|
Sofa hèt luchtige e-zine voor de binnenvaart
Gemaakt door: Lilian Ingrid henriette
Volgende SOFA ± 02 Nov 2006
|
|
SOFA PANEL:
Door: Ingrid
De uitslag van onze "Vaarwegen"-Peiling
Wij vroegen jullie: Wat vind jij van het onderhoud van de vaarwegen?
Dertien procent vindt dat het hier en daar wel beter kan, maar dat het over het algemeen wel gaat.
Zesentwintig procent vindt het wel gaan.
Zevenendertig procent vindt dat het per land verschilt.
Dertien procent vindt dat het vooral om de kleinere vaarwegen gaat.
Nog eens zevenendertig procent vindt dat er behoorlijk wat achterstallig onderhoud is.
"De grote vaarwegen zijn wel in orde, het gaat om de kleinere
vaarwegen. Maar ik moet er wel bij vermelden, dat wij bijna uitsluitend
in Zuid-Duitsland varen en werken. De Rijn op zich gaat natuurlijk wel.
Er zijn wel havens waar wat aan gedaan kan worden."
"Er zou in de eerste plaats iets moeten gebeuren aan de hele Rijn. Het
is toch verdorie niet normaal allemaal: Bingen dicht, Mainz gaat dicht
en wat dacht je van de Europoort, heb je al gezien hoeveel havengeld we
betalen. Het is één grote waanzin en havengeld is een
melkkoe."
"Kijk in België maar eens naar de Leie, met zijn al jaren lang uitgezakte wallen waar schepen zich op lek varen."
"Het onderhoud zou niet zo bureaucratisch moeten zijn. Bijvoorbeeld
wanneer er melding komt dat een lamp op een haveningang niet brandt,
komt eerst meneer A. kijken of het zo is. Dan komt meneer B. om een
nieuw lampje in te draaien. Dan komt meneer A. weer kijken of het goed
hersteld is!!!
Allemaal verkwisting van staatsgeld, dat gebruikt had moeten worden voor verbetering en regelmatig onderhoud."
"Er zou in de eerste plaats iets moeten gebeuren aan...de overnachtingshaven bij LOBITH !!!"
En: Wat vind jij van de voorzieningen voor de scheepvaart?
Dertien procent vindt ze slecht en het wordt steeds slechter.
Vijfenzeventig procent vindt ze slecht, vooral langs de Rijn verdwijnen steeds meer autoafzetplaatsen en ligplaatsen en er komt niets voor terug.
"Volgens mij moeten we gewoon de eerste paar maanden luid toeterend
langs Keulen, Mainz en Bingen gaan varen. Of die gemeentes bombarderen
met e-mails"
"In heel Europa wordt meer uitgegeven aan de toeristische route dan
voor de beroepsvaarwegen. En kijk nu eens naar het Duitse
kanalenstelsel. Is de laatste jaren goed verbeterd maar wordt dood
beconcurreerd door de Oost-Europeanen die voor slopersprijzen oude
Duitse schepen op kopen en tot 2011 niet verplicht zijn aan de eisen te
voldoen die wij opgekregen hebben.
Daarbij heb ik me laten vertellen, dat ze voor 40 % geld krijgen uit
Europese potjes die wij destijds gespekt hebben met onze sloopbijdrage.
Dus gaan we tot 2011 nog iets via hogerhand doen, of zijn we dan
allemaal failliet? Of zingen we onze tijd wel uit en investeren niet
meer in onze schepen?"
"Het wordt voor gezinsbedrijven langzamerhand onmogelijk om naar boven
te varen. Je kinderen ophalen, boodschappen doen, aflossen, het wordt
steeds moeilijker.
De Duitse overheid MOET er van doordrongen worden, dat ze flankerende
voorzieningen moet faciliteren, anders wordt het de grootste
vervoerdrager onmogelijk gemaakt om behoorlijk te functioneren."
Wat vind jij van ISPS-code en het feit dat steeds meer achter slot en grendel verdwijnt?
Vijfentwintig procent vindt het goed, maar laat ze dan wel een oplossing verzinnen voor de schippers
Dertien procent vindt het wel gaan en heeft er zelf weinig last van.
