Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | WATERSPORT | HAVENS | DREDGING
VAART!Webnieuws is een nieuwsdienst voor binnenvaarders.

Het auteursrecht berust bij de oorspronkelijke bronnen. Webnieuwsberichten zijn beperkt houdbaar!

Tips en berichten voor VAART!Webnieuws kun je kwijt bij: redactie VAART!Webnieuws

Informeer naar advertentie- en sponsormogelijkheden!

 
Beter scoren
met Google?

VAART! geeft je
site de waardering
die je toekomt!
Mail voor meer!

Donderdag 29 oktober 2009 op het Web:
    Actueel of aanvullend nieuws gevonden? Foto's?
    Mail je vondst met webadres naar: info@vaart.nl



  • Hoge laagwatervrachten schrikken verladers niet af

    AMSTERDAM 29/10 - Verladers stappen, bij sterk stijgende tarieven als gevolg van laag water op de Rijn, maar beperkt over naar spoor- of wegvervoer. De extreme laagwaterperiode in 2003 kostte de binnenvaart hooguit 5,4% aan ladingvolume. Dat stelt Olaf Jonkeren, onderzoeker aan de Vrije Universiteit in Amsterdam, in zijn proefschrift ‘Adaption to Climate Change in Inland Waterway Transport’. Hij promoveert deze week op ‘klimaatverandering en binnenvaart’. Bijzonder is dat Jonkeren, werkzaam bij de Faculteit der Economische Wetenschappen en Bedrijfskunde, afdeling Ruimtelijke economie, zijn doctorstitel grotendeels te danken heeft aan zo’n 9000 anonieme vrachtmeldingen op VAART!Vrachtindicator in de periode 2003-2005.
    >> *** Schuttevaer.nl

  • Vijf maritieme prijzen tijdens Maritime Awards Gala 2009

    ROTTERDAM 28/10 - Woensdagavond zijn de winnaars van vijf belangrijke maritieme prijzen bekendgemaakt tijdens het vierde Maritime Awards Gala in De Doelen in Rotterdam. Maar liefst 800 personen uit de top van de gehele maritieme industrie, overheid, politiek en pers woonden de uitreiking bij. Tweede Kamerlid Charlie Aptroot (VVD) reikte de prijzen uit. De winnaars zijn: KNVTS Schip van het Jaar Prijs - Doña Angela Maria T. van Damen Shipyards Gorinchem; VNSI Timmersprijs - Albert de Krijger met Ontwerpgereedschap voor de snijkopzuiger in golven; HME Maritime Innovation Award - Datema Delfzijl met ENC-Track; HISWA Excellence Award - Frans Heesen van Heesen Yachts; KVNR Shipping Award - SMIT met E3 Tug
    >> *** Schuttevaer.nl

  • Kotug wint brandstofcompetitie

    ROTTERDAM 28/10 - De Binnenvaart brandstofco2Mpetitie is in het dienstenklassement gewonnen door Kotug International. Door de vier deelnemende sleepboten werd in zes maanden 12 procent brandstof bespaard, onder meer door het gebruik van direct afleesbare brandstofmeters en een betere planning en communicatie. De competitie is onderdeel van het door het ministerie van Verkeer en Waterstaat geïnitieerde programma VoortVarend Besparen. Dat is gericht op brandstofbesparing door zuinig en slim varen. Naast de financiële besparing, is het vooral goed voor het milieu. Kotug vaart sinds twee jaar op de zwavelvrije gasolie (EN 590), het resultaat van een samenwerkingsverband met Argos Oil. Kotug was het eerste dienstverlenende bedrijf in de Rotterdamse regio dat hiervan gebruik maakte.
    // Zie ook: 'Deelnemers ‘gasolierace' houden 1,3 miljoen euro in portemonnee'
    << Nieuwsblad Transport

