Welkom bij VAART! Klik hier voor Sitekoers als afstandsbediening.VAART! is één en al Bits, Bytes en Binnenvaart Naar de openingspagina VAART! Actueel
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | WATERSPORT | HAVENS | TOELEVERING

Editie 2.11 van 2.6.2002
© 2001-2002 VAART!Info

VAART!Familie is een mailinglist over alledaagse zaken en het werken en leven aan boord. Ben je klaar voor een dagelijkse mailchat? Meld je aan:

Naam (en scheepsnaam):
E-mailadres:

Berichten in VAART!Familie verschijnen alleen per e-mail, niet op het web.

SOFA verschijnt zowel in VAART!Familie als op het web.

Wil je liever niet de berichten van VAART!Familie, maar wel de tweewekelijkse SOFA? Meld je dan hieronder:

Naam (en scheepsnaam):
E-mailadres:

Aan- en afmelden
kan ook op het ledenformulier

Anderen informeren over SOFA? Print de flyer!

Vorige afleveringen:

0208 - 0207 - 0206 - 0205 - 0204 - 0203 - 0202 - 0201
0115 - 0114 - 0113 - 0112 - 0111 - 0110 - 0109 - 0108 - 0107 - 0106 - 0104 - 0103 - 0102 - 0101



ma di wo do vr za
Alle dagen actueel !

Elke week 'n keer !

Veil je eigen handel!
Actueel aanbod

Elke vrijdag
van 22.00-23.00 u.

Kom sfeerproeven in
VAART! Café Live
NOS-tt
Damrak
Tenders
Pegel
RWS-tt
2.Kamer
Lokatie
ANP/Tijd
Banen
Gasolie
Rijroute
SMS / 2
Tel.gids
NSIntOV
't Weer Valuta

Klik voor afstandsbediening
Actueel
Archief
Bedrijf
Café
Column
Forum
Historie
ICQ-groep
Kiosk
Links
Milieu
NautiCams
Nautisch
NieuwsNet
Planner
Reizen
Software
Telematica
Top-10
Veiling
Vraagbaak
Vracht
Webring
Werf
Werk
Wetgeving
Zoek
 

SOFA Luchtig e-zine gericht op de binnenvaart SOFA het enige luchtige e-zine gericht op de sociale kant van de binnenvaart!
Dit SOFA e-zine is gemaakt door - in willekeurige volgorde: Henriette, Ingrid, Tante Lourentia, Jeanine, Lilian, Damone, Frank, Esther, Chefren.
Met medewerking van Gerrit Bedet.
Dit SOFA e-zine is verschenen op 2 juni 2002.
Het volgende SOFA e-zine verschijnt rond 13 juni 2002.

In het nieuws

Aan de werf
Juridische en civiele aansprakelijkheden

In de bladen

Durft BNN verder zonder Bart?
Terwijl veel omroepen hun programmering omgooiden om mooie televisiebeelden van Bart de Graaff te kunnen laten zien, ging bij zijn eigen omroep BNN alles op zwart.

Kleine Gastjes

Wanneer je de Maashaven in vaart [ je weet wel waar je op de Zwarte Zwaan naar school kunt gaan], zie je aan stuurboord allerlei bakjes liggen met afval geladen.

Geluksstad

Es liegt jetzt ein Vorschlag von der Polizei vor um auch Vogel von Nummerschilder zu versehen.

Email portret

Esther Goudriaan vaart met haar man en twee kinderen op het gloednieuwe m/s "Concordia".
Hun schip is deze maand in de vaart gekomen.

Spreuk


Het ware te wensen...

Modelbouw


Wie wil leren modelvliegen onder welke vorm dan ook kan de hulp van een ervaren vlieger niet missen.

Viagrasmokkel


Sinds de introductie van het toegelaten geneesmiddel Viagra in 1998 zijn in Europa 70 á 80 mannen aan de pil bezweken.

Uitgaanstips


Miniatuur Walcheren-Middelburg
Iguana-Vlissingen
De Roompot-Kamperland
Sportpark Scheldeveste-Breskens

Techies


Met een browser kan iedereen naar elke webpagina kijken, maar hoe maak je nu zelf zo'n pagina en hoe krijg je hem op het web?

Hatschie


Uit onderzoek is gebleken dat een toetsenbord 400x meer bacillen en virussen bevat dan een gemiddeld toilet.

Op de hak


Een ambtenaar staat voor het raam van zijn kantoor. Een collega komt binnen. Ze kijken samen naar de plantsoenwerkers.

Column


De vreselijke tweede kant aan het 'werven' vind ik dat het altijd een gigantische puinhoop is overal. Overal liggen kabels, staan laskarren, liggen laspennen, ligt slijpsel. Daar wordt ik wel es niet goed van.

Site seeing


www.machinekamer.nl
www.centraalstaal.nl
www.duijvendijk.nl
www.scheepwerfdekaap.nl
en nog veel meer.

Vooruitblik


Volgend SOFA e-zine gaat over sport.
Kijk hier of jij een bijdrage durft te leveren!

Contact


Heb jij een bijdrag of vraag?
Hier kun je ons bereiken.

Gezocht

Iemand met een snelle goedkope internetverbinding.

In het nieuws

Iets te schrijven over rechten en plichten tijdens een werfbeurt is in het kader van een kort "verhaal" uiteraard beperkt.
In het tijdsbestek dat mij door de strenge redactie van SOFA is gegeven was het ook niet eenvoudig dingen echt goed uit te zoeken; maar, ik doe een poging.


De vragen / opmerkingen in dit verband waren:
  • A : De bemanning werkt mee aan de door de scheepseigenaar (aan de werf) gegeven opdracht, ook o.a. laswerk.
  • B : De bemanning voert uitsluitend in opdracht van de scheepseigenaar werk uit aan boord. Dus op het schip zelf.
  • C : De bemanning voert werk uit in opdracht van de scheepseigenaar vanaf het terrein van de scheepswerf. Bijvoorbeeld het ontroesten en conserveren van de scheepshuid.
  • D : Welke rechten heeft de bemanning.

