Welkom bij VAART! Klik hier voor Sitekoers als afstandsbediening.VAART! is één en al Bits, Bytes en Binnenvaart Naar de openingspagina VAART! Actueel
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | WATERSPORT | HAVENS | TOELEVERING

Editie 2.18 van 6.9.2002
© 2001-2002 VAART!Info

VAART!Familie is een mailinglist over alledaagse zaken en het werken en leven aan boord. Ben je klaar voor een dagelijkse mailchat? Meld je aan:

Naam (en scheepsnaam):
E-mailadres:

Berichten in VAART!Familie verschijnen alleen per e-mail, niet op het web.

SOFA verschijnt zowel in VAART!Familie als op het web.

Wil je liever niet de berichten van VAART!Familie, maar wel de tweewekelijkse SOFA? Meld je dan hieronder:

Naam (en scheepsnaam):
E-mailadres:

Aan- en afmelden
kan ook op het ledenformulier

Anderen informeren over SOFA? Print de flyer!

Vorige afleveringen:

0214 - 0213 - 0212 - 0211 - 0210 - 0209 - 0208 - 0207 - 0206 - 0205 - 0204 - 0203 - 0202 - 0201
0115 - 0114 - 0113 - 0112 - 0111 - 0110 - 0109 - 0108 - 0107 - 0106 - 0104 - 0103 - 0102 - 0101



ma di wo do vr za
Alle dagen actueel !

Elke week 'n keer !

Veil je eigen handel!
Actueel aanbod

Elke vrijdag
van 22.00-23.00 u.

Kom sfeerproeven in
VAART! Café Live
NOS-tt
Damrak
Tenders
Pegel
RWS-tt
2.Kamer
Lokatie
ANP/Tijd
Banen
Gasolie
Rijroute
SMS / 2
Tel.gids
NSIntOV
't Weer Valuta

Klik voor afstandsbediening
Actueel
Archief
Bedrijf
Café
Column
Forum
Historie
ICQ-groep
Kiosk
Links
Milieu
NautiCams
Nautisch
NieuwsNet
Planner
Reizen
Software
Telematica
Top-10
Veiling
Vraagbaak
Vracht
Watersport
Webring
Werf
Werk
Wetgeving
Zoek
 

SOFA het enige luchtige e-zine voor de binnenvaart. SOFA is het enige luchtige e-zine gericht op de sociale kant van de binnenvaart.
Dit SOFA e-zine is gemaakt door - in willekeurige volgorde - Henriette, Esther, Ingrid, Lilian, Jeanine, Chefren, Herman, Nico, Gea, Jean-Marie en enkele anonieme inzenders.
Dit SOFA e-zine is verschenen op 5 september 2002.
Uw volgende SOFA e-zine kunt u verwachten rond 19 september 2002.


In de bladen.
Wendy zet Xander uit Loosdrechtse villa!
Patty Brard gaat op Bali wonen!
Vrouw van Jan Mulder nu ook openhartig over haar éigen seksavontuurtjes...

Panel
Wij vroegen jullie:Welke moderne apparatuur kun je absoluut niet missen?
Zesendertig procent (allemaal dames) heeft alles aangekruist als zijnde onmisbaar.

Online news.
Oud stadje schopt 20.000 inwoners op straat
Lezers klagen Penthouse aan
De nieuwe K3 CD.
Robot inzetbaar als huwelijksfotograaf
Die goede oude tijd..vroeger...
Vroeger had je 6 kinderen op een luxemotor.
Nu heb je twee kinderen op een 135m.
Vroeger waren de schippers met weinig tevreden.
Nu is het grootste niet meer genoeg.
E-mailportret.
Dhr. Jan Pols, ex motorschip "Lumara"
- Misten jullie de telefoon aan boord?
Nee, dat was toen een utopie. Al werd er toen wel eens over gefantaseerd.
Die goede oude tijd...vroeger...
Iedereen die hangt naar 'die goede oude tijd' in de binnenvaart zou eigenlijk verplicht lid moeten zijn van 'De vereniging binnenvaart'.
Kleine gastjes
Mijn opa had een hele grote hond die het schip trok. Later werd het gedaan door een paard of mijn oma liep zelf in de lijn. Mijn moeder had op haar eerste schip ook geen motor maar werd het schip getrokken samen met andere schepen door een sleepboot.
Die goede oude tijd...vroeger...
Soms wel meer dan een dag liggen wachten voor de sluizen op de Maas.
Met een roeiboot naar de wal de paarden voeren en aaien.
Doodziek van een of andere kinderziekte in Grave boven de sluis.
Ingrid.
Zo waren we alledrie, Esther, Marlies en ik, voor een week een beetje bekende Nederlander, ik kwam eracht dat meer mensen de "Vriendin" lazen, dan ik vermoedde. Nu duiken we gelukkig weer onder in de anonimiteit.
Die goede oude tijd...vroeger...
Ik kan me geen betere tijd heugen met andere vriendjes verstoppertje spelen stiekum in de nabijgelegen silo je eigen verstoppen.
Met m'n Belgische maatje het spelleke met de aate lattekes spelen. Eerst snapte ik niet wat hij bedoelde maar het bleek mikado te wezen!
Uitgaanstips
Geheel in het thema 'die goede oude tijd' een aantal bekende en minder bekende scheepvaartmusea.
Hier kunt u 'die goede oude' binnenvaart tijden nog een keer beleven.
Die goede oude tijd...vroeger...
Samen met mijn 1.5 jaar jongere zusje ging ik naar de Zwarte Zwaan op Kleuterschool.
Er waren een heleboel kleuters zoveel dat we niet allemaal samen les konden krijgen.
Zeemansliederen.
Daar was laatst een meisje loos
Die wou gaan varen, die wou gaan varen
Daar was laatst een meisje loos
Die wou gaan varen als lichtmatroos
Die goede oude tijd...vroeger...
Ome Henk voer op een kempenaar met toen natuurlijk nog houten luiken en een lage den. Dus was het soms nodig de den te verhogen om toch nog een aardig aantal cuubs mee te kunnen nemen. Toen dit weer eens het geval was, boden zijn drie dochters aan te helpen.
Vissen en Lezen???
Een echtpaar vertrok voor een weekendje naar een meer in een schitterend natuurpark waar de man kon vissen. De man hield ervan in alle vroegte te vissen en de vrouw hield enorm van lezen.
Die goede oude tijd...vroeger...
Ik was matroos op een sleepschip en wij moesten samen met een zwager van mijn schipper lossen in de Waalhaven in Rotterdam.
Eerste werk, half acht losgereed, hartje winter en ijs aan dek, nog met houten luiken, dus érg leuk, maar niet heus.
Op de hak.
In de moppenrubriek van SOFA, dit keer diverse moppen over diverse onderwerpen.
Die 'goede oude tijd moppen, waren behalve piraten, niet voorhanden.
Die goede oude tijd...vroeger...
Scheepspraet of scheepspraat.
Voor de liefhebbers 'van die goede oude zeebonken tijd', die over een vaste internet verbinding beschikken of diegene die de wachttijden met de GSM voor lief nemen,is www.scheepspraat.nl misschien een bezoekje waard.
Komkommertips.
Schipbreuk
Op een dag zag hij dat er vanaf de hoek van het eiland een roeiboot kwam aanvaren. In de roeiboot zat de mooiste vrouw die hij ooit had gezien.
Spreuk van de week.
Ingrid over het email portret
Het was niet moeilijk...
What's in a name
De rubriek over de betekenis van scheepsnamen.
In deze aflevering de scheepsnaam Drakar. Een naam met een scandinavische achtergrond.
Techies
Computerinbraak, hoe gaat dat?
Je kan al tijden geen dag overslaan of er staat ergens een verhaal over computerinbraak, computervirussen en sinds een tijdje ook verhalen over wormen.

Oproep, Vooruitblik en contact.
De volgende SOFA gaat over Varen en relaties
Wat voor effect heeft 24 uur per dag op elkaars lip zitten op je relatie of juist dat je elkaar steeds 14 dagen moet missen.
Zie je je vrienden en familie nog genoeg?
Heb alleen vrienden die ook varen of ook aan de wal?

In de bladen.


Verzoening uitgesloten!
Wendy zet Xander uit Loosdrechtse villa!
Het komt zeker niet meer goed tussen WENDY VAN DIJK en XANDER DE BUISONJÉ. Wendy, nu ruim drie maanden zwanger, heeft in de afgelopen weken veel nagedacht en kwam tot de conclusie dat ze Xander nooit meer kan vertrouwen.
Vanuit Zuid-Frankrijk liet de presentatrice hem dan ook weten dat hij niet meer welkom is in hun villa in Loosdrecht. Alle zogenaamd goedbedoelde berichten van 3FM deejay RUUD DE WILD ten spijt...

'Het zal mijn huwelijk met René goed doen...'
Patty Brard gaat op Bali wonen!
Dat ze het komende tv-seizoen geen enkel programma presenteert, is geen reden voor PATTY BRARD om werkloos thuis te blijven zitten. Sterker nog: ze gaat zes maanden per jaar op het Indonesische eiland Bali wonen.
Patty: 'Ik ga er een huis kopen. En als het wonen daar goed bevalt, ga ik er misschien voorgoed heen...'

Vrouw van Jan Mulder nu ook openhartig over haar éigen seksavontuurtjes...
Johanna ging ook vreemd!
Net als JAN MULDER blijkt ook zijn vrouw JOHANNA er een turbulent liefdesleven op na te hebben gehouden.
Zo vertelt ze in een interview in Opzij dat ze niet vies was van een one-night-stand, maar dat ze nooit heeft getwijfeld aan haar relatie met Jan. 'Ik heb geleerd dat je jaloezie kunt afleren.'

Verder deze week
* Danny de Munk denkt nu al aan stoppen
* Tatjana: 'Ik durf me niet meer aan mannen te geven'
* Adoptiekindje: hét statussymbool van de sterren...
* Topkok Jaymz zwaar verbrand bij kookshow!
* Katja weer alleen!
* John Leddy: 'Waarom ik mijn kleinzoon nooit zie...'


Uw nieuwe Story (nummer 37) ligt vanaf woensdag 4 september in de winkel. Voor EUR 1,60 weet u alles!


www.story.nl


Naar het begin van SOFA e-zine.

Werf een nieuwe abonnee voor SOFA

Je kunt een ander evenveel leesplezier bezorgen als je nu zelf ervaart!
Stuur deze SOFA door naar een goede bekende en nodig hem/haar uit zich te abonneren met een e-mail naar: majordomo@vaart.nl met de tekst: subscribe vaart-sofa
Je kunt ook deze link als leestip doorsturen: www.vaart.nl/familie

Panel.


De uitslag van onze peiling onder de SOFA-lezers over ons thema "Die goede oude tijd of niet?"

Wij vroegen jullie:
Welke moderne apparatuur kun je absoluut niet missen?


Negentig procent van de lezers kan z'n GSM niet missen.
Vijfenveertig procent kan niet zonder computer
Nog eens vijfenveertig procent komt de tijd niet door zonder televisie met bijbehorende schotelantenne of aan de wal kabeltelevisie.
Drieenzestig procent is erg gehecht aan zijn of haar huishoudelijke apparatuur als vaatwasser en droger
Zesendertig procent (allemaal dames) heeft alles aangekruist als zijnde onmisbaar.
Achttien procent weet zeker dat je zonder bovengenoemde apparatuur kunt, alhoewel het zakendoen erg lastig wordt zonder GSM

Ook wilde wij van jullie weten:
"Wat kun je niet missen als je vaart?"

drieenzestig procent vaart liever niet zonder kopschroef
eenentachtig procent geeft aan de radar niet te kunnen missen "Als ik in het donker moet varen zonder radar, voel ik me heel onzeker, en dus ook onveilig."
Slechts zevenentwintig procent kan niet zonder automatische piloot.
Vijfenveertig procent heeft een echolood nodig
Negen procent is al erg gehecht aan de GPS
Drieenzestig procent vindt een autokraan noodzakelijk
Negen procent is uit het goede schippershout gesneden en beweert zonder al deze hulpmiddelen te kunnen varen.


