VAART-L week 8 (1997) =============================================================== Onderwerpen in de discussielijst deze week: * Nieuwsgierige aag / Windows 95 (7) * Mail (2) * De Bladen: Schuttevaer, 22/2 (1) * De andere bladen (1) * De Bladen: Scheepvaartkrant, 18/2 (1) * Nieuwe en vertrokken deelnemers () (discussiebijdragen in deze volgorde gegroepeerd per onderwerp) =============================================================== ------------------------------------------------------------------ * Nieuwsgierige aag / Windows 95 Date: Tue, 18 Feb 1997 22:36:01 +0100 VAART-bericht van: Pieter Eerland ------------------------------------------------------------------ GOEDE AVOND Door de installatie van WINDOWS 95 -wat een bende- ben ik sedert donderdag j.l. niet meer bereikbaar geweest, en is ook mijn E-Mail sinds donderdag verloren gegaan. Nu ben ik nog al nieuws (gierig) HEB IK NOG IETS GEMIST ? -- P.Eerland Lekstroom Transport BV Opperduit 73a NL-2941 AS LEKKERKERK tel + 31 (0)180 661305 fax + 31 (0)180 664086 http://www.worldaccess.nl/~lekstroo * Stuur reacties en nieuwe berichten naar: vaart-l@oosix.icce.rug.nl * De VAART-L moet je meemaken! -------------------------------------------------------------------------- * Nieuwsgierige aag / Windows 95 Date: Wed, 19 Feb 1997 00:22:25 +0100 (MET) VAART-bericht van: "Roelof F.E. Weekhout" -------------------------------------------------------------------------- At 22:36 18-02-97 +0100, you wrote: >VAART-bericht van: Pieter Eerland > >GOEDE AVOND > >Door de installatie van WINDOWS 95 -wat een bende- ben ik sedert >donderdag j.l. niet meer bereikbaar geweest, en is ook mijn E-Mail sinds >donderdag verloren gegaan. Geachte heer Eerland, beste Pieter, Ik heb intussen zo'n 6 maanden Windows 95 op m'n PC staan, en heb in die tijd de nodige problemen moeten oplossen, dus mochten er nog vragen zijn (en dat geldt uiteraard voor alle Vaart-L lezers) mail me dan gerust. Hopelijk kan ik antwoord op de vragen geven en eventueel tips geven om verloren bestanden terug te halen. Wat betreft de verloren E-mail; de meeste mailprogramma's slaan de mailtjes op in een groot tekstbestand, dat zich doorgaans in de directory van het programma bevindt, of in een sub-directory daarvan. Mocht dit bestand verloren gegaan zijn, kan het vaak met het command UNDELETE worden teruggehaald. Het commando moet vanuit een MS-DOS-window worden uitgevoerd (start; programma's; MSDOS-prompt, of start; afsluiten; computer opnieuw opstarten in MS-DOS-modus). De undelete-truck werkt trouwens alleenmaar als het verwijderde bestand niet intussen is overschreven door nieuwe data. Vriendelijke groeten en nog veel sterkte met Windows 95, Roelof Weekhout (St. SAB: 010-4129544) * Stuur reacties en nieuwe berichten naar: vaart-l@oosix.icce.rug.nl * De VAART-L moet je meemaken! --------------------------------------------------------- * Nieuwsgierige aag / Windows 95 Date: Wed, 19 Feb 1997 00:32:07 +0100 VAART-bericht van: "M.J.J. de Brabander" --------------------------------------------------------- > VAART-bericht van: Pieter Eerland > > GOEDE AVOND > > Door de installatie van WINDOWS 95 -wat een bende- ben ik sedert > donderdag j.l. niet meer bereikbaar geweest, en is ook mijn E-Mail sinds > donderdag verloren gegaan. > > Nu ben ik nog al nieuws (gierig) > > HEB IK NOG IETS GEMIST ? Hallo, Pieter ! Ik vrees dat je in de toekomst nog wel meer email zult missen, want die Mister (win95) Gates moesten ze meteen aan de hoogste boom hangen !! Ik heb maar 1 