VAART! Forum week 30 (1997)
14 berichten, 766 regels
===================================================================

Onderwerpen in het forum deze week:

* VAART! Nieuws van de website (1)
* VAART! Securitel-lijst bulkt van scheepszaken (2)
* VAART! Bladen: Schuttevaer, 26/7 (1)
* IJkgegevens in computer (1)
* ABRI-Column: Geduld!! (1)
* Geduld!! (1)
* Nieuw: Erik Pauwels (Aviso)(1)
* VAART! Forum: stand deelnemers (6)

(discussiebijdragen in deze volgorde gegroepeerd per onderwerp) 

Toezending van dit verzamelbestand per e-mail is eens per week 
(als week-digest) mogelijk voor wie (tijdelijk) niet actief wil/kan 
meedoen aan VAART! Forum. 
Je abonneert je (gratis) of je maakt de toezending ongedaan in 
een bericht aan de VAART! Forumbeheerder, e-mail: dvdm@compuserve.com

Wie door verzendproblemen uit VAART! Forum is verwijderd krijgt 
automatisch deze week-digest. Je maakt toezending ongedaan
door je opnieuw aan te melden als deelnemer, met een e-mail aan:
majordomo@oosix.icce.rug.nl, zonder subject, met als tekst:
subscribe vaart-l

Deze week-digest is met alle andere discussies per week terug te 
vinden op de VAART! Forum homepage: http://www.vaart.nl/forum



--------------------------------------------------------------
* VAART! Nieuws van de website
  Date: Sun, 20 Jul 1997 19:00:11 -0400
  VAART-bericht van: Dirk van der Meulen 
--------------------------------------------------------------

NIEUWS VAN DE VAART! WEBSITE

Niet alle VAART-Lezers hebben toegang tot de informatie op de VAART!
website. Daarom publiceren we eens per week de nieuwsberichten van VAART!
Actueel in het VAART! Forum. Wat er aan ontbreekt zijn illustraties en
links. Daarvoor moet je dus echt naar http://www.vaart.nl

Nieuw op de site is de ontwikkeling van een pagina VAART! Nautisch.
Alle links over vaarwegen en havens čn de nautische informatie van VAART!
Links is met de links van 'Rijnwaterstanden' verhuisd naar deze nieuwe 
VAART! pagina op het web. Natuurlijk is er op die pagina ook plaats
ingeruimd voor de KSV 'Schuttevaer', per slot van rekening dé nautisch
technische belangenorganisatie van Nederland. Je vindt er nu alleen nog
maar een verwijzing naar het landelijk secretariaat, maar de
afdelingssecretariaten zullen spoedig volgen.

Suggesties ter verdere verbetering van VAART! als dé site voor binnenvaart
op Internet zijn welkom op het email-adres van de redactie:
dvdm@compuserve.com
 
VAART! Actueel in de afgelopen week:

* HES dekt zich in tegen varkenspest 
* It Doarp Hśzum zeilt historische koers 
* Vlagvertoon in VAART! Links 
* Tankers Maga en Erik-B naar Gabon 
* Snelle groei computerbezit aan boord 
* 'Sloopregeling 1997 loopt uit op fiasco' 
* BN-contract voor 40% goedkoper bellen 
* Overheid openbaart Securitel-lijst 
* Rederij Hamburger Lloyd overgenomen 
* Jorritsma weigert vrijstellingen NZ-wet 
* Veiligheidsrapport naar Tweede Kamer 
* Extra zware hijs voor havenkranen op rails 
* Loodsen missen prijsconcurrentie 
* Spoorzoeken in de Donaudelta 

* HES DEKT ZICH IN TEGEN VARKENSPEST 

De varkenspest zou ook gevolgen kunnen hebben voor de Rotterdamse
haven, meldt het Rotterdams Dagblad. Directeur ir. R. Lubbinge van het
massagoed-overslagbedrijf European Bulk Services (EBS), beoogd topman
bij het moederbedrijf HES Beheer, zei tijdens een buitengewone
aandeelhoudersvergadering van HES Beheer, dat de volumes aangevoerd
veevoer door de pest wel eens omlaag kunnen gaan. 'De varkenspest baart
ons zorgen', sprak Lubbinge, die wel opmerkte dat HES Beheer zich al
heeft ingedekt. 20.7.97 

* It Doarp Hśzum zeilt historische koers 

Het fantastische zeilweer trok zaterdag veel publiek naar de boorden van
het IJsselmeer bij Stavoren. Daar zeilde het skūtsje It Doarp Hśzum een
historische koers. Schipper Lodewijk Eldertszn. Meeter diende zelfs een
protest in tegen de 13 andere skūtsjes. Dat werd afgewezen, maar Meeter
gaat in hoger beroep bij de Zeilraad. 
Anne Tjerkstra werd eerste met het Jouster skūtsje Oeral Thśs. In het
algemeen klassement staat Heerenveen na zes wedstrijden aan kop. Maandag
wordt er gezeild bij Woudsend, waar Douwe Visser vorig jaar revanche nam
met de Sneeker Pan.
De komende weken wordt er vrijwel dagelijks op een ander water in
Friesland gezeild; de jaarlijkse strijd van skūtsjes en schippers van de
Sintrale Kommisje Skūtsjesilen (SKS) wordt 25 juli in Sneek beslecht.
Daarna nemen de 'vrije' skūtsjes het tegen elkaar op in de Iepen Fryske
Kampioenskippen Skūtsjesilen (IFKS). Achtergronden en actueel
wedstrijdnieuws op de site Skūtsjesilen 1997. Daarop ook aandacht voor
het randgebeuren, ondermeer met een verhaal over de sleepboot Rixt, die
met oud-skūtsjeschipper Lammert Zwaga en werfeigenaar Cees Visser
voortdurend standby is. 19.7.97 