Vonden jullie het vroeger beter?

De voordelen:

Vierenvijftig procent vond het leven prettiger zonder de continuvaart en 24-uurs-economie.
Drieenzestig procent is van mening dat er meer sociale contacten (buurten enzo) waren.
Zesendertig procent denkt dat er minder stress was.
Negen procent geeft aan dat er meer sociale controle was
Zevenentwintig procent vond het vroeger veiliger op straat.
En anders: "De moraal, op alle gebieden waaronder taalgebruik, beleefdheid, films, tv, sexualiteit, respect voor ouderen, etc."

Of vonden jullie het vroeger slechter?

De nadelen:

Drieenzestig procent noemt het ontbreken van de telefoon als nadeel.
Achttien procent zou de welvaart missen
Vijfenveertig procent geeft aan dat men langer onderweg was en dat daardoor ook de kinderen langer op internaat verbleven.
Zesendertig procent zou de autokraan missen
Negen procent voelde zich onveiliger aan boord.

Bij deze peiling hebben jullie veel opmerkingen gemaakt, hiervan een bloemlezing:
"Waarbij ik de kanttekening wil plaatsen, dat de welvaart ons ook verwend gemaakt heeft, wat een negatieve eigenschap is"
"Vroeger toen er geen tv was deden ze veel meer spelletjes,dus waren ze socialer bezig, als je nu bij iemand op visite komt staat de gehele avond de tv aan"
"Mijn Ouders konden ons soms maar 1 keer in de 4 / 5 weken ophalen".
"Het werk op zich is fysiek minder zwaar geworden, het meeste start nu met een druk op de knop, je hoeft meestal niet meer om de twee uur te smeren, we hebben schuurmachines, een hoop schepen hebben rechte zijen in het ruim, vaste verlichting."
"Er wordt wel meer doorgevaren, de havens zijn leeg, als je het als een manier van leven ziet, kan ik me zo voorstellen dat het een achteruitgang is".



Wil je ook mee doen met ons SOFA-panel?
Het kost je 2 minuten per twee weken om de vragen te beantwoorden.
Mail naar Ingrid
Hiervoor is het niet noodzakelijk de SOFA via email te ontvangen.


Naar het begin van SOFA e-zine.

Werf een nieuwe abonnee voor SOFA

Je kunt een ander evenveel leesplezier bezorgen als je nu zelf ervaart!
Stuur deze SOFA door naar een goede bekende en nodig hem/haar uit zich te abonneren met een e-mail naar: majordomo@vaart.nl met de tekst: subscribe vaart-sofa
Je kunt ook deze link als leestip doorsturen: www.vaart.nl/familie

Online News.


Oud stadje schopt 20.000 inwoners op straat

UTRECHT/PEKING. - 03/09/02 - Ruim 20.000 inwoners van de Chinese stad Pingyao moeten ter bescherming van de monumenten in deze bakermat van de Ming-dynastie (1368-1644) de komende vier jaar naar een andere plaats verhuizen. Dat heeft de Britse omroep BBC maandag gemeld op basis van het Chinese persbureau Xinhua.

Met ongeveer 45.000 inwoners is het stadje overbevolkt. Hooguit 25.000 mensen mogen in Pingyao blijven wonen. Het is onduidelijk op basis van welke criteria de autoriteiten besluiten wie mogen blijven en wie dienen te vertrekken.

Het complete artikel vind je op:
www.tiscali.nl/content/article/517


Lezers klagen Penthouse aan

De in Amerika wonende Vadim Levin and Alex Sheyngis kochten het bewuste blad om hun landgenote Anna Kournikova topless te kunnen zien. Achteraf bleek dat de dame op de foto's helemaal niet de beroemde tennisster was, maar een op haar lijkende jongedame. Beide heren eisen nu hun geld terug: $ 8,99.

Uitgebreid lezen, met foto.
www.tiscali.nl/content/article/41...

De nieuwe K3.

Karen, Kristel en Kathleen genieten op dit moment van een welverdiende vakantie. Een lange vakantie wordt het niet, want op 7 en 8 september toeren ze met de trein door Vlaanderen en Nederland om hun nieuwe cd 'Verliefd' voor te stellen.

Enkele nrs van de nieuwe K3 CD zijn,
Feest
Papapa
SMS
Verliefd
De eerste rij(Hollywood)
Samen feesten
Als het regent
Noodkreet
Beautifull boy

Een uitgebreidere beschrijving van de nieuwe K3 CD met een foto van de omslag vind je op.
www.hetnieuwsblad.clickx.be/jommekeskrant/mengelmoes


Robot inzetbaar als huwelijksfotograaf

2 September 2002 - Voor een huwelijksreportage hoeft voortaan geen fotograaf meer ingehuurd te worden. Een robot kan de klus ook klaren. Onderzoekers van de universiteit in St Louis in Amerika ontwikkelden de robot Lewis. Hij lijkt nog het meest op een omgekeerde vuilnisbak met daarop een camera. Lewis beweegt zich door een ruimte en is voortdurend op zoek naar huid.

Lewis kan geen opdrachten uitvoeren zoals een fotograaf van vlees en bloed. Voordeel is echter dat mensen zich beter op hun gemak voelen voor de lens van een robot. Eerst wordt Lewis aandachtig bekeken maar later wordt hij genegeerd zodat hij natuurlijkere foto's van de huwelijksgasten en het bruidspaar kan maken

Uitgebreid lezen plus een foto van Lewis de robot huwelijksfotograaf, wat een eng ding trouwens.
www.hccnet.nl/404/nieuws.cfm?


Naar het begin van SOFA e-zine.

Werf een nieuwe abonnee voor SOFA

Je kunt een ander evenveel leesplezier bezorgen als je nu zelf ervaart!
Stuur deze SOFA door naar een goede bekende en nodig hem/haar uit zich te abonneren met een e-mail naar: majordomo@vaart.nl met de tekst: subscribe vaart-sofa
Je kunt ook deze link als leestip doorsturen: www.vaart.nl/familie

Die goede oude tijd...vroeger.


Vroeger en nu.

Vroeger speelden we spelletjes.
Nu kijken we tv.

Vroeger zeiden de mensen wat zegt U.
Nu zeggen de mensen, huh,wat.

Vroeger bleef je thuis.
Nu gaan we op vakantie.

Vroeger had je 6 kinderen op een luxemotor.
Nu heb je twee kinderen op een 135m.

Vroeger aten we alleen hollands.
Nu eten we uit heel Europa.

Vroeger waren er veel kleuters die naar school konden.
Nu gaat het grootste deel niet.

Vroeger hadden we tijd om onze kinderen zelf met de stadsbus naar de kleuterschool te brengen.
Nu is dat je daar tijd voor hebt ondenkbaar.

Vroeger sliep je op slaapzalen.
Nu slaap je alleen of met z'n tweeen.

Vroeger hadden we nonnen als leiding.
Nu is de leiding modern.

Vroeger zag je je ouders nooit.
Nu ieder weekend en vakantie.

Vroeger wasten we op de hand.
Nu hebben we wasmachines aan boord.

Vroeger hadden we houten luiken.
Nu een luikenwagen.

Vroeger waren de schippers met weinig tevreden.
Nu is het grootste niet meer genoeg.

Vroeger was het gezellig op de vaart.
Nu zijn we bang dat de buurman meer heeft.

Vroeger ging je als schipperkind met 12 jaar zonder discussie naar boord.
Nu hebben de schipperskinderen een vrije keuze.

Vroeger smeerden we met de hand.
Nu automatisch.

Vroeger gingen we met de trein de kinderen voor vakantie halen.
Nu stap je in de auto.

Vroeger breiden de schippersvrouwen.
Nu zitten ze voor de tv.

Vroeger lagen we stil.
Nu varen we.

Vroeger sprak het personeel Nederlands.
Nu Tsjechisch.

Vroeger was mijn schip veel waard.
Nu is mijn schip onverkoopbaar, omdat iedereen groot en nieuw wil.

Een Luxemotoreigenaar.
Getypt door dochter.


Naar het begin van SOFA e-zine.

Werf een nieuwe abonnee voor SOFA

Je kunt een ander evenveel leesplezier bezorgen als je nu zelf ervaart!
Stuur deze SOFA door naar een goede bekende en nodig hem/haar uit zich te abonneren met een e-mail naar: majordomo@vaart.nl met de tekst: subscribe vaart-sofa
Je kunt ook deze link als leestip doorsturen: www.vaart.nl/familie

E-mail portret.


Dhr. Jan Pols, ex motorschip "Lumara"

- Hoe oud bent u?

Ik ben geboren in 1937 te Antwerpen.

- Wanneer bent u begonnen met varen?

Wij zijn met zelfstandig varen begonnen in 1961.
Daarvoor hebben wij gevaren als zetschipper.

- Komt u uit een schippersfamilie of van de wal?

Mijn wieg stond bij een echte schippersfamilie.Tenminste van mijn vaders kant. Mijn moeder was de dochter van een Antwerpse scheepsbevrachter

- Wanneer bent u voor u zelf begonnen?

Na wat omzwervingen, hebben wij ons eerste eigen schip gekocht in 1973. Een kempenaar met hoge den, zonder luiken, geen koproer of kopschroef en maar 186pk. Dat was voor mijn vrouw, die altijd voorop stond vaak gochelen om een touwtje vast te krijgen. Maar na enige maanden hebben wij toen een koproer gezet. Dan kom je wel van de hel in de hemel.

- Wat zijn de grootste verschillen tussen de tijd dat u net voer en de laatste jaren van uw schippersbestaan?

Nou dat is natuurlijk behoorlijk sensationeel.
Allereerst als wij vroeger geladen van Rotterdam vertrokken waren we gewoon voor niemand meer bereikbaar tot we aan een sluis of op bestemming waren. De verschillende order-stations onderweg deden soms wel een poging, maar ook dat lukte niet altijd.

Ten tweede kon je nooit precies zeggen wanneer je b.v.b. in Mannheim of elders op je losplaats was. Weer, water en drukte hadden een grote invloed op het vaarschema. Het is voorgekomen dat wij na vertrek uit Amsterdam de dertiende dag pas in Stuttgart waren. Dit alles zonder echte stremmingen.

Ook de lading was anders. Wat dacht je van sojaschroot van Weesperkarspel naar Stuttgart in papieren zakken. De cellulose werd pak voor pak onder de erven of roef gesjouwd, dus niks units van 1,80m hoog en acht tegelijk. Ook deklading werd vaak verzegeld met een zg. sluitkleed, zeg maar een grote jute lap met ogen aan de kanten. En o wee als die nat regende. Je moest die sluitkleden dan weer afdekken met gewone dekkleden, om de boel droog te houden, en dat waren niet van die lichtgewicht kleedjes van nu, maar van die hele zware, want de lading moest wel waterdicht zijn.
Het comfort was vroeger binnen ook minder. Wat is een huishouding zonder 220 volt en zonder stromend water?

- Kon u, toen er eenmaal een kopschroef en radar e.d. aan boord was, nog zonder deze hulpmiddelen varen?