Zevenendertig procent vindt het waanzin, voor ons wordt het zo langzamerhand onleefbaar.
"Ik stel me soms weleens met angst en beven voor wat er zou gebeuren
als er iets ernstigs zou gebeuren aan boord. Zag een tijdje terug een
passagiersschip bij Rodenkirchen, had een ambulance nodig, maar alle
steigers waren afgesloten met hekken, dat kan ons ook gebeuren. Ik moet
er niet aan denken!
En helaas denken de beleidsmakers daar ook niet aan.
"Tja, ik kan er natuurlijk moeilijk over oordelen. Komen wij eens in
Nederland dan zijn het kolen bij de EMO en daar kom je nog weg.
Een keer zijn we, in Rotterdam ergens bij de Waalhaven, aangehouden en
na wat praten als brugman toch nog naar boord terug gemogen."
"ISPS is allemaal schijnveiligheid om bij de Yank in het gevlei te
komen. Afschaffen die zooi of anders zorgen dat wettelijk wordt
vastgelegd dat varenden overal en altijd recht van overpad hebben."
Welke voorziening (en waar) zou jij graag willen hebben?
"Ligplaatsen, ligplaatsen, ligplaatsen. En dan bedoel ik geen
ankerplaatsen, maar dat we gewoon aan de wal kunnen voor een
wandelingetje met de hond en een boodschapje. Zonder dat we over vier
schepen hoeven te klauteren, natuurlijk. Waar? Waar niet!"
"Misschien op die plaatsen, waar de bewoners DENKEN last te hebben of
krijgen van de binnenvaart, stroomkasten met voorziening voor 380. Want
iedereen wil tegenwoordig aan het water wonen, alleen zijn die schepen
toch wel een beetje vervelend."
"Die zijn natuurlijk al vaak besproken: de autoafzetplaatsen.
Bovendien is het op zijn zachtst gezegd triest, dat in de toekomst
Mainz, Bingen, Keulen de kaaimuren gesloten worden voor de
beroepsvaart.
Afgezonderd op het water als een paria. En dat Koninklijke Schuttevaer
er zelfs de ambasade voor in gaat schakelen om daar misschien ooit
enige verbetering in te krijgen.
Voor mijn gevoel wordt het varensbestaan er in de toekomst niet leuker op."
"Niet echt andere voorzieningen, eerder kleine aanpassingen, door
plaatselijke flexibiliteit van de autoriteiten, bijvoorbeeld
containerschepen met blauwe kegelplicht, 1 of 2, dat die ook op de
gewone ligplaatsen mogen liggen, want die mogen eigenlijk bijna nergens
liggen. De Maashaven bijvoorbeeld is niet toegelaten, maar in de
Geulhaven mag ook niet, al is daar een kegelligplaats."
"Een grote vluchthaven bij Lobith met een auto afzetplaats."
"Autosteiger in Lobith met grotere overnachtingshaven, fatsoenlijke
overnachtingshavens met autosteigers langs de hele Rijn, WiFi zenders
bij overnachtingsplaatsen, 1 extra sluis bij de Volkerak"
Naar het begin van SOFA e-zine.
|
WOORDENKRAAM:
Door: Lilian
Just in Time
Tijdens een rondreis door China brachten wij ook een bezoek aan het
riviertje de Daning Hé, een klein broertje van de machtige
Yangtze. En wel een heel klein broertje, want varen er op de Yangtze
enorme koppelverbanden rond, de vrachtvaart op de Daning Hé is
heel wat bescheidener.
Alle lading – zowel toeristen als zand en grind - wordt vervoerd in
lange smalle bootjes, het Chinese equivalent van de platbodem. Onze
bestemming is duidelijk: sightseeing. Bij het zand en grind vraag ik
mij af of dit bestemd is om de dorpen verderop langs te rivier te
herbouwen op een veel hogere en drogere plek langs, want de voltooiing
van de beruchte Drie Kloven Dam nadert zijn einde.