* VLAGVERTOON IN VAART! LINKS 

Eén jaar VAART! Forum lijkt een goede gelegenheid voor enig vlagvertoon
in VAART! Links 97/29. We zijn op zoek gegaan naar gepavoiseerde sites
op het web, naar sites die de betekenis van seinvlaggen uitleggen, en
sites met nationale vlaggen. Ook wel eens handig als je onderweg een
vreemde nationaliteit tegenkomt: was dat nou een Rus, een Hongaar, of
misschien toch een Oostenrijks schip? De opening is zelfs literair.
20.7.97 

* TANKERS MAGA EN ERIK-B NAAR GABON 

Transport & Offshore Service in Rotterdam (TOS) gaat twee
binnenvaarttankers vanuit de Maasstad naar het Afrikaanse Gabon
verschepen, meldt het Rotterdams Dagblad. Voor het transport worden twee
vrachtschepen van de Duitse rederij Baco-Liner ingezet. De allereerste
tanker, de 85 meter lange Maga, is inmiddels met de Baco-Liner 1 al uit
Rotterdam vertrokken. Het tweede exemplaar, Erik-B (90 meter lang),
volgt eind deze maand met de Baco-Liner 3. Rederij Waterweg uit Den
Helder, de opdrachtgever van het transport, gaat de tankers in Gabon
inzetten om ruwe olie van een olieveld uit het binnenland naar de kust
te vervoeren. 18.7.97 

* SNELLE GROEI COMPUTERBEZIT AAN BOORD 

Het computerbezit in de binnenvaart lijkt met sprongen toe te nemen. De
KSV Schuttevaer kwam een paar maanden geleden op 25%, maar Team 4 dat in
opdracht van Verkeer & Waterstaat de markt onderzoekt kwam in een
tussentijdse rapportage al op 42%. Nog niet de helft heeft er een modem
bij. Van de ondervraagde schippers gebruikt 30% de computer alleen
zakelijk, 24% alleen privé. 18.7.97 

* 'SLOOPREGELING 1997 LOOPT UIT OP FIASCO' 

De sloopregeling 1997 dreigt op een fiasco uit te lopen. In Weekblad
Schuttevaer doet secretaris Guus Poppelaars van de Federatie van
Schippersbonden een boekje open over het verontrustend lage aantal
inschrijvers voor de lopende tender. Anderzijds heeft de Hoge Raad de
sloopuitkering als subsidie aangemerkt, waardoor voor schippers bij
sloop fiscale problemen ontstaan. De kwestie werd eerder uitvoerig
besproken in de column Slopen met gevaren van ABRI-directeur Wim
Onderdelinden. In een reactie op de column toont Gerard Kester van de
schippersvakbond ONS zich allerminst gerust over een goede afloop.
17.7.97 

* BN-CONTRACT VOOR 40% GOEDKOPER BELLEN 

Bellen van de wal met GSM-nummers in binnen- en buitenland en naar
walnummers in het buitenland kan tot bijna 40% goedkoper. Binnenvaart
Nederland (BN) tekent vandaag een mantelovereenkomst met IMS Telecom. De
korting op alle buitenlandse gesprekken en gesprekken met GSM- en
ATF/NMT-toestellen is exclusief voor de 4500 leden van de bij BN
aangesloten organisaties. Ook internaten voor schipperskinderen kunnen
er gebruik van maken. 17.7.97 

* OVERHEID OPENBAART SECURITEL-LIJST 

De overheid zal de Securitel-lijst uiterlijk op 21 juli openbaar maken
in overeenstemming met de uitspraak van de Haagse rechtbank op 15 juli
in kort geding. 
Heeft het Securitel-arrest van het Europese Hof consequenties voor de
binnenvaart? Insiders halen het antwoord wellicht uit de brief aan de
Tweede Kamer van de ministers Sorgdrager (Justitie) en Wijers (EZ). De
brief bevat een overzicht Nederlandse 83/189-notificaties, regelingen
die wčl in Brussel gedeponeerd zijn, zoals het hoort. 
Specifieke regelingen voor de (binnen)vaart zijn op de VAART! site
opvraagbaar. Nog niet vermeld zijn de niet-genotificeerde regelingen;
die zijn vertrouwelijk aan de Kamer meegedeeld. De eerste zijn inmiddels
alsnog in Brussel aangeboden. Juridische achtergronden vind je in het
Securitel Dossier. 15.7.97 