Ja, dat ging nog best. Ach, fietsen verleer je toch ook niet. De eerlijkheid gebiedt ons te zeggen dat in die laatste 17 jaar alleen de kopschroef 2 keer geweigerd heeft.

- Er wordt gezegd dat de vrachten vroeger hoger waren dan nu, is dat waar?

De vrachten waren toen niet zoveel hoger dan nu. De sojabonen werden toen verladen voor fl. 8.50 per ton van Rotterdam naar Mannheim.
Alleen naar Basel was fl 30.00 geen zeldzaamheid. Ik meen me te herinneren dat de Zwitserse Rederijen middels een poule fl.42.00 pt. hadden. Maar daar stond dan wel tegenover dat een ton gasolie fl.65,00 en een vat smeerolie ca fl.200,00 kostte.
Het nadeel was dan weer dat je soms 3 à 4 dagen leeg in Mannheim lag, voor je weer een reisje had. Of een week leeg in Rotterdam.

- Was het vroeger gezelliger en socialer in de binnenvaart?

Ach, dat willen wij niet beweren. Vroeger had je ook ongezellige dagen en waren er ook echt a-sociale omstandigheden.

- Was er minder stress?

Er was over het algemeen wel minder stress, ja. Maar wat dacht je ervan om afvarig boven de brug van Zaltbommel in een sneeuwstorm te vallen, met aan beide kanten van de rivier een opvarige sleep van 6 of 7 lengtes? Dan waren we toch blij als de brugpijler op een fatsoenlijke afstand in een schim voorbij schoof.

- Was het werk zwaarder?

Ja, het werk was veel zwaarder dan nu. Als je een Dortmunder met een houten luikenkap opengelegd had, dan had je ca 6 ton hout opgestapeld.

- Hoe vonden jullie de periode dat de kinderen op internaat zaten?

Niet leuk. Want welke ouder vindt dat wel leuk? En om dat nog wat uit te stellen zijn wij gestopt met varen. En zijn in Gorinchem aan de wal gaan wonen. Want met 6 jaar naar het internaat vonden wij wat erg jong. Maar na 4 jaar, toen Chris 12 en Pauline 11 jaar oud waren, zijn we toch weer gaan varen. Zij hoefden toen wel niet ieder weekend naar boord, maar als het even kon gingen wij ze toch halen of zij gingen een weekend naar Opa en Oma. Dat vonden die twee ook leuk.

- Misten jullie de telefoon aan boord?

Nee, dat was toen een utopie. Al werd er toen wel eens over gefantaseerd.
Wat je niet kent, dat mis je ook niet. Eigenlijk telde dat voor al die elektronische grappen van nu. Het enige was toen een intercom naar voren en dat was soms al een luxe.

- Is het varen veiliger geworden met hulpmiddelen als marifoon, radar, kopschroef etc.?

Ongetwijfeld, er van uitgaande, dat degene die er mee omgaat er ook mee om kan gaan. Want toen wij die spullen allemaal aan boord hadden, bleek al gauw dat onze Chris er sneller mee uit de voeten kon dan ik. Maar als je alles onder de knie hebt, dan is het leuk spelevaren.

- Zou u, als u jonger zou zijn, in deze tijd weer willen beginnen met varen?

Waarschijnlijk wel, want het bloed kruipt toch waar het niet gaan kan. Temeer daar ik voeger ook de mogelijkheid gehad heb om een ander beroep te kiezen. Tweemaal zelfs.


Naar het begin van SOFA e-zine.

Werf een nieuwe abonnee voor SOFA

Je kunt een ander evenveel leesplezier bezorgen als je nu zelf ervaart!
Stuur deze SOFA door naar een goede bekende en nodig hem/haar uit zich te abonneren met een e-mail naar: majordomo@vaart.nl met de tekst: subscribe vaart-sofa
Je kunt ook deze link als leestip doorsturen: www.vaart.nl/familie

Die goede oude tijd...vroeger...


Vereniging 'De Binnenvaart'.

Iedereen die hangt naar 'die goede oude tijd' in de binnenvaart zou eigenlijk verplicht lid moeten zijn van Vereniging 'De Binnenvaart'.

Voor EUR 33 per jaar krijg je tegenwoordig een leuk glimmend blaadje met o.a. zwart/wit foto's en scheepsbeschrijvingen van vroeger, aangevuld met levensverhalen van oud-schippers en aanverwanten.
Gelukkig worden ook de moderne nieuwbouwschepen en de blik op vooruit niet vergeten. Die groep wordt o.a. bediend met scheepsmutaties, kleurenfoto's van b.v. de Chinareis en andere hedendaagse reisverslagen.
Dat dit goed samengaat blijkt uit het augustus nr.:
De 31.5m lange Stella Maris heeft op de zwart/wit foto in de jaren '30 een reisje klompen in.
Eronder staat een advertentie van een bedrijf dat de hele scheepsbemanning voor u uit Luxemburg detacheert, inclusief besparing!

We nemen het augustusnummer even door.
We vallen gelijk in de historie en toekomst van de Franse vaarwegen, een zeer uitgebreid artikel met o.a foto's van wachtende schepen in Parijs in 1910, schepen die door paarden door een tunnel getrokken worden en schepen die door paarden in 1896 door het aquaduct van Briare worden getrokken, waarop ik voorop iemand met een boomstok meen te herkennen.
Hierna volgt de geschiedenis van een Klipper, gevolgd door de belevenissen van een binnenvaarder. Deze binnenvaarder bevindt zich in het artikel op de K.O.F.-school te Amsterdam. Wat ik leuk vond om te lezen is de dagindeling, met appel, tafelzeuntjes en pauzes waarin men sjekkies rookte.
Vervolgens wat foto's van leden.

De liefhebbers van reisverhalen vallen met hun neus in de boter!
Een ontzettend leuk en uitgebreid reisverslag van Jetty en Kas Voerman, die vorig jaar met de Atlantis naar Praag voeren.
Jetty en Kas Voerman zijn oud-schippers die 42 jaar internationaal gevaren hebben en nu voor een kennis de Atlantis (een jacht) naar Praag brengen. Mensen die dus door hun enorme ervaring automatisch respect afdwingen.
Het leuke aan dit verhaal is, dat het geschreven is vanuit de schippersvisie. Het jacht loopt, ze gaan gewoon bunkeren, de WSP komt aan boord en is teleurgesteld dat ze over de vereiste patenten beschikken en ze worden niet herkend door hun kenissen op dit vreemde vaartuig.
Het verhaal speelt zich af rond 11 september en wordt opgeleukt met foto's die de slechte weersomstandigheden goed weergeven.

We lezen nog een stukje over bijzondere sluisconstructies in Frankrijk o.a. een zeventraps komsluis.
Gevolgd door de Myriameterstenen langs de Rijn (een myriameter is 10 km), de myriameter steen is van alle kanten gefotografeerd en de vraag is waar zijn de ontbrekende stenen gebleven? De auteur weet er 20.
Waar is de rest?
Afgesloten wordt met 'Veranderingen internationale binnenvaartvloot', hedendaagse foto's en veranderde vaart.


info:
info@debinnenvaart.nl
www.debinnenvaart.nl


Naar het begin van SOFA e-zine.

Werf een nieuwe abonnee voor SOFA

Je kunt een ander evenveel leesplezier bezorgen als je nu zelf ervaart!
Stuur deze SOFA door naar een goede bekende en nodig hem/haar uit zich te abonneren met een e-mail naar: majordomo@vaart.nl met de tekst: subscribe vaart-sofa
Je kunt ook deze link als leestip doorsturen: www.vaart.nl/familie

Kleine gastjes.


In Kleine Gastjes, de rubriek voor schipperskinderen van SOFA, gaat deze keer over Vroeger.

Hallo lieve kinderen.

Zoals jullie al gemerkt hebben kon ik je de vorige keer niet mailen. Ik zat te lang in Duitsland en daar lukt het me niet. Maar goed ik ben weer in Nederland en het eerste waar ik aan dacht was om jullie een briefje te schrijven. Deze keer gaat SOFA over "Vroeger". Maar wat is Vroeger?

Vroeger is heel lang geleden toen opa en oma nog kind waren. Maar vroeger is ook toen jij nog baby was. Het leuke van vroeger is te bedenken wat jij nog weet wat er gebeurd is heel lang geleden. Bedenk het maar eens.
Misschien weet je nog van de eerste keer dat je naar de Zwaneschool of walkleuterschool ging.
Of toen je op vakantie was en je misschien voor het eerst in een huis geslapen hebt.
Misschien weet je nog je vorige verjaardag.
Weet je ook nog wat je toen voor cadeautjes gekregen hebt?
Ik weet het vaak niet meer.... dom he? Maar dat komt vast doordat ik al wat ouder word.
Ik heb door de jaren heen natuurlijk al heel wat verjaardagen gehad en dus ook al vaak cadeautjes gekregen.

Wanneer je het over vroeger hebt en je zou het in een boek schrijven, dat heel veel jaren later gelezen wordt, heet het geschiedenis. Maar dat leer je op school nog wel. Tegen die tijd kun je al heel goed lezen en schrijven. Er zijn een heleboel boeken geschreven met geschiedenis er in. En dat is vaak helemaal niet saai.

Vaak zijn het spannende verhalen. En je leert er van hoe men "Vroeger" leefde en woonde. In kleine huisjes of schepen en vaak met heel veel kinderen. Ze hadden geen stroom en dus ook geen wasmachine, geen telefoon, geen computer en zelfs geen televisie. Men had nog niet eens een auto of een motor in het schip. Mijn opa had een hele grote hond die het schip trok. Later werd het gedaan door een paard, of mijn oma liep zelf in de lijn. Mijn moeder had op haar eerste schip ook geen motor, maar toen werd het schip getrokken samen met andere schepen door een sleepboot.

Omdat er ook geen koelkast aan boord was moest mijn vader elke dag melk halen bij de boer. Op een keer waren mijn vader en oom naar de boer gegaan voor melk en eieren. De sleepboot blies op de hoorn dat hij binnenkort vertrekken zou. Het was bijna de laatste signaal die de sleepboot blies toen mijn vader en oom nog niet terug waren. Je kunt je voorstellen dat mijn moeder zenuwachtig werd. Gelukkig waren ze nog op tijd terug. Nu kun je gauw naar elkaar bellen via je GSM telefoon en zeggen dat je naar boord moet komen. Je hoort wel dat er heel wat veranderd is met vroeger.

Ga jij ook maar eens diep nadenken wat jij leuker zou vinden. Om Vroeger te leven of nu en waarom je dat vindt. Misschien kunnen je ouders het mailen naar de redactie. Er zou dan een overzichtje in de volgende SOFA kunnen staan wat de kinderen van NU vinden over Vroeger en NU.
AFGESPROKEN?

Lieve kinderen tot de volgende keer,
het duurt misschien twee weken dan e-mailen we elkaar weer.

Tante Lourentia.

Inzendingen kun je mailen via contact.
Naar het begin van SOFA e-zine.

Werf een nieuwe abonnee voor SOFA

Je kunt een ander evenveel leesplezier bezorgen als je nu zelf ervaart!
Stuur deze SOFA door naar een goede bekende en nodig hem/haar uit zich te abonneren met een e-mail naar: majordomo@vaart.nl met de tekst: subscribe vaart-sofa
Je kunt ook deze link als leestip doorsturen: www.vaart.nl/familie


Die goede oude tijd...vroeger...


Wat ik me herinner van vroeger.