  • Bij werkzaamheden, van welke aard dan ook, kom je onmiddellijk op de vraag wie er verantwoordelijk is bij ongevallen, schade of slecht uitgevoerde werkzaamheden.
    Wanneer het fout loopt zijn er in principe 2 soorten aansprakelijkheden (verantwoordelijkheden). De juridische en de civiele.
    Juridisch in de vorm van de wettelijke aansprakelijkheid. Een eventuele veroordeling door de rechter.
    De civiele aansprakelijkheid gaat om de schadevergoeding aan een slachtoffer, materiele schade of van een slecht uitgevoerde reparatie.
    De overheid (Arbeidsinspectie, rechter) zal ieder keihard op zijn verantwoordelijkheid wijzen.
    Voor de civiele aansprakelijkheid zullen verzekeringsmaatschappijen hun polisvoorwaarden hanteren en ook de uitspraak van een rechter gebruiken.
    In voorkomende gevallen hebben werkgevers tot hun verrassing moeten constateren dat de rechter bepaalde zaken anders zag dan zij dachten. Daarom moet je zo'n vraag toch wat formeel benaderen.
    Je zou eigenlijk een werfbeurt kunnen vergelijken met een garagebeurt van je auto.
    Je brengt de auto in de garage, spreekt duidelijk af wat er moet gebeuren en haalt hem op het afgesproken tijdstip gerepareerd weer op.
    In een aantal garages mag de klant niet eens meer in de werkplaats komen vanwege het risico dat deze daar letsel zou kunnen oplopen.
    In mijn woonplaats heb ik dat gezien bij de Gamma. Als ik wat houtwerk wou laten zagen stond ik daar voorheen gewoon bij en keek of het goed ging. Tegenwoordig is de zagerij op last van de Arbeidsinspectie verboden terrein voor klanten.
    Immers de eigenaar van de werkplaats of het bedrijfsterrein is verantwoordelijk voor alle personen die zich daar bevinden.
    Met een schip ligt het wat minder eenvoudig.
    De bemanning blijft aan boord en werkt onder verantwoording van de schipper. Deze is aan boord de eerst verantwoordelijke.


    Terug naar de geschetste situaties.
    A.
    Wanneer de bemanning meewerkt met de werf aan de reparatie zou vooraf duidelijk moeten zijn waar de verantwoordelijkheden liggen.
    De werkgever heeft altijd zorgplicht voor zijn personeel.
    In dit geval kan dat een gezamenlijke plicht zijn van scheepseigenaar en werfdirectie.

    Tevens zal de bemanning geďnstrueerd moeten zijn over het werk; zoals de bediening van bepaald gereedschap of machines.

    Civielrechtelijk zal de scheepseigenaar moeten opletten dat bij een mogelijke malafide reparatie hij ook aanspraak op schadevergoeding of kosteloos repareren behoud.
    De werf zou zo'n claim kunnen terugwijzen met de opmerking dat de fouten door de scheepsbemanning zelf zijn gemaakt.
    Al met al lijkt mij het daadwerkelijk meewerken, ook voor hand- en spandiensten, van de bemanning niet aan te bevelen. Het ligt er natuurlijk aan welke werkzaamheden het betreft en welke duidelijke afspraken daarover zijn gemaakt..

    B.
    Wanneer de bemanning werk uitvoert aan boord van het schip zal zij rekening moeten houden met mogelijke risico's voor het werfpersoneel en ook van derden.
    Het schip ligt op/aan het terrein van de werf. De werf kan de bemanning verzoeken te stoppen met hun werk.
    De scheepseigenaar zal dus indien hij conflictsituaties verwacht bepaalde zaken even moeten coördineren met de werf.
    Op een schip dat op de helling zat viel het anker uit de kluis. De bemanning was met de ankerlier aan het werk. Een zeer gevaarlijke situatie wanneer daar mensen in de omgeving aan het werken zijn of langslopen.
    Hieronder kun je ook werk aan boord door derden rangschikken.
    Er zijn intussen scheepswerven die niet meer toestaan dat personeel van andere firma's op hun terrein werkzaamheden op schepen uitvoeren. Dus bij het bespreken van een werfbeurt is het zaak dit tevoren te overleggen.
    Een oplossing is natuurlijk alle werkzaamheden door de werf te laten uitvoeren/coördineren. De werf is dan hoofdaannemer en de enige aanspreekpartner voor de scheepseigenaar.

    C.
    Bij het uitvoeren van werkzaamheden door de bemanning vanaf het terrein van de scheepswerf, bijvoorbeeld onderhoud aan de scheepshuid, zal deze laatste bij een incident wel eens mede verantwoordelijk kunnen worden gehouden.
    De mensen zijn immers daadwerkelijk op het terrein van de scheepswerf aan het werk. De scheepswerf kan verweten worden dat zij geen goed "huisvader" zijn geweest voor de mensen op kun terrein.Veel ligt natuurlijk aan wat en hoe iets is gebeurd.

    D.
    Als de bemanning en het gezin normaal aan boord blijft zal de werf het recht van overpad moeten geven. Net zoals de bemanning van een opzij liggend schip het recht van overpad heeft over het andere schip heeft.
    Personen die aan en van boord gaan worden geacht zich langs de normale wegen en paden te begeven.

    Lassen
    Lassen is een specifiek werk wat eigenlijk alleen door getrainde lassers mag worden gedaan.
    Er zijn natuurlijk ook onder de varenden mensen met een lasdiploma die zelf kleine reparaties uitvoeren.
    Gaat het om kritische zaken dan zal men ook de verantwoording tegenover het Klassebureau en Scheepvaartinspectie en uiteindelijk de verzekering moeten betrachten bij de vraag: "Ga ik dit zelf doen"
    Lassen aan pijpleidingen op tankschepen mag eigenlijk alleen door fotolassers gedaan worden.
    Zeer recent stond in de Schuttevaer dat de scheepvaartinspectie het lassen met wisselspanning aan boord van zeeschepen gaat verbieden wegens incidenten waardoor personen door elektrocutie zijn getroffen.
    Bij het werken in besloten ruimten zoals tanks en dubbele bodems mag om deze redenen reeds vele jaren dan ook alleen maar met laagspanning-gelijkstroom worden gewerkt.


    Naar het begin van SOFA e-zine.

    In de bladen.


    Deze week in Privé.

    Maxima's opstand tegen Beatrix

    Hoe zij haar schoonmoeder uitdaagt
    De tijd van tuttige mantelpakjes, degelijke broekpakken en stijve japonen lijkt voorbij! Prinses Máxima liet tijdens het huwelijk van de Noorse Prinses Märtha Louise en Ari Behn zien dat zij haar eigen stijl niet langer verloochent. Máxima durft weer uitdagend gekleed te gaan en daarmee gaat zij lijnrecht tegen de eisen van Koningin Beatrix in!


    Trend!

    Ook Henny Huisman beschuldigd van kind bij andere vrouw
    Wat is er aan de hand in showbizzland? Eerst werd Ron Brandsteder beschuldigd van het hebben van een buitenechtelijk kind en nu is Henny Huisman aan de beurt! Lees er alles over in Privé.


    Durft BNN verder zonder Bart?

    Terwijl veel omroepen hun programmering omgooiden om mooie televisiebeelden van Bart de Graaff te kunnen laten zien, ging bij zijn eigen omroep BNN alles op zwart. In plaats van Barts hoogtepunten uit te zenden, gaf de omroep de zendtijd aan de TROS. De verslagenheid bij de BNN-medewerkers is groot en het is dan ook nog maar de vraag of zij verder durven te gaan met BNN.