tip: begin niet ( zoals ik ) aan een ISDN verbinding onder WIN95, want dat is vragen om eem enkele reis krankzinnigengesticht. Groeten en veel succes ! Marc de Brabander * Stuur reacties en nieuwe berichten naar: vaart-l@oosix.icce.rug.nl * De VAART-L moet je meemaken! -------------------------------------------------------------- * Nieuwsgierige aag / Windows 95 Date: Tue, 18 Feb 1997 19:50:05 -0500 VAART-bericht van: Dirk van der Meulen -------------------------------------------------------------- Pieter, >Nu ben ik nog al nieuws (gierig) > >HEB IK NOG IETS GEMIST ? Wat de VAART-L betreft hoef je niets (=nooit iets) te missen. Alle berichten van dit forum kun je nalezen op de VAART-L homepage op http://www.per.nl/vaart/lijst/index.htm Kleine service, die z'n nut weer eens bewijst ;-) En wat Windows 95 betreft is mijn ervaring: installeren op een bestaande PC is inderdaad een ramp, maar ermee werken op een nieuwe PC echt een lust. Groeten uit Bathmen/NL, Dirk * Stuur reacties en nieuwe berichten naar: vaart-l@oosix.icce.rug.nl * De VAART-L moet je meemaken! --------------------------------------------- * Nieuwsgierige aag / Windows 95 Date: Wed, 19 Feb 1997 09:46:16 +0100 (MET) VAART-bericht van: ons --------------------------------------------- Het bericht van Pieter Eerland over Windows 95 en de reacties daarop doen mij weer volop twijfelen of het wel verstandig is Win95 te installeren. Wie heeft er nog iets positiefs over Win95 te melden? mvg Gerard Kester * Stuur reacties en nieuwe berichten naar: vaart-l@oosix.icce.rug.nl * De VAART-L moet je meemaken! ------------------------------------------------------------------ * Nieuwsgierige aag / Windows 95 Date: 19 Feb 1997 10:29:11 U VAART-bericht van: "Roelof Weekhout" ------------------------------------------------------------------ Beste Gerard, Als Windows 95 eenmaal goed geinstalleerd is (en dat kost dus de nodige moeite, maar dat zou ik voor m'n rekening nemen), dan is het als besturingssysteem best aardig. Eigenlijk is het een poging om MAC-OS na te bootsen, het uitstekende snelle multitasking besturingssysteem voor de Apple Macintosh (waar het gehele Rijn- en Binnenvaarthuis al jaren probleemloos en met veel plezier mee werkt). Een van de voordelen van Windows 95 is dat het beter gebruik kan maken van de processor en het geheugen van de PC dan de oudere 16-bits Windows-versies. Hierdoor kunnen sommige taken min of meer gelijktijdig uitgevoerd worden. Bovendien is de bestandstructuur beter toegankelijk geworden (maar dat is persoonlijke voorkeur, dat is namelijk afgekeken van de Mac). Een vrij sterk punt is de zogenaamde 'wizard'-ondersteuning bij de installatie ven de meeste soft-en hardware. Dit houdt in, dat de gebruiker bij installatie een aantal vragen wordt gesteld, aan de hand waarvan de wizard voor de rest van de configuratie zorgt. Hierdoor is het bijvoorbeeld ook eenvoudiger om programma te verwijderen. Vroeger bleven er allerlei bestanden achter die niet meer werden gebruikt en alleen maar de harde schijf vervuilden. Nu kunnen de meeste programma's netjes worden opgeruimd... Voor de liefhebbers is nu ook de zgn. Registry beter toegankelijk, waarmee vrijwel alle instellingen kunnen worden beheerd (maar dat vereist wel behoorlijk wat kennis van Windows 95 en windows-software). Over Windows 95 en ISDN heb ik zeer uiteenlopende berichten gehoord. Het succes (of falen) van de installatie valt of staat bij de bijgeleverde software. Mocht je na dit bericht niet al te zeer ontmoedigd zijn, dan