Wij wilden van jou weten: "Hoe ziet jouw machinekamer
eruit?"
Acht procent zou het niet weten, hij of zij komt er
nooit.
Bij vijfentwintig procent ziet de machinekamer er piekfijn uit,
er wordt regelmatig gesopt en geverfd.
Bij drieëndertig procent wordt de machinekamer af en toe
opgeruimd, maar het onderhoud zou beter kunnen. Zestien procent vindt de machinekamer een vetkuil.
Nog eens zestien procent moet de langzaamloper regelmatig
poetsen.
"Piekfijn, er wordt regelmatig gesopt en geverfd... en
opgeruimd, doorgaans ziet het er netter uit dan in mijn keuken ;-))"
"Het is een vetkuil, want we zouden onze langzaamloper regelmatiger
moeten poetsen."
"Een machinekamer is er bij mij vanzelf niet meer. Aan boord werd de
machinekamer schoongehouden voor zover dat mogelijk was. Het is
uiteindelijk geen deel van de woning, maar een werkplaats.
Wel werd de ingang toen nog wel eens gebruikt om de was te drogen en
stonden er andere slippers of klompen klaar, die dan beneden op de
platen gedragen werden.
Er werd met de motoren van ongeveer veertig jaar geleden veel meer met
de oliekan rondgelopen dan tegenwoordig natuurlijk."
"Het is vanwege mijn bewaarzucht een opslagplaats, en daardoor valt het
onderhouden ook tegen.
Als er iets schoon gemaakt moet worden, moet alles eerst van de ene
naar de andere kant, en dan weer terug."
En: "Wat vind jij van je huidige motor?"
Vijftig procent is heel tevreden en zou zo weer
dezelfde nemen. Acht procent maakt het niet uit, als hij het maar
doet.
Nog eens acht procent zou meer pk's willen hebben. Vierentwintig procent zou een ander merk willen
hebben. Zestien procent vindt dat de huidige motor veel
lawaai produceert.
Nog eens zestien procent heeft een motor die hard aan een
revisie toe is.
"Ik ben heel tevreden en zou zo weer dezelfde nemen. Het
is een middelsnelloper en het enige wat acceptabel is, als met de
verkoop van je schip (met onvervangbare langzaamloper) een deel van je
hart van je wegvaart."
"Het maakt me niet zoveel uit, minder lawaai zou heel fijn zijn. Maar
wij zijn niet echt merk gebonden, alleen een langzaamloper absoluut
niet."
"Ze staan bovenaan de transferlijst. Jammer genoeg werkt dat niet zoals
in de voetbalsport dat je daar dan geld voor terug krijgt, maar er
komen dezelfde pk's met een ander merkje voor terug. In 2006."
"Ik zou zo weer een Caterpillar nemen.
Op het vorige schip hadden we een Stork, daar hebben we veel pech mee
gehad. We hebben zelfs moeten hermotoriseren, omdat de verzekering er
niet meer aan betaalde. De laatste keer dat die Stork in elkaar liep,
was buiten Hansweert. We konden gelukkig op de kopschroef binnenkomen
en hadden veel geluk met het tij.
We gingen er financieel niet aan onderdoor, maar je vaart wel ergens
anders voor. Bij die motor moesten we elke anderhalf tot twee jaar
nieuwe zuigervoeringen en koppen steken. Elke keer lag je weken stil.
Bovendien vervoerden wij een product dat niet overgepompt mocht worden,
zodat je ook nog eens eerst je reis af moest maken.
De Stork was wel goedkoper in het gewone onderhoud dan de Caterpillar.
Niet te geloven hoeveel filters, ververste olie en weet ik veel wat dat
ding vreet."
"Hier kan ik niet over schrijven, want met de toerenmakers heb ik nooit
mee gevaren. Wel met de Deutz, Werkspoor en Industrie."
"Ik ben heel tevreden met onze Caterpillar, maar soms als ik het geluid
hoor van een langzaamlopende MWM, gaat het weer even kriebelen.