* OVERGENOMEN DOOR REDERIJ STOLT-NIELSEN 

De binnenvaartactiviteiten van rederij Hamburger Lloyd worden
overgenomen door de scheepvaartgroep Stolt-Nielsen Inland TankServices
BV in Rotterdam. Er is een principe-akkoord gesloten. De Zwitserse
rederij Hamburger Lloyd heeft een vloot van 27 tankschepen, waarvan 23
in eigendom, met een totale capaciteit van 50.000 ton. Vorig jaar werd
3,4 miljoen ton olie en chemicaliėn vervoerd. 14.7.97 

* JORRITSMA WEIGERT VRIJSTELLINGEN NZ-WET 

Verreweg de meeste verzoeken om vrijstelling (artikel 18) van de
Tijdelijke wet vrachtverdeling Noord-Zuid- vervoer werden tot nu toe
gehonoreerd. In de Staatscourant van 10 juli jl laat het ministerie van
Verkeer & Waterstaat zich van een andere kant zien: de verzoeken van
K.N. Overmeer & Zn B.V. te Amsterdam en van Compagnie Franēaise de
Navigation Rhénane te Rotterdam zijn afgewezen. Bevrachter Overmeer kan
geen ontwerpovereenkomst maar slechts vrijblijvende offertes laten zien
voor het vervoer van kunstmest van Amfert (Amsterdam) naar Franse
bestemmingen. CFNR wil bestaand werk (25.000 tot 50.000 ton lood- en
zinkconcentraat met bestemming Noyelles-Godault in Frankrijk) van
Antwerpen naar Rotterdam overhevelen, maar de Commissie van
onafhankelijke deskundigen ziet dat om meerdere redenen niet zitten. 

* VAART!: 'ZET BESCHIKKINGEN OOK OP INTERNET' 

De redactie van VAART! dringt er per e-mail bij het ministerie op aan de
beschikkingen niet uitsluitend te publiceren in de Staatscourant, maar
ook op Internet. 'Het aantal Internet-aansluitingen in de binnenvaart is
al groter dan dat van Staatscourant-abonnees uit de branche. Bovendien
laat het ministerie daarmee zien dat het oog heeft voor de praktische
kant van telematica.' Als voorbeeld verwijst de VAART!-redactie naar de
publicatie van VROM-beschikkingen voor het binnen of buiten Nederlands
grondbebied brengen van afvalstoffen. 13.7.97 

* VEILIGHEIDSRAPPORT NAAR TWEEDE KAMER 

'Beslissen over risico's is en blijft het afwegen van vele factoren. Het
inzichtelijk maken van de risico's, door ze te berekenen aan de hand van
een afgesproken systematiek zorgt ervoor dat de veiligheid bespreekbaar
is in objectieve termen. Dit kan alle betrokkenen bij het vervoer over
water in diverse situaties helpen besluiten te nemen.' Dit schrijft
minister Jorritsma (V&W) bij de aanbieding van het eindrapport
'Veiligheid vervoer over water' aan de Tweede Kamer. 14.7.97 

* EXTRA ZWARE HIJS VOOR HAVENKRANEN OP RAILS 

Havenkranen op rails zijn volgens de Hoge Raad 'onroerend goed', en
vallen daarmee onder het dure tarief van de gemeentelijke
onroerende-zaakbelastingen (OZB). De ondernemersorganisatie VNO-NCW
roept gemeenten op om overslagbedrijven daar niet de dupe van te laten
worden. Havengemeente Rotterdam rekent op twee miljoen extra inkomsten.
Overslagbedrijven ECT en EMO vrezen een forse lastenverzwaring. 13.7.97 

* LOODSEN MISSEN PRIJSCONCURRENTIE 

Loodsen moeten zich langs de Nederlandse kust onderwerpen aan
marktwerking, meldt een V&W-persbericht over het advies van de commissie
Frissen. De commissie adviseert V&W-minister Jorritsma per regio
verschillen in tarieven en veiligheidsvoorschriften (= loodsplicht) toe
te staan. Een onafhankelijke Raad van Toezicht moet het functioneren van
de loodsen in de gaten houden. De operatie moet de privatisering van het
Loodswezen in 1983 alsnog doen slagen. Alles over loodsen in Europa bij
EMPA. 9.7.97 

* VAART! REIZEN: SPOORZOEKEN IN DE DONAUDELTA 

Nog geen drie maanden oud is Rijn-cruiseschip Amadeus van de
Oostenrijkse firma Luftner en ze heeft haar eerste bijzondere daad al
verricht. Onder leiding van kapitein Bert van Elburg is zij de eerste
die de hele Donau is afgezakt, voorbij de IJzeren Poort, tot aan de
Zwarte Zee. Een unieke waterreis in VAART! Reizen. 9.7.97 

* Stuur reacties en nieuwe berichten naar: vaart-l@oosix.icce.rug.nl
* Wat geeft je het jarige VAART! Forum cadeau? Een nieuwe deelnemer?