    Irene Moors: het grote verdriet achter haar glimlach

    Hoewel Irene Moors bij 'Life and Cooking' niets van haar gevoelens laat merken, is zij kapot van verdriet na het overlijden van haar moeder. De acht maanden zwangere presentatrice had er zo op gehoopt dat haar moeder de geboorte van haar tweede kindje nog zou meemaken, maar het mocht niet zo zijn...


    Gerard Joling bedreigt met de dood

    Met het uitbrengen van de single 'At your service' voor Pim Fortuyn kreeg Gerard Joling direct veel negatieve reacties. 'Lijkenpikkerij' meenden velen. Daar lag Gerard echter niet wakker van, maar nu hij met de dood wordt bedreigd, heeft hij maatregelen moeten nemen...

    Meer lezen???
    Surf dan naar www.prive.nl of koop de nieuwe prive in de winkel.



    Deze week in Story.

    Moeder en zus wanhopig...

    Bart's dood omgeven door mysteries
    Twee jaar geleden voorspelde BART DE GRAAFF al dat hij niet oud zou worden. De oprichter, voorzitter en presentator van BNN dacht toen dat hij de vijftig jaar niet zou halen. Toch hield niemand er echt rekening mee dat de kleine relschopper van Hilversum op slechts 35-jarige leeftijd zou sterven. Ook Bart zelf niet, want tot op het laatste moment bleef hij vechten. Voor zichzelf, maar meer nog voor zijn moeder en zusje.


    Dood van goede vriendin brengt hen samen

    Ex-man Caroline hoopt nu op verzoening
    Bijna een jaar na hun scheiding gaan CAROLINE TENSEN en haar ex-man FRANK WISSE weer vriendschappelijk met elkaar om. De verstandhouding tussen de twee, die zeventien jaar lang samen waren, is weer zó goed dat Frank zelfs hoopt op een verzoening.
    'Het kan best zo zijn dat het weer goed komt tussen ons...'


    Woedende RVD noemt verhalen 'bijzonder onsmakelijk'

    Wie spot met Claus' ziekte?
    De Rijksvoorlichtingsdienst is woedend. Nooit eerder werd zo de spot gedreven met een ziek lid van ons koningshuis! 'opgenomen in kliniek voor terminale patiënten. Claus wil in Duitsland sterven' luidt de walgelijke tekst op de cover van een weekblad. De immer vrij zwijgzame RVD neemt naar aanleiding daarvan in STORY geen blad voor de mond en noemt de vuige roddels rond prins CLAUS letterlijk 'BIJZONDER ONSMAKELIJK'.
    Wie had het lef om met de ziekte van onze populaire prins te spotten?
    Wie durfde onze zieke prins, die al zijn krachten nodig heeft om te herstellen, letterlijk de hel in te schrijven?
    En vooral: wat doen al die zieke verhalen met onze populaire prins?

    Verder deze week

    * Maxima breekt los!
    * Irene's laatste loodjes wegen wel héél zwaar!
    * Jan des Bouvrie redt huwelijk met massages!
    * Tatjana opnieuw vrijgezel!
    * Reinout zet Daniëlle weer aan het werk
    * Gordon: 'Zonder Adriaan zou ik kapot gaan!'



    Uw nieuwe Story (nummer 23) ligt vanaf woensdag 29 mei in de winkel.

    Meer lezen???
    Surf dan naar www.story.nl


    Naar het begin van SOFA e-zine.

    Kleine gastjes.

    Dag jongste matroosjes in de scheepvaart en meelezende kinderen aan de wal.
    Ik heb weer een e-mail speciaal voor jullie.


    De meesten van jullie zullen wel eens in Rotterdam geweest zijn. Wanneer je de Maashaven in vaart [ je weet wel waar je op de Zwarte Zwaan naar school kunt gaan], zie je aan stuurboord allerlei bakjes liggen met afval geladen.
    Vaak zitten er groene netten over waar vogels eten uit proberen te pikken.
    De fabriek waar deze bakjes voor de wal liggen heeft grote uitlaat pijpen.

    Dit bedrijf heet AVR wat staat voor Afval Verwerking Rijnmond.
    Bij de AVR wordt afval verbrand en omgezet in stroom voor mensen aan de wal.
    Huizen hebben geen aggregaten zoals bij ons aan boord. Ziekenhuizen hebben wel een noodaggregaat voor als de stroom eens uit valt.
    Gelukkig wordt al het afval niet op 1 grote hoop gegooid. Al het afval wordt zoveel mogelijk gescheiden.
    Daar kan je zelf al aan meehelpen.
    Kijk maar eens bij een supermarkt.
    Daar staan vaak containers voor glas, papier of blik.
    Ook heb je afval met schadelijke stoffen.
    Dit noem je chemisch afval. Dit zit b.v. in batterijen die je wanneer de batterij leeg is in de winkel weer in kunt leveren zodat de batterij weer hergebruikt kan worden.
    Maar er bestaat meer chemisch afval die je niet zomaar in de vuilniszak kan gooien. Neem maar eens motorolie, TL-buizen, lege spuitbussen, verfresten, terpentine,motorfilters enz.
    Je hebt vast wel eens gezien dat er een geel bunkerbootje bij je op zij kwam.
    Dit noem je de bilge-boot.
    Papa laat dan vuile olie wat onder de motor ligt wegzuigen en geeft zijn chemisch afval mee . Hij krijgt dan een stempel in zijn gele afgifte boekje.
    Vraag papa maar eens of hij hem je laat zien.
    Bij sommige sluizen kun je ook van dit soort afval kwijt. Wanneer je het moeilijk vindt om te weten wat bij dit soort afval hoort, kun je dat zien aan een stikker met een afvalcontainer er op met een X er door heen.

    Maar even terug naar de Maashaven.
    Bij de AVR verbranden ze het huisvuil uit de grijze afvalzakken.
    Door die verbranding ontstaat energie.
    Uit 1 afvalzak kan een 75 Watt gloeilamp dan zo`n 25 uur branden.
    Hoe die energie ontstaat?
    Men verbrandt het afval tot 1200 graden Celsius.
    Boven dit vuurtje hangen grote water ketels. Het water in die ketels gaat koken en zo ontstaat er stoom.
    [ kijk maar eens wat er gebeurt wanneer mama water kookt voor een kopje thee] Die stoom heeft veel kracht en door deze druk komt een soort schroef in beweging. [ denk maar aan windmolens langs het IJsselmeer of bij de Volkeraksluizen ].
    Daar door ontstaat energie.
    Bij de AVR hebben ze het zo druk met dit "brandje maken" dat ze de hele stad van energie kunnen voorzien.
    Uit die hoge pijpen zie je rook komen. Jammer genoeg kwam er vroeger giftige stoffen uit die rook.
    Door die dioxine, zoals die stof heet, werden koeien ziek. Wij dronken weer de melk die de koe gaf en konden wij ook ziek worden.
    Nu moeten ze perse een filter inbouwen zodat de rook alleen nog maar schone damp is. Je weet nu dat het heel nuttig is om je afval goed weg te gooien en niet alles maar op straat of buiten boord te gooien.
    Denk hier al jong over na dan gaat het vanzelf wanneer je ouder bent.