Ik herinner me;

De heerlijke zomers dat we door de groen beboste kanalen voeren.
De gezellige drukte van de broer en zusters om mij heen ( ik was de jongste van 6 )
Hutten bouwen van stophout in Chertal waar we losten.
Met z'n alle voetballen op het gras naast de losplaats

Soms wel meer dan een dag liggen wachten voor de sluizen op de Maas.
Met een roeiboot naar de wal de paarden voeren en aaien.
Doodziek van een of andere kinderziekte in Grave boven de sluis.
Bezoek van een dokter die toen nog met een roeiboot naar boord kwam.

Heel soms bij Oma in Weert op bezoek of die enkele keer dat zij mee kwam aan boord.
Soms bezoek van neven of nichtjes die meevoeren.
Voor het eerst naar de Alfonses school in Roermond.
Dood ongelukkig bij een tante in huis.

Weinig of geen contact met mijn ouders.
Beetje vreemde eend in bijt tussen al die walkinderen.
Heel veel lol toen ik verhuisde naar het internaat de St Louis te Weert.
Maanden van boord maar elk weekend feest, dus geen gemis.

Helaas ging de school aan het eind van de LO dicht.
Een nieuwe start op de Westerhelling in Nijmegen.
Een brugklas vol met leuke meiden.
Oei oei die pubertijd.

Toen was pesten (ook door leraren) op de Mavo nog heel gewoon.
Uiteindelijk naar de LTS, waar ik kon "leren" met de ogen dicht.
De stakingen voor de NZ-beurs midden jaren '70.
De eerste kloof tussen voor- en tegenstanders.

Gezien het vaste werk wat mijn ouders toen al deden dreigbrieven op de deurmat.
Na het diploma (eigenlijk veel te snel) naar boord.
Toen was het al veel minder gezellig.
De "strijd" tussen de voor- en tegenstanders van de beurs bleef maar duren.

De meeste weekenden flink op stap.
Het rijbewijs en de Simca 1100.
Met vrienden op vakantie in frankrijk.


Tja en inmiddels is de jeugd grotendeels voorbij.

Je raakt verliefd, verloofd en getrouwd.
Koopt een schip.
Het jagen gaat beginnen.
De eerste 5 jaar vliegen als een trein voorbij.
De oudste wordt geboren. Soms in het weekend bij opa's en oma's op bezoek.
De vakanties met het grut ( nummer 2 is er inmiddels ook ) blijven tof.

Langzaam komt het heden in zicht.


Nico


Naar het begin van SOFA e-zine.

Werf een nieuwe abonnee voor SOFA

Je kunt een ander evenveel leesplezier bezorgen als je nu zelf ervaart!
Stuur deze SOFA door naar een goede bekende en nodig hem/haar uit zich te abonneren met een e-mail naar: majordomo@vaart.nl met de tekst: subscribe vaart-sofa
Je kunt ook deze link als leestip doorsturen: www.vaart.nl/familie

Ingrid.


Vriendin

Het begon met een mailtje van de journaliste Maureen, met de vraag of ik mee wilde werken aan een reportage over drie schippersvrouwen in een waterspecial van het weekblad Vriendin.
Hoe kwam ze eigenlijk aan ons e-mail adres?
Ik wilde eigenlijk weigeren maar Alex haalde me over om mee te doen, onder mom van "jij stalkt ook iedereen voor een e-mail portret voor de SOFA".

Maureen, een free-lance journaliste die ook voor o.a. de Libelle en de Allerhande schrijft, nam het interview telefonisch af.
Het leek me altijd zo leuk om journaliste te zijn, maar in plaats van flitsende reportages op locaties, worden dergelijke stukjes, na een telefoongesprek van een uurtje, in elkaar gedraaid.
Weer een illusie minder, dan is het leven van een varende SOFA-reporter zo slecht nog niet.

Een paar dagen later mailde ze het interview ter correctie door. Ik heb een paar wijzigingen aangebracht die ook doorgevoerd zijn, maar ontdekte dat ze later toch nog zinnen hebben veranderd.
Zo noem ik ons schip "een gevaarte van ruim duizend ton en 77 meter lengte"! Mijn man eiste rectificatie van mij, hij heeft volgens hem nog nooit om zeven uur ontbijt gehad, zoals vermeld in het artikel, dan draai ik mij meestal nog een keertje om!

Na de tekst waren een paar weken later de foto's aan de beurt. Ook weer een free-lance fotograaf, maar die komt tenminste nog eens ergens. Best wel eng zo'n fotoreportage waarbij je vanuit alle hoeken gekiekt wordt.
Ter geruststelling meldde hij, dat hijzelf de lelijke foto's al bij voorbaat weggooit.
Ik werd in allerlei actie-houdingen neergezet, op de brug, achter de piloot, aan de ankerlier, aan de touwen voorop etc.
Toen ik vertelde dat ik eigenlijk nooit voorop stond, riep hij "Ach meid, het is allemaal show-business". Hij heeft verwoede pogingen gedaan om mij samen met de hond te fotograferen maar iedere keer als hij zijn naam riep om de hond naar 'm op te laten kijken, sprong Lucky vol enthousiasme tegen 'm op en verloor hij bijna z'n evenwicht met al z'n apparatuur om z'n nek.
Uiteindelijk is het toch nog gelukt om de scheepshond in de Vriendin af te beelden.

Achteraf vind ik het best een leuke reportage geworden, ook omdat onze websites er in genoemd werden. Ik heb veel reacties gehad, natuurlijk van vrienden en familie die allemaal gauw een Vriendin gekocht hadden. Maar ook van uit het oog verloren kennissen, die nadat ze toevallig de Vriendin lazen, via de website een mailtje stuurden.
Ook een mailtje gekregen van Cocky, zij stond in dezelfde Vriendin op pagina 43, en heeft een aantal jaren op schippersinternaten in Dordrecht en Terneuzen gewerkt.
Ze heeft zelf een grappig site voor een depri-dagje www.opkikkertje.nl met opbeurende gedichtjes en plaatjes.
Verder ook nog een verzoek om mee te mogen varen, maar dat staat de accomodatie op dit "gevaarte" gelukkig niet toe.

Zo waren we alledrie, Esther, Marlies en ik, voor een week een beetje bekende Nederlander, ik kwam erachter dat meer mensen de "Vriendin" lazen, dan ik vermoedde. Nu duiken we gelukkig weer onder in de anonimiteit.

Ingrid


Naar het begin van SOFA e-zine.

Werf een nieuwe abonnee voor SOFA

Je kunt een ander evenveel leesplezier bezorgen als je nu zelf ervaart!
Stuur deze SOFA door naar een goede bekende en nodig hem/haar uit zich te abonneren met een e-mail naar: majordomo@vaart.nl met de tekst: subscribe vaart-sofa
Je kunt ook deze link als leestip doorsturen: www.vaart.nl/familie

Die goede oude tijd...vroeger...


Beste SOFA lezers, ik ben 35 jaar en heb die "goede oude tijd" dus als kind meegemaakt.
We praten dus over de begin jaren '70.
Opgegroeid aan boord van een spits, de Netty (voor kenners een Dedemsvaarder).


In 1975 zaten wij op het schippersinternaat Baudeloo in Hulst. Op een gegeven moment was het zomervakantie. M'n ouders, zoals de meesten die tijd, hadden uiteraard geen auto. Ze lieten ons met een taxi ophalen en deze bracht ons naar Montargis. Voor diegenen die deze plek niet kennen, het ligt ongeveer 100 km ten zuiden van Parijs.

M'n ouders lagen die tijd te "beurzen" in St Mammes. Ze waren net leeg en de vooruitzichten waren slecht. Onze vakantie duurde zes weken. U raadt het al: we hebben ze alle zes daar doorgebracht.

Ik kan me geen betere tijd heugen met andere vriendjes verstoppertje spelen stiekum in de nabijgelegen silo je eigen verstoppen.
Met m'n Belgische maatje het spelleke met de aate lattekes spelen. Eerst snapte ik niet wat hij bedoelde, maar het bleek mikado te wezen!
Ook hadden we de opdracht van m'n vader om om de dag samen met m'n broer een grote wasketel water te halen. Dus ketel in de roeiboot, 1 km roeien, slang aansluiten en ketel volpompen. Dit moest wel met de hand gebeuren +- 15 min draaien voor 50 liter water, blaren op je hand (je reinste kinderarbeid). 1 km terug en daarna met de puts! de ketel legen in de watertank.
Na zes weken zijn we weer opgehaald met diezelfde taxi (zo'n velengde Mercedes). Einde vakantie!

Enfin ik probeerde in dit korte stukje te laten zien dat je echt geen tv nodig hebt of had om het gezellig te hebben (m'n ouders hadden er dus geen). Ik heb wel het idee dat alles er toen gemoedelijker aan toe ging. Je kunt je toch niet meer voorstellen dat je 6 weken niets doet en dat je kinderen lekker aan de wal kunnen spelen.
Nu zie ik schepen voorbijkomen waarop het roefdek zo'n "ikea"-glijbaan staat (naast de volgschotel). Ha ha, snap je wat ik bedoel?
Vooral deze laatste regel is eigenlijk de kern van de zaak!

Gegroet, vanuit Vallenciennes (ook Frankrijk)
Jean-Marie de Wijs



Naar het begin van SOFA e-zine.

Werf een nieuwe abonnee voor SOFA

Je kunt een ander evenveel leesplezier bezorgen als je nu zelf ervaart!
Stuur deze SOFA door naar een goede bekende en nodig hem/haar uit zich te abonneren met een e-mail naar: majordomo@vaart.nl met de tekst: subscribe vaart-sofa
Je kunt ook deze link als leestip doorsturen: www.vaart.nl/familie

Uitgaanstips.


Geheel in het thema 'die goede oude tijd' een aantal bekende en minder bekende scheepvaartmusea.
Hier kunt u 'die goede oude' binnenvaart tijden nog een keer beleven.



Fries scheepvaart museum- Sneek.

In dit museum krijg je een goed beeld van de Friese zeevaart, Friese binnenvaart en de Friese Scheepsbouw aan de hand van Scheepsmodellen, scheepsonderdelen, scheepsinrichting en souvenirs die de zeelui meenamen van hun verre reizen.

Waar: Friese Scheepvaart Museum, Kleinzand 14, 8601 BH SNEEK.
Geopend: ma t/m za van 10-17, zo 12-17, 25 dec, 1e paasdag, 1e pinksterdag, hemelvaart en 1 jan gesloten.
Toegang: volw EUR 2, kind (6-12) Eur 1.
Info: 0515-414057 of www.friesscheepvaartmuseum.nl


Veenkoloniaal museum.

o.a. De scheepvaart in de veenkoloniale tijd, maar uiteraard alles wat met veen te maken heeft.
Op het museumbinnenplein ligt een origineel Groninger bolschip ter bezichtiging.

Waar: Veenkoloniaal Museum, Winkler Prinsstraat 5, 9641 AD VEENDAM.
Geopend: di t/m vrij 11-17, za- zo 13-17, goede vrijdag, 1e paasdag, koninginnedag, 5 mei, 25/26 dec., 31 dec., 1 jan. gesloten.,br> Toegang: volw EUR 3.40, kind 4-12 EUR 0.45
Info: 0598-616393 of www.veenkoloniaalmuseum.nl


Bataviawerf.

Replica van het V.O.C. schip Batavia en in aanbouw is de replica van het schip van Michiel Adriaansz de Ruyter.
Deze beide schepen kunnen ook bezocht worden.

Waar: Batavia werf, Oostvaardersdijk 01-09, 8243 PB LELYSTAD.
Geopend: dagelijks 10-17, 25 dec., 1 jan. gesloten.
Toegang: volw EUR 8, kind 6-17 Eur 3.50.
Info: 0320-261409 of www.bataviawerf.nl


Flessenscheepjesmuseum

Meer dan 600 scheepjes in diverse flessen van diverse grootte.
De scheepjes in de fles zijn afkomstig uit de V.O.C. tijd, de stoomvaart, de visserij, de binnenvaart, de oude zeilvaart enz. enz.