De Daning Hé is een ondiepe rivier en menigmaal gaan wij met
grond en bodem gelijk – wat wil je ook met gewicht van 40 Westerse
toeristen – en op een gegeven moment liggen we echt te diep en eindigt
ons tochtje. Voor ons geen ramp, want tenslotte zijn wij hier voor ons
plezier. De vele scheepjes met lading echter willen toch hun bestemming
bereiken en ook zij hebben moeite met deze ondiepte.
Maar daar komt het vaarwegenbeheer in zicht. Ter plekke ligt er een
scheepje met voorop een handbediend kraantje die waar nodig de vaargeul
uitdiept voor de vrachtvaart. Misschien primitief en omslachtig – bij
de volgende regenbui is de geul weer verdwenen – maar wel doeltreffend
en zeker ‘just in time’.
Naar het begin van SOFA e-zine.
|
BOEKENWURM:
Door: Lilian
M.m.v.Henriette
Een links populistisch werk?
Rinke van den Brink In de greep van de angst
Het boek 'In de greep van de angst' wordt regelmatig gezien als een
links populistisch werk in bepaalde rechtse kringen. Het wekte mijn
interesse toen ik een aanhanger van Vlaams Belang er op de Vlaamse
radio naar hoorde verwijzen.
Politiek en maatschappelijke verhoudingen vind ik erg interessant en
dat was mijn redding. Verklaarde ik 'In Europa' eens tot een
duizendbladig krantenartikel, dit boek kan gerust doorgaan voor een
vijfhonderdbladige publicatie uit De Staatscourant, en dan wel
één uit de staatkundige mededelingen rubriek.
Het boek beschrijft in zes hoofdstukken de opkomst van het
rechtspopulisme in België, Denemarken, Frankrijk, Nederland,
Oostenrijk en Zweden. Het geeft een nauwgezette beschrijving van
regionale- en landelijke verkiezingen, kopstukken van politieke
partijen en bijhorende machtsverhoudingen. Het lardeert dat met citaten
van politici, journalisten en politicologen. Dit klinkt interessant en
dat is het ook, maar het blijft een gegevensbrij die ik moest
doorworstelen. Wie daar de moed en het doorzettingsvermogen niet toe
heeft, kan zich beperken tot de inleiding en de afsluitende beschouwing
die te vinden is op de respectievelijk eerste en laatste twee pagina's
van elk hoofdstuk.
Ik begrijp overigens niet goed, waarom het boek links populistisch
wordt gevonden, als het hoofdzakelijk droge feiten opsomt. Het opsommen
van droge feiten behoort in mijn ogen niet tot populistisch gedrag.
Naar het begin van SOFA e-zine.
|
MARITIEME TONDELDOOS:
Door: henriette
Sluis Scepti
De grijsharige sluismeester drukte op de knop. Op zijn scherm zag hij
dat de sluisdeuren van sluis Scepti niet opengingen. De sluis lag
veertig kilometer verderop. Hij belde naar het centrale meldpunt. Dat
zou iemand sturen om het probleem te verifiëren. De sluismeester
rekte zich uit, legde zijn voeten op zijn bureau en meldde de wachtende
schippers, dat er iemand onderweg was naar sluis Scepti. Gegrom klonk
over de marifoon.
De verificatieman constateerde dat de sluisdeuren van sluis Scepti
inderdaad niet opengingen en belde naar het centrale meldpunt, dat een
monteur stuurde. Vijftig minuten later sloot de monteur zijn laptop aan
op de schakelkast. Voor de sluis wachtten aan beide zijden vijf
schepen. De monteur zag op zijn laptop, dat het schakelrelais defect
was en belde naar het centrale meldpunt, dat een onderhoudstechnicus
stuurde.
De onderhoudstechnicus vertelde veertig minuten later, dat de
richtlijnen hem voorschreven, dat het relais niet vervangen kon worden,
voordat alle stroom uitgeschakeld was en daarvoor moest het centrale
meldpunt schriftelijk toestemming geven aan de sluismeester.
Tien minuten later rolde de fax bij de sluismeester uit de machine. De
sluismeester belde dat de fax goed was doorgekomen en meldde later dat
sluis Scepti stroomloos was. Op zijn beeldscherm zag hij tien wachtende
schepen aan beide zijden. De onderhoudstechnicus verving het relais,
belde naar het meldpunt dat het relais was vervangen en meldde dat wat
hem betreft de stroom er weer op kon. Daarvoor moest het centrale
meldpunt uiteraard eerst schriftelijk toestemming geven aan de
sluismeester.