    Heb je ook een beetje zin gekregen in wat lekkers bij de thee?
    Dan kun je b.v. appelflappen maken.

    Je hebt het volgende nodig:
    1 blikje bladerdeeg [voor croissantjes]
    3 appels [goudreinetten]
    suiker,
    water,
    een kwastje en wanneer je het lekker vind 75 gram rozijnen en een theelepel kaneel.


  • Schil de appels en snij ze in blokjes.
  • Doe het in een kom samen met de kaneel, rozijnen, 2 eetlepels suiker en roer dit lekker door elkaar.
  • Verwarm de oven voor op 200 graden of bij een gasoven op stand 4 of 5.

  • Leg op elk plakje bladerdeeg 2 eetlepels van je appel mengsel.
  • Vouw de plakjes dubbel zodat je driehoeken krijgt. Plak met water de randjes goed op elkaar.
  • Vouw de randjes nog eens terug naar boven en druk het goed aan.
  • Bestrijk de bovenkant met een kwastje water en strooi daar suiker over.
  • Vet de bakplaat in met wat boter of leg bakpapier op de plaat. Leg hier je appelflappen op en bak in 20 minuten je appelflappen gaar.

  • Je kunt zien of ze klaar zijn wanneer de flappen lichtbruin gekleurd zijn.
    Het maakt niet uit of je de appelflappen warm of koud eet, ik vindt het in beide gevallen erg lekker.
    Jij ook?

    Lieve kinderen tot de volgende keer.
    Het duurt misschien twee weken, dan e-mailen we elkaar weer.
    Eet smakelijk gewenst door tante Lourentia.


    Naar het begin van SOFA e-zine.

    Geluksstad.

    In Gluckstadt ist eine Ente geblitzt worden.
    Der Vogel hatte die maximal zugelassener Geschwindigkeit von 30 KM uebersehen und flog mit 39 Km/St.
    Mann leider die Identitat der tater nicht feststellen koennen.
    Es liegt jetzt ein Vorschlag von der Polizei vor um auch Vogel von Nummerschilder zu versehen.


    Naar het begin van SOFA e-zine.

    Email portret.

    Esther Goudriaan vaart met haar man en twee kinderen op het gloednieuwe m/s "Concordia".
    Hun schip is deze maand in de vaart gekomen.


    - Was dit de eerste keer dat je je woning vanaf het begin in mocht richten?

    **Ja, we zijn wel al twee keer eerder van schip veranderd, maar dan heb je natuurlijk niets te zeggen over de indeling. En meestal zit er dan wel een keuken en badkamer in die goed genoeg is, en waar niet dringend aan gesleuteld moet worden.
    Ik vond het wel erg spannend om te doen want je moet toch altijd maar weer afwachten of je ideeen in het echt net zo leuk zijn als op papier!

    - Had je van te voren al een duidelijk beeld van hoe het moest worden of is dat tijdens de afbouw langzaam gegroeid? (kleuren, materialen etc.)

    **Ik had niet echt vanaf het begin meteen een idee van hoe alles moest worden. We zijn begonnen met tig tekeningen van de indeling van de roeven, voor en achter, en daarna ga je ideetjes opdoen.
    Van de badkamer had ik wel een idee van te voren want ik had ooit bij een woonprogramma op tv een grieksachtige badkamer gezien, en dat was wel favoriet!

    - Is het moeilijk of juist heel leuk om alles naar je eigen smaak uit te kunnen kiezen?

    **Aan de ene kant erg moeilijk, want ik heb niet het feilloze gevoel van dat hoort bij dat en die kleur past bij die kleur. Maar ik had veel hulp aan mijn mams, die in een woninginrichtingszaak werkt.
    Aan de andere kant is het ook vreselijk leuk, want ik voelde me af en toe net een kind in een snoepwinkel, je kan alles echt naar je zin uitzoeken.

    - Was je er dan zeker van, dat het naar je zin zou worden of droomde je 's nachts weleens dat het allemaal niet bij elkaar paste?

    **Ik heb nooit gedroomd dat het niet zou passen, maar op een gegeven moment ben je zo intensief met iets bezig en vraag je je toch onwillekeurig af hoe het wordt dat ik wel een paar nachtjes heb gehad dat ik veel nadacht en dan alleen maar plafonds of keukens zag in mijn hoofd. Da's wel wat minder prettig.
    Stom natuurlijk, want het ging zonder al dat denkwerk ook heus wel goed.;o)

    - Hoe begin je, wat kies je als eerste uit? (keuken, houtsoort)

    **Eerst zijn we de techneutische kant gaan doen. Zoals motor, kopschroef, stuurhut, etc.Dat zijn toch de dingen waar het allemaal echt om draait. Dat was het belangrijkst om op orde te hebben.
    We wisten al dat we kersenhout wilden, dus dat was makkelijk, daarvanuitgaande zijn we de keuken uit gaan zoeken. Vanuit de keuken zijn we aan de stoffering gekomen.

    - Had je dochter inspraak bij de inrichting van haar kamer?

    **Ja dus. Ze had als eerste een gordijn uitgezocht, misschien nog wel voor dat er echt sprake was van een nieuw schip, want elke keer als we bij oma in de winkel kwamen kwam zij met dat ene gordijn aanzetten. Knalroze!! En ach, wie zijn wij dan om te zeggen dat dat niet mag?
    Ze heeft nu een echte meiden kamer, lila met knalroze!

    - Kreeg je adviezen en hulp van familie, vrienden, timmerman en deskundigen?

    **Jazeker! Mijn mams werkt in een woninginrichtingszaak en mijn vader in een verfspuiterij, die wist dus alles van kleuren.
    Als ik wat wilde overlegde ik graag effe met pa en ma, en meestal wisten ze er dan wel weer een mouw aan te passen.
    Ook de timmermannen hebben veel adviezen gegeven. Je kan zelf wel dingen bedenken, maar het moet wel kunnen. Meestal ging het in overleg wel goed.

    - Verliep de samenwerking met de timmerman, electricien, loodgieter etc. goed?

    ** Optimaal! Ja, dat klinkt misschien wat overdreven, maar echt het was zo vreselijk gezellig! Met iedereen. We hebben wat afgelachen. Op het laatst bleven er ook veel mensen eten, nou dolle boel was dat hoor
    . De mensen werkten ook onderling zo leuk met elkaar. Doe jij wat voor mij, dan doe ik wat voor jou. Zo, op die manier ging het vaak.

    - Hoelang duurde de afbouw?

    **Op 4 januari was het casco in Holland, en op 27 april hadden we open dag.
    Nu is het inmiddels 15 mei en zijn we nog niet weg, maar daar hadden we op gerekend. Als je geen datum zet voor een open dag ben je in augustus nog niet bij de werf vandaan. Maar nu zit het er bijna op. De eerste proefreis zit erop, en de tweede reis 'ligt al klaar'.