kom ik binnenkort 'even' langs om Windows 95 te installeren... Vriendelijke groeten, Roelof Weekhout * Stuur reacties en nieuwe berichten naar: vaart-l@oosix.icce.rug.nl * De VAART-L moet je meemaken! ----------------------------------------------------- * Nieuwsgierige aag / Windows 95 Date: Wed, 19 Feb 97 12:58:07 +0200 VAART-bericht van: A.F.P.Bekkers@DZH.RWS.minvenw.nl ----------------------------------------------------- Hoi Gerard, Laat je niet ontmoedigen door al die negatieve berichten. Sinds april '96 (!) ben ik bezig om video-montages onder windows 95 te maken. Tot op de dag van vandaag werkt dat nog niet vlekkeloos. Ondanks het vele 'geklooi' om het maar eens populair te zeggen, ben ik nog steeds een redelijk enthousiaste gebruiker. Sinds 2 weken draai ik met mijn 2e PC via ISDN op het internet. Na wat probleempjes bij de installatie van de software (voor ISDN) verloopt alles nu vlekkeloos. Het grote probleem bij win95 is, dat veel fabrikanten zgn. 'plug&play' hardware verkopen. Na installatie moet de 'wizard' van win95 dat dan detecteren en de rest gaat als het ware vanzelf. NOU, VERGEET HET MAAR!! Volgens mij zit het probleem dus niet zo in win95, als wel in de te detecteren hardware. Wanneer je echter een beetje handig bent en je installeert de juiste drivers kan win95 best een gebruiksvriendelijk besturingssyteem zijn. Groetjes, Fred Bekkers. * Stuur reacties en nieuwe berichten naar: vaart-l@oosix.icce.rug.nl * De VAART-L moet je meemaken! ------------------------------------------------------------------ * Nieuwsgierige aag / Windows 95 Date: Wed, 19 Feb 1997 15:37:14 +0100 VAART-bericht van: Pieter Eerland ------------------------------------------------------------------ Wat betreft Windows 95 vertelde mijn leveracier dat Bill (Gates) op de achtergrond toekijkt of je wel 25 a 30 uur hebt zitten ..... (zweten) en dat het daarna vrijgeven wordt. ER IS DUS NOG HOOP -NOG 15 a 20 uur- -- P.Eerland Lekstroom Transport BV Opperduit 73a NL-2941 AS LEKKERKERK tel + 31 (0)180 661305 fax + 31 (0)180 664086 http://www.worldaccess.nl/~lekstroo * Stuur reacties en nieuwe berichten naar: vaart-l@oosix.icce.rug.nl * De VAART-L moet je meemaken! ------------------------------------------------------- * Nieuwsgierige aag / Windows 95 Date: 19 Feb 97 13:03:59 +0100 VAART-bericht van: fjansen@tempo.ow.nl (Frank Jansen) ------------------------------------------------------- Hallo Pieter, Op Tue 18 Feb 1997 schreef je aan Frank Jansen: PE> Door de installatie van WINDOWS 95 -wat een bende- ben ik sedert PE> donderdag j.l. niet meer bereikbaar geweest, en is ook mijn E-Mail PE> sinds donderdag verloren gegaan. Wel, email kan zomaar niet verloren gaan. Ik heb hier ook al de nodige storingen gehad maar de nieuwe post werd altijd bij de provider bewaard tot ik weer inlogde en de zaak overhaalde. Oude post die al ergens op je systeem staat kan bij installatie wel verloren gaan. Reden te meer om belangrijke dingen even op flop te zetten. Met groet..... Frank * Stuur reacties en nieuwe berichten naar: vaart-l@oosix.icce.rug.nl * De VAART-L moet je meemaken! ----------------------------------------------------------- * Nieuwsgierige aag / Windows 95 Date: Thu, 20 Feb 1997 22:23:12 +0200 VAART-bericht van: Erwin Albrecht ----------------------------------------------------------- Laat ik mij als nieuweling op dit platform dan ook maar eens in de discussie mengen: Zelf werk ik met Apple (net als Roelof Weekhout, maar we zitten dan ook in het zelfde Rijn- en