De wekelijkse VAART! Column van Dirk van der Meulen. Column 96/40: Het BEX-perspectief --------------------------------- De containervaart zorgt op de Rijn voor een vervoersevolutie die nog lang niet uitgewoekerd is. Futuristisch rode oortjes krijg je bij het lezen van 'Barge EXpress - perspectief voor grootschalige internationale binnenvaart'. Lees maar mee: 'De essentie van BEX is dat de komende jaren Barge Service Centra worden opgezet, zowel in Rotterdam als in Duitsland en Antwerpen, waar de overslag automatisch gebeurt. Tussen de barge terminals ontstaan omvangrijke stromen punt-puntvervoer, die met de grootst mogelijke schepen worden afgewerkt. Deze schepen liggen stil genoeg voor automatisch laden en lossen, en zijn cellulair opgebouwd met celgeleiders om de automatische overslag te faciliteren en veiligheid daarbij te garanderen. Computerondersteuning zorgt ervoor dat containers op een juiste manier worden geladen en gelost.' Barge EXpress is nu nog een idee van wetenschappers, maar voor het ministerie van Verkeer en Waterstaat al realistisch genoeg om de prospectus de wereld in te sturen. De Commissie van Duursen, in 1993 ingesteld voor het stimuleren van technologische innovatie in de container binnenvaart, gaf opdracht aan de TRAIL Onderzoekschool om samen met bedrijven en overheid het perspectief voor een nieuwe vorm van containeroverslag uit te werken. K.H. van Hout, V&W's directeur Goederenvervoer, lijkt al zeer ingenomen met het resultaat. 'Ik ben van mening dat BEX een bijdrage kan leveren aan de groei van de container binnenvaart. Daarom zouden de contouren die hiervoor zijn geschetst verder moeten worden uitgewerkt', schrijft hij in een brief bij het ideeboek. Dat zelf al inspirerend is vormgegeven. Net als bij 'Containerkranen op Binnenschepen' draait het bij 'Barge EXpress' om het logistieke concept. In het eerste geval gaat het om kleine aantallen containers voor een groot aantal bestemmingen, in het tweede om sterk ingedikte containerstromen tussen een beperkt aantal terminals. Opmerkelijk in het BEX-perspectief is de besparing die berekend is op ten minste f 31,- en maximaal f 38,- per 40ft container. Relatief gezien ligt de besparing tussen 10% en 15%. Het kostenvoordeel is afhankelijk van de vervoercapaciteit; de onderzoekers gaan uit van drie scenario's met respectievelijk 100.000, 175.000 en 250.000 TEU per jaar. In het BEX-perspectief wordt gedacht aan duwbakken van 144 x 22,8 meter en een capaciteit van 624 TEU. Zulke bakken mogen op dit moment de Rijn nog niet op. Daarom is er om te beginnen een 280 TEU-variant die door z'n dubbele breedte ook stabiel genoeg is voor automatische overslag met een marge van 1 cm. Die breedte maakt het ook mogelijk containers te plaatsen in cellen, zoals je die tegenwoordig ook ziet op grote container zeeschepen. Wat klaaglijk omschrijven de onderzoekers de Europese sloopregeling als 'een rem op de vernieuwing in deze bedrijfssector'. Bij de investeringen in duwbakken zullen tot maximaal 20% extra kosten moeten worden gemaakt om aan de oud-voor-nieuw verplichting te voldoen. Bij dit soort plannen vraag je je af of Jules Verne dan toch nog een deeltje heeft toegevoegd aan zijn reeks toekomstfantasieën. Maar net als met de zesbaks-duwconvooien blijkt de werkelijkheid altijd dichterbij dan je denkt. De BEX-bedenkers gebruiken zelf het volgende beeld: 'Tien jaar geleden vonden velen de plannen van ECT voor een vergaand geautomatiseerd overslagsysteem luchtfietserij. Nu is de Delta-Sea-Land terminal stand van de techniek. 'Toen het transport per trein nauwelijks bleek uit te breiden, zetten de zeereders gezamenlijk de European Rail Shuttle op. 'Als de sector niet nu inspeelt op de enorme kansen die de groei van het internationale containertransport biedt, mist ze straks de boot.' Wie deelt de visie van de wetenschap? Bathmen, 5 oktober 1996. (c) VAART! Infoservice -------------------------------------------------------------- VAART-L staat als forum open voor discussie, nieuwe informatie, en andere ervaringen en invalshoeken.