Economisch was het beter dat de ouwe langzaamloper werd ingeruild voor
een nieuwe, maar voor mij had hij niet weg gehoeven. Ik was aan die
motor verknocht.
Maar als ik dan weer denk aan het smeren om de drie uur bij nacht en
ontij en aan de vele uren die mijn echtgenoot in de machinekamer
doorbracht met sleutelen, dan ben ik ook wel weer blij met deze nieuwe
motor.
Als er nu iets aan de motor hapert kunnen we maar één
ding doen: Dolderman bellen. Zelf sleutelen is er niet meer bij."
"Mijn huidige auto, een Renault Laguna is mijn grootste miskoop."
"Ik weet het niet. Wij hebben een gave om net dat ene kapotte ding uit
de serie te kopen, zodat je er eindeloos mee terug kunt. Dat is lekker
handig als je vaart."
"Ik heb gelukkig nog nooit geen hele dure miskoop gedaan. Mijn miskopen
betroffen het meest speelgoed voor de kinderen. Ik heb regelmatig
gehad, toen de kinderen kleiner waren, dat ik iets perse voor ze wilde
kopen en dat ze er uiteindelijk niet mee speelden. Nu ze groter zijn
weten ze zelf heel goed wat ze willen hebben."
"Is het heel erg te moeten bekennen dat ik mij niet kan herinneren ooit
een erg grote miskoop gedaan te hebben?? Natuurlijk liggen er in de
keuken wat spulletjes die zo vreselijk handig leken, maar dat zijn
allemaal maar kleine dingetjes!!"
"Een blauwe leren bank...,
zóóóóóó ongezellig en kil,
maar wel hartstikke praktisch.
Gekocht onder 'drukkend' advies van een meubelwinkelier..., nou moeten
we onderhand wat besluiten... we hebben al zóveel bekeken...
Kwalitatief te goed en ook te duur om weg te doen, toen we 'm allang
zat waren. Bedekken met grand foulards (hij zát nog prima) is
niet mijn ding, de kinderen vinden het leuker om daaronder te kruipen
dan er op te zitten, dus je bent continu aan aan het sjorren, en het
glijdt/verschuift teveel op leer.
Inmiddels een goede bestemming voor gevonden ..."
Feit: Bij ons in de machinekamer staat een zogenaamde
langzaamloper.
Ik heb er eerlijk gezegd niet zo veel mee en vind het een grote,
vettige herrieschopper. Maar er zijn genoeg liefhebbers van dit soort
motoren. Een van mijn ooms die in de buurt van de Oude Maas woont, ligt
’s avonds in bed te luisteren naar de in de verte voorbijvarende
schepen: “Vrouw, dat is er weer een”, stoot hij mijn tante aan, doelend
op zo’n langzaamloper. Mijn tante zal iets antwoorden in de trant van:
“Ach, jij met je motoren! Ga toch slapen.”
Feit: Het starten van onze MWM kan iemand een
hartverstuiking opleveren
Wij voeren eens door de Amsterdamse stad met achter ons een gezellig
jachtje, dat vastgeplakt leek aan onze kont. Bij iedere brug die wij
tegenkwamen - en dat zijn er daar heel wat – moest er natuurlijk
gestopt of zelfs achteruit gedraaid worden. De eerste keer dat wij de
motor startten vloog de schipper van het jachtje zowat overboord. “Wat
was dat in ’s hemelsnaam?” Het starten van een langzaamloper! Bij de
tweede brug was de schrik iets minder, maar de man stuiterde toch
iedere keer weer bijna van zijn stoel.
Feit: mijn schoonvader heeft heel veel met
langzaamlopers.
Hij koesterde zijn MAK'je en was iedere dag wel in de machinekamer aan
het rommelen. Maar ondanks dat koesteren maakte ook deze langzaamloper
herrie en kon het starten ervan iemand een hartverstuiking opleveren.
Zo voeren zij eens na een of meerdere jachtjes de sluis van Gorinchem
in. Manoeuvreren betekent starten en stoppen en een van de
jachtenschippers in de sluis ergerde zich terdege aan die herrie zo
vlak naast hem. Dat deed die schipper vast alleen maar om hem te
ergeren, waarop hij prompt een klacht indiende bij de sluismeester.