--------------------------------------------------------------
* VAART! Securitel-lijst bulkt van scheepszaken
  Date: Mon, 21 Jul 1997 14:40:29 -0400
  VAART-bericht van: Dirk van der Meulen 
--------------------------------------------------------------

* SECURITEL-LIJST BULK VAN SCHEEPSZAKEN

De 'negatieve' Securitel-lijst, die maandag ondermeer via het Web
officieel openbaar is gemaakt, loopt over van de scheepszaken. Van de
400 wetten en regelingen die (nog) niet bij de Europese Commissie zijn
gemeld, hebben er ruim 130 betrekking op de scheepvaart. 

Zo moet het Binnenschepenbesluit voor wat de technische eisen voor
passagiersschepen betreft nog met 'Brussel' besproken worden. Dat geldt
ook voor in 1995 vastgestelde regelingen voor marifooninstallaties,
radarinstallaties en bochtaanwzijzers, en voor de regeling
typegoedkeuring en installatievoorschriften tachograaf internationale
Rijnvaart. 

De redactie van VAART! heeft behalve de genotificeerde
scheepvaartregelingen nu ook de niet-genotificeerde regelingen in een
eigen webpagina uitgeselecteerd. Je komt er snel via VAART! Actueel op
http://www.vaart.nl


* Stuur reacties en nieuwe berichten naar: vaart-l@oosix.icce.rug.nl
* Wat geeft je het jarige VAART! Forum cadeau? Een nieuwe deelnemer?

------------------------------------------------------------------
* VAART! Securitel-lijst bulkt van scheepvaartzaken
  Date: 22 Jul 1997 14:30:06 U
  VAART-bericht van: "Roelof Weekhout" 
------------------------------------------------------------------

Beste VAART-L lezers,

Zoals Dirk van der Meulen vanmorgen al heeft aangekondigd, is het
gedeelte van de wetten en regels die betrekking hebben op de scheepvaart
in het kader van het Securitel-arrest gepubliceerd op de Vaart-nieuws
pagina. 

Op verzoek van verschillende organisaties zowel binnen als buiten het
Rijn- en Binnenvaarthuis heb ik deze lijst omgezet in een tekstdocument,
dat op verzoek via e-mail bij mij verkrijgbaar is. 

Het document is een Word 6.0-tabel. Eventueel kan ik het op verzoek in
een ander formaat of ander type tekstverwerker verstrekken. 

Een groot deel van deze wetten en regelingen hebben direct betrekking op
de binnenvaart. In de tabel zijn de 'binnenvaart-wetten en -regels' vet
afgedrukt. Mede dankzij het (tamelijk arbeidsintensieve) omzetwerk ben
ik enkele verrassende dingen tegengekomen. Het voorgaande bericht maakte
al melding van (technische) voorschriften voor marifoons,
bochtaanwijzers en tachografen. Nu blijkt dat ook het nieuwe ROSR
(Reglement van Onderzoek voor Schepen op de Rijn) en de Regeling vervoer
gevaarlijke stoffen binnenvaart (VBG) tot de 'ongeldige' regelingen
horen. Ook een gedeelte van de ARBO-wet komt op de lijst voor... 

Voor geintresseerden dus een mailtje aan: r_weekhout@binnenvaart.nl

Vriendelijke groeten,

Roelof Weekhout

* Stuur reacties en nieuwe berichten naar: vaart-l@oosix.icce.rug.nl
* Wat geeft je het jarige VAART! Forum cadeau? Een nieuwe deelnemer?


--------------------------------------------------------------
* VAART! Bladen: Schuttevaer, 26/7
  Date: Wed, 23 Jul 1997 18:30:01 -0400
  VAART-bericht van: Dirk van der Meulen 
--------------------------------------------------------------

Weekblad Schuttevaer, 26 juli 1997

BELLEN ALWEER GOEDKOPER

Binnenvaart Nederland doet er alles aan om VAART! lezers het leven
aangenamer te maken ;-). Weekblad Schuttevaer opent deze week met
'Binnenvaart Nederland sluit tweede mega-telefooncontract', en de
melding dat met Liberfoon nog verder wordt onderhandeld over
computertransmissie. Nu al kan mobiel bellen 10% goedkoper - voordeel
volgens BN gemiddeld 1000 gulden per jaar - al heb je daar wel een nieuw
(06-54) nummer en een nieuw (gratis) toestel voor nodig. Het contract
sluit aan bij de overeenkomst die met IMS Telecom is gesloten, en waar
vooral de 'opbellers' vanaf de wal van profiteren. 

AFRIKAANSE OLIE. VAART! Actueel had vanuit het on-line Rotterdams
Dagblad al iets gemeld over de tankers Maga en Erik B die in Afrikaans
Gabon olie gaan varen, maar het Schuttevaer-verhaal daarover wint het
qua inhoudelijkheid. Ook de foto waarop de Maga de buik van de
Baco-Liner I binnenvaart is niet te versmaden. Beide tankers zijn in
1972 in het Poolse Wroclaw gebouwd, en ook geschikt voor beperkte
kustvaart. Dat was duidelijk een bewuste keus van Transport & Offshore
Services, die het project op zich nam. 