  • Scheepvaart wil minder CO2 uitstoten

    DEN HAAG 28/10 - Minister Cramer wil zich samen met Milieudefensie en het Havenbedrijf Rotterdam sterk maken voor verregaande afspraken over de vermindering van de CO2-uitstoot van de scheepvaart. Beide organisaties hebben 28 oktober 2009 een gezamenlijk ambitiedocument aan Cramer overhandigd. De minister is tevreden over de gezamenlijke actie van deze 2 verrassende partners. Cramer: "Deze gezamenlijke aanpak geeft aan dat het thema klimaatverandering urgent is voor iedereen en dat voor alle partijen geldt dat Kopenhagen moet slagen. Ook onderstreept het dat geen enkele sector, ook de internationale zeescheepvaart niet, buiten schot mag blijven". Tijdens de laatste Milieuraad in Luxemburg heeft de Europese Unie harde mondiale doelstellingen voor CO2-vermindering geformuleerd. Voor de scheepvaart is een afname van 20 procent afgesproken.
    >> ** VROM

  • Wenn der Datenschutz Umweltkriminelle schützt

    DÜSSELDORF 23/10 - Sie tun es nachts, sie tun es tagsüber an menschenleeren Stellen, wo Passanten, Polizei und Umweltschützer fern sind. Illegal verklappende Chemiefrachter sind zum größten Umweltproblem für den Rhein geworden. Die Chemikalien-Tankschiffe spülen die Reste ihrer giftigen Fracht schnell, billig und illegal in den Fluss, um ihre Tanks zu reinigen, bevor sie neue Fracht aufnehmen. Es sind Krebserreger wie Benzol, die dann auf die Wasserwerke zutreiben. Und es sind Bundesbehörden, die die Bestrafung dieser Umweltkriminalität verhindern. Dabei ist der Rhein Trinkwasser-Reservoir für 30 Millionen Menschen. Mit einem aufwendigen, internationalen Alarmsystem werden die Wasserwerke am Strom entlang gewarnt, wenn wieder einmal Gift gen Nordsee fließt. Mit Millionenaufwand versuchen die Bundesländer, den «Brunnenvergiftern» auf die Schliche zu kommen.
    >> *** Aachener Zeitung



  • Extra bediening sluizen Eefde en Delden

    EEFDE 28/10 - Rijkswaterstaat gaat de sluizen Eefde en Delden extra bedienen. Vanwege het lage water is er een forse toename van het scheepvaartverkeer waardoor de wachttijden voor het schutten oplopen. Sluis Eefde wordt extra bediend op zaterdag 31 oktober 20 uur tot zondag 1 november 9 uur en van zondag 1 november 17 uur tot maandag 2 november 6 uur. Sluis Delden wordt extra bediend op zaterdag 31 oktober van 20 uur tot 22 uur of zoveel langer dan nodig is en op zondag 1 november van 6 uur tot 9 uur en van 17 uur tot 20 uur.
    << Schuttevaer.nl

  • Gesloten Ketelbrug kost scheepvaart geld

    LELYSTAD 26/11 - Elke dag dat de Ketelbrug tussen Lelystad en Emmeloord dichtblijft, kost het de ondernemers in de scheepvaart tienduizenden euro's. Dat zei hoofd branchebelangen Geert Dijks van HISWA Vereniging maandag. HISWA roept haar leden op om de schade nauwkeurig bij te houden. Begin deze maand ging de Ketelbrug spontaan open toen de slagbomen nog openstonden en de rode waarschuwingslichten gedoofd waren. Hierdoor deden zich aanrijdingen voor en ontstond chaos op de brug. Zolang het onderzoek niet is afgerond en de oorzaak is verholpen, zal de Ketelbrug komende weken nog slechts enkele keren opengaan. Inmiddels is de brug twee keer open geweest voor de schepen die niet onder de brug konden doorvaren. HISWA Vereniging roept Rijkswaterstaat op om de brug zo spoedig mogelijk periodiek voor de watersporters open te stellen.
    >> *** NU.nl