Waar: Flessenscheepjesmuseum, Zuiderspui 1, 1601 GH ENKHUIZEN.
Geopend: dagelijks 10-18, 25 dec, 1 jan gesloten.
Toegang: volw. EUR 3, kind EUR 2
Info: 0228-318583


Nationaal Sleepvaart Museum- Maassluis.

d.m.v. Maquettes, modellen, foto's van o.a. sleepboten en bergingsvaartuigen wordt een goed beeld geschetst van de zeesleepvaart, binnensleepvaart en de havensleepvaart.

Waar: Nationaal Sleepvaart Museum, Hoogstraat 1-3, 3142 EA Maassluis.
Geopend: di t/m zo 14-17, 2e paasdag, 2e pinksterdag, 26 dec 14-17 overige feestdagen gesloten.
Toegang: volw EUR 2, kind EUR 1
info: 010-5912474


Museumhaven Zeeland.

Een klipper, een hoogaars, een botter, een hollandsche boot, een veerboot, een schouw, een poonschuit, een boeier en een peilboot liggen te wachten op een bezoekje.

Waar: Museumhaven Zeeland, Oude haven ONG, 4301 JJ ZIERIKZEE.
Info: 0111-416451 of www.museumhavenzeeland.nl


Naar het begin van SOFA e-zine.

Werf een nieuwe abonnee voor SOFA

Je kunt een ander evenveel leesplezier bezorgen als je nu zelf ervaart!
Stuur deze SOFA door naar een goede bekende en nodig hem/haar uit zich te abonneren met een e-mail naar: majordomo@vaart.nl met de tekst: subscribe vaart-sofa
Je kunt ook deze link als leestip doorsturen: www.vaart.nl/familie

Die goede oude tijd...vroeger...


Kleuters op de Zwarte Zwaan.

We lagen met mijn ouders in de Maashaven, met ons wel 70m lange schip. We waren echt een van de grotere schepen. Ik was denk ik 6 jaar.

De hele Maashaven lag vol en wij lagen denk ik 10 breed. Er was weinig werk op de beurs, veel meer dan te eten hadden we niet.
Ik had een broek met kniestukken en aan de broek van mijn zusje was een boordje genaaid, zodat de pijpen langer werden.
Mijn moeder waste met de hand en we hadden een wringer.
Samen met mijn 1.5 jaar jongere zusje ging ik naar de Zwarte Zwaan op Kleuterschool.
Er waren een heleboel kleuters zoveel dat we niet allemaal samen les konden krijgen.
De juffrouw riep om wie er 5 en 6 jaar waren moesten naar boven, de kleinere beneden. Als er veel kleinere waren was het andersom.

Niemand wist hoe het andere kind heette en de juffrouw wist het soms ook niet, sommigen kende je wel als het kenissen van je ouders waren.
Heel de tijd werden er kinderen gebracht die net aangekomen waren en gehaald die aan de reis waren.
We deden Jan Huigen in de ton, schipper mag ik overvaren en zakdoekje leggen in een heel grote kring.
Kinderen die niet wisten waar de wc was, liepen soms de halve morgen in een natte broek rond, voordat de juf het zag.

Als de dag was afgelopen haalde onze moeder ons op, mijn oren fluiten dan altijd van de herrie, daar.
Na de schooldag dronken we vaak koffie aan boord bij vrienden, soms aten we samen, speelden wij met andere kinderen die langszij lagen of onze ouders bleven in de kroeg op de Zwaan hangen. De volgende dag gingen we vaak weer naar de volle school.
Als er een lange tijd geen werk was, werd iedereen sjagrijnig, sommige schippers gingen dan met elkaar op de vuist.
Kinderen van ouders die op de Rijn voeren, werden soms door de kinderen die op de beurs lagen gepest als ze maar een dag konden en als wij er al tijden lagen en de ouders sjagrijnig werden.

Ik ben zelf niet gaan varen, maar als ik soms de kinderen van mijn jongste zusje ophaal van boord en naar de Zwaan breng, vind ik het daar wel rustig.
Dat vind ik erg jammer, de hele manier van leven is weg, maar als ik zie wat ze nu hebben begrijp ik het wel.
De lage welstand vroeger, was voor mij reden om niet te gaan varen, alhoewel ik het een leuk leven vond.
Ik wilde niet dat mijn kinderen altijd met het verkeerde modelbroekspijp of in een ribbroek die al jaren uit de mode is, naar school moeten.
Dat hoeven de kinderen van mijn jongste zusje niet, dus eigenlijk had ik net zo goed wel kunnen gaan varen. Ik denk soms wel dat ik niet flexibel genoeg ben om altijd bezig te zijn.
Ik kan dingen slecht van me af zetten.


Gea.


Naar het begin van SOFA e-zine.

Werf een nieuwe abonnee voor SOFA

Je kunt een ander evenveel leesplezier bezorgen als je nu zelf ervaart!
Stuur deze SOFA door naar een goede bekende en nodig hem/haar uit zich te abonneren met een e-mail naar: majordomo@vaart.nl met de tekst: subscribe vaart-sofa
Je kunt ook deze link als leestip doorsturen: www.vaart.nl/familie

Zeemansliederen.


Daar was laatst een meisje loos
Die wou gaan varen, die wou gaan varen
Daar was laatst een meisje loos
Die wou gaan varen als lichtmatroos

Zij moest klimmen in de mast
Maken de zeilen, maken de zeilen
Zij moest klimmen in de mast
Maken de zeilen met touwtjes vast

Maar door storm en tegenweer
Sloegen de zeilen, sloegen de zeilen
Maar door storm en tegenweer
Sloegen de zeilen van boven neer

Och kap'teintje, sla me niet
Ik ben uw liefje, ik ben uw liefje
Och kap'teintje, sla me niet
Ik ben uw liefje zoals gij ziet

Zij moest komen in de kajuit
Kreeg een pak ransel, kreeg een pak ransel
Zij moest komen in de kajuit
Kreeg een pak ransel
En toen was het uit


Naar het begin van SOFA e-zine.

Werf een nieuwe abonnee voor SOFA

Je kunt een ander evenveel leesplezier bezorgen als je nu zelf ervaart!
Stuur deze SOFA door naar een goede bekende en nodig hem/haar uit zich te abonneren met een e-mail naar: majordomo@vaart.nl met de tekst: subscribe vaart-sofa
Je kunt ook deze link als leestip doorsturen: www.vaart.nl/familie

Die goede oude tijd...vroeger...


Op zoek naar stiepen

Als bij ons de verhalen losbarsten over 'die goeie ouwe tijd' komt er altijd wel een verhaal van ome Henk naar voren. Ome Henk was dan ook een markant figuur; het bekende 'grote mond-klein hartje' type.

Als kinderen hadden wij dan ook allemaal een heilig respect voor hem of liever gezegd waren bang voor hem, maar konden met onze argeloze oogjes nog niet verder kijken dan die grote mond. Dus al zijn plagerijtjes eindigden meestal in dikke tranen. Zo kwam hij bij ons altijd met grote stappen aan boord, tilde mijn moeder vierkant van de grond en dreigde haar met haar achterste in de wasbak te zetten. Ma, die het toneelspel leuk meespeelde, spartelde fanatiek tegen en riep ons haar te helpen. Maar wat moet je als kleine ukkies tegen een beer van een vent. Dat was vechten tegen de bierkaai of liever gezegd smeken tegen de bierkaai. Want om de een of andere manier vonden wij dat heel erg; ma met een natte k...
Maar dit terzijde, want wij hebben er niets aan overgehouden en de familie heeft er nog steeds lol over.

Ome Henk voer op een kempenaar met toen natuurlijk nog houten luiken en een lage den. Dus was het soms nodig de den te verhogen om toch nog een aardig aantal cuubs mee te kunnen nemen. Toen dit weer eens het geval was, boden zijn drie dochters aan te helpen.

De jongste van de drie werd daarom naar voren gestuurd om de stiepen uit de voorpiek te halen. Maar wat er ook verscheen; geen dochter en al zeker geen stiepen. Numero twee werd er daarom op afgestuurd, maar ook zij bleef wel erg lang weg. Intussen was het geduld van Ome Henk al aardig op de proef gesteld (ongeduld was ook een van zijn 'deugden') en werd de derde dochter naar voren gestuurd. Toen ook zij niet terugkeerde, stapte hij zelf ten einde raad naar voren en dook met de kwaaie kop de voorpiek in.

Daar zaten zijn drie dochters met het hoofd in de handen triest voor zich uit te staren. "Wat is hier aan de hand," bulderde hij en de drie keken geschrokken op. "We kunnen de stiepen niet vinden," werd er voorzichtig geantwoord. "Wat...." - de stoom moet Ome Henk inmiddels uit de oren gekomen zijn - "jullie zitten er met jullie dikke k... bovenop!!!!"

Misschien was het handiger geweest eventjes aan Pa te vragen wat stiepen nu precies zijn, maar geen van drieën had die heldere ingeving dus bleven zij - pa's temperament kennende - met angst en beven in de voorpiek zitten.

Eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ook ik tevergeefs naar die dingen zou zoeken en hopenlijk hebben jullie een ouder iemand in de familiekring die jullie uit de brand kan helpen als er onverhoopt naar stiepen gevraagd wordt.

Zoek ze!
Lilian



Naar het begin van SOFA e-zine.

Werf een nieuwe abonnee voor SOFA

Je kunt een ander evenveel leesplezier bezorgen als je nu zelf ervaart!
Stuur deze SOFA door naar een goede bekende en nodig hem/haar uit zich te abonneren met een e-mail naar: majordomo@vaart.nl met de tekst: subscribe vaart-sofa
Je kunt ook deze link als leestip doorsturen: www.vaart.nl/familie

Vissen en lezen???


Een echtpaar vertrok voor een weekendje naar een meer in een schitterend natuurpark waar de man kon vissen. De man hield ervan in alle vroegte te vissen en de vrouw hield enorm van lezen.

Op een morgen kwam de man na een paar uur vissen terug en ging een paar uurtjes slapen.
De vrouw besloot er in die tussentijd met het bootje van haar man opuit te trekken.

Zij roeide een einde het meer op, wierp het anker uit en ging lekker zitten lezen.
Na korte tijd verscheen er een parkwachter met zijn motorboot. Hij sprak haar aan met de woorden: "Goede morgen mevrouw. Wat doet u hier?"
"Ik zit te lezen," antwoordde zij en dacht: Ik zit met een boek in mijn hand, dus dat is toch wel overduidelijk!!!!
"U bevindt zich anders wel in een zone waar vissen verboden is."
"Maar u ziet toch wel dat ik helemaal niet aan het vissen ben......??"
"Tjaa....", antwoordde de parkwachter, "maar u heeft wel een komplete uitrusting bij. Ik moet u meenemen en bekeuren."
"Als u dat doet, klaag ik u aan wegens verkrachting!!!", reageerde de gepikeerde vrouw.
"Ik heb u toch helemaal niet aangeraakt.........."

"Tjaa......", antwoordde zij, "maar u heeft wel een komplete uitrusting bij!!!!"


ingezonden door Lilian.


Naar het begin van SOFA e-zine.

