Welkom bij VAART! Klik hier voor Sitekoers als afstandsbediening.VAART! is één en al Bits, Bytes en Binnenvaart Naar de openingspagina VAART! Actueel
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD
Editie 1.2 van 15.7.2004
© 2004 VAART!Info



ma di wo do vr za
Alle dagen actueel !

Elke week 'n keer !

Veil je eigen handel!
Actueel aanbod

Elke vrijdag
van 22.00-23.00 u.

Kom sfeerproeven in
VAART! Café Live
NOS-tt
Damrak
Pegel
RWSbvs
2.Kamer
Lokatie
ANP|Tijd
Banen
Gasolie
Route
SMS / 2
Tel.gids
NSIntOV
't Weer

Klik voor afstandsbediening
Actueel
Archief
Bankzaken
Bedrijf
Café
Column
Forum
Historie
ICQ-groep
Kiosk
Links
Milieu
NautiCams
Nautisch
NieuwsNet
Planner
Reizen
Software
Telematica
Top-10
Veiling
Vraagbaak
Vracht
Watersport
Webring
Werf
Werk
Wetgeving
Zoek
 

No Limit

Berging van het geplooide nieuwbouw motorbeunschip No Limit
in de Middensluis van IJmuiden, 5 t/m 7 juli 2004,
in beeld gebracht door nautisch fotograaf Ronald Koelink.


[Klik voor een vergroting] [Klik voor een vergroting] [Klik voor een vergroting] [Klik voor een vergroting] [Klik voor een vergroting]
01
33 KB
02
48 KB
03
44 KB
04
49 KB
05
37 KB
[Klik voor een vergroting] [Klik voor een vergroting] [Klik voor een vergroting] [Klik voor een vergroting] [Klik voor een vergroting]
06
36 KB
07
34 KB
08
30 KB
09
40 KB
10
42 KB
[Klik voor een vergroting] [Klik voor een vergroting] [Klik voor een vergroting] [Klik voor een vergroting] [Klik voor een vergroting]
11
22 KB
12
55 KB
13
46 KB
14
30 KB
15
39 KB
[Klik voor een vergroting] [Klik voor een vergroting] [Klik voor een vergroting] [Klik voor een vergroting] [Klik voor een vergroting]
16
37 KB
17
29 KB
18
47 KB
19
33 KB
20
41 KB
[Klik voor een vergroting] [Klik voor een vergroting] [Klik voor een vergroting] [Klik voor een vergroting] [Klik voor een vergroting]
21
27 KB
22
36 KB
23
38 KB
24
32 KB
25
33 KB
[Klik voor een vergroting] [Klik voor een vergroting] [Klik voor een vergroting] [Klik voor een vergroting] [Klik voor een vergroting]
26
40 KB
27
30 KB
28
49 KB
29
37 KB
30
56 KB
[Klik voor een vergroting] [Klik voor een vergroting] [Klik voor een vergroting] [Klik voor een vergroting] [Klik voor een vergroting]
31
60 KB
32
32 KB
33
38 KB
34
62 KB
35
65 KB
[Klik voor een vergroting] [Klik voor een vergroting] [Klik voor een vergroting] [Klik voor een vergroting] [Klik voor een vergroting]
36
39 KB
37
36 KB
38
60 KB
39
57 KB
40
61 KB
[Klik voor een vergroting] [Klik voor een vergroting] [Klik voor een vergroting] [Klik voor een vergroting] [Klik voor een vergroting]
41
35 KB
42
37 KB
43
33 KB
44
36 KB
45
55 KB
[Klik voor een vergroting] [Klik voor een vergroting] [Klik voor een vergroting] [Klik voor een vergroting] [Klik voor een vergroting]
46
33 KB
47
42 KB
48
29 KB
49
35 KB
50
39 KB
[Klik voor een vergroting] [Klik voor een vergroting] [Klik voor een vergroting] [Klik voor een vergroting]
51
55 KB
52
46 KB
53
36 KB
54
29 KB