Binnenvaarthuis, alwaar ik werk voor het CBRB). Mijn vriendin werkt daarentegen met Windows 95 en ik moet zeggen: HET IS EEN RAMP!!!, tenzij je compudeskundoloog bent of zoiets. Het installeren van Internet op dat ding heeft me ongeveer twee weken gekost. We hebben nu echter een Win95 verslaafde in het R&Bhuis. Ik zal deze teksten aan hem doen toekomen, kan hij ons overtuigen van het tegendeel. groeten, Erwin Albrecht * Stuur reacties en nieuwe berichten naar: vaart-l@oosix.icce.rug.nl * De VAART-L moet je meemaken! ------------------------------------------------------------------ * Nieuwsgierige aag / Windows 95 Date: Thu, 20 Feb 1997 23:37:59 +0100 VAART-bericht van: Pieter Eerland ------------------------------------------------------------------ Uit alle opmerkingen begrijp ik dat er in het R&B huis een heleboel expertise aanwezig is en niet alleen van binnenvaart ik heb nog een hele leuke: vroeger had ik in Windows 3.11 een geluidsdriver "SPEAKER.EXE" die allerlei geluidsbestanden liet horen via de systeemspeaker hoe kan ik nu dat ding benaderen, hij doet allen nog maar "piep" bij het opstarten, en je moet begrijpen dat ik wel een geluidskaart kan kopen maar een modem, externe verbinding, netwerk kaart en ook nog Windows 95 dat wordt een beetje teveel voor deze "media" meno miep. Wie weet raad? -- P.Eerland Lekstroom Transport BV Opperduit 73a NL-2941 AS LEKKERKERK tel + 31 (0)180 661305 fax + 31 (0)180 664086 http://www.worldaccess.nl/~lekstroo * Stuur reacties en nieuwe berichten naar: vaart-l@oosix.icce.rug.nl * De VAART-L moet je meemaken! ------------------------------------------------------------------ * Nieuwsgierige aag / Windows 95 Date: 21 Feb 1997 08:37:24 U VAART-bericht van: "Roelof Weekhout" ------------------------------------------------------------------ Beste Pieter, Kijk eens onder: start; instellingen; systeem; apparaatbeheer; systeemapparaten; systeemluidspreker; stuurprogramma's. Kies voor de optie 'stuurprogramma bijwerken' en geef dan de locatie op van je oude spreaker-driver. Je kunt ook op diverse internetsites een nieuwe driver halen voor Windows 95... Succes, Groeten, Roelof Weekhout * Stuur reacties en nieuwe berichten naar: vaart-l@oosix.icce.rug.nl * De VAART-L moet je meemaken! ------------------------------------------------------------ * Nieuwsgierige aag / Windows 95 Date: Sat, 22 Feb 1997 12:20:08 +0100 VAART-bericht van: Tecarli Elbert Vissers ------------------------------------------------------------ At 09:46 19-02-97 +0100, you wrote: >VAART-bericht van: ons > >Het bericht van Pieter Eerland over Windows 95 en de reacties daarop >doen mij weer volop twijfelen of het wel verstandig is Win95 te >installeren. Dirk meldde het ook al: ga geen win 95 installeren op een geinstalleerde pc. Dat is een echte ramp. Als je zonodig moet (ik moest dus) maak een reserve bestand op een ander opslagmedium van al je variable bestanden. Formateer de harddisk. installeer win 95 en dan al je programma's opnieuw installeren. dan de data er weer opzetten en het draait na een dag werk perfect. Ik heb dat na meerdere maanden knoeien ook gedaan en nu werkt het prima. vrgr Elbert Vissers> * Stuur reacties en nieuwe berichten naar: vaart-l@oosix.icce.rug.nl * De VAART-L moet je meemaken! ------------------------------------------------------------------ * Mail Date: Wed, 19 Feb 1997 22:30:25 +0100 VAART-bericht van: Pieter Eerland ------------------------------------------------------------------ Is er iemand die weet hoe ik mijn verzonden mail kan