Later bij een bezoek aan de prachtige - vorig jaar verbouwde - woning van het Vlaamse echtpaar Ceulemans aan boord van het containerschip Goudvis, riep Pieter Hofstra uit: 'Ik wil ook een boot!' Voor degenen die nog dachten dat Pieter Hofstra vooral een lans wil breken voor het vervoer over de weg: hij is helemaal om.

    © foto MGR
    Pascal Ceulemans van de Goudvis geeft uitleg aan de bezoekers. Links van Ineke Dezentjé, Jozien Lommerts, de persoonlijk medewerkster vna het Kamerlid Janneke Snijder-Hazelhoff. Achter hen Henk van der Velde, secretaris CBOB, die deel uitmaakte van de binnenvaart-delegatie.

    Affiniteit
    'Ik heb veel affiniteit met de binnenvaart,' aldus Ineke Dezentjé, die tot zij lid werd van de Tweede Kamer in 2002 tien jaar lang directeur was van de Rotterdam Port Promotion Council (RPPC). Haar affiniteit ten spijt is bevoordeling van de binnenvaart voor haar niet direct een optie. 'Ik geloof in de kracht van de binnenvaart zelf. Het is immers een prachtoplossing voor problemen op de wegen en het zal daarom ook het vervoer van de toekomst zijn. Het is wel jammer dat zoiets als Distrivaart dan niet makkelijker van de grond kan komen.'

    Maar of de overheid dat zou moeten ondersteunen om het van de grond te helpen, kan haar goedkeuring niet zomaar wegdragen. 'Daar moeten we voorzichtig mee zijn. Projecten moeten van zichzelf levensvatbaar zijn. Ja, ik geloof in het maatschappelijk belang van de binnenvaart. Toch geloof ik niet in het verlenen van fiscale voordelen aan verladers.'

    De Raad voor Verkeer & Waterstaat heeft geadviseerd dat verladers als tegenprestatie voor het over water laten vervoeren van hun lading een fiscaal voordeel zouden krijgen. 'Ik vind dat dubbel. De belastingen worden geheven om de uitgaven van de overheid te financieren. Ik geloof er niet in dat we daarmee dit soort fiscale regelingen moeten starten. De overheid zou echter de ontwikkeling van de binnenvaart niet dwars mogen zitten. Ik zet daarom zeker vraagtekens bij de proeven en de invoering van het multitrailer vervoer. Dat zou ten koste kunnen gaan van de binnenvaart terwijl we het vervoer toch juist van die weg af willen hebben. En de Betuwelijn is voorlopig nog niet klaar.'
    De Betuwelijn wordt door Ineke Dezentjé gezien als een goede vervanger van het wegvervoer. 'Het vervoer naar bijvoorbeeld Oost-Europa zal nog verder groeien en het moet toch ergens heen. De binnenvaart is prachtig - ik promoot het al 25 jaar.'

    In 1978 kwam de voormalige stewardess van Lufthansa bij ECT als PR-executive. Ze studeerde Nederlandse recht en bedrijfskunde in de avonduren werd ze na in 1993 algemeen directeur van de RPPC om in juni 2003 voor de VVD in de Kamer zitting te nemen - op het nippertje, ze schoof naar een verkiesbare plek op de VVD-lijst toen enkele Kamerleden zitting namen in het kabinet.
    Voordien had ze al warm kunnen lopen in de locale politiek van de gemeente Cromstrijen (Numansdorp en Klaaswaal), waar ze fractievoorzitter van de VVD in de gemeenteraad was. Ze heeft dat nog wel enige tijd gecombineerd met het Kamerlidmaatschap, maar met haar locale activiteiten is ze vorig jaar gestopt. 'Mijn mentor in de Kamer, Frans Weisglas, vindt dat alle Kamerleden zich tevens met de lokale politiek bezig zouden moeten houden, om voeling te houden met wat er lokaal speelt. Daar zit wel iets in.'
    De binnenvaart is bijzonder voor Ineke Dezentjé. 'Ik bewonder het ondernemerschap en vooral de gezinsbedrijven.'

    © foto MGR
    Voorzichtige gang door het gangboord van het containerschip.


Terug naar de openingspagina van VAART!