Werf een nieuwe abonnee voor SOFA

Je kunt een ander evenveel leesplezier bezorgen als je nu zelf ervaart!
Stuur deze SOFA door naar een goede bekende en nodig hem/haar uit zich te abonneren met een e-mail naar: majordomo@vaart.nl met de tekst: subscribe vaart-sofa
Je kunt ook deze link als leestip doorsturen: www.vaart.nl/familie

Die goede oude tijd...vroeger...


Matroos op een sleepschip.

Ik was matroos op een sleepschip en wij moesten samen met een zwager van mijn schipper lossen in de Waalhaven in Rotterdam.

Eerste werk, half acht losgereed, hartje winter en ijs aan dek, nog met houten luiken, dus érg leuk, maar niet heus. Onze buurman had zijn zoon als matroos aan boord en tijdens het open leggen gleed deze uit en ging, plons, buitenboord. Gelukkig was hij bijna sneller weer uit het water dan dat hij erin gegaan was dus dat viel niet tegen.

Zijn vader die aan de andere kant aan het open leggen was had wel gezien dat er iets was misgegaan en kwam kijken wat er loos was.
Nu had de familie de voorgaande avond een feestje gehad en de jongen z'n vader was nog niet helemaal bekomen van de vermoeienissen die het feest met zich hadden gebracht.
Hij ziet z'n zoon druipnat en bijna paars van de kou aan dek staan en vraagt met z'n nog half zatte kop: Wie heeft jou toestemming gegeven om 's morgens vóór zevenen te gaan zwemmen.

Wij hebben ons haast een ongeluk gelachen maar z'n zoon wist nou niet of hij moest lachen of huilen.

Herman Bosch


Naar het begin van SOFA e-zine.

Werf een nieuwe abonnee voor SOFA

Je kunt een ander evenveel leesplezier bezorgen als je nu zelf ervaart!
Stuur deze SOFA door naar een goede bekende en nodig hem/haar uit zich te abonneren met een e-mail naar: majordomo@vaart.nl met de tekst: subscribe vaart-sofa
Je kunt ook deze link als leestip doorsturen: www.vaart.nl/familie

Op de hak.


Een Brit, een Fransman en een Rus zitten te kijken naar een schilderij van Adam en Eva in het paradijs.
Kijk naar hun gereserveerdheid, naar hun kalmte, zegt de Brit, het is duidelijk dat het Engelsen zijn.
Onzin, zegt de Fransman, ze zijn naakt en zo schoon van uiterlijk. Het is ontegenzeglijk dat het Fransen zijn.
Waarop de Rus reageert:Geen kleren, geen dak boven hun hoofd, ze hebben slechts één appel te eten. En bovendien is ze wijsgemaakt dat dit het paradijs is? Ze zijn Russisch!


Een dom blondje komt een electrozaak binnen en zegt tegen de verkoper: "Die televisie wil ik kopen."
"Ik verkoop niets aan domme blondjes," zegt de verkoper. Het domme blondje gaat naar huis en verft haar haar vuurrood.
Ze gaat terug naar de winkel en vraagt weer naar dezelfde televisie en weer zegt de verkoper: "Ik verkoop niets aan domme blondjes."
Ze probeert het iedere keer met een andere haarkleur. Ten einde raad scheert ze het haar helemaal af en gaat ze kaal terug naar de winkel. Ze vraagt weer naar die televisie en krijgt weer hetzelfde antwoord.
Dan vraagt ze aan de verkoper: "Hoe weet jij nu dat ik een dom blondje ben, ik heb helemaal geen haar meer."
De verkoper antwoordt: "Mevrouw, dat apparaat wat u graag wilt hebben is helemaal geen televisie, maar een magnetron!"


Een man belt met de mededeling dat hij de cd-rom drive van zijn computer niet kan vinden.
Helpdesk: "Kunt u mij uw computer even beschrijven?"
Klant: "Ik heb mijn toetsenbord, mijn scherm, en die grote bak."
Helpdesk: "Die grote bak, dat is dus de computer. kunt u die beschrijven?"
Klant: "Ik zie twee knopjes met een groen lichtje?"
Helpdesk: "Dat is dus de aan/uit-knop."
Klant: "Dan een klein gleufje met een knopje?"
Helpdesk: "Dat is dus voor de floppy's."
Klant: "En daaronder zit alleen de bekerhouder."


Maria, een meisje uit Sicilie droomt er haar leven lang al van om actrice te worden in America en ziet zichzelf al omringt met camera's in Hollywood, het probleem is dat ze zich de dure reis naar America niet kan veroorloven.
Op een dag ontmoet ze een matroos bij de haven van Messina en vertelt over haar droom actrice te worden in Hollywood en dat ze het geld voor de dure reis niet heeft.
De matroos: Het is een reis die 20 dagen duurt, maar als je wilt kun je je op het schip, in mijn hut verstoppen, mijn schip vertrekt morgen.
Maria: Maar hoe moet ik je dat betalen.......
Matroos: Als je me gedurende de reis verwent, dan mag je wat mij betreft mee!
Zo gezegt zo gedaan, Maria verstopt zich in de hut van de matroos en doet elke nacht en soms ook overdag haar best de matroos op alle mogelijke manieren te bevredigen.
Na 20 dagen, denkt Maria, we moeten nou toch wel in de buurt van New York zijn en, stapt de hut uit, ze vraagt aan de eerste de beste passagier: hoe lang duurt het nog voor we in New York zijn!
Passagier: Dat kan nog wel even duren meid! We zitten op de Veerpont Messina-San Giovanni.......


Een beroemde piraten kapitein staat aan het rad van zijn schip als de uitkijk roept: "Twee vijandelijke schepen in zicht!" De kapitein zegt: "Stuurman, geef mij mijn rode shirt" en de kapitein en de piraten vechten als leeuwen en winnen.
Een week later roept de uitkijk: "vijf vijandelijke schepen in zicht!"
De kapitein zegt: "Stuurman geef mij mijn rode shirt" en de piraten vechten als leeuwen en winnen. Dan vraagt de stuurman: "Kapitein, waarom trek je altijd een rood shirt aan als we vechten?"
Waarop de kapitein antwoordt: "Als ik gewond raak tijdens het vechten ziet niemand het bloed en blijft iedereen dapper doorvechten."
"Aha" zegt de stuurman, "nu snap ik het".
Weer een week later roept de uitkijk: "vijfentwintig vijandelijke schepen in zicht!"
Waarop de kapitein roept: "Stuurman, geef mij mijn bruine broek!"


Naar het begin van SOFA e-zine.

Werf een nieuwe abonnee voor SOFA

Je kunt een ander evenveel leesplezier bezorgen als je nu zelf ervaart!
Stuur deze SOFA door naar een goede bekende en nodig hem/haar uit zich te abonneren met een e-mail naar: majordomo@vaart.nl met de tekst: subscribe vaart-sofa
Je kunt ook deze link als leestip doorsturen: www.vaart.nl/familie

Die goede oude tijd...vroeger...


Scheepspraet of scheepspraat.

Voor de liefhebbers 'van die goede oude zeebonken tijd', die over een vaste internet verbinding beschikken of diegene die de wachttijden met de GSM voor lief nemen,is www.scheepspraat.nl misschien een bezoekje waard.

Op deze site vind je de belevenissen van een ex zeebonk, aangevuld met belevenissen van andere ex zeebonken, in echte zeebonkentaal!
Verder tref je hier een verzameling shanties en zeemansliederen aan, oude foto's en nog veel meer.

Een aantal citaten uit deze site:
Ik had destijds dus geen Bijzondere kentekens (Gene), maar ik heb monsterboekjes gezien waar ze wel in stonden: hazenlip, mank, bloemkooloren, bochel, snee in de neus, stuk in de kloten, alles wat maar iets verschilde met de doorsnee burger stond vermeld....

Op een van de Nedgulftankers voer ik met een elektricien, die als voornaamste taak had: het controleren van het licht in de koelkasten. De koelkasten waar het bier koud stond werden dagelijks meerdere malen op hun functionaliteit getest. Zijn lijfspreuk was een vrije vertaling van de wijze woorden van Vader Cats:
WERKEN IS DE PEST VOOR DE DRINKENDE KLASSE

Op Kombuispraat kun je direct je verhaal kwijt.
Het is een veelbezochte rubriek om even lekker slap over vroeger aan boord te ouwehoeren, een zogenaamd Forum. Als je scheepsfoto's zoekt, of informatie over schepen waar je vroeg er op gevaren hebt, is er kans dat je hier succes hebt....

www.scheepspraat.nl

Destijds werd je normaal nooit per vliegtuig afgelost, je moest maar afwachten wanneer die boot in Europa kwam en de reis niet al te duur was. We voeren destijds regelmatig met economische snelheid, op één ketel vanwege een of andere crisis. Soms werd er dan opeens opdracht gegeven om met meer dan volle kracht naar een haven te gaan. Hadden die walslurpen weer eens vergaderd en had een wijsneus van personeelszaken uitgerekend, dat de salarissen gewoon doorgingen tijdens economisch varen.

www.scheepspraat.nl/index2.htm

Na deze ervaring op de "Gulf hansa" zag ik de tankvaart niet meer zo zitten. Op pakjesboten zaten ze niet te wachten op stuurlui met tankerervaring en ik had een vriendin die liever dagelijks contact had. Ik werkte toen via uitzendbureaus, maar omdat ik niet meer bij de koopvaardij werkte kreeg ik een vriendelijke uitnodiging van de Koninklijke Landmacht om me te melden omdat ik nu dienstplichtig was. Na de keuring wilden ze me nogmaals keuren en ik vertelde de keurmeester, dat ik altijd op tankers gevaren had. De keurmeester vroeg hoeveel tanks er op een tanker zaten

www.scheepspraat.nl/indexblad3.htm


Naar het begin van SOFA e-zine.

Werf een nieuwe abonnee voor SOFA

Je kunt een ander evenveel leesplezier bezorgen als je nu zelf ervaart!
Stuur deze SOFA door naar een goede bekende en nodig hem/haar uit zich te abonneren met een e-mail naar: majordomo@vaart.nl met de tekst: subscribe vaart-sofa
Je kunt ook deze link als leestip doorsturen: www.vaart.nl/familie

komkommertips


Schipbreuk

Een jonge man was mee op een cruise in de Caraïbische Zee. Het was er prachtig, het was de ervaring van zijn leven. Maar dat duurde niet lang. Plotseling stak er een wervelstorm op en het cruiseschip zonk vrijwel onmiddellijk.

De man spoelde aan op het strand van een eiland. Hij keek eens wat rond en zag bananen en kokosnoten, maar dat was het dan ook wel zo'n beetje. Er was verder niets te zien. Geen mensen, geen huizen, niets. Hij was wanhopig en verlaten, maar hij besloot er het beste van te maken. Dus de volgende vier maanden at hij bananen, dronk hij kokosnotensap en meestal keek hij naar de zee, hopend op een schip dat hem zou komen redden.

Op een dag zag hij dat er vanaf de hoek van het eiland een roeiboot kwam aanvaren. In de roeiboot zat de mooiste vrouw die hij ooit had gezien.
Ze was lang, gebruind, en haar golvende blonde haar gaf haar een bijna hemels uiterlijk. Ze roeide haar boot naar hem toe.
In ongeloof vroeg hij: "Waar kom je vandaan? Hoe kom je hier?"
Ze zei: "Ik kom vanaf de andere kant van het eiland. Ik ben hier beland nadat mijn cruiseschip gezonken is."
"Verbazingwekkend", zei hij, "ik wist niet dat nog iemand anders het overleefd had. Met hoeveel zijn jullie? Je moet echt geluk gehad hebben dat er een roeiboot tegelijk met je is aangespoeld."