laten terugkeren in de directory C:\Windows\mail en dan de map Send. Volgens mij moet ik dan zijn in Netsckape "Options" "Mail en News Preferences" "Composition" en daar moet ik e.e.a. invullen maar wat???? -- P.Eerland Lekstroom Transport BV Opperduit 73a NL-2941 AS LEKKERKERK tel + 31 (0)180 661305 fax + 31 (0)180 664086 http://www.worldaccess.nl/~lekstroo * Stuur reacties en nieuwe berichten naar: vaart-l@oosix.icce.rug.nl * De VAART-L moet je meemaken! -------------------------------------------------------------------------- * Mail Date: Wed, 19 Feb 1997 23:26:04 +0100 (MET) VAART-bericht van: "Roelof F.E. Weekhout" -------------------------------------------------------------------------- At 22:30 19-02-97 +0100, you wrote: >VAART-bericht van: Pieter Eerland > >Is er iemand die weet hoe ik mijn verzonden mail kan laten terugkeren in >de directory C:\Windows\mail en dan de map Send. Volgens mij moet ik dan >zijn in Netsckape "Options" "Mail en News Preferences" "Composition" en >daar moet ik e.e.a. invullen maar wat???? Beste Pieter, Je bent er bijna... Je moet inderdaad bij Netscape; Options; Mail and News preferences; Composition zijn. Op de een na onderste regel, bij "By default, copy outgoing message to the file:" moet je invullen: C:\WINDOWS\MAIL\SENT De mailtjes worden dan opgeslagen in een tekstfile, genaamd SENT. In Netscape Mail komen ze terug in de map SENT. Vr. Gr. Roelof Weekhout * Stuur reacties en nieuwe berichten naar: vaart-l@oosix.icce.rug.nl * De VAART-L moet je meemaken! -------------------------------------------------------------- * De Bladen: Schuttevaer, 22/2 Date: Wed, 19 Feb 1997 17:49:30 -0500 VAART-bericht van: Dirk van der Meulen -------------------------------------------------------------- Weekblad Schuttevaer, 22 februari 1997 JORRITSMA BETAALT IJSBREKEN Veel dramatiek deze week op de Schuttevaer-voorpagina. Maar eerst de opening met goed nieuws: 'Jorritsma wil ijsbreekkosten op hoofdvaarwegen betalen'. Als de Tweede Kamer maandag accoord gaat, neemt het Rijk vanaf 1 januari 1998 de volledige kosten van ijsbreken en scheepvaartbegeleiding in ijsperiodes op alle hoofdvaarwegen voor zijn rekening. Jorritsma schrijft de Kamer dat ze enkele miljoenen wil afzonderen van de 200 miljoen gulden die ze voor extra stimulering van de binnenvaart al had vrijgemaakt in het kader van de nota 'Transport in Balans'. Op grond van een regeling uit 1993 vergoedt het Rijk tot nu toe de helft van de breekkosten. Belangrijkste overweging om nu alle kosten voor Rijksrekening te nemen is, lezen we in een toelichting door het hoofd van de hoofdafdeling Binnenvaart van V&W, dat het ijsbreekfonds de binnenvaart helpt een volwaardige vervoerder te zijn. Het Cibij, dat namens varend en verladend bedrijfsleven het ijsbreken coordineert, wil nu ook lagere overheden aan de jas trekken. De miljoenen die Jorritsma extra ter beschikking heeft gaan verder naar de versnelde bouw van de tweede sluis bij Lith, verdieping van de vaarweg Amsterdam-Lemmer, vervanging van bruggen op de route Lemmer-Dijlszijl en modernisering van de Hardersluis en de Houtribsluizen. De kleurenfoto van overboord geslagen containers laat geen schippers onberoerd. Op de achtergrond de duwbak Riverbox waar van de overgebleven laadkisten er niet een meer recht lijkt te staan. De duweenheid van de Belgische boot Renne met de bakken Riverbox en Navibox verloor maandagavond in het Schelde-Rijnkanaal bij Zandvliet (B.) 28 containers. Het blijft gissen naar de precieze oorzaak. Tragischer