De man die op het centrale meldpunt toestemming moest geven, zat net in
zijn verplichte anti-RSI-pauze. Hij kon niet zonder de Arbowet te
overtreden schriftelijk toestemming geven. De onderhoudstechnicus en de
monteur rookten een peuk. De sluismeester speelde een spelletje Sudoku.
Hij keek naar het beeldscherm dat vijftien wachtende schepen toonde.
Vijftig minuten later rolde de fax bij de sluismeester uit de machine
en even later stond de stroom er weer op.
De monteur keek op zijn horloge. Het was kwart voor vier. Zijn werktijd
zat erop. Hij ging naar huis en vertelde het centrale meldpunt, dat het
een verse monteur moest sturen, omdat hij deze maand wettelijk al
teveel uren had gewerkt. De verse monteur arriveerde één
uur later en sloot zijn laptop aan op de schakelkast. Hij kreeg geen
foutmeldingen en belde het centrale meldpunt. De verificatieman was al
naar huis, meldde het centrale meldpunt. De tweede verificatieman was
ziek en de derde in het district had toevallig net een ATV-dag en nee,
de richtlijnen schreven voor, dat verificatie alleen kon geschieden
door een gecertificeerde verificatieambtenaar.
De monteur haalde zijn schouders op, net als de onderhoudstechnicus. De
sluismeester riep over de marifoon, dat de stremming van sluis Scepti
tot morgenochtend duurde, negeerde de woede van de schippers en dacht
terug aan vroeger. Toen moest hij naar buiten om op de knop bij de
sluisdeur te drukken. Liep hij de sluis over om de andere deur te
openen en maakte onderweg een praatje met de schuttende schipper. Ook
had hij aardige bijverdiensten aan de verkoop van verse groenten, melk
en kranten. Als de deuren niet werkten, belde hij de monteur in het
dorpje achter de sluis. Een nieuw relais steken kon hij zelf. Hij
woonde met zijn collega in één van de
sluismeestershuisjes.
De sluismeester keek zijn kantoortje rond, vloerverwarming,
comfortabele stoel. En hij bediende via de computer negen sluizen. Hij
dacht aan de ICT-tak, die binnen het vaarwegbeheer werkte, aan de tak
die de richtlijnen voorschreef en aan de monteurs, onderhoudstechnici
en de verificatieambtenaren. Hij probeerde te berekenen hoe duur het
was om al die mensen en al hun apparatuur te betalen en berekende
daarna de besparing die het verdwijnen van zijn collega’s had
opgeleverd. Gemakshalve vergat hij zijn reiskosten en het uur reistijd
naar zijn werk.
'Er is een hoop geïnnoveerd', zuchtte hij, toen hij zijn koffer
dichtklapte en huiswaarts ging. Zijn file duurde die dag dertig minuten.
Naar het begin van SOFA e-zine.
|
IN DE BLADEN:
Door: Story
Online roddels
Leontine stijlvolste vrouw
Leontine Borsato is vanavond uitgeroepen tot de stijlvolste vrouw van
het jaar door het tijdschrift Beau Monde. Ze kreeg daarvoor de Style
Award. De award werd uitgereikt door de Amerikaanse presentatrice Ruby
Wax. Bridget Maasland kreeg een Make Over Award voor haar metamorfose
tot Brigitte Bardot. Presentatrice Ellemieke Vermolen won een award
voor beste covergirl. Die prijs kreeg ze uit handen van Caroline Tensen
en Leco van Zadelhoff. De Beau Monde awards werden uitgereikt in het
Amstel Hotel.