NIET TERECHT. De 'human touch' voorop komt van een verhaal over de
verdwenen Carola Kikkert (15, ms Pikkolo), die na een half jaar weer is
opgedoken, maar voor haar ouders nog steeds niet 'terecht' is. 
Ook niet terecht lijken de boetes die zeventien schippers een jaar
geleden kregen opgelegd toen ze de vaardieptebeperking op het kanaal
Wessem-Nederweert negeerden. De zaak is door het kantongerecht in
Roermond aangehouden, en schippersadvocaat mr Marius van Dam toont zich
al zeker van de overwinning. 

RIVIERMEESTER. De ruimte voor het -ontbrekende- KSV-nieuws op 'Havens en
vaarwegen' wordt ingenomen door 'We waren de oren en ogen van de Waal',
een terugblik-interview met ('noem mij maar riviermeester') Gerard
Straatman, ambtenaar maar Schuttevaerder in hart en nieren. Op dezelfde
pagina 'Zomer blijft wisselvallig'. Geen opwekkend weerbericht van Peter
Cruyff voor wie nog vakantie tegoed heeft. 

SCHIJNAANVAL. De eerste milieuvriendelijke tewaterlating bij Rijnwaal,
verliep volgens de Schuttevaer (pagina 3) niet al te vlotjes. En
tankerschipper Hens van Buren (mts Hanna) is woedend over de
'schijnaanval' die een Lynx-helicopter van de marine vorige week dinsdag
tijdens de Nijmeegse zomerfeesten boven schepen op de Waal uitvoerde.
Volgens Theo Centen, coördinator Vaarwegen bij RWS Oost-Nederland was
aan alle voorschriften en vergunningen voldaan. 'Maar ik vind het heel
goed dat Van Buren belt als hij zich onveilig voelde, want het kan zijn
dat wij de zaak niet goed hebben ingeschat.' Van Buren kan er niet over
uit: 'Als je in Nijmegen met een kegelschip je auto aan de kant wil
zetten, staat de hele stad op z'n kop, maar de gemeente Nijmegen geeft
marinehelikopters wel toestemming boven tankers te stunten!' 

CONTAINERVAART. De opening van 'Nieuws en achtergronden' is voor A.
Dubbelman (47) die zijn containervaartbedrijf Ducatro heeft verkocht aan
Interfeeder Rotterdam BV, net als Eurobulk onderdeel van de Franse Groep
Touax. Touax verdubbelt hierdoor haar omzet in Nederland naar 25 miljoen
gulden. Dubbelman zocht niet naar overname of participatie, maar door
gesprekken over de verkoop van de duwboot Camaro kwam overname van het
hele bedrijf vanzelf ter sprake. Touax' Interfeeder heeft op het traject
Rotterdam-Antwerpen twee eenheden varen; de Ducotra-vlag wappert op acht
containerschepen en -duweenheden. 

KAARTENBAK. Verrassend aan alle kanten is het verhaal 'De pin-ups in het
magazijn zijn zelf al heel lang oma', over het jarige Troost
Scheepsbenodigdheden dat feestelijk naar 2000 gaat. Directeur Joop
Troost toast vanaf z'n stoepparty op het Noordereiland. Daar tegenover
doemt de Kop van Zuid op: heel erg high-tech en reuze efficiėnt. Hoe
gaat Troost de volgende eeuw in, vraagt Schuttevaer's Rens van der
Hammen zich haast bezorgd af. Er staat zelfs geen computer in kantoor.
Troost grijnst, Anneke lacht en wijst op een tot de rand gevulde,
afgeleefde kaartenbak: 'Dat is m'n baas z'n computer.' Maar, zoals
gezegd: het verhaal blijft verrassend... 

STORM IN GLAS WATER. Natuurlijk schrijft Schuttevaer ook over de
Securitel-lijst van niet-aangemelde regelingen. Maar advocaat Pieter
Blussé noemt het 'allemaal wat minder heftig en dramatisch als iedereen
dacht, ofwel een storm in een glas water. Het wordt pas interessant als
je voorschriften moest volgen, waardoor je ten opzichte van je
concurrentie bent benadeeld.' 
Groter zijn op 'Varend bestaan' de kopletters 'Rijkswaterstaat begint
proef met vijf walradars aan boord', over het Europese
Incarnation-project met als doel de ontwikkeling van een Rivier
Informatie Systeem. Het systeem is ook bedoeld voor het geautomatiseerd
zenden van identificatiegegevens naar stations aan de wal, voor
informatie-uitwisseling tussen binnenschepen en walpartijen als
vaarwegbeheerders, verladers en bevrachters. 