    - Last gehad van afbouwstress?

    **Pfieuw.....de laatste dagen was het wel errug druk. Over het algemeen gaven we elkaar gewoon ruggesteun. Als de een het niet zag zitten was de ander nog wel optimistisch en andersom.

    - Hoe vonden de kinderen de afbouwperiode?

    **Tja, voor Caroline kon het niet snel genoeg gaan, maar die zag het ook per weekend groeien, maar Robin heeft er wel een knauwtje van gekregen. Die werd de laatste week alleen maar aan anderen uitbesteed. Hij vertrouwde ons niet meer, hij moest er echt van worden overtuigd dat papa en mama wel weer terug kwamen.
    Wat dat betreft heb ik ook wel wat schuldgevoel, want hij was toch nog net wat te jong om het allemaal te bevatten.
    Nu gaat het weer prima en is hij heel blij met zijn nieuwe kamertje. Zo blij dat hij maar vast weer is begonnen met behangtrekken......GGRR!!

    - Is het naar je zin geworden?

    **Absoluut! Als ik nu nog wat te klagen had zat er wel een steekje bij me los!!! ;o))

    - Voelen jullie je al helemaal thuis, of is het nog even wennen?

    **O, dat went zo snel! De eerste zondag heb ik wel 40 keer een rondje gelopen om alles nog eens te bekijken, maar nu is het weer aardig gewoon en ligt er gewoon ook weer stof op de kasten, en gaat het leven gewoon weer door!

    - Heb je gebruik gemaakt van e-mail en/of internet met betrekking tot de afbouw?

    **Nee hoor, de meeste dingen die je nodig hebt ga je toch zelf bekijken en bestellen.
    Wat ik wel gedaan heb is de sites van leveranciers op onze site gezet. Ze hebben niet allemaal een eigen site natuurlijk, maar al met al is het een aardig rijtje geworden. ( www.scheepvaartbedrijf-hego.nl/links.html )

    - Kunnen we julllie terugvinden op internet?

    **Jaaa!! www.scheepvaartbedrijf-hego.nl
    Zelf in elkaar geknutseld!
    Op dit moment heb ik weer ietwat meer tijd om de site te updaten. Er moeten nog wat foto's bij van de afbouw.
    Daar moet ik me dus maar op gaan storten nu!

    - Had je weer zin om te gaan varen?

    **Ja, best wel. De laatste dagen zijn altijd zo chaotisch. Er komen nog zoveel mensen over de vloer om de laatste klusjes te doen, en ook nog zoveel mensen die bij je binnen willen kijken. Dus als je weer kan gaan varen valt er even iets van je af en kun je je eigen plan weer gaan trekken!

    - Heb je nog een afbouw-anekdote voor ons?

    **Ehmm....
    Had ik al verteld van onze eigen joker? Casper, onze matroos, in echt een onruststoker (wel leuk) Hij heeft op een gegeven moment de container van de elektrieker dichtgelast. In die container lagen alle spullen die hij nodig had om te werken. Je begrijpt de nodige hilariteit 's morgens vroeg.....

    - Laatste dringende vraag: Ga je je weer op SOFA storten?

    **Tuurlijk......met frisse moed wil ik weer beginnen. Alleen moet ik nog effe mijn ritme zien te vinden want ik heb het vreemd genoeg nog steendruk.....Ik zal in elk geval mijn best weer doen om met leuke stukken voor SOFA te komen!


    Naar het begin van SOFA e-zine.

    Spreuk.


    Het ware te wensen
    dat vele mensen
    hun eigen gebreken
    wat beter bekeken.
    Dan zouden ze het praten
    over anderen wel laten!



    Naar het begin van SOFA e-zine.

    Modelbouw.

    Modelvliegen.

    Er is mij gevraagd om een stukje te schrijven over hobby's, en dit geval is dat modelvliegen.
    Wie geďnteresseerd is in modelvliegen heeft wel redelijk wat vrije tijd nodig en het geduld om iets te bouwen.
    Voor mensen met weinig tijd of geduld zijn er ook kant en klare modellen verkrijgbaar.

    Er zijn veel verschillende vormen van model vliegen,o.a zweef, electrozweef, motor, indoor en helicoptor.
    Een zweef vliegtuig wordt met behulp van een lier of elastiek omhoog geschoten,maar slepen door een motorvliegtuig behoort ook tot mogelijkheden.Met sommige zweeftoestellen kan men ook op de helling vliegen met behulp van stijgwinden.

    Model vliegen mag alleen maar op speciale modelvliegvelden in verband met verzekeringen en geluidshinder.
    Als men wil beginnen met vliegen is het zeer aan te bevelen om contact te zoeken met een club,waar je alle informatie kunt krijgen, over alle vormen van model vliegen.

    Nog een belangrijke tip als men een kant en klaar model koopt en je gaat zomaar wat proberen ben je zeker van totale crash, want wie wil leren modelvliegen onder welke vorm dan ook kan de hulp van een ervaren vlieger niet missen.

    Op het internet is een bron van informatie te vinden op www.modelbouwgids.nl maar deze pagina is niet echt gsm vriendelijk!


    Frank


    Welke heer of dame wil er volgende keer wat vertellen over zijn haar hobby?
    Je kunt dit mailen aan de redactie via de rubriek reacties.



    Naar het begin van SOFA e-zine.

    Viagrasmokkel.

    Rotterdam - De Nederlandse douane onderschept steeds vaker zendingen met illegale erectiepillen die schadelijk kunnen zijn voor de gezondheid.

    Luchthaven Schiphol is het afgelopen jaar geconfronteerd met grootschalige illegale invoer van tabletten die het actieve bestanddeel sildenafil bevatten. Dit middel is geregistreerd voor de behandeling van erectiestoornissen, maar wordt door steeds meer mannen zonder recept gebruikt. Zij bestellen de pillen vaak via het internet.

    De consumptie van illegale erectiepillen is niet zonder risico. Sinds de introductie van het toegelaten geneesmiddel Viagra in 1998 zijn in Europa 70 á 80 mannen aan de pil bezweken. Dit zijn alleen de gevallen die bekend zijn. In Nederland zijn sinds 1998 12 mannen na het gebruik van Viagra aan een hartaanval overleden. Allemaal oudere mannen met hartproblemen die het medicijn volgens de bijsluiter niet hadden mogen gebruiken.
    Zij hebben Viagra niet via hun huisarts gekregen, maar zijn er op illegale wijze aan gekomen.


    Lees verder: www.ad.nl/artikelen/Nieuws...
    Meer objectieve Viagra informatie???
    www.erect...


    Naar het begin van SOFA e-zine.

    Uitgaanstips.

    Miniatuur Walcheren-Middelburg.

