BVB-secretaris Kees de Vries vertelde bij de introductie van de
binnenvaart aan de Kamerleden op werkbezoek: 'De groei van de
binnenvaart was de afgelopen tien jaar beter dan de economische groei in
Nederland, vooral dankzij enkele stimulerende maatregelen van de
overheid. Het wegvervoer groeide echter veel harder. Nu de
stimuleringsmaatregelen zijn afgelopen, zal de groei van de binnenvaart
minder worden.'
Een duidelijk statement, waar Pieter Hofstra wel de ernst van inzag.
Hofstra zit al ruim tien jaar in de Tweede Kamer en is gefascineerd door
het vervoer. Hij houdt zich vooral bezig in de Kamerfractie van de VVD
met personenvervoer, maar als civiel ingenieur is hij zeer
geďnteresseerd in vaarwegen en kunstwerken en als vice-voorzitter van de
Vaste kamercommissie voor Verkeer en Waterstaat beperkt zijn
belangstelling zich zeker niet tot louter personenvervoer. 'De
achterstand in het onderhoud van de vaarwegen is niet acceptabel,' aldus
Pieter Hofstra. 'We moeten ook ons eigen huis onderhouden.'
Turen in de mist naar schepen. Het was het eerste werkbezoek van
Kamerleden, dat werd getroffen door zware mist.
Sigaar uit eigen doos
Kees de Vries had uitgelegd waarom de binnenvaart niet stond te juichen
terwijl er het afgelopen jaar wel wat extra's bijkwam op de
vaarwegenbegroting. 'De voorafgaande jaren had de Kamer met moties
afgedwongen dat er meer geld naar de vaarwegen moest. Dat geld kwam er
wel maar werd geleend van de eigen begroting. Nadat minister Zalm had
gezegd dat het geleende geld moest worden terugbetaald, zijn de latere
meevallers daarheen gegaan.'
Een reden om de discussie aan te gaan met de minister, vindt Hofstra.
'De binnenvaart heeft een sigaar uit eigen doos gekregen. Via de
achterdeur is het geld dat extra naar de vaarwegen ging, weer
teruggehaald van de begroting voor de vaarwegen. Dat is gerealiseerd
zonder dat de Kamer hiervan op de hoogte is gebracht. De Kamer is dus
voor de gek gehouden. We hebben met de Commissie Duivesteijn gezien dat
Kamerleden vaker door moeten vragen bij de minister. Kijk, volmaakt zal
het nooit zijn, maar Duivesteijn heeft wel nuttige voorzieningen voor de
lange termijn voorgesteld.'
Later bij een bezoek aan de prachtige - vorig jaar verbouwde - woning
van het Vlaamse echtpaar Ceulemans aan boord van het containerschip
Goudvis, riep Pieter Hofstra uit: 'Ik wil ook een boot!' Voor degenen
die nog dachten dat Pieter Hofstra vooral een lans wil breken voor het
vervoer over de weg: hij is helemaal om.
Pascal Ceulemans van de Goudvis geeft uitleg aan de bezoekers. Links van Ineke Dezentjé, Jozien Lommerts, de persoonlijk medewerkster vna het Kamerlid Janneke Snijder-Hazelhoff. Achter hen Henk van der Velde, secretaris CBOB, die deel uitmaakte van de binnenvaart-delegatie.
Affiniteit
'Ik heb veel affiniteit met de binnenvaart,' aldus Ineke Dezentjé, die
tot zij lid werd van de Tweede Kamer in 2002 tien jaar lang directeur
was van de Rotterdam Port Promotion Council (RPPC). Haar affiniteit ten
spijt is bevoordeling van de binnenvaart voor haar niet direct een
optie. 'Ik geloof in de kracht van de binnenvaart zelf. Het is immers
een prachtoplossing voor problemen op de wegen en het zal daarom ook het
vervoer van de toekomst zijn. Het is wel jammer dat zoiets als
Distrivaart dan niet makkelijker van de grond kan komen.'
Maar of de
overheid dat zou moeten ondersteunen om het van de grond te helpen, kan
haar goedkeuring niet zomaar wegdragen. 'Daar moeten we voorzichtig mee
zijn. Projecten moeten van zichzelf levensvatbaar zijn. Ja, ik geloof in
het maatschappelijk belang van de binnenvaart. Toch geloof ik niet in
het verlenen van fiscale voordelen aan verladers.'
De Raad voor Verkeer & Waterstaat heeft geadviseerd dat verladers als tegenprestatie voor het
over water laten vervoeren van hun lading een fiscaal voordeel zouden
krijgen. 'Ik vind dat dubbel. De belastingen worden geheven om de
uitgaven van de overheid te financieren. Ik geloof er niet in dat we
daarmee dit soort fiscale regelingen moeten starten. De overheid zou
echter de ontwikkeling van de binnenvaart niet dwars mogen zitten. Ik
zet daarom zeker vraagtekens bij de proeven en de invoering van het
multitrailer vervoer. Dat zou ten koste kunnen gaan van de binnenvaart
terwijl we het vervoer toch juist van die weg af willen hebben. En de
Betuwelijn is voorlopig nog niet klaar.'
De Betuwelijn wordt door Ineke
Dezentjé gezien als een goede vervanger van het wegvervoer. 'Het vervoer
naar bijvoorbeeld Oost-Europa zal nog verder groeien en het moet toch
ergens heen. De binnenvaart is prachtig - ik promoot het al 25 jaar.'
In 1978 kwam de voormalige stewardess van Lufthansa bij ECT als
PR-executive. Ze studeerde Nederlandse recht en bedrijfskunde in de
avonduren werd ze na in 1993 algemeen directeur van de RPPC om in juni
2003 voor de VVD in de Kamer zitting te nemen - op het nippertje, ze
schoof naar een verkiesbare plek op de VVD-lijst toen enkele Kamerleden
zitting namen in het kabinet.
Voordien had ze al warm kunnen lopen in de
locale politiek van de gemeente Cromstrijen (Numansdorp en Klaaswaal),
waar ze fractievoorzitter van de VVD in de gemeenteraad was. Ze heeft
dat nog wel enige tijd gecombineerd met het Kamerlidmaatschap, maar met
haar locale activiteiten is ze vorig jaar gestopt. 'Mijn mentor in de
Kamer, Frans Weisglas, vindt dat alle Kamerleden zich tevens met de
lokale politiek bezig zouden moeten houden, om voeling te houden met wat
er lokaal speelt. Daar zit wel iets in.'
De binnenvaart is bijzonder voor Ineke Dezentjé. 'Ik bewonder het
ondernemerschap en vooral de gezinsbedrijven.'
Voorzichtige gang door het gangboord van het containerschip.