TIJD VAN LEZEN. Je boft als je (vakantie)tijd hebt om deze Schuttevaer
helemaal te lezen, want zo'n (echt) verhaal over schipper Gerus Brugman
die scholiertjes in uit Prinsenbeek vertelt wat varen is, doet het toch
stukken beter dan een samenvattinkje -met alle respect- in een
BVB-rubriek. 
En al even dramatisch, maar van een naar soort, is het bericht 'RSB
'liquideert' bevrachter Tromp'. Jarenlang een grote naam op de
Rotterdamse schippersbeurs, maar na overname door het Duitse bedrijf RSB
Logistic GmbH én de liberalisatie van het vervoer over water, zachtjes
in de versukkeling geraakt. RSB heeft abrupt de deur dicht gedaan.
'Binnenlands bevrachter' Johan den Breejen wikkelt bij
Bevrachtingskantoor Rotterdam BV de lopende zaken af. Klanten en
schippers kunnen daar ook in de toekomst terecht. 

OP WEG NAAR WINST. Skūtsjeschipper Douwe Visser van de Sneeker Pan is
(ook volgens Schuttevaer) op weg naar winst. Met nog twee wedstrijden te
gaan staat de titelverdediger ook dit jaar weer bovenaan in het algemeen
klassement. Winst ruikt ook scheepsmakelaar George Rensen, die volgens
het openingsverhaal op een volledig met Roemeense scheepsbouwverhalen
gevulde pagina een bod doet op de werf Orsava. Zijn bedrijf Robo
Shipping liet er de Berdina als 25ste casco bouwen. 'Ik zet voor de
komende vijf tot tien jaar onvoorwaardelijk in op dit land.(...) En
natuurlijk probeer ik als ondernemer winst te maken; behalve aan de
verkoop van een nieuw schip, nu ook aan de bouw verdienen', zegt Rensen.

AFVALTRANSPORTEN. Nieuws is de oprichting van de bevrachtingsorganisatie
Afvaltransporten Nederland door PTC en NPRC. Dit moet na 1 september de
(commerciėlere) opvolger van het Bureau Milieutransporten Binnenvaart
(BMB) worden. Wijnand Nobel, voorheen acquisiteur van het BMB, vormt
samen met W.H. Vredenburg (NPRC) en Harry Lubbers (PTC) de directie van
de nieuwe BV. Elders op de pagina 'Vervoermarkt' lezen we dat dat
voorlichtingstaak van het BMB wellicht overgaat naar het BVB. 

Als een waardig besluit plukken we van 'In 't Kielzog' nog het bericht
dat Europees Parlementslid ir Leen van der Waal vorige week in
Straatsburg bij zijn afscheid is geridderd. Voor binnenvaartzaken in het
EP kon niemand ooit om Van der Waal heen. 


Dirk - zomaar een lezer - van der Meulen

In VAART! Bladen wordt globaal de inhoud van nieuw verschenen
binnenvaartbladen De Scheepvaartkrant, De Binnenvaartkrant en 
Weekblad Schuttevaer besproken (en af en toe een buitenlands blad) 
door 'zomaar een lezer'. 

Wil je zelf voor eens of vaker die lezer zijn? VAART! is voor de 
komende weken op zoek naar vakantielezers. Meld je per e-mail bij
dvdm@compuserve.com

Deze bladbespreking is -met links- ook te raadplegen via de VAART! 
website op: http://www.vaart.nl/bladen.htm

* Stuur reacties en nieuwe berichten naar: vaart-l@oosix.icce.rug.nl
* Wat geeft je het jarige VAART! Forum cadeau? Een nieuwe deelnemer?


-----------------------------------------------------------
* IJkgegevens in computer
  Date: Fri, 25 Jul 1997 13:11:53 +0000
  VAART-bericht van: Jeroen Meijer 
-----------------------------------------------------------

Vaart-l genoten,

Onderstaand mailtje kwam bij het BVB terecht. Had de geachte Belg van
Vaart-l geweten..... (Dirk, misschien wil jij hem inlijven en uitleg
geven?). Verzoek aan jullie allen om hem van informatie te voorzien,
vooralsnog op het eronder gegeven emailadres. Dan nu het mailtje: 

Ik ben op zoek naar een programmaatje dat bij inbrengen van de opgemeten
ijkgegevens tijdens of voor/na laden/lossen, zelf de uitkomst berekent
aan de hand van de vooraf ingebrachte meetbriefgegevens. Eventueel in een
sjabloon,liefst onder MS Excel.
Alvast bedankt. Groetjes.

Erik Pauwels 

Virtuele groet,
Jeroen Meijer
-- 
Bureau Voorlichting Binnenvaart
Postbus 23005
3001 KA  Rotterdam
Tel: +31 (0)10 - 4129151
Fax: +31 (0)10 - 4330918	

Bezoekadres:
Rijn- en Binnenvaarthuis
Vasteland 12e
3011 BL  Rotterdam

Bezoek het BVB ook op het Internet:
http://www.inlandshipping.com/

De electronische postbus van het BVB:
mailto:bvb@inlandshipping.com

          ____
          |__| 
         __||
       _|___|________________________________________
      |     Kies binnenvaart Voordat alles stilstaat				/
       \__________________________________________/

* Stuur reacties en nieuwe berichten naar: vaart-l@oosix.icce.rug.nl
* Wat geeft je het jarige VAART! Forum cadeau? Een nieuwe deelnemer?