    Bezoek heel Walcheren in een dag in het centrum van Middelburg.
    Met een groot aantal nagebouwde zeeuwse dorpen schaal 1;20, meer dan 250 plantensoorten, 30000 bollen en 1400 bonsaiboompjes.
    Voor de kinderen een boemeltreintje, speeltuin, scooters. radiografisch bestuurbare bootjes, waterspel, sprookjestunnel, diverse klim- en springobjecten enz enz.
    Verder vindt je hier een gezellig pannekoek-restaurant met terras.
    In de zomermaanden zorgen Koning Willem Walcheren en hofnar Wallie ervoor dat de kinderen niks tekort komen.
    Nieuw in 2002.
    De 13 dorpenroute. Altijd al carillon willen spelen grijp dan nu je kans, het carillon van de Lange Jan staat tot je beschikking.
    Ponyrijden.
    Het door brand verwoestte Middelburgse Abdijcomplex, dat 8 maart 2001 door brand verwoest werd, is weer opgebouwd.

    Waar: Centrum van Middelburg.
    Geopend: Dagelijks van 10.00 tot 18.00 uur, in juli en augustus van 09.30 tot 19.00 uur.
    Toegang: Volwassenen EUR 7,= p.p., kinderen EUR 5,= p.p., 65+ EUR 6,= p.p.
    Gezinsprijs EUR 22,=
    Info: www.miniatuurwalcheren.nl


    Iguana-Vlissingen.

    Reptielenzoo gerund door 25 onbetaalbare, onmisbare vrijwilligers.
    Doelstelling van de stichting Iguana is:
    * Het openen en instandhouden van de Reptielenzoo Iguana.
    * Het beschermen van Reptielen, Amfibieën en Ongewervelde dieren.
    * Het fungeren als opvangcentrum voor bovengenoemde dieren.
    In 1982 begonnen met 300m2 in de jaren uitgegroeid tot 4000m2.

    Waar: Bellamypark 35,4381 CH VLISSINGEN.
    Geopend: Elke middag van 14.00 tot 17.30 uur, 25 december & 1 januari hele dag gesloten, tussen 1 juni en 1 october óók van 10.00 tot 12.30 uur geopend op dinsdag t.e.m zaterdag.
    Toegang: 0 t.e.m. 3 jaar Gratis, 4 jaar en ouder EUR 5,00.
    Info: 0118-417219 of www.iguana.nl


    De Roompot-Kamperland.

    Gigantisch subtropisch zwemparadijs dat tevens een compleet vrijetijdscentra is met o.a.golfslagbad, kinderbad met speeltoestel, binnen-/buitenbad, reuzenglijbaan (63 meter), jetstream, knuffelmuur, turks stoombad, baby-/peuterhoek, restaurant enz. enz.

    Waar: Vrijetijdscentrum De Roompot, Sophiaweg 1, Kamperland.
    Geopend: Ma + zo 10:00 - 19:30, di t/m do 11:00 - 19:30, vr + za 10:00 - 21:30. Tijdens vakantieperiodes zijn er aangepaste openingstijden.
    Let op!!! In de periode 11 tot en met 13 November zal het zwemparadijs Roompot Beach Resort gesloten zijn wegens werkzaamheden.
    Toegang: laagseizoen van 1 november t/m 31 maart, m.u.v. kerst- en voorjaarsvakantie. Dagkaarten, Volwassenen vanaf 16 jaar EUR 5,50, Kinderen van 5 t/m 15 jaar EUR 3,40, Gezin (2 volwassenen + 2 kinderen) EUR 15,70, Kinderen t/m 4 jaar Gratis. Prijzen hoogseizoen van 1 april t/m 31 oktober + kerst- en voorjaarsvakantie. Dagkaarten, Volwassenen vanaf 16 jaar EUR 8,40, Kinderen van 5 t/m 15 jaar EUR 5,50, Gezin (2 volwassenen + 2 kinderen) EUR 23,80, Kinderen t/m 4 jaar Gratis
    Info: tel.: 0113-374160 of www.roompot.nl (selecteer vrijetijdscentra)


    Sportpark Scheldeveste-Breskens.

    In vakantiepark Zeebad, gelegen op loopafstand van het strand, in het vissersplaatsje Breskens ligt sportpark Scheldeveste.
    In dit vakantiepark vind je het gezellige, niet al te grote zwembad.
    Hier vind je o.a.overdekt zwembad, kinderbad met bruisbank en glijbaan, peuterbad met speeltoestellen, glijbaan, snelstroom, massagestralen, sportcafé-restaurant en nog veel meer.

    Waar: Sportpark Scheldeveste, Vakantiepark Zeebad, Breskens.
    Toegang: Volwassenen: EUR 3,65, Kinderen (5 t/m 15): EUR 2,25.
    Info: tel.0117-388000, fax 0117-383151 of www.roompot.nl (selecteer vrijetijdscentra)


    Naar het begin van SOFA e-zine.

    Techies


    Zelf en webpagina maken!

    Met een browser kan iedereen naar elke webpagina kijken maar hoe maak je nu zelf zo'n pagina en hoe krijg je hem op het web?

    Allereerst moet je een pagina hebben, dat kan door ergens een bestaande pagina op te halen (met de "File|Safe Page As" of "bestand|pagina opslaan" functie van je browser of door er domweg een zelf te maken.

    Met Mozilla kan je zo "uit het niets" een pagina aanmaken. Dat gaat dat middels "File|New|Composer Page" of in een keer Ctrl-Shift-N.

    Tik wat tekst en sla de file thuis op je harddisk op zoals je gewend bent files op te slaan. In dit geval zou ik een nieuwe /html directory aanmaken op je schijf en daarin die file zetten.

    Er vanuit gaande dat je nu een webpagina hebt, komen nu de serieuze vragen.

    Je moet aangeven hoe de pagina op het web komt. In dit voorbeeld geval moet dat worden www.webboek.nl/techies/publiceren.html

    Een van de eenmalige maar lastige problemen is dat dat in de praktijk niet is als de plek waar je naartoe moet schrijven.

    Waar moet je heen schrijven?
    Het komt er op neer dat je om te schrijven op het web je ergens, bij je provider, moet aangeven wie je bent en wat je sleutel is. Je moet kortom op een specifiek adres je naam en password opgeven (User name en Password).

    Zo'n adres kan er zo uitzien:

    ftp.provider.nl
    jouwnaam
    jouwpassword

    Bemachtig dat alles van je provider, zonder die gegevens is zelf publiceren onmogelijk.



    Als je met die gegevens "inlogt" bij je provider kom je vanzelf ergens op het web "terecht" en vandaar is er een adres naar de plek waar je je webpagina neerzet.

    In mijn geval is het "DOMAIN/HTML2" vaak is het iets als "www" of "HTML" al dan niet met hoofdletters.