nog is het bericht van schipper Albert Veltman van de Vios uit Rotterdam, die de dood vond nadat hij met zijn jas in de draaiende schroefas was gekomen. Ook van het bericht 'Tankerschipper vindt lijk vrouw' (op het Amsterdam-Rijnkanaal bij Nigtevecht) word je niet vrolijk. En al evenmin van 'Zakenruzie mondt uit in afpersing en bedreigingen', het verhaal van jachtbemiddelaar Martin van Waarde dat maandag diende voor de rechtbank in Amsterdam. Ander voorpagina-nieuws is dat de Europese binnenvaartorganisaties ESO en UINF in alle EU-binnenvaartlanden vragen om eenzelfde flankerend beleid bij liberalisering. De kop luidt 'Flankerend beleid schrijnend ongelijk', en zo is het. Scheepswerf Peters in Kampen heeft het zo druk dat de bouw van vier voorschepen is uitbesteed aan de Neue Ruhrorter Schiffswerft in Duisburg. Fotograaf Bas Klimbie zag zondag een half schip langsvaren. De schippersorganisatie CBOB krijgt waarschijnlijk oud-burgemeester mr Jan A. Oosterhoff (66) van Oudewater als nieuwe voorzitter. Hij is inmiddels voorgedragen aan de leden, als opvolger van Gert Koffeman die volgende week afscheid neemt. Oosterhoff is in zijn actieve loopbaan ondermeer voorzitter geweest van het Koninklijk Nederlands Ondernemers Verbond (KNOV) en ook burgemeester van Hoogeveen. Tot zover het belangrijkste nieuws in Schuttevaer van deze week. De binnenkant is nog minstens zo interessant. Dirk - zomaar een lezer - van der Meulen ------------------------------------------------ In De Bladen wordt globaal de inhoud van nieuw verschenen binnenvaartbladen Binnenschiffahrt, De Scheepvaartkrant, De Binnenvaartkrant en Weekblad Schuttevaer besproken door 'zomaar een lezer'. Wil je zelf voor eens of vaker die lezer zijn? Meld je per e-mail op dvdm@compuserve.com * Stuur reacties en nieuwe berichten naar: vaart-l@oosix.icce.rug.nl * De VAART-L moet je meemaken! ------------------------------------------------------- * De andere bladen Date: 20 Feb 97 20:06:17 +0100 VAART-bericht van: fjansen@tempo.ow.nl (Frank Jansen) ------------------------------------------------------- Hallo All, Sedert een paar jaar ben ik geabonneerd op het franse blad "fluvial" en ik zal even iets vertellen over paar onderwerpen van de uitgave Januari-februari 97. Sluisdeuren van kunststof? Als eerste een discussie over het gebruik van hout, staal en kunststof bij de bouw van sluisdeuren. Jawel, kunststof, en er wordt dan een mengsel van glasvezel en een kunsthars genoemd. Het artikel beschrijft de voor en nadelen en natuurlijk ook de prijs. Conclusie is eigenlijk dat hout steeds minder gebruikt wordt en dat de vaklui die die houten deuren moeten maken zo'n beetje op uitsterven staan. Er wordt nu voornamelijk staal gebruikt voor de nieuwe deuren, ook gezien de vrij gunstige prijs vergeleken met de nieuwe kunstsof deuren, die overigens wel het eeuwige leven schijnen te hebben en onderhoudsvrij zijn. Nou ja, onderhoud.. daar hebben de fransen sowieso geen fromage van gegeten ;-)) Engelse waterwegen. Leuk artikel met veel foto's van die kleurige engelse "narrowboats" die de kleine kanalen daar bevolken. Stukje geschiedenis erbij en een aantal bekende plaatsen worden beschreven met hun watersportmogelijkheden. Ik noem hier even het bekende Braunston en Little venice, Limehouse en het Regents Kanaal. Prachtige landelijke beelden van boten kriskras door elkaar, woonboten die van oorprong puur nederlands zijn zoals tjalken en luxe motors en dan de londense dokken met zowaar een paar kleine slepertjes erbij. Heel andere