-------------------------------------------------------
* ABRI-Column: Geduld!!
  Date: Fri, 25 Jul 1997 12:48:02 +0200
  VAART-bericht van: "Stichting A.B.R.I." 
-------------------------------------------------------

NOG EVEN GEDULD!?

Op het moment dat ik de pen ter hand neem voor mijn
maandelijkse bijdrage kopt de Scheepvaartkrant: "Niets om van
te schrikken". Het gaat hier dan over de inmiddels beruchte
sloopuitkering van het Ministerie van Verkeer & Waterstaat.
Berucht omdat de fiscale benadering desastreuze gevolgen kan
hebben voor de schipper die zijn schip aangemeld heeft en zich
aan de wal wil gaan vestigen.

De Hoge Raad heeft recent en uitspraak gedaan inzake een
schipper die in 1990 een sloopuitkering aanvroeg en kreeg van
het Ministerie van Verkeer & Waterstaat. Een met de huidige
vormgeving exact vergelijkbare uitkering/sloopsystematiek. In
betreffend proces heeft de schipper aangevoerd dat de
uitkering van het Ministerie van Verkeer & Waterstaat
een "subsidie" was hetgeen tot gevolg zou hebben dat er geen
W.I.R.-premie behoefde te worden terugbetaald over de
verkoopprijs die immers "ontbrak". Hij heeft gewonnen. Dit
houdt o.a. in dat de belastingdienst het nieuwe en huidige
sloopgebeuren ook als zodanig fiscaal moet gaan beschouwen.

Dit nu is een financiėle ramp omdat de fiscale vrijstelling (man/vrouw:
2 x f 45.000,--) niet in mindering kan worden gebracht op de verkoop-
opbrengst die immers, zoals hierboven reeds gesteld, "ontbreekt". Een
subsidie is namelijk geen verkoopopbrengst.

Vele argumenten zijn te bedenken waarom hier door de Hoge Raad
foutief is beslist. Ook de belastingdienst Rotterdam is het
ook om inhoudelijke redenen oneens met de Hoge Raad. We hebben
echter te maken met de huidige feiten. Het feit dat de
schipper zelf al jaren een sloopbijdrage moet leveren en het
gegeven dat bij alle vorige sloopregelingen de opbrengst
fiscaal wel als "verkoopsom" mocht worden beschouwd, doen nu
kennelijk allemaal niet meer ter zake. 

Reparatie van deze kronkel is dan ook dringend geweest. Vanaf begin juni
wordt er hard aan gewerkt. De vonk is wel overgesprongen, maar toch ....
Waarom er nu zoveel (extra) haast achter zit, zal ieder duidelijk zijn.
Nu de Hoge Raad niet in september, zoals verwacht, maar reeds eind juni
heeft geoordeeld, is de fiscale duidelijkheid ook absoluut nodig. Welke
zekerheid heeft de schipper die zich nog vņņr 31 augustus a.s. (de
sluitingsdatum) wil aanmelden? 

Deze deuk kan en mag het terecht zo noodzakelijk geachte flankerende
beleid niet oplopen. We moeten ons dus maar vasthouden aan Verkeer &
Waterstaat van eind juli die zegt: "niets om van te schrikken". Men gaat
er op het Ministerie vanuit dat dit op hoog niveau te regelen moet zijn.
Heel gemeend zeg ik dan : heel fijn, hartelijk dank. De schipper wil
echter, op tijd, volstrekte (= 100 %) duidelijkheid!

Geduld is niet altijd een schone zaak.

Behouden vaart en neem nog een sigaar ("subsidie") uit eigen
doos (sloopbijdragen).

Wim Onderdelinden
Stichting A.B.R.I.
Heemraadssingel 196
3021 DM  ROTTERDAM
Tel:   010 - 425 90 33
Fax:   010 - 425 89 63
Email: abri@per.nl

* Stuur reacties en nieuwe berichten naar: vaart-l@oosix.icce.rug.nl
* Wat geeft je het jarige VAART! Forum cadeau? Een nieuwe deelnemer?


--------------------------------------------------------------
* Geduld!!
  Date: Sat, 26 Jul 1997 05:41:00 -0400
  VAART-bericht van: Dirk van der Meulen 
--------------------------------------------------------------

Jeroen,

Je schreef:

>>Had de geachte Belg van Vaart-l geweten..... (Dirk, misschien wil jij
hem inlijven en uitleg geven?). Verzoek aan jullie allen om hem van
informatie te voorzien, vooralsnog op het eronder gegeven emailadres.<< 

Dank voor je suggestie; ik heb er inmiddels gehoor aan gegeven.
Voorlopig m'n laatste actie voor VAART-L; ik duik een paar weken
computerloos onder in Noord-Frankrijk. Half augustus zie je me terug in
het VAART! Forum. 