No Limit in het nieuws

  • Nieuw mbs No Limit knikt in sluis IJmuiden

    IJMUIDEN 5/7 - In de middensluis in IJmuiden is vanmorgen het 110 meter lange, volgeladen beunschip No Limit bijna door midden gebroken en gezonken. Het 3500 ton metende schip was twee weken geleden als het grootste Nederlandse beunschip nieuw opgeleverd door Veka Scheepsbouw BV aan schipper-eigenaar Nico Duikersloot. Het casco is gebouwd in Sint Petersburg. De No Limit was met een lading zand vanaf het Forteiland op weg naar Amsterdam en knikte bij het aanmeren in de middensluis, waardoor het water maakte en dreigde te zinken. De gealarmeerde brandweer trachtte met behulp van dompelpompen zinken te voorkomen. Twee kraanschepen verlenen assistentie. Er deden zich geen persoonlijke ongelukken voor. Het scheepvaartverkeer in de middensluis is geblokkeerd, evenals het wegverkeer over dit sluisgedeelte. KLPD-woordvoerder John Bennink spreekt van een 'bizar scheepvaart-incident' met een 'nog onopgehelderde en onbegrijpelijke oorzaak'. Veka Scheepsbouw, de Werkendamse bouwer van het ongeveer twee miljoen kostende schip, staat naar eigen zeggen bekend als allround scheepsbouwer.
    >> ** Noordhollands Dagblad / Persbericht KLPD

  • Raad voor Transportveiligheid onderzoekt breuk No Limit

    IJMUIDEN 6/7 - De Raad voor de Transportveiligheid onderzoekt het doorbreken van het binnenvaartschip No Limit in de Middensluis in IJmuiden. Dat heeft een woordvoerder van de Raad dinsdagmiddag meegedeeld. Onderzoekers van de Raad waren maandagmiddag al bij het schip voor een eerste verkennend onderzoek. De Raad verwacht dat het onderzoek over een halfjaar tot een jaar is afgerond. Het lossen van de lading zand uit het gebroken binnenvaartschip is dinsdagmiddag voltooid. Dat heeft een woordvoerster van Rijkswaterstaat meegedeeld. Het schip wordt woensdagochtend vroeg uit de Middensluis in IJmuiden geborgen.
    [...] Secretaris A. de Weerd van de Schippersvereniging Schuttevaer vermoedt dat een constructiefout de oorzaak is van het ongeluk met het gloednieuwe schip. Een verkeerde manier van beladen sluit hij uit. 'Het is een homogene lading die over het gehele schip uitvloeit.'
    // Zie ook: 'Ongeloof en emoties bij bemanning No Limit'
    >> *** Reformatorisch Dagblad

  • Middensluis zeker een week gestremd

    IJMUIDEN 6/7 - Het duurt nog zeker tot eind van deze week voordat de IJmuidense Middensluis weer vrijgegeven kan worden voor de scheepvaart. De sluis raakte maandagochtend gestremd toen de No Limit, Nederlands grootste beunschip, door midden knikte en dreigde te zinken. In opdracht van Rijkswaterstaat werden ook vannacht de bergingswerkzaamheden voortgezet. De calamiteit voltrok zich toen het 110 meter lange en 11.45 meter brede schip, geladen met 2000 kubieke meter zand, afmeerde in de Middensluis. Met een luide knal sprongen midscheeps een aantal spanten en binnen enkele seconden kwam het middenschip van de No Limit onder water te liggen. De steven en het achterschip werden omhoog getild. Ternauwernood kon de vijf man tellende bemanning de kant bereiken. Niemand raakte gewond. Over de oorzaak van het ongeluk bestaat nog veel onduidelijkheid.
    // Zie ook: 'Schip breekt in tweeën' (met foto's)
    // Zie ook: 'Sluizen kwetsbaar bij scheepsrampen'
    >> *** IJmuider Courant

  • Gebroken schip naar veilige haven

    IJMUIDEN 7/7 - Het gebroken binnenvaartschip No Limit is woensdagmorgen uit de Middensluis bij IJmuiden gehaald. Met behulp van twee sleepboten wordt het schip naar de haven in Amsterdam vervoerd. Het bergen van de No Limit was binnen een uurtje klaar omdat maandag en dinsdag al de lading zand van 2000 kubieke meter eruit was gehaald. Het 110 meter lange schip brak maandagochtend bij de Middensluis in IJmuiden in twee stukken. Volgens woordvoerder Land van bergingsbedrijf Wijsmuller, dat het binnenvaartschip naar Amsterdam vervoert, verloopt het transport naar wens. De operatie is om 07.30 begonnen en Land verwacht dat die in totaal vijf uur gaat duren. ,,Dat betekent dat de No Limit tussen 12.00 en 13.00 uur in Amsterdam zal zijn.'' De Middensluis in IJmuiden is woensdag rond 08.00 uur weer vrijgegeven voor het scheepvaartverkeer.
    // Zie ook: 'Verbazing overheerst
    // Zie ook: 'Koortsachtig overleg over berging'
    << Planet Internet / ANP