Lees tekst
Madonna wil ook meisje adopteren
Madonna wil ook een meisje adopteren uit Malawi. Het driejarige meisje
komt uit hetzelfde dorp als haar adoptiekind David. Madge heeft zich
ook uitgesproken over de kritiek op haar adoptieplannen. Madge
verzekert dat ze de legale weg heeft bewandeld om het jongetje David
naar Engeland te halen. 'Ik heb het gedaan als iedereen. Ik wil gewoon
een kind helpen ontsnappen van een extreem leven van armoede en
waarschijnlijk een vroege dood.' Madonna liet dat weten in een
boodschap aan de pers. Volgens een vriendin van Madonna, talkshow host
Rosie O'Donnell, heeft de superster alles gedaan wat moest gebeuren om
een kind te adopteren. In Amerika zou het veel makkelijker zijn een
kind te adopteren, de regels in Engeland zijn strenger. Madonna zou
duidelijk aangeslagen zijn over de felle kritiek van met name
hulpverleners en organisaties ter plekke. David arriveerde gisteren in
Engeland.
Lees tekst
Naar het begin van SOFA e-zine.
|
KOMKOMMERTIPS:
Door: SOFA
Levensfeiten
De meeste mensen verdienen elkaar.
Alle goede mensen sterven te vroeg.
Degene die snurkt valt het eerst in slaap.
De lengte van een huwelijk is omgekeerd evenredig met de hoeveelheid geld die besteed is aan de bruiloft.
De kado's die je koopt voor je echtgenote zijn nooit zo goed en handig als de kado's die je buren kopen voor hun echtgenotes.
Raak nooit buiten zinnen van een man/vrouw alleen maar door hun uiterlijk vanaf een afstand.
Als je een familielid in nood helpt, dan zal hij/zij je de volgende keer dat ze weer in nood zitten weer herinneren.
De mogelijkheid dat je iemand ontmoet die je kent neemt sterk toe,
wanneer je met iemand uit bent in wiens gezelschap je niet gezien wilt
worden.
Kiespijn begint altijd op vrijdagavond, net voor het weekend wanneer de praktijk van de tandarts gesloten is.
Alle mooie mannen zijn homo, alle mooie vrouwen zijn hetero.
Het huwelijk is een overeenkomst, waarbij de man zijn vrijheid op het spel zet en de vrouw haar geluk.
Mensen die veel tijd hebben, brengen die bij voorkeur door bij mensen die dat niet hebben.
Het is een feit dat een koe meer schijt dan een geit!
De lelijkste kerels trekken bij mooi weer als eerste hun t-shirt uit.
Een vrouw trouwt met een man in de hoop dat hij zal veranderen, maar
hij verandert niet. Een man trouwt met een vrouw in de hoop dat ze
hetzelfde zal blijven, maar ze verandert wel.
Je mist iets pas wanneer je het niet meer hebt.
Een man maakt zich nooit zorgen over zijn toekomst, totdat hij getrouwd
is. Een vrouw maakt zich zorgen over haar toekomst, totdat ze getrouwd
is.
Wie het laatst lacht is traag van begrip.
Iemand die te laat in de bioscoop komt, zit altijd in het midden van jouw rij.
Verjaardagen zijn goed voor de gezondheid. Statistieken bewijzen dat
degenen die de meeste verjaardagen vieren, het langst blijven leven.
De kortste afstand tussen een klein kind en een breekbaar voorwerp is steeds een rechte lijn.
De etenswaar die het gewicht van vrouwen met 80 procent doet toenemen, noemt men bruidstaart.
Een telefoon stopt altijd met rinkelen, net voordat je de hoorn opneemt.
Naar het begin van SOFA e-zine.
|
TIP:
Door: Ingrid
Naamlabels en naamstickers
Heb je ook zo'n gloeiende hekel aan het naaien van naamlabels in alle
kleding van je kind? Ik heb laatst instrijklabels besteld bij www.goed-gemerkt.com.
Tot nu toe blijven ze, ook na meerdere keren wassen op internaat, prima
zitten. Nu blijven alleen de sokken en de kleding die niet tegen een
hete strijkbout bestand is, over om met naald en draad te lijf te gaan.
Ook heb ik er naamstickers besteld waarvan Goed-Gemerkt beweert dat ze zelfs in de vaatwasser en magnetron blijven zitten!
Instrijklabels 50 stuks vanaf 9,95 Euro en naamstickers 50 stuks vanaf 12,95 Euro.