Voor de nieuwe start heb ik al de nodige ideeėn in gedachten, ook om nog
meer mensen bij dit forum te betrekken. Kom je zelf kandidaten tegen,
aarzel niet ze netjes in te lijven. Wat je ze moet laten doen is een
bericht sturen naar: 

        majordomo@oosix.icce.rug.nl
met als -enige- tekst:
        subscribe vaart-l

(let even op de kleine L aan het eind)

De VAART! website (http://www.vaart.nl) gaat de komende weken op de
vakantiestand. Maar er blijft genoeg te zien en te doen. Kijk eens naar
de nieuwe pagina VAART! Nautisch op http://www.vaart.nl/nautisch met
links naar havens en vaarwegen, natte waterbouw, nautische-technische
informatie en - onmisbaar daarbij - alle informatie over de KSV
Schuttevaer. 

Wie alles wil weten van het hoge water in Midden-Europa kan terecht via
VAART! Nieuws op http://www.vaart.nl/nieuws.htm Zelfs met dagelijks
video-nieuws, Donau-waterstanden en een terugblik op 'onze' laatste
watersnoodramp in 1995. 

Het VAART! Forum blijft continu in de lucht voor het snel uitwisselen van
informatie. Maak er gebruik van! Stuur je berichten naar:
             vaart-l@oosix.icce.rug.nl
Lees je nog steeds anoniem mee, overweeg dan of dit niet het moment is om
je eens -in alle vakantierust- voor te stellen aan het VAART! Forum.

Ik wens jullie veel plezier met VAART! de komende weken.

Groeten uit Bathmen/NL,

Dirk

* Stuur reacties en nieuwe berichten naar: vaart-l@oosix.icce.rug.nl
* Wat geeft je het jarige VAART! Forum cadeau? Een nieuwe deelnemer?


--------------------------------------------------
* Nieuw: Erik Pauwels (Aviso)
  Date: Sat, 26 Jul 1997 19:54:44 +0200
  VAART-bericht van: "Pauwels Erik" 
--------------------------------------------------

Hallo,

ik ben Erik Pauwels, 29 jaar en schipper op het siloschip "AVISO".
Afkomstig uit Antwerpen, waar ik op de Handelshogeschool m'n vorming
heb gekregen, maar gekozen om een loopbaan als zelfstandig
schipper-eigenaar uit te bouwen. 

In de loop der jaren heb ik m'n stuurbrevet A, patent tot
Keulen, Rijnradardiploma en ADNR-attest behaald. 

Ik ben bestuurslid VBR en lid werkgroepen steunmaatregelen en promotie
van de PBV. 

Via zaterdagcursussen bijscholing in datacommunicatie, toegepaste
telematika, practisch full distribution management, voorraadbeheer en
materials management, transportmanagement. 

Ik hoop met dit forum op een eenvoudige manier allerhande informatie te
bekomen, en indien mogelijk op vragen te kunnen antwoorden, deelnemen
aan discussies. 

Groetjes, Erik.

* Stuur reacties en nieuwe berichten naar: vaart-l@oosix.icce.rug.nl
* Wat geeft je het jarige VAART! Forum cadeau? Een nieuwe deelnemer?



**********************************************************************
            VAART! Forum telt 46 deelnemers op 14-8-97 
               Nieuwe aanmeldingen per e-mail aan:
                   majordomo@oosix.icce.rug.nl
                     met als -enige- tekst:
                       subscribe vaart-l
**********************************************************************

---------------------------------------
* Unsubscribe: Fred Dekkers (vakantie)
  Date: Mon, 21 Jul 1997 23:20:00 +0200
  From: Majordomo@oosix.icce.rug.nl
---------------------------------------

A.F.P.Bekkers@DZH.RWS.minvenw.nl has unsubscribed from vaart-l.

---------------------------------------
* Nieuw: Ed Eichhorn
  Date: Tue, 22 Jul 1997 18:50:21 +0200
  From: Majordomo@oosix.icce.rug.nl
---------------------------------------

Ed Eichhorn  has been added to vaart-l.

---------------------------------------
* Unsubscribe M.F.Y. van Oppen
  Date: Tue, 22 Jul 1997 22:04:11 +0200
  From: Majordomo@oosix.icce.rug.nl
---------------------------------------

"M.F.Y. van Oppen"  has unsubscribed from vaart-l.

--------------------------------------------------
* Unsubscribe Elbert Vissers (VAART-Digest blijft)
  Date: Sat, 26 Jul 1997 11:47:32 +0200
  From: Majordomo@oosix.icce.rug.nl
--------------------------------------------------

Tecarli Elbert Vissers  has unsubscribed from vaart-l.

---------------------------------------
* Nieuw: Erik Pauwels (ms Aviso)
  Date: Sat, 26 Jul 1997 18:50:56 +0200
  From: Majordomo@oosix.icce.rug.nl
---------------------------------------

"Pauwels Erik"  has been added to vaart-l.
"Pauwels Erik"  has been added to vaart-digest.

------------------------------------------------------------------
* Unsubscribe: Dirk van der Meulen (vakantie; vaart-digest blijft)
  Date: Sun, 27 Jul 1997 00:21:39 +0200
  From: Majordomo@oosix.icce.rug.nl
------------------------------------------------------------------

 has unsubscribed from vaart-l.