“Wat denkt die schipper wel om expres zoveel lawaai te maken!” De
sluismeester probeerde de opgewonden man te kalmeren en de situatie uit
te leggen. Maar de man bleef erbij dat dat “pffff, kaboem” alleen maar
bedoeld was om hem te ergeren.
Mijn schoonvader – ook de beroerdste niet – stelde daarop voor dat de
jachtenschipper maar eens een kijkje bij hem in de machinekamer moest
nemen, dan kon hij met eigen ogen zien waar die herrie vandaan kwam.
Binnen de sluis werd toch vastgemaakt, dus tijd was er genoeg. De man
kwam op hoge poten aanzetten, maar zakte bijna door de knieën bij
het zien van dat enorme monster. “Dat was wel eventjes wat anders dan
dat pruttelpotje bij hem aan boord,” moet hij gedacht hebben. Excuses
werden gelijk aangeboden en voortaan zal hij met andere ogen en oren
naar ‘die grote schepen’ gekeken hebben.
Feit: ondanks vet en herrie hopen wij nog jaren en jaren
rond te varen met onze hartverstuikende langzaamloper.
Ik noem hem 'MYSTERY-MAN'. Al zeker 17 jaar loopt er een man langs het
water, waar ik geregeld vaar. Altijd zie ik hem in een brede straal
rond Bramsche, Bohmte, Ladbergen of Munster.
Een schuwe man met rood/blond gekruld haar. Een baardje in dezelfde
kleur langs zijn kin. Altijd gekleed in het zwart. De laatste tijd
wandelt hij veel, maar voorheen reed hij ook vaak op een sportfiets.
Vandaar ook zijn 'brede straal'.
De eerste keer die ik me kan heugen, dat ik hem zag, was ongeveer 17
jaar geleden. Toen liep hij bij een Wasserschutzpost in Pente. We
wilden het schip aanleggen om naar het internaat te gaan. Maar wanneer
er 'vreemde types' langs je schip wandelen, vraag je je toch af of het
veilig is om met zijn allen het schip te verlaten. De eerste jaren
dacht mijn man dat hij vast een 'geheim agent' moest zijn. Hij hield
niet zo van dat idee. Later herkenden wij zijn auto, die dan ergens
stond geparkeerd.
Eens lagen we te laden in Ladbergen en wilde ik hem aanspreken. Maar ik
kreeg geen kans, want hij was net zo vlug op zijn fiets, als dat hij
verlegen is.
Door de jaren heen ga je je afvragen, wat voor een type persoon het
moet zijn. Ik denk een sportieve vrijgezel (komt vast door die
verlegenheid) met een brede interesse in de scheepvaart. Een goed
betaalde baan heeft hij vast ook wel. Als ik kijk naar welk merk auto
en fiets hij heeft. Of zou het komen, dat hij veel geld over houdt,
omdat hij toch geen vrouw en kinderen heeft?
Hoe dan ook. Mijn Mystery-man wordt minder verlegen (misschien omdat je
ouder wordt?). Als ik hem nu zie, zie ik mijn kans schoon om mijn hand
naar hem op te steken, zodra hij onze richting uitkijkt. En ja hoor,
hij zwaait terug met een 'Big Smile'. Misschien van herkenning?
Ik heb nog veel vragen rondom deze man, die ik nu al zo lang 'ken' en
van wie ik nog niets weet. Wie weet, kan ik eens vragen aan hem
stellen, als er niet zoveel afstand over het water tussen ons zit.
Misschien vaart hij binnenkort eens een stukje met ons mee en doen we
hem daar een groot plezier mee. Mocht het ooit gebeuren, dan houd ik
jullie op de hoogte. Of is er iemand van jullie die deze personage
herkent en meer van hem weet?
"Mam, Sinterklaas bestaat toch niet? Jij koopt toch al die cadeautjes?"