"Ik ben alleen", zei ze, "en verder is er niets of niemand aangespoeld."
"Nou", zei de man, "hoe kwam je dan aan de roeiboot?"
"Ik maakte de roeiboot van materiaal dat ik op het eiland vond", antwoordde de vrouw. "De riemen zijn gemaakt uit boomtakken van de gomboom, de bodem heb ik gevlecht van palmtakken, en de zijden en de achtersteven komen van een eucalyptusboom."
"Maar, maar", vroeg de man, "hoe zit het met de gereedschappen, hoe heb je die gemaakt?"
"Oh, geen probleem", antwoordde de vrouw, "er is op dit eiland een zeer ongewone laag rots die zich aan de zuidkant van het eiland aan de oppervlakte bevindt. Ik ontdekte dat wanneer ik het verwarmde tot een bepaalde temperatuur, het smolt tot een smeedbaar, buigzaam ijzer. Dat gebruikte ik om de gereedschappen te maken. Maar genoeg hierover, waar woon je?"
De man moest bekennen dat hij geslapen had op het strand.
"Nou, laten we dan naar mijn plekje roeien", zei ze.
Dus gingen ze beiden in de roeiboot en gingen naar haar kant van het eiland.

De vrouw roeide hen vlot naar een kade die naar de toegang leidde tot haar stekje. Ze bond de roeiboot vast met een mooi geweven touw van hennep. Ze liepen een stenen trap op en boven stond een prachtige blauw wit geschilderde bungalow.
"Het is niet veel", zei ze, "maar ik noem het toch mijn thuis. Wil je iets drinken?"
"Nee", zei de man, "nog een keer kokosnotensap en ik moet kotsen."
"Ik zal je geen kokosnotensap geven", antwoordde de vrouw. "Ik heb een branderij, wat vindt je van Pina Colada?"
Om zijn voortdurende verbazing te verbergen, stemde de man toe en gingen ze op haar bank zitten om wat te praten. Na een poosje en nadat ze hun verhalen hadden uitgewisseld, vroeg de vrouw: "Vertel me eens, heb je altijd al een baard gehad?"
"Nee", antwoordde de man, "ik was heel mijn leven goed geschoren, zelfs op het cruiseschip."
"Nou, als je je zou willen scheren, er is een scheermes boven in het kastje in de badkamer."
De man, die zich niet langer meer iets afvroeg, ging naar boven naar de badkamer. Daar in het kastje was een scheermes met een benen handvat, de snede was vastgezet met twee schelpen die aan het einde waren bevestigd aan een draaibaar mechanisme. De man schoor zich en nam een douche en ging terug naar beneden.

"Je ziet er fantastisch uit", zei de vrouw, "we zijn hier allebei een lange tijd zonder gezelschap geweest. Je weet wat ik bedoel. Ben je eenzaam geweest, is er iets dat je echt mist? Iets dat alle mannen en vrouwen nodig hebben. Iets waarvan je het leuk zou vinden om het nu te hebben?"

"Ja dat is er", antwoordde de man, wanneer hij dichter bij de vrouw ging zitten terwijl hij haar met een aantrekkelijke blik aankeek, "je bedoelt dat je nog geen manier gevonden hebt om een Internetverbinding te maken?"


Naar het begin van SOFA e-zine.

Werf een nieuwe abonnee voor SOFA

Je kunt een ander evenveel leesplezier bezorgen als je nu zelf ervaart!
Stuur deze SOFA door naar een goede bekende en nodig hem/haar uit zich te abonneren met een e-mail naar: majordomo@vaart.nl met de tekst: subscribe vaart-sofa
Je kunt ook deze link als leestip doorsturen: www.vaart.nl/familie

Spreuk van de week.


Ingrid over het emailportret.

Het was niet moeilijk een oud schipper te vinden...
Het was wel moeilijk een oud schipper met een emailadres te vinden...



Naar het begin van SOFA e-zine.

Werf een nieuwe abonnee voor SOFA

Je kunt een ander evenveel leesplezier bezorgen als je nu zelf ervaart!
Stuur deze SOFA door naar een goede bekende en nodig hem/haar uit zich te abonneren met een e-mail naar: majordomo@vaart.nl met de tekst: subscribe vaart-sofa
Je kunt ook deze link als leestip doorsturen: www.vaart.nl/familie

What's in a name.


De rubriek over de betekenis van scheepsnamen.
In deze aflevering de scheepsnaam Drakar. Een naam met een scandinavische achtergrond.


Wat betekent de naam van je schip?

De naam Drakar is de naam van een type vikingschip.

Waarom hebben jullie voor deze naam gekozen?

Nico had eerst een sleepschip en kocht een opduwertje erbij voor het zelfstandig kunnen verhalen. Toen we deze bij de verzekering wilden aanmelden vroeg men de naam van de boot. Deze had nog geen naam, dus heeft Nico deze boot Drakar genoemd. Nadien heeft hij deze opduwer verkocht aan zijn broer en hebben wij een sleepboot bij het sleepschip gekocht en deze sleepboot heeft ook weer de naam Drakar gekregen. Toen wij in 1995 dit schip kochten hebben wij dit schip wederom Drakar genoemd.

Hoe komen jullie aan die naam?

Deze naam had hij al eens gelezen in een boek over de Noormannen. Zoals je wel weet kwamen de Noormannen o.a. ook hier met hun schepen en roofden lading mee. Nu roven wij wel geen lading, maar vervoeren deze netjes van A naar B.

Hebben jullie nog een anekdote met betrekking tot de scheepsnaam?

We dachten dat wij de enige waren met deze naam, maar dat bleek niet het geval. Er was ook nog een Belgisch schip met deze naam en dat heeft op het Rhein-Herne-Kanal al eens tot verwarring bij een sluismeester veroorzaakt.
Ik had mij bij de sluis gemeld in de afvaart en een paar minuten later meldde de Belgische Drakar zich in de opvaart.
De sluismeester zei: 'U bent in de afvaart en uw vrouw heeft zich zojuist al gemeld.'
De schipper zei: 'Nee, dat kan niet, want mij vrouw is niet eens in de stuurhut en ik ben in de opvaart.'
Daar snapte de sluismeester niets van. Hij probeerde het nog eens; toen ben ik er maar tussen gekomen en heb hem duidelijk gemaakt dat er toevallig 2 Drakar's waren.
Hij zei toen: 'Mein Himmel, sind auch davon schon 2 stück!'
Nu is de Belgische Drakar er niet meer, maar er schijnt in de buurt van Dordrecht nog een scoutingschip te zijn die Drakar heet, maar die hebben wij nog nooit gezien.


Ik heb zoals gewoonlijk weer op internet wezen snuffelen en heb de naam ingetikt bij een zoekmachine. Ik had 13800 hits.
Veel site's in een scandinavische taal. (ik weet niet welke) Behalve een vikingschip is Drakar ook een vlieger met 3 of 4 lijnen. Er is ook een tattooshop die Drakar heet. Inderdaad is er ook een scoutingschip dat Drakar heet. Het is een klipper die omgebouwd is tot drijvend clubhuis. Ook kun je op een Drakarcruise. (?)
Drakar is ook een mannengeurtje gemaakt door Guy Laroche in 1982, het word nog steeds verkocht.
Natuurlijk zijn er ook verwijzingen naar Paris-Drakar. (je weet wel die race dwars door Afrika) Als je toevallig nog eens in Stockholm bent kun je gaan eten in het restaurant Drakar.
Er zijn science fiction enthousiastelingen die een rollenspel spelen waarbij Drakar een planeet is.
En zo zijn er nog een heleboel dingen.

Jeanine

Vindt jij het leuk om ook eens wat over jullie scheepsnaam te vertellen?
Mail dan naar Jeanine
Zij zoekt dan ook op wat jullie scheepsnaam nog meer betekend of is.
Hiervoor is het niet noodzakelijk de SOFA via email te ontvangen.


Naar het begin van SOFA e-zine.

Werf een nieuwe abonnee voor SOFA

Je kunt een ander evenveel leesplezier bezorgen als je nu zelf ervaart!
Stuur deze SOFA door naar een goede bekende en nodig hem/haar uit zich te abonneren met een e-mail naar: majordomo@vaart.nl met de tekst: subscribe vaart-sofa
Je kunt ook deze link als leestip doorsturen: www.vaart.nl/familie

Techies


Computerinbraak, hoe gaat dat?

Je kan al tijden geen dag overslaan of er staat ergens een verhaal over computerinbraak, computervirussen en sinds een tijdje ook verhalen over wormen. Hoe is het toch mogelijk dat er geen einde aan komt?

Mensen zijn slordig, computers zijn te primitief en het geheel is daardoor slecht beheersbaar.

Allereerst is er de klant, de behoeftensteller. Ik heb nog nooit gehoord van een gewone consument die liever een veilige computer zou hebben dan een compatible Windows computer. Kortom de klant let niet zo op de veiligheid, eerder op prijs en wat de buurman heeft. Er is nauwelijks of geen vraag naar echt veilige computers.

Vervolgens zijn er de leveranciers, de handelaren en programmeurs, ondanks dat ze glimpoep leveren krijgen ze er toch echt veel geld voor hun rotzooi.

En dan zijn er de computers zelf die slordigheid in de hand werken:
  • Overvloed, een beetje PC heeft tegenwoordig een "gigaherz" processor, en voert zonder problemen en verdere kosten 1.000.000.000 instructies per seconde uit. Dat is zo verschrikkelijk veel voor weinig geld, dat er maar weinig eisen aan de efficientie van programma's wordt gesteld. De efficientie eis zorgde er vroeger voor dat instructies van programma's nog enigszins "gewikt en gewogen" werden, maar dat is al jaren voorbij. Men gebruikt grote stukken software die door anderen zijn geschreven en sluit die op elkaar aan zonder precies in de gaten te houden of de aansluitingen in alle gevallen perfect zijn.
  • Complexiteit, van zelfs een heel simpel programma van een regel of 6-10 kan vaak al worden bewezen dat het zo complex is dat absolute foutloosheid nagenoeg is uit te sluiten. Dergelijke foutloosheid heeft grotendeels betrekking op de juiste werking van het programma en minder op de inbraakgevoeligheid. Inbraakgevoeligheid hangt er zuiver vanaf of het programma bedoeld of onbedoeld handvatten aanbiedt voor de inbreker.