    Als ik daar iets neerzet komt het voor de rest van de wereld in beeld onder de naam:

    www.webboek.nl/techies/publiceren.html


    FTP

    Het ergens neerzetten van je pagina kan met Mozilla maar het meest praktische is met een zogenaamd "FTP" programma. Het programma dat volgens mij het meest practische is en het minste gezeur geeft is LeechFTP" je kan het hier krijgen: www.stud.fh-heilbronn.de/~jdebis/leec...

    Er zou ook een Nederlandstalige versie zijn maar die raad ik verder niet aan. Er is weinig taal nodig voor dit soort programma's, het zijn meer termen en die zijn universeel.
    Met LeechFTP kan je elke keer met de hand direct inloggen en je kan een "bookmark" maken, ofwel alle gegevens die voor inloggen nodig zijn bewaren en die in een keer oproepen.

    Als ik onder aankliken van "File|Connect" of het bliksemtekentje de 3 gegevens invul zie ik links de inhoud van mijn disk en rechts de inhoud van mijn webdirectory.

    Vervolgens sleep ik het bestand van links naar rechts en zie met de gewone browser, het staat er!

    www.webboek.nl/techies/publiceren.html

    Het is vrij zeker dat een en ander niet in een keer lukt maar blijf proberen, het is zeker de moeite waard.

    +++chefren


    Naar het begin van SOFA e-zine.

    Hatschie.

    De moleculair bioloog en hygiënedeskundige Charles Gerba van de Arizona State University heeft een onderzoek uitgevoerd naar de biologische belasting van computertoetsenborden. Uit het onderzoek is gebleken dat een toetsenbord 400x meer bacillen en virussen bevat dan een gemiddeld toilet.

    Welke definitie Gerba gebruikt voor een gemiddeld toilet is niet echt duidelijk maar als we naar het gemiddelde openbare toilet hier in Nederland kijken zullen wij voortaan geen toetsenbord meer aanraken. Meneer Gates, wanneer wordt het echt wat met spraakherkenning in Office?

    Het ergst besmet zijn de toetsenborden op bedrijven die door meerdere werknemers worden gebruikt. Naast etensresten, niessporen en haren wordt er in een toetsenbord, net zoals in een computer, het ideale milieu gekweekt voor virussen en bacillen.


    Naar het begin van SOFA e-zine.

    Op de hak

    Op vrijdagmiddag na het werk nemen 4 doktoren afscheid.

    KNO-arts, we horen elkaar nog wel.
    Cardioloog, een hartstikke fijn weekend.
    Oogarts, tot ziens.
    Gynaecoloog, ik wip wel een keertje binnen.


    Een Belg stapt in een Duitse trein.
    Hij stelt zich beleefd voor aan de Duitse passagier die in de coupe zit.
    Ik ben Polleke uit den Antwerp en ik ben timmerman.
    De Duitser snapt er geen bal van en vraagt, Was sagen sie?
    De Belg, hardboard/spaanplaat/triplex!

    Twee lassers werken in de sahara aan een pijpleiding voor olie.
    Het is pauze en bloedheet. Ze kleden zich uit en gaan lekker in de zon liggen.
    Een wordt door een groene slang in zijn edele delen gebeten.
    Hij vraagt in paniek aan zijn collega om wat te doen.
    De ander weet niet wat hij moet doen en belt het hoofdkantoor.
    Daar werkt ook een arts, die vraagt aan de lasser, wat voor kleur slang was het?
    De lasser, een kleine groene.
    De arts, die zijn zeer giftig, je moet de wond meteen uitzuigen. Anders gaat je collega binnen een uur dood.
    Bedankt, zegt de man en gaat terug naar zijn collega.
    Die vraagt, wat zei de arts?
    Ten eerste, je gaat binnen een uur dood!

    Een ambtenaar staat voor het raam van zijn kantoor.
    Een collega komt binnen. Ze kijken samen naar de plantsoenwerkers.
    Zegt de eerste ambtenaar, die lui doen al zeker drie uur helemaal niets!

    Mijn tandarts deugt niet, hij trekt met zijn been!


    Naar het begin van SOFA e-zine.

    Column.

    De twee kanten van het 'werven'.

    Normaal gesproken vind ik het helemaal niet verkeerd als we weer eens naar de werf moeten voor een reparatie. Natuurlijk moet in elk geval de reparatie zodanig zijn dat het veel tijd kost en weinig geld. Maar aangezien die twee niet goed samen gaan is het meestal in een dag gepiept, als het niet ernstig is.
    Waarom ik het naar de werf gaan leuk vind? De vrije tijd die mij weer gegeven wordt natuurlijk. Ik kan weer naar hartelust shoppen en bakkies doen bij uit het oog verloren vriendinnen. Dat alles moet wel in een rap tempo, want er moeten ook nog boodschappen gedaan worden, de kids moeten nieuwe sokken, mijn schoonmoeder wil de kleinkinderen zien. Dat alles in een dag.....
    De vreselijke tweede kant aan het 'werven' vind ik dat het altijd een gigantische puinhoop is overal. Overal liggen kabels, staan laskarren, liggen laspennen, ligt slijpsel. Daar wordt ik wel es niet goed van. Ik probeer alles drastisch buiten de deur te houden, maar op de een of andere manier schijnt dat bij mij nooit te werken. Het is mij een raadsel waar de kinders die zwarte voetjes van krijgen. En ik heb ook altijd een berg meer wasgoed. Dat jonkt zo'n beetje als we aan de werf liggen.
    Dus de ideale werftijd zou voor mij liggen op drie dagen. Kan ik lekker even de deur uit en ik word na drie dagen nog net niet panisch van de zooi. Na die drie dagen kan ik met frisse moed weer aan het soppen en ben ik dus nog niet gebroken van het heen en weer karren.
    Maar hopelijk zit dat er nu niet zo snel meer in want als het goed is moet alles goed draaien en rekenen we niet op vervelende werfdagen!! Alhoewel......we liggen nu alweer voor een servicebeurtje voor de motor in H.I.Ambacht..........;o)

    Esther


    Naar het begin van SOFA e-zine.