  • Opknapbeurt rotte Rijnkade begint in maart

    ARNHEM 28/10 - De gemeente Arnhem wil op 1 maart beginnen met het opknappen van de Rijnkade. Eerder is niet mogelijk, omdat Rijkswaterstaat tussen 1 oktober en 1 maart werk aan waterkeringen verbiedt in verband met het risico van overstromingen. Voor het verleggen van het beekriool bij de John Frostbrug, dat momenteel nog in volle gang is, heeft de gemeente een ontheffing. Rijkswaterstaat moet voor de klus aan de Rijnkade nog één vergunning verlenen. "Is die er, dan maken we meteen een planning en gaan we aanbesteden" , zegt verantwoordelijk wethouder Cees Jansen. Het vervangen van de huidige lage kade gaat zo'n 8,2 miljoen euro kosten. Daarvan draagt de provincie Gelderland 3,2 miljoen bij in het kader van de crisisbestrijding.
    >> ** de Gelderlander

  • ‘Spitsenschippers moeten hoop houden'

    PARIJS 28/10 - De Franse vaarwegbeheerder Voies Navigables de France (VNF) is absoluut niet voor sluiting van kleine kanalen en heeft de intentie beter te gaan communiceren met de vaarweggebruikers. Die positieve boodschap kreeg de spitsenvaart-delegatie maandag mee van het gesprek met VNF-directeuren Isabelle Andrivon (infrastructuur) en Philip Maugé (ontwikkeling). De boodschap die de VNF-directie meekreeg van Hans Kouwenberg van de Stichting Behouden Vaart en spitsenschipperses Anja Molegraaf en Annemarie van Oers was, dat buitenlandse vaarweggebruikers graag willen meedenken over het Franse vaarwegennet, maar vooral dat voldoende diepgang het áller-állerbelangrijkst is. Omdat het rapport Saint-Pulgent buiten VNF om is opgesteld en nog niet openbaar is, kon de VNF-directie er geen officiële reactie op geven. ‘Maar', zegt Isabelle Andrivon, ‘we verdedigen het niet'.
    >> *** Schuttevaer.nl

  • Bourgogne neemt kanalen over

    DIJON 28/10 - Bourgogne neemt het beheer van het canal du Centre, canal de Bourgogne en canal du Nivernais over van Voies Navigables de France (VNF). De regio doet dat bij wijze van experiment, voor een periode van drie jaar, met ingang van 1 januari 2010. Dat meldt de Franse krant Les Echos. Voor de Conseil Régional lijkt het beheer over een grote watervoorraad belangrijker dan het feit dat het om vaarwegen gaat. Net als andere Franse gebieden heeft Bourgogne steeds vaker te kampen met langdurige periodes van droogte. Naast 567 kilometer kanaal en 385 sluizen, krijgt Bourgogne ook het beheer over vijftien stuwmeren, vier meren en 125 kilometer voedingskanalen.
    >> ** Schuttevaer.nl



  • Coalitie in Duitsland verdeeld over Donau

    BERLIJN 27/10 - De verdieping van de Donau in Beieren is niet opgenomen in het nieuwde Duitse regeerakkoord. De coalitiepartners zijn het hierover namelijk oneens. De FDP is tegen de aanleg van stuwsluizen in de rivier tussen Straubing en Vilshofen terwijl de Beierse CSU daar juist voorstander van is. Betere bevaarbaarmaking van het traject van ongeveer zeventig kilometer lengte is één van de grote TEN-projecten van de Europese Unie om de infrastructuur in Europa voor spoor en binnenvaart te verbeteren.
    // Zie ook: 'Koalition streicht Nein zu Donau-Staustufen aus Vertrag'
    << Nieuwsblad Transport