Handvatten

  1. Direct, een voorbeeld van een direct te programmeren iets is Internet Explorer, de internet browser van Microsoft. Die kan direct door webpagina's worden geprogrammeerd. Die webpagina's kunnen ook worden toegemailed.
  2. Indirect, een voorbeeld van indirecte programma zijn "macro" programma voor bijvoorbeeld een tekstverwerker. Een macro-programma is een programma dat de gebruiker zelf zonder het programma ooit te zien  met een paar klikken kan samenstellen om vervelend, precies of herhalend werk automatisch te laten geschieden. Groot deel van de PC bezitters doet nooit wat met macro's maar de functionaliteit staat vrijwel altijd klaar voor de inbreker die er wel wat mee wil.
  3. Elementair, doordat er ergens iets niet is beveiligd is er direct toegang tot de processor voor de inbreker. Afhankelijk van waar de beveiliging ontbrak is er dan toegang voor de inbreker. Als het "lek" in het besturingsysteem zit dan kan de inbreker in een keer overal bij, als het in een gebruiksprogramma zit dan kan de inbreker overal bij waar de gebruiker ook bij kan (bij PC's helaas meestal hetzelfde).
  4. "Social engineering", de gebruiker laat zich manipuleren en is zo dom dat hij het programma voor de inbreker zelf opstart. Op zich te vergelijken met sleutel in het slot achterlaten of persoonlijk aan de inbreker overhandigen maar dat is vaak een te gemakkelijke verklaring. De gebruiker kan er om allerlei redenen van overtuigd zijn een veilig programma op te starten terwijl dat niet het geval is.
In alle gevallen moet het de inbreker lukken om de gebruiker dan wel de actieve programmatuur te misleiden en het inbraakprogramma te laten draaien op de computer. In de als direct en indirect gekenschetste gevallen betreft het domme fouten in de opzet van de programmatuur. "Active X", de taal waar Internet Explorer toegang toe geeft voor programmeurs van webpagina's, is net als Visual Basic, de macrotaal voor de Office software, opgezet alsof inbrekers en internet niet bestaan. Het lijkt allemaal leuk en aardig en Microsoft zal beweren dat het veilig is maar alle feiten wijzen er op dat zowel ActiveX als Visual Basic verboden zouden moeten zijn voor computers die zelfs maar soms met het internet verbonden zijn. Aanwezigheid van die programmeerbaarheid op je computer is ronduit vragen om inbraak. Zelfs een zeer korte verbindingstijd met het Internet kan al maken dat er een inbraak plaatsvindt. Er zijn mensen die met programma's continu alle internetadressen afstropen en meten welke programma's met welke bugs op een bepaald internetadres zijn aangesloten. Als ze daar wat mee kunnen, er het "gereedschap" voor klaar hebben liggen, dan is de inbraak gemakkelijk binnen in een seconde een feit.

De elementaire inbraken tegenhouden is een stuk lastiger. Het komt er op neer dat een programmeur in een programma geen rekening houdt met een situatie waar de inbreker voor kan zorgen. De inbrekers speuren continu programmatuur af op dergelijke fouten. Dat doen ze door de code van veel gebruikte programma's uit te pluizen, uiteraard het liefst van programma's die zo direct mogelijk wat met Internet doen. Dat zijn dus besturingssystemen, browsers, e-mail programma's en alle andere communicatie programma's zoals ICQ, maar ook afspeelsoftware zoals Real Audio, Windows Media Player en Winamp. In een aantal software systemen waaronder Win32,  het userinterface dat in alle windows versies zit, en ook Active X zijn soms al jaren geleden structurele beveiligingsfouten ontdekt. Dat houdt in dat het eigenlijk zeker is dat er altijd kan worden ingebroken als die software componenten op een of andere manier direct contact hebben met het Internet.

Buffer Overflow

De bekendste fout die in vrijwel alle software voorkomt  is de "buffer overflow", het komt er op neer dat de programmeur om zijn programma te laten communiceren met andere programma's een invulvakje heeft gecreëerd waarbij hij niet goed controleert of er ongewenste zaken worden ingevuld. De inbreker vult het vakje vervolgens plompverloren in met iets waar het programma van de programmeur van op tilt gaat in combinatie met zijn inbraakprogramma. Het programma gaat vervolgens op tilt en de inbreker heeft er voor gezorgd dat het "op tilt" gaan eruit bestaat dat de computer het inbrekersprogramma gaat verwerken naast het oorspronkelijke programma.
Zo'n inbrekersprogramma kan van alles zijn. Als het een virus of worm betreft kan het programma op zoek gaan naar e-mail adressen of andere computers met een voor het programma bekend gat en zich zo verder verspreiden. Het kan ook zijn dat het programma de inbreker domweg vrije toegang geeft tot alles waar de computer fysiek mee in verbinding staat.

In veel gevallen zorgt de inbreker er voor dat de gewone programmatuur uiteindelijk ook nog gewoon blijft werken waardoor de computerbezitter liefst niets merkt van de inbraak. De ernst van de inbraak hangt er vanaf of de inbraak in het besturingssysteemsoftware plaatsvond of in de gebruikerssoftware.

Zoals aangegeven, de complexiteit van de huidige programmatuur maakt dat vrijwel alle software dergelijke gaten heeft. Van veel belang is dat als zo'n gat wordt gevonden het snel door de fabrikant wordt gedicht. Bij Open Source software is dat doorgaans zo snel het geval dat inbrekers meestal niet eens beginnen aan het schrijven van software om met behulp van die gaten in te breken.

Wat valt er aan te doen

Er zijn twee basisoplossingen bekend, het simpelste en degelijkste is gebruik maken van software die van begin af aan is opgezet met veiligheid als hoofddoel. De andere oplossing is verdere compartimentering van de computer. Dus niet alleen een systeem gedeelte en een gebruikersgedeelte maar ook nog "zandbakken" voor alle programma's.

Simpele voorbeelden van bufferoverflow

------------------------------------
| Het invulvak dat door de inbreker| te vol wordt gezet....Programma!
------------------------------------
Het vakje staat voller dan waar de programmeur op heeft gerekend, daarvan gaat de processor op tilt op een manier die door de inbreker is voorzien. Die zorgt dat zijn programma precies op de juiste plek in het geheugen staat waar de processor verder gaat na de niet door de programmeur maar wel door de inbreker voorziene situatie. Gebruiker merkt verder niets omdat de inbreker die het programma goed kent zorgt dat alles verder normaal lijkt door te gaan.

Ander simpel voorbeeld:
----------------------------------------
|Onverwachte tekens !@#$%!% Programma! |
----------------------------------------

Programmeur houdt geen rekening met alle mogelijke types invoer, de inbreker zorgt dat zijn programma op de voorziene plaats staat waar de processor die het niet begrijpt verder gaat en klaar is kees.

Dit is allemaal simplistisch gesteld. Het kan in de praktijk gemakkelijk over meer punten verdeeld zijn. Zoals iedereen met zelfs minimale computerervaring weet zijn er talloze manieren om een programma in de war te sturen, sommige van die manieren blijken goed vergelijkbaar met een sleutel in het slot laten zitten en erg bruikbaar voor inbrekers.


  • OpenBSD, OpenBSD is het enige mij bekende besturingssysteem dat rekening houdende met Internet van het begin af aan is opgebouwd met als hoofddoel inbraken voorkomen en indien ze plaatsvinden middels compartimentering en wat men maar kan verzinnen voorkomen dat ze veel schade aanrichten. Het grote nadeel van OpenBSD is dat de ontwikkelaars zich geen tijd hebben kunnen gunnen voor het ontwikkelen van handigheden. Het besturingsysteem is zeer basaal en elementair opgezet. De grootste prestatie is niet dat alles zo snel of vlotjes gaat maar dat er in de afgelopen zes jaar maar 1 mogelijkheid tot inbreken is ontdekt. Het gat was vlot gedicht en het lijkt er niet op dat er ook inbrekers gebruik van hebben weten te maken.
  • Java, Java is een initiatief van meneer Joy, de technische man van Sun Microsystems, een van de grootste webserverleveranciers. De essentie van Java is dat Javaprogramma's draaien op een "virtual machine", niets anders dan een software-zandbak waarbij zeer nauwkeurig is gezorgd dat programma's nooit bij andere programma's kunnen komen. Java is daarmee ideaal als programmeertaal voor actieve onderdelen van webpagina's. Je kan dan in je webbrowser window werken met het in Java geschreven programma en als je klaar bent sluit je het window gewoon af en wordt de zandbak "gewist". Er is voor wat zinniger toepassingen nog steeds communicatie nodig tussen de Java-zandbak en het echte besturingssysteem (op de server of op de PC) maar die communicatie is geminimaliseerd en met name op bufferoverflows wordt waar mogelijk automatisch  gecontroleerd.

Toekomst

De toekomst ligt geenszins in woorden, en dan met name Microsoft "Marchitecture" en PR gekakel, maar in daden. Het ideaal is dat er met name aan de gebruikerskant practisch niets meer te programmeren valt en dus is er niets om in te breken. Dat kan door waar mogelijk alle programma's aan de serverkant te laten werken. Ofwel je computer is niets anders dan een browser, je zet hem aan en je kan instantaan internetten. Enigszins te vergelijken met wat we al jaren van een gewone telefoon of radio gewend zijn. Je kan er wat nummers of stations in programmeren maar een inbraak van buitenaf is op structurele gronden niet te verwachten.

GPRS, UMTS

Voor GPRS en UMTS zijn dergelijke telefoons noodzakelijk, er is een dikke kans dat die telefoons steeds grotere schermen krijgen en uitgroeien tot de "PC's" van de toekomst. Practische apparaten waarmee je alles kan maar die zelf nauwelijks of geen opslag hebben en waar inbraak nauwelijks denkbaar is.

+++chefren


Naar het begin van SOFA e-zine.

Werf een nieuwe abonnee voor SOFA

Je kunt een ander evenveel leesplezier bezorgen als je nu zelf ervaart!
Stuur deze SOFA door naar een goede bekende en nodig hem/haar uit zich te abonneren met een e-mail naar: majordomo@vaart.nl met de tekst: subscribe vaart-sofa
Je kunt ook deze link als leestip doorsturen: www.vaart.nl/familie


Oproep, Vooruitblik en Contact.


De volgende SOFA gaat over Varen en relaties
Wat voor effect heeft 24 uur per dag op elkaars lip zitten op je relatie of juist dat je elkaar steeds 14 dagen moet missen.
Zie je je vrienden en familie nog genoeg?
Heb je alleen vrienden die ook varen of ook aan de wal?

Je kunt je bijdragen in ASCII (platte text) mailen bij contact of online via het formuliertje.
De SOFA medewerkers zullen je erg dankbaar zijn.

Bijdragen voor komkommertips, op de hak, SOFAgirl en allerhande andere dingen in de vorm van oproepjes, serieuze opendag en sport verslagen, hilarische lijsten, lach je krom mails, plaatjes tot 10KB!!!, uiterst serieuze of vreemde nieuwsberichten en waar slaat dit nu weer op!
Zijn van harte welkom.
Heb jij zo'n bijdrage???

Mail ze dan bij contact.

Ons Sofa panel kan nog wel wat uitbreiding gebruiken, meedoen kost je hooguit 2 min. per twee weken.
Lijkt het je leuk?
Mail dan naar Ingrid
Hiervoor is het niet noodzakelijk een email abonnement te hebben.


Heb jij een aparte scheepsnaam of een leuke anecdote over jullie scheepsnaam en lijkt het je leuk om hierover te vertellen?
Jeanine zoekt dan op het www of jullie naam nog meer voorkomt en wat hij nog meer betekend.
We zouden je erg dankbaar zijn.
Neem hiervoor contact op met Jeanine
Hiervoor is het niet noodzakelijk een email abonnement te hebben.


Contact.


Heb jij een bijdrage mail dan naar Henriette

Aanmelden voor gratis abonnement.


Klik dan majordomo@vaart.nl en verstuur deze mail.

Wordt dit niet ondersteund door jouw/uw browser en/of emailprogramma.
Stuur dan een e-mail aan majordomo@vaart.nl met in het textveld de text subscribe vaart-sofa.

Wordt SOFA e-zine op www.vaart.nl/familie bekeken?
Dan is ook mogelijk om gebruik te maken van het formuliertje links naast SOFA e-zine, kijk dan bij Ja, ik wil SOFA.


Naar het begin van SOFA e-zine.

Heeft u een reactie?
Ook een reactie? Mail naar Henriette. of maak gebruik van het formulier:

Je naam (scheepsnaam) - altijd invullen:

Je e-mail-adres - altijd invullen:

Je reactie:

     


Begin.


Ook een eigen rubriek in SOFA?
Mail naar: Henriette

Hier ADVERTEREN? Plaats een button met link naar je site! Meer weten? Mail VAART!
of bel
06-53 596 496

Er is meer tussen wal en Waal: 14 en 15 september, Nijmegen
VAART!Mobiel

index