  • Collega's zandschipper boos over gebrek aan opvang

    IJMUIDEN 8/7 - Als Piet van Mullem gisterochtend de Middensluis binnenvaart, ervaart hij een lichte rilling. Enkele uren eerder is de doormidden geknikte No Limit daar nog weggesleept. ,,Het voelt raar aan'', zegt de schipper van het zandschip Marco als hij op exact dezelfde plek aanlegt. Piet van Mullem is één van de bekendste schippers die 'in het zand' zit. Hij vaart al tientallen jaren, samen met zijn vrouw, door de sluizen van IJmuiden, maar heeft vooral zijn bekendheid te danken aan de aanwezigheid van zijn drie Sint Bernardshonden. Zij rennen over het zand heen of liggen gebroederlijk bovenop het dek, waar ze een eigen hondenparadijs hebben met hokken, speeltjes en planten. Piet is op maandagavond gelijk naar de Middensluis gekomen om Nico Duikersloot en zijn vrouw steun te geven. Hij zegt: ,,Het zandwereldje is één grote familie. Er is natuurlijk veel concurrentie, maar veel jongens kennen elkaar al jaren.'' De schipper van de Marco ergert zich eraan dat er helemaal geen opvang was voor Nico Duikersloot en de bemanning.
    >> *** IJmuider Courant

  • Ladingsfout No Limit vrijwel uitgesloten

    IJMUIDEN 8/7 - Een team van deskundigen van de Scheepvaartinspectie, de Raad voor Transportveiligheid, de KLPD en verzekeringsexperts is woensdag onmiddellijk na de berging van de No Limit begonnen met een onderzoek naar de oorzaak van de scheepscalamiteit. Nu al wordt vrijwel uitgesloten dat een ladingsfout er toe heeft geleid dat het schip maandag in de IJmuidens Middensluis knikte en bijna geheel zonk. Woensdagochtend om kwart voor zes verliet het 110 meter lange en 11.45 meter brede rampschip, dat in zijn wittebroodsweken al zonk, eindelijk de Middensluis. [...]
    Het kan nog enige tijd duren voordat de exacte oorzaak van het ongeval bekend is. Die wordt vooral gezocht in de technische hoek. Mogelijk is bij de bouw van het casco in Kiev een spant vergeten, die het schip zijn verband moet geven. Ook zou inferieur laswerk de oorzaak kunnen zijn.
    >> *** IJmuider Courant

  • Uitgebreid IVW-onderzoek naar No Limit

    Het onderzoek van de Inspectie Verkeer en Waterstaat naar het ongeluk met de No Limit spitst zich toe op de belading en de constructie. Dit stelt persvoorlichter Fred van Zijl. 'Dit gebeurt niet elke dag met een nieuw schip', zegt hij met gevoel voor understatement. 'Het is in het belang van de hele sector dat wij zo snel mogelijk de oorzaak achterhalen, de resultaten van ons onderzoek bekend maken en maatregelen nemen om te voorkomen dat een dergelijk incident nogmaals kan gebeuren.' Experts van IVW divisie Scheepvaart waren maandag 5 juli in IJmuiden en kwamen ook naar de werf in Amsterdam, waar de No Limit voorlopig naar toe is gesleept. [...]
    Hoewel Van Zijl aanvankelijk nog informatie geeft over het onderzoek, stelt de IVW zich later gereserveerder op. 'Wij doen onafhankelijk van de Raad voor Transportveiligheid onderzoek. Gedurende het onderzoek geven wij geen commentaar over de voortgang daarvan. Het onderzoek wordt voor 1 september afgerond.'
    >> *** Weekblad Schuttevaer



index