  • Symposium Veilig(er) optreden bij binnenvaartincidenten

    ARNHEM 28/10 - Het Nederlands Instituut Fysieke Veiligheid Nibra (NIFV) houdt donderdag 3 december in Arnhem het symposium Veilig(er) optreden bij binnenvaartincidenten. Een belangrijke aanleiding voor het symposium is volgens het NIFV het project Waterrand en de behoefte aan duidelijkheid vanuit het werkveld over het optreden bij binnenvaartincidenten. ‘In dit symposium worden zowel vanuit het project Waterrand als vanuit de brandweer en de binnenvaart een aantal problemen met hun mogelijke oplossingen inzichtelijk gemaakt. Centrale thema's hierbij zijn communicatie en samenwerking, leren van binnenvaartincidenten en verzekeringsaspecten. In diverse workshops krijgt u de gelegenheid om uw eigen kennis en ervaring met binnenvaartincidenten actief in te brengen. Tot slot wordt de nieuwe train-de-trainercursus Optreden bij binnenvaartincidenten geïntroduceerd.
    >> *** Schuttevaer.nl

  • Rampoefening op 4 november

    UTRECHT 27/10 - Op woensdagavond 4 november 2009 organiseert Rijkswaterstaat Utrecht, in samenwerking met de Veiligheidsregio Utrecht, een rampenoefening. De oefening vindt plaats op en in de omgeving van het Amsterdam-Rijnkanaal in Breukelen. Ook politie, brandweer en de geneeskundige hulpverlening zijn hierbij betrokken. Samenwerking en het toetsen van het calamiteitenplan staan deze avond centraal. [...]
    Tijdens de rampenoefening, die de naam ‘Breuklijn’ draagt, wordt een aanvaring tussen twee schepen nagebootst. Daarbij is een aantal slachtoffers gevallen. Ook wordt een scenario geënsceneerd waarbij een tankwagen op de A2 is gekanteld. De oefening vindt plaats tussen 19.30 uur en 22.00 uur.
    >> ** Rijkswaterstaat

  • Pontjes vervoeren veel meer mensen

    RIVIERENGEBIED 29/10 - De fiets- en voetveren in het Rivierengebied hebben dit jaar alle records gebroken. Het betreft de fiets- en voetveren Heukelum-Galgenwaard (Linge), Varik-Heerewaarden (Waal), Druten-Dodewaard (Waal), Batenburg-Demen (Maas), Gouden Ham (Maas) en Enspijk-Mariënwaerdt (Linge). De pontjes zijn het visitekaartje van uit®waarde. En voor recreanten en toeristen zijn ze een prettige onderbreking van de tocht. Inmiddels heeft uit®waarde zes pontjes in de vaart, waarvan twee over de Maas, twee over de Waal en twee over de Linge. Deze pontjes hebben tezamen maar liefst bijna 60.000 betalende mensen overgezet. Ten opzichte van topjaar 2008 is dat een stijging van maar liefst ruim dertig procent.
    >> ** de Weekkrant

  • Jonge Vlamingen met grootse plannen

    ANTWERPEN 28/10 - Bjorn de Backer (16), Manjit Øien (16), Lorenzo Kwik (17) en Leslie Clatworthy (16) volgen de Rijn- en Binnenvaartopleiding bij Cenflumarin in Antwerpen. Ze hebben grootse plannen voor de toekomst. Maar ze zullen ze eerst nog een paar jaar naar school moeten, omdat België een schoolplicht tot achttienjarige leeftijd kent. Eind dit schooljaar hopen ze te slagen voor het examen matroos en het VHF-attest (marifooncertificaat). Deze vier constateren van zichzelf dat ze gemotiveerd zijn, want ze kozen de opleiding niet om straks met speelgoed te varen, stellen ze. Later zien ze zichzelf meerdere schepen bezitten. Zo hebben Leslie en Bjorn de droom om samen een rederij te beginnen. Die rederij gaat dan Bless You heten, waarbij Bless staat voor Bjorn, Leslie en soorten schepen. ‘We willen schepen tot maximaal 86 meter, omdat we met koppels willen werken. Op zo'n klein schip is een matroos eigenlijk luxe', vertellen ze.
    >> *** Schuttevaer.nl



Binnen 5 minuten online adverteren

Hier ADVERTEREN? Plaats een button met link naar je site! Meer weten? Mail VAART!
of bel
06-53 596 496

(advertentie)
Zoek automatisch in het nieuws met e-knip

VAART!Mobiel



 

Naar de openingspagina VAART! Actueel