    Site seeing.


    www.machinekamer.nl
    In de machinekamer draait het hart van het schip, de scheepsmotor. Het pas geopende Werfmuseum 't Kromhout presenteert zich hier en u kunt hier wat te weten komen over het werfgebeuren en over de oerhollandse Kromhout Motoren uit Amsterdam. Motoren die niet alleen in de scheepvaart hun diensten bewezen, maar ook in andere vormen van aandrijving. Site met motorgeluiden (klik op motorgeluiden en download wat je horen wil van "stork 5 cilinder" tot "hij doet het niet")


    www.boatdiesel.com
    Boatdiesel.com is dedicated to providing Owners and Dealers with an independent source of information on every aspect of Marine Diesels and Associated Equipment. Much of the site is freely available to everyone. If you're a Dealer or maybe just enjoy browsing the site then take a look at what joining the Boatdiesel Community can offer you. Whether it's access to the Forums Archives, unlimited use of the Propeller/Power/Shaft Calculators or the chance to promote your company and it's products and services then Membership has a lot to offer.


    www.scheepwerfdekaap.nl
    Scheepswerf De Kaap is vanaf haar ontstaan in 1939 gesitueerd te Meppel, aan het Meppelerdiep. De oprichter van de werf Wietse van der Werf trad hiermee in de voetsporen van zijn vader, die toen nog een werf aan de Drentse hoofdvaart te Hijkersmilde had en zijn grootvader, die rond 1900 een werf had aan de Norgervaart, ter hoogte van het huidige Huis ter Heide.
    Onder de directie van de huidige directeur, Klaas van der Werf, heeft de werf zich gespecialiseerd in nieuwbouw van lichtgewicht binnenvaartschepen en zeegaande kruiplijncoasters van maximaal 135 bij 13,50 meter.
    Tevens worden er regelmatig reparaties en verlengingen uitgevoerd bij de werf, waarvoor de werf is uitgerust met een 110 meter lange dwarsscheepse helling.
    Zo zijn alle vaardigheden die nodig zijn voor het bouwen van een schip, vanaf het ontwerpstadium en het bouwbestek tot en met de oplevering van het schip op de werf aanwezig, waarbij gestreefd wordt naar de hoogste stand van automatisering en mechanisering van het productie proces. BV Scheepswerf De Kaap in steekwoorden:
    - Dwarsscheepse helling van 110 * 13.50 meter
    - Nieuwbouw tot 135 meter
    - Reparatie
    - Verlengingen
    - Renovatie
    - Maximaal sectie gewicht 140 ton


    www.duijvendijk.nl
    Scheepswerf Joh. van Duijvendijk is geen onbekende in de binnenvaart.
    Het is dan ook een werf met een meer dan honderd jaar rijke historie.
    Kent u ons niet, of niet goed genoeg? Wij willen onze mogelijkheden en Werffaciliteiten graag onder uw aandacht brengen.
    Zowel met nieuwbouw- als reparatieopdrachten en ook als toeleverancier kunnen wij u van dienst zijn.
    Wilt u meer weten over de historie van onze scheepswerf, bezoek dan ook eens de website van de Van Waning-Stichting. De stichting is momenteel eigenaar van de unieke pavilioenschuit "Zeldenrust" (afbeelding boven); een tjalk die in 1914 te Krimpen aan de IJssel op de werf van de firma Weduwe Johannes van Duijvendijk werd gebouwd.


    www.centraalstaal.nl
    Centraalstaal - supplies to the ship- and yacht builders, either partly- and/or complete construction kits for the hull and superstructures Centraalstaal - supplies steel, stainless steel and aluminium selfjigging construction kits
    Centraalstaal - performs numerically controlled cold frame bending and cold deforming and shaping of shell plates from single to double curved.
    This for maximum accuracy both for dimensions and form of each individual part
    Centraalstaal - supplies construction kits per section/block
    Centraalstaal - is a high-tech subcontractor for all the time-consuming cutting- and forming work for all shipbuilders
    Centraalstaal - achieves costsavings up to 50% through efficient use of material and reduced assembling lead-time of the hull and/or superstructure at the shipyard
    Centraalstaal - core activity is pre-fabrication of steel and aluminium for 24 Hours a day and 365 days a year!


    www.vanleeuwen.com/ned
    De Van Leeuwen Buizen Groep is een internationaal opererende industriële handelsonderneming in stalen buizen, buiscomponenten en afsluiters. De Groep is in vrijwel alle industriële sectoren actief. De innovatieve benadering van de belangen van de klant maakt het bedrijf tot een toonaangevende onderneming op haar gebied. Het in voorraad houden van een groot assortiment van producten - zowel in de breedte als in de diepte - en het bieden van een veelomvattend dienstenpakket ondersteunen de klantgerichte benadering van de Groep.
    In totaal telt de Groep 28 vestigingen verspreid over Europa, Azië (inclusief het Midden-Oosten), Australië en Canada. Met ruim 1.000 medewerkers en een omzet van ongeveer 460 miljoen euro hoort de Van Leeuwen Buizen Groep tot de toonaangevende internationale spelers in haar branche.


    Naar het begin van SOFA e-zine.

    Vooruitblik.

    Kun jij goed sporten aan boord?
    Zou je wel willen sporten aan boord maar lukt het niet.
    Heb jij blessuretips?
    In ieder geval is elke bijdrage met als thema sport aan boord welkom!
    Net zoals alle andere bijdragen die in jouw ogen het publiceren waard zijn!

    Wil jij een bijdrage leveren???
    Kijk dan even bij contact.



    Naar het begin van SOFA e-zine.

    Contact.

    Durf jij je bijdrage in te zenden?
    Heb jij een vraag?
    Wil je wat aanbieden?

    Mail dan naar Henriette.


    Naar het begin van SOFA e-zine.

    Gezocht!!!


    De redactie van SOFA e-zine is op zoek naar iemand met een snelle goedkope internetverbinding.

    De meeste redactieleden varen en hoewel dit beroep vele leuke kanten heeft, zit er een nadeel aan, wij internetten nog steeds met een 9K6 modem.
    Het is voor ons onmogelijk om daarmee rubrieken als, In de bladen en Site seeing te verzorgen.

    Damone verzorgt dit momenteel voor ons, maar komt in tijdnood en wil er eigenlijk mee stoppen, tot de zomervakantie is ze ons nog behulpzaam, maar daarna wordt het onhaalbaar.

    Wat moet jij doen?
    Een week van te voren mailen de redactieleden je wat jij voor ze op moet zoeken op het www.
    Dit kan varieren van uitgaantips in een bepaalde omgeving, sites behorende bij het thema en natuurlijk in de bladen, SOFA lezers zijn dol op roddels!
    Wat je gevonden hebt kopieer je met links naar een mail, die ruwe text mail je voor het weekend naar de desbetreffende medewerker.
    Op donderdagochtend mail je de net geupdate sites van de Story en Privee naar Henriette.

    In de praktijk komt het erop neer dat het je 1 uur tot 2 uur online per 2 weken kost.

    Is er iemand die dit op vrijwillige basis zou willen doen?

    Dan zouden wij je erg dankbaar zijn!



    Alvast bedankt,
    De redactie van SOFA ezine!

    Wil je meewerken reageer dan bij contact


    Naar het begin van SOFA e-zine.

    REACTIES.

    Heeft u een reactie?
    Ook een reactie? Mail naar Henriette. of maak gebruik van het formulier:

    Je naam (scheepsnaam) - altijd invullen:

    Je e-mail-adres - altijd invullen:

    Je reactie:

         


    Begin.


    Ook een eigen rubriek in SOFA?
    Mail naar: Henriette


    Hier ADVERTEREN? Plaats een button met link naar je site! Meer weten? Mail VAART!
    of bel
    06-53 596 496

    VAART!Mobiel

    index