Naar het begin van SOFA e-zine.
|
OP DE HAK:
Door: SOFA
De man met de wens
Een man heeft een goede daad gedaan en daarom komt er een kabouter naar hem toe en zegt: "Meneer, u mag een wens doen!"
Waarop de man antwoordt: "Ik zou graag naar Hawai willen, maar ik wil niet varen en ik durf niet met de boot."
"Tja," zegt de kabouter, "dan weet ik ook geen oplossing."
Waarop de man zegt: "Kun jij dan geen brug voor mij bouwen?"
Zegt de kabouter: "Weet je wel wat dat niet kost? Dat is veel te duur, weet je misschien niet iets anders?"
"Nou," zegt de man, "dan wil ik graag een vrouw die niet zeurt."
Zegt de kabouter: "Wil je verlichting op je brug of gaat het in het donker ook wel?"
Naar het begin van SOFA e-zine.
|
VOLGENDE SOFA:
Communicatie en internetEn? Heb je al UMTS en is dat snel genoeg of moet en kan het inmiddels nog sneller aan boord.
E-mail je veel met je mobiel en hoe belangrijk zijn al die functies op een mobieltje eigenlijk voor jou?
Kun je je een dag zonder mobieltje en internet tegenwoordig nog overleven?
Het volgende SOFA e-zine verschijnt rond 2 november 2006
Naar het begin van SOFA e-zine.
|
ABONNEMENT:
U kunt zich gratis abonneren op e-zine SOFA door een e-mail te sturen naar: majordomo@vaart.nl
met de tekst: subscribe vaart-sofa
Naar het begin van SOFA e-zine.
|
COLOFON:E-zine SOFA is een onafhankelijk E-zine dat op vrijwillige basis gemaakt wordt door:
Henriette
Ingrid
Lilian
Korina
Peter
Petra
KAREF
Jeanine
E-zine SOFA kan niet zonder de steun van zijn lieve lezers die altijd weer stukjes mailen voor zijn rubrieken.
De redactie is via e-mail te bereiken op dit adres.
VASTE RUBRIEKEN MET LEZERSBIJDRAGEN
BOEKENWURM, is de boekenrubriek van Lilian. Zij zoekt voor deze
rubriek stukjes waarin jij één of meerdere boek(en)
beschrijft, waarop je anderen wilt attenderen.
Ook reacties op eerder behandelde boeken zijn van harte welkom.
Een bijdrage mail je naar Lilian.
SOFA PANEL, Wordt verzorgd door Ingrid. Ben jij actief varend,
lees je niet mee op de mailinglist 'vaart-familie' en vind je het leuk
om 15 minuten per 14 dagen aan het invullen van de panel vragen te
besteden?
Dan kun je je opgeven bij Ingrid.
WHAT'S IN A NAME, is de rubriek over scheepsnamen. Jeanine is
voor deze rubriek altijd op zoek naar mensen die iets willen vertellen
over hun scheepsnaam.
Opgeven kun je bij Jeanine.
HUISHOUDMAND, Korina is driftig op zoek naar allerhande, praktische huishoudtips!
Heb jij besparingstips, schoonmaaktips of persoonlijke ervaringen met nieuwe producten, die op de
markt komen?
Dan word je verzocht die te mailen naar Korina.
IN HET NIEUWS: Welk nieuwsbericht maakte de afgelopen weken de meeste indruk? Petra verzamelt deze nieuwsberichten graag.
Kleine of grote indrukwekkende nieuwsberichten kunnen gemailed worden aan Petra.
OVERIGE RUBRIEKEN MET LEZERSBIJDRAGEN:
REACTIES: Reacties op een artikel uit het E-zine SOFA
KOMKOMMERTIPS: Ellenlange melige lijsten of lange moppen
OP DE HAK: Moppen
TECHIES: Computervragen
RECEPT: Snel klaar recepten
Bijdragen voor de 'overige rubrieken met lezersbijdragen' kunnen gemailed worden naar E-zine SOFA
Naar het begin van SOFA e-zine.
|
Contact:
Ook een reactie? Mail naar Henriette.
of maak gebruik van het formulier:
Verder nog wat te vragen?
Mail dan naar: SOFA
Naar het begin van SOFA e-zine.
|
|
|