wereld dan wij hier op het vasteland gewoon zijn. Maar ja, die engelsen hadden al kanalen vanwege het vervoer tijdens industriele revolutie die plaatsvond ver voordat wij daar aan toe waren. "Du grain pour Anvers". Het verhaal van een vrouw die eens een keer een reisje met een boot door de kanalen mee wilde maken. En die komt dan natuurlijk op een spits terecht die gerst naar Antwerpen moet brengen. Laat de schipper nou een 'ollander zijn en Sjef heten! De beurs wordt beschreven waar de "Beatrice" een reis aanneemt met St Mammes als laadplaats. Het verhaal volgt dan de reis via Parijs en het Canal du Nord etc. Ook de malaise in de binnenvaart en de sociale problemen van de varende families worden beschreven. Kortom, aardig stukje met vel foto's, eens wat anders dan die eeuwige plastic bootjes. "Histoire d'une peniche". He, da's nou een echt nieuwtje vind ik. Voor het eerst lees ik eens dat ook de fransen hechten aan hun recente maritime historie van de binnenvaart. Er is al vaker geschreven over de 'flotteurs" die met hun houtvlotten de Loire af kwamen zakken en de houten zeilende en met paarden gejaagde binnenvaart. Maar hier wordt de geschiedenis van de spits Rolande beschreven, vanaf de bouw bij de bekende werf van Plaquet in 1934 tot aan de 'bijna' sloop nu. Prachtige foto's van een interieur wat niet veranderd lijkt door de tijd. Alom bewondering voor de prima staat van onderhoud en de wethouder van cultuur van Lille geeft zelfs een cheque van 4000 FF om de orignele kleuren te restaureren. Gered van de sloop en een beeld van een tjdperk van varend vervoer die bijna afgesloten lijkt te zijn. OP de open dag in Lille werden meer dan 1500 bezoekers geteld. Dus interesse voor het maritiem erfgoed lijkt er genoeg te zijn. Er zijn een paar oud schippers van boven de tachtig die vanuit Conflans de zaak verder gaan begeleiden. En tot slot een redactioneel commentaar:" Ceux qui nous polluent la vie." gaat over de europese milieumafia die op hun warme stoel achter hun dikke bureau allerlei regels bedenkt om ons het leven zuur te maken. Bekend verhaal dus daar ga ik verder niet op in. Met groet..... Frank * Stuur reacties en nieuwe berichten naar: vaart-l@oosix.icce.rug.nl * De VAART-L moet je meemaken! -------------------------------------------------------------- * Nieuw: Erwin Albrecht (CBRB) Date: Fri, 21 Feb 1997 15:52:25 -0500 VAART-bericht van: Dirk van der Meulen -------------------------------------------------------------- Erwin, Van iemand weten dat 'ie op Apple werkt in het Rijn- en Binnenvaarthuis voor het CBRB, een vriendin heeft met Windows 95 en vermoedelijk geen 'compudeskundoloog' is, is binnen een on-line forum als de VAART-L natuurlijk al heel wat. Welkom hier! Maar misschien kun je nog iets meer over jezelf vertellen? Wat doe je bij het CBRB, heb je zelf een verleden in de vaart? En hoe bevalt het 'wonen' in het Rijn- en Binnenvaarthuis? Groeten uit Bathmen/NL, Dirk van der Meulen VAART-listowner onder Windows 95 ;-) * Stuur reacties en nieuwe berichten naar: vaart-l@oosix.icce.rug.nl * De VAART-L moet je meemaken! -------------------------------------------------------------- * De Bladen: de Scheepvaartkrant 18/2 Date: Sat, 22 Feb 1997 10:05:52 -0500 VAART-bericht van: Dirk van der Meulen -------------------------------------------------------------- De Scheepvaartkrant, 18 februari 1997 DORPSKRANT MET KLEUR Nieuwsgierig bladeren door de Scheepvaartkrant - redactioneel vernieuwd, en pas verrijkt met een concurrent - wekt de indruk dat de nieuwe redactie gekozen heeft voor de dorpskrantformule: veel kort nieuws, weinig diepgravende verhalen. Met als toegift kleur op de voorpagina: een foto van de ijsbrekende sleepboot Zeehond bij het (bekende) verhaal van de ASV die schippers oproept hun ijsschade te claimen bij de overheid. Daarnaast 'TCR affaire laait op', een bericht over het parlementaire onderzoek dat deze week begonnen is naar het Rotterdamse milieuschandaal. En verder 'Robotsysteem maakt scheepsschroeven', een nieuw technisch hoogstandje bij Van Voorden Gieterij in Zaltbommel. Dorpskranten hebben de neiging dicht bij hun lezers te staan. Dat krijg je als je veel laagdrempelig en herkenbaar nieuws in je kolommen opneemt. Geen moeilijke verhalen, doe maar gewoon, de krant als roddeltante. Het heeft een functie, iedereen leest het graag. De Scheepvaartkrant (nu ook per e-mail bereikbaar op: sk@per.nl) doet het in dat opzicht heel goed. Het lijkt wat onwennig om niet Michel Gonlag als schrijver van 'De Beste Stuurlui aan het woord' te treffen. De column is een duf huishoudelijk praatje-pot geworden. Wie er gek genoeg ook nog is: Walrus, de knorrig gebleven kritische insider wiens ware identiteit zich laat raden. Gek, omdat we 'hem' ook tegenkwamen in de Binnenvaartkrant met een eigen rubriek Odo-Ros. Misschien moet een handschriftanalyse uitwijzen wie de ware Walrus is, maar qua kritische toonzetting gooit de BK-Walrus hogere ogen dan de SK-Walrus. Kapitein J. Eekma van mts Passaat behoort tot de categorie innovatieve binnenvaartondernemers. De Scheepvaartkrant schrijft over zijn 'Nieuw concept voor logistiek vraagstuk', oftewel het varend distributiecentrum. Eekma lanceerde het plan op het seminar Innovative Control for Multimodal Transport, onlangs in Amsterdam. Het zou ongeveer 500 miljoen gulden kosten en bespaart per jaar 21 miljoen gulden aan autokilometers. Minister Wijers van EZ heeft al belangstelling getoond. Eekma zoekt nu potentiele klanten ter financiering van een haalbaarheidsonderzoek. Het verhaal eindigt een beetje zuur met Eekma's opmerking: 'Overigens heb ik Kees de Vries van het BVB hierover geinformeerd. Hij zei geen tijd te hebben.' Af en toe lijkt het of de Scheepvaartkrant en de Binnenvaartkrant al weer een volgende stap hebben gezet in het 'natte medialand'; of is de vorming van een gemeenschappelijke persdienst slechts schijn? Onder de kop '25% korting voor schone schepen' staat in beide kranten letterlijk dezelfde tekst. Ook Harrie van Eeuwijk vaart wel bij de tweedeling in medialand. Zijn interview met Theo Centen van Rijkswaterstaat ('Ik heb het allemaal in de praktijk geleerd') heeft beide kranten gehaald. Wel SK-eigen is het verhaal 'Goede verzekering kan veel ellende voorkomen', met tips van de Nijmeegse sociaal raadsvrouw Leni Broekmeulen. Verder is ook de schippersdochter-serie is gebleven, deze keer met Henny Raymakers (ex sleepboot Roger) die een stoffenwinkeltje heeft in de Ridderkerkse wijk Drievliet. In de Scheepvaartkrant is het (dorps)nieuws gratis, dus doe er je voordeel mee. Dirk - zomaar een lezer - van der Meulen --------------------------------------------------------- In De Bladen wordt globaal de inhoud van nieuw verschenen binnenvaartbladen Binnenschiffahrt, De Scheepvaartkrant, De Binnenvaartkrant en Weekblad Schuttevaer besproken door 'zomaar een lezer'. Wil je zelf voor eens of vaker die lezer zijn? Meld je per e-mail op dvdm@compuserve.com * Stuur reacties en nieuwe berichten naar: vaart-l@oosix.icce.rug.nl * De VAART-L moet je meemaken!