Ik beantwoord de vraag van mijn 8-jarige jongste zoon: "Nee jongen,
Sinterklaas bestaat inderdaad niet." Op zo'n directe vraag kun je op
deze leeftijd niet meer liegen. Gaf ik er vroeger nog wel eens een
draai aan, nu moet de waarheid dan maar eens boven tafel komen.
Het houdt hem nog een aantal dagen bezig. "Wat deed jij eigenlijk met
die appels in de schoen?". "Nou gewoon terugleggen in de koelkast!".
Ik druk hem op zijn hart dit grote geheim te bewaren en niet door te
vertellen aan jongere kinderen die nog wel geloven. Maar hij maakt op
internaat deel uit van een groepje "stoere" jongens die hele vieze
sinterklaasliedjes op hun repertoire hebben dus ik betwijfel of dat
gaat lukken.
De glans is er dit jaar voor mij wel af, de spanning en de
geheimzinnigheid is weg. Geen juichende kinderen meer bij hun schoen.
De verlanglijstjes worden meer bestellijsten.
Ik mag meehelpen met het verzinnen en maken van de surprises en
gedichten voor op school en internaat. Dat zijn er dit jaar twee en
volgend jaar worden het er drie.
Nog even en we verschuiven de Sinterklaascadeaus naar de Kerst, kleine
kinderen worden groot.
Een onderzoek van de universiteit van Washington toont aan dat een glas
water het hongergevoel wegneemt tijdens de nacht voor nagenoeg 100% van
de personen die een dieet volgen.
Tekort aan water is de belangrijkste oorzaak van vermoeidheid tijdens
de dag.
Verschillende studies tonen aan dat bij 80% van de mensen met rug- en
gewrichtsklachten de pijn aanzienlijk vermindert door het drinken van 8
tot 10 glazen water per dag.
Een minimale vermindering van 2% water in het lichaam kan de oorzaak
zijn van incoherentie van het korte termijn geheugen, problemen bij het
rekenen en verminderde concentratie voor de computer of bij het lezen
van een gedrukte tekst.
Het drinken van 5 glazen water per dag vermindert het risico op
darmkanker met 45% en kan het risico op borstkanker verminderen met 79%.
Drink jij dagelijks de hoeveelheid water die je lichaam
nodig heeft?
Cola
In verschillende staten in de USA nemen wegpatrouilles cola mee om het
bloed van de weg te krijgen na een ongeval.
Als je een beentje in een glas cola legt, is het na 2 dagen zo goed als
opgelost.
Om de WC te reinigen: giet een blik cola in het toilet, laat het een
tijdje rusten en spoel door. Alle vlekken zijn weg...
Het zuur in cola helpt perfect om vlekken te verwijderen van borden,
tassen, ...
Roestvlekken op chroom (vb. de bumper van je auto) wrijf je weg met een
stukje aluminiumfolie dat je overvloedig in cola doopt.
Corrosievlekken van lekkende autobatterijen kun je oplossen door er een
blik cola over te gieten.
Om vetvlekken te verwijderen uit kleding volstaat het om een blik cola
in de wasmachine te gieten samen met de gevlekte kleding. Vervolgens
gewoon wassen. Het zuur in de cola helpt het vet oplossen.
Cola is zelfs goed om de voorruit te reinigen van je auto! Ter
informatie: Het actief bestanddeel dat hiervoor verantwoordelijk is, is
fosforzuur. Het heeft een pH waarde van 2.8 en kan een stukje
vingernagel oplossen in ongeveer vier uur.
Fosforzuur steelt bovendien calcium uit onze beenderen en is de
belangrijkste oorzaak van het toenemend aantal gevallen van osteoporose.
Enkele jaren geleden werd een Duits onderzoek gevoerd naar de oorzaken
van osteoporose bij kinderen van tien jaar (wat uitzonderlijk is).
Resultaat: overmatige consumptie van cola, door gebrek aan controle van
de ouders.
De vrachtwagens die cola vervoeren dragen allemaal het label
"gevaarlijke materialen". Verdelers van cola gebruiken al twintig jaar
cola om de motor van hun vrachtwagens te reinigen.
Nog een klein detail: cola light wordt door artsen en onderzoekers
nóg meer beschouwd als een tijdbom door de mengeling van coca
met Aspartaam (kunstmatige zoetstof) en wordt ervan verdacht de oorzaak
te zijn van Lupus en degeneratie van het zenuwstelsel.
En tot slot nog een tip: poets nooit je tanden na het drinken van een
glas cola. Je verwijdert al het email van je tanden, voor altijd ! En wat wordt het voor u... cola of water???
Ben je wel eens betrokken geweest bij een ongeluk? Heb je hier iets aan
over gehouden? Lichamelijke klachten of ben je angstig geworden voor
sommige dingen?
Mail je reactie naar Korina
Ze zullen anoniem geplaatst worden.
Ingrediënten:
100 gram bloem
100 gram zelfrijzend bakmeel
60 gram bruine basterdsuiker
50 gram boter
2 theelepel stroop of honing
1 eetlepel speculaaskruiden,
4 eetlepels melk, boter om in te vetten
Bereidingswijze:
Zeef de bloem in een kom en voeg het zelfrijzend bakmeel, de gezeefde
basterdsuiker en boter toe.
Snijd de boter met 2 messen in kleine stukjes.
Voeg de stroop of honing, de speculaaskruiden en de melk toe en kneed
alles tot een samenhangend deeg.
Laat dat 1 uur in de koelkast rusten.
Verwarm de oven voor op 175 graden.
Vorm bolletjes van het deeg.
Beboter een bakplaat en leg de bolletjes erop. Druk ze iets platter.
Schuif de bakplaat in de voorverwarmde oven en bak de pepernoten 20
minuten.
Haal ze van de plaat en laat ze op een rooster afkoelen.
Bereidingswijze:
Zet de amandelen op met ruim koud water en laat ze aan de kook komen.
Giet ze af en overgiet ze met koud water. Pel de amandelen en droog ze.
Maal ze in een amandelmolen of vleesmolen zeer fijn.
Zeef de poedersuiker en voeg de gemalen amandelen, oranjebloesemwater
en het eiwit toe.
Maal alles nog eens.
Verpak de marsepein in vochtig gemaakt bakpapier of folie en laat deze
1 nacht rusten.
Kleur de marsepein eventueel met enkele druppels voedselkleurstof.
Van deze (gekleurde) marsepein kun je allerlei figuurtjes maken.
Plak er met iets losgeklopt eiwit decoraties op.
Als je een gelijke hoeveelheid amandelen en suiker neemt, krijg je een
fijner soort marsepein.
Door elkaar mengen:
Blikje tonijn op olie ongeveer 200 gram
Flinke eetlepel mayonaise
Platte eetlepel ketchup
Eetlepel gesnipperde sjalot of lente-ui
Eetlepel gesnipperde augurk
Gemalen peper
Mespunt sambal of druppels pepersaus
Beetje gemalen zout
In plaats van mayonaise en ketchup kun je (ter afwisseling
verschillende soorten) sandwichspread nemen. (is beter voor de lijn)
In plaats van bliktonijn kun je blikzalm gebruiken
Doe er nog wat extra gesnipperde paprika/sjalot/broccolisteel door.
Serveer het als voorgerecht in een witlofblad met geroosterde
boterhampuntjes.
Klagen werkt rustgevend op schippers, dat is bekend. De digitale
klaagmuur helpt de online binnenvaartschipper zijn of haar hart minder
te bezwaren. Plemp de klacht in het formulier en het vaartje zal een
stuk rustiger zijn.
Dit is me uit de mind geslipt.
Het bleek achteraf een rat in de zak te zijn.
Als de kat van huis is, begraven de overlevenden de doden.
Het is een zure pil, die ze door moeten slikken.
Een aap met een gouden ring is ook niet handig.
Hij heeft de klok wel horen luiden, maar de klepel niet gevonden.
Zij heeft het ei van Columbus niet uitgevonden.
Zonder verstand vaart de gek wel.
Ik schop jou naar de regenboog, want dat is tenmiste lekker hoog.
Met een handbreed water onder de kiel, heb je te diep geladen.
Zij heeft een stem als een vallend anker.
Dat zijn een gunstige seinen aan de wand.
Het is weer een smullig verhaal.
De bakken vallen uit de lucht.
Ik zit met mijn handen en voeten onder het haar.
Laten we een brain-wash houden.
Een boer ligt in bed met zijn vrouw. Hij pakt haar bij haar borsten en
zegt: "Schat, als deze melk gaven, konden we de koe wegdoen."
Vervolgens grijpt hij haar in haar kruis en zegt: "Schat, als je
hiermee eieren kon leggen, konden we de kippen wegdoen."
Zij begint te lachen, grijpt hem in zijn kruis en zegt: "Ja hoor schat.
En als jij deze aan de gang kon krijgen, konden we de knecht wegdoen."
Er lopen twee prostituees op straat, vraagt de ene prostituee aan de
ander: 'Wat vraag jij dit jaar aan Sinterklaas?'
'Nou gewoon vijftig euro', antwoordt de ander.
De directeuren van Heineken, Bavaria en Grolsch komen bij elkaar. Ze
gaan wat drinken in een café en bestellen een biertje. De
directeur van Heineken bestelt een Heineken, de directeur van Bavaria
bestelt een Bavaria en de directeur van Grolsch bestelt een glaasje
water.
Dan vragen de directeuren van Heineken en Bavaria: "Waarom drink jij
eigenlijk geen bier?"
Zegt de directeur van Grolsch: "Als jullie geen bier drinken, waarom
zou ik dat dan doen!"
Geef jij aan het goede doel of lijd jij aan 'goede doel-moeheid'. Wat
vind jij
van grote TV-acties en van de dikke salarissen van de directie?
En ook kerst.
Het volgende SOFA e-zine verschijnt rond 15 Dec 2005
E-zine SOFA kan niet zonder de steun van
zijn lieve lezers die altijd weer stukjes mailen voor zijn rubrieken.
De redactie is via e-mail te bereiken op dit adres.
VASTE RUBRIEKEN MET LEZERSBIJDRAGEN
BOEKENWURM, is de boekenrubriek van Lilian. Zij
zoekt voor deze rubriek stukjes waarin jij één of
meerdere boek(en) beschrijft, waarop je anderen wilt attenderen.
Ook reacties op eerder behandelde boeken zijn van harte welkom.
Een bijdrage mail je naar Lilian.
SOFA PANEL, Wordt verzorgd door Ingrid. Ben jij
actief varend, lees je niet mee op de mailinglist 'vaart-familie' en
vind je het leuk om 15 minuten per 14 dagen aan het invullen van de
panel vragen te besteden?
Dan kun je je opgeven bij Ingrid.
WHAT'S IN A NAME, is de rubriek over scheepsnamen.
Jeanine is voor deze rubriek altijd op zoek naar mensen die iets willen
vertellen over hun scheepsnaam.
Opgeven kun je bij Jeanine.
HUISHOUDMAND, Korina is driftig op zoek naar
allerhande, praktische huishoudtips!
Heb jij besparingstips, schoonmaaktips of persoonlijke ervaringen met
nieuwe producten, die op de
markt komen?
Dan word je verzocht die te mailen naar Korina.
IN HET NIEUWS: Welk nieuwsbericht maakte de
afgelopen weken de meeste indruk? Petra verzamelt deze nieuwsberichten
graag.
Kleine of grote indrukwekkende nieuwsberichten kunnen gemailed worden
aan Petra.
OVERIGE RUBRIEKEN MET LEZERSBIJDRAGEN:
REACTIES: Reacties op een artikel uit het E-zine SOFA KOMKOMMERTIPS: Ellenlange melige lijsten of lange
moppen OP DE HAK: Moppen TECHIES: Computervragen RECEPT: Snel klaar recepten
Bijdragen voor de 'overige rubrieken met
lezersbijdragen' kunnen gemailed